werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door benimmeg »

Shrek schreef: 12 mar 2019, 21:54
260689 schreef:
Ducktape schreef: 12 mar 2019, 18:52

Mss zijn het tegenspoorseinen? Want tegenspoor is nog een heel groot stuk verwittigingssein + stopsein nu.
Vanaf april tot Juni zijn er verschillende onderbrekeningen tussen Gent-Dampoort en Eeklo/Lokeren. Tis voor werken om ETCS te installeren. De IC treinen zullen op bepaalde dagen het volgende zijn.

IC Oostende - Gent - Antwerpen zullen via Dendermonde en Mechelen rijden.

IC Poperinge/Lille - Gent - Antwerpen zullen bepaalde weekends via Dendermonde - Zele rijden om vanaf Lokeren de normale reisweg te volgen. Andere weekends worden ze gewoon gesplitst tussen Poperinge/Lille - Gent en Lokeren - Antwerpen. Zal de datums nog eens opzoeken van die werken.
Hoop maar niet te snel op ETCS. De seininrichting wordt er vernieuwd zodat er later ooit ETCS kan komen ;)
Ik woon tussen Beervelde en Lokeren langs de spoorlijn en er ligt al enkele maanden aan het oude station van Zeveneken bouwmaterialen. Op een ochtend ben ik er eens gepasseerd toen ze aan het leveren waren en ik heb dan informatie gevraagd. Die vertelde me dat dat diende voor ETCS te installeren en van zodra infrabel groeg licht ging geven dat ze zouden starten met de installatie van ETCS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef:
Shrek schreef: 12 mar 2019, 21:54
260689 schreef: Vanaf april tot Juni zijn er verschillende onderbrekeningen tussen Gent-Dampoort en Eeklo/Lokeren. Tis voor werken om ETCS te installeren. De IC treinen zullen op bepaalde dagen het volgende zijn.

IC Oostende - Gent - Antwerpen zullen via Dendermonde en Mechelen rijden.

IC Poperinge/Lille - Gent - Antwerpen zullen bepaalde weekends via Dendermonde - Zele rijden om vanaf Lokeren de normale reisweg te volgen. Andere weekends worden ze gewoon gesplitst tussen Poperinge/Lille - Gent en Lokeren - Antwerpen. Zal de datums nog eens opzoeken van die werken.
Hoop maar niet te snel op ETCS. De seininrichting wordt er vernieuwd zodat er later ooit ETCS kan komen ;)
Ik woon tussen Beervelde en Lokeren langs de spoorlijn en er ligt al enkele maanden aan het oude station van Zeveneken bouwmaterialen. Op een ochtend ben ik er eens gepasseerd toen ze aan het leveren waren en ik heb dan informatie gevraagd. Die vertelde me dat dat diende voor ETCS te installeren en van zodra infrabel groeg licht ging geven dat ze zouden starten met de installatie van ETCS.
ETCS installeren is niet veel meer dan een RBC aansluiten en enkele bakentjes in het spoor leggen. Dit gaat over de modernisering van de seininrichting, wat een een voorwaarde is om later ETCS te kunnen leggen. Het is wel zo dat beide stappen in hetzelfde monstercontract zitten waardoor alles nogal eens door elkaar gehaald wordt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

CursorX schreef: 13 mar 2019