werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

Afgelopen weekend is in Hoeilaart de volgende fase van de GEN werken uitgevoerd. Het vroegere spoor naar Brussel is voorlopig buiten gebruik gesteld en de treinen naar Brussel rijden nu over het vroegere spoor naar Ottignies. Hierdoor is één van de twee perrons in Hoeilaart voorlopig buiten gebruik. De bovenleiding boven het vroegere spoor naar Brussel is inmiddels verwijderd en men is nu bezig met het verwijderen van de laatste nog aanwezige oude bovenleidingportalen in Hoeilaart.

Door deze "opschuifoperatie" in Hoeilaart bevinden de twee in dienst zijnde sporen zich nu aan de oostzijde van het spoorplateau en de twee buiten gebruik zijnde / nog aan te leggen sporen aan de westzijde, en dat over het hele tracé tussen Terhulpen en Bosvoorde.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Maar de eindsituatie moet toch worden dat de "snelle" sporen in het midden liggen, en de trage erbuiten? Zoals nu reeds het geval is tussen Schaarbeek en Leuven, onder andere?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

Dat zou goed kunnen; ik weet dit niet precies. Het fraaie oude wachthuisje in Groenendaal is (al lang geleden) naar een perron aan de buitenzijde verplaatst dus dat kan inderdaad betekenen dat de trage sporen aan de buitenkant komen te liggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Maar de eindsituatie moet toch worden dat de "snelle" sporen in het midden liggen, en de trage erbuiten? Zoals nu reeds het geval is tussen Schaarbeek en Leuven, onder andere?
Ja dat klopt, maar in de verschillende werffases zal het verkeer overal zo'n beetje gereden hebben.
desperado
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

http://www.belgianrail.be shows P 8700 (Binche to Louvain-La-Neuve) on 24/03/2019 as taking a very strange route.
After the stop at Etterbeek, the train is diverted via line 26/2, Delta, Merode, line 36/3, line 36, Leuven and joining the normal route at Ottignies.
Is this real?

beluxtrains.net says this train is a type 27 and 4 x M6. If this is real, when was the last working of a locomotive operated passenger train along line 26 through Delta and Merode?

Thank you
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

desperado schreef: 04 mar 2019, 19:45 Sorry for posting in English.

http://www.belgianrail.be shows P 8700 (Binche to Louvain-La-Neuve) on 24/03/2019 as taking a very strange route.
After the stop at Etterbeek, the train is diverted via line 26/2, Delta, Merode, line 36/3, line 36, Leuven and joining the normal route at Ottignies.
Is this real?

beluxtrains.net says this train is a type 27 and 4 x M6. If this is real, when was the last working of a locomotive operated passenger train along line 26 through Delta and Merode?

Thank you
Niet enkel op 24/03 rijdt deze trein volgens deze route, ook dit weekend doet hij dat al. Hij doet dat namelijk alle weekends waarbij er volgens 'scenario 1' gereden wordt (zie https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-rer). De route klopt dan ook volledig; hij zou 50 minuten nodig hebben om van Brussel-Luxemburg naar Ottignies te rijden.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

desperado schreef: 04 mar 2019, 19:45 Sorry for posting in English.

http://www.belgianrail.be shows P 8700 (Binche to Louvain-La-Neuve) on 24/03/2019 as taking a very strange route.
After the stop at Etterbeek, the train is diverted via line 26/2, Delta, Merode, line 36/3, line 36, Leuven and joining the normal route at Ottignies.
Is this real?

beluxtrains.net says this train is a type 27 and 4 x M6. If this is real, when was the last working of a locomotive operated passenger train along line 26 through Delta and Merode?

Thank you
Om te antwoorden op je vraag over wanneer een locomotief een passagierstrein verzekerde op lijn 26: volgens beluxtrains.net werd de P-trein Delta-Aarschot tot 12/03/2010 verzekerd met een HLE21 en M5-rijtuigen. Tot 2009 werden de P-treinen Aarschot-Schaarbeek en Schaarbeek-Tongeren eveneens verzekerd met een HLE21 en M5-rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Ook later, tot en met 2011, was er nog de P 7023 Geraardsbergen - Merode (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... /2011-7023) met HLE 21 + M4.

Niettemin denk ik dat er in de jaren daarna (en misschien nu nog steeds) regelmatig overbrengingsritten zonder reizigers zijn. Ook te noteren: tijdens de onderbreking van L161 in 2018 door een verzakking zijn meerdere P-treinen omgeleid via L26 (onder meer met M4 en M5), maar die gebruikten wel de Schuman-Josaphattunnel en reden dus niet langs Merode.

Kleine illustratie van zo'n overbrengingsrit in Delta in 2007, HLE 21 + I10:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Even er aan herinneren dat het over werken langs een spoorlijn gaat. Mag ik vragen om niet al te veel af te wijken, dank u.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 05 mar 2019, 12:08 Ook later, tot en met 2011, was er nog de P 7023 Geraardsbergen - Merode (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... /2011-7023) met HLE 21 + M4.

Niettemin denk ik dat er in de jaren daarna (en misschien nu nog steeds) regelmatig overbrengingsritten zonder reizigers zijn.
Het zal toch zeer zeldzaam zijn met gesleept materieel.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, werden er tot het nieuwe transportplan van 2014 ook gesleepte P-treinen met terminus te Etterbeek via de lijn 26 uitgeweken naar Schaarbeek Groep R. 's Avonds - denk ik - volgde de omgekeerde beweging. Etterbeek was toen trouwens een zeer vervelende plaats om treinen leeg te maken wegens het beperkte aantal sporen. Dat gaf elke ochtend problemen en wellicht is het daardoor ook afgeschaft.
Steven schreef: 05 mar 2019, 14:43 Even er aan herinneren dat het over werken langs een spoorlijn gaat. Mag ik vragen om niet al te veel af te wijken, dank u.
Soms kan dat bij werken langs de spoorlijn nu eenmaal niet anders. Ik behoud mij het recht voor dergelijke afwijkingsreiswegen te benuttigen! :twisted:
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Zwoopaman »

Vorige week langs lijn 59 tussen Lokeren en Zwijndrecht op verschillende plaatsen nieuwe funderingen en kabelgoten gezien.
Zijn ze hier van plan om nieuwe seinen te plaatsen? Indien het om seinen gaat, leek het mij ook dat deze secties dan korter worden dan de huidige.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ducktape »

Zwoopaman schreef: 12 mar 2019, 16:32 Vorige week langs lijn 59 tussen Lokeren en Zwijndrecht op verschillende plaatsen nieuwe funderingen en kabelgoten gezien.
Zijn ze hier van plan om nieuwe seinen te plaatsen? Indien het om seinen gaat, leek het mij ook dat deze secties dan korter worden dan de huidige.
Mss zijn het tegenspoorseinen? Want tegenspoor is nog een heel groot stuk verwittigingssein + stopsein nu.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

Ducktape schreef: 12 mar 2019, 18:52
Zwoopaman schreef: 12 mar 2019, 16:32 Vorige week langs lijn 59 tussen Lokeren en Zwijndrecht op verschillende plaatsen nieuwe funderingen en kabelgoten gezien.
Zijn ze hier van plan om nieuwe seinen te plaatsen? Indien het om seinen gaat, leek het mij ook dat deze secties dan korter worden dan de huidige.
Mss zijn het tegenspoorseinen? Want tegenspoor is nog een heel groot stuk verwittigingssein + stopsein nu.
Vanaf april tot Juni zijn er verschillende onderbrekeningen tussen Gent-Dampoort en Eeklo/Lokeren. Tis voor werken om ETCS te installeren. De IC treinen zullen op bepaalde dagen het volgende zijn.

IC Oostende - Gent - Antwerpen zullen via Dendermonde en Mechelen rijden.

IC Poperinge/Lille - Gent - Antwerpen zullen bepaalde weekends via Dendermonde - Zele rijden om vanaf Lokeren de normale reisweg te volgen. Andere weekends worden ze gewoon gesplitst tussen Poperinge/Lille - Gent en Lokeren - Antwerpen. Zal de datums nog eens opzoeken van die werken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

260689 schreef:
Ducktape schreef: 12 mar 2019, 18:52
Zwoopaman schreef: 12 mar 2019, 16:32 Vorige week langs lijn 59 tussen Lokeren en Zwijndrecht op verschillende plaatsen nieuwe funderingen en kabelgoten gezien.
Zijn ze hier van plan om nieuwe seinen te plaatsen? Indien het om seinen gaat, leek het mij ook dat deze secties dan korter worden dan de huidige.
Mss zijn het tegenspoorseinen? Want tegenspoor is nog een heel groot stuk verwittigingssein + stopsein nu.
Vanaf april tot Juni zijn er verschillende onderbrekeningen tussen Gent-Dampoort en Eeklo/Lokeren. Tis voor werken om ETCS te installeren. De IC treinen zullen op bepaalde dagen het volgende zijn.

IC Oostende - Gent - Antwerpen zullen via Dendermonde en Mechelen rijden.

IC Poperinge/Lille - Gent - Antwerpen zullen bepaalde weekends via Dendermonde - Zele rijden om vanaf Lokeren de normale reisweg te volgen. Andere weekends worden ze gewoon gesplitst tussen Poperinge/Lille - Gent en Lokeren - Antwerpen. Zal de datums nog eens opzoeken van die werken.
Hoop maar niet te snel op ETCS. De seininrichting wordt er vernieuwd zodat er later ooit ETCS kan komen ;)
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door CursorX »

Iemand die weet wat ze op de 50a Brugge - Gent gaan doen dit weekend? Werken zijn nogal last minute aangekondigd en ook onze diensten in Oostende dus nogal last minute aangepast :D
Plaats reactie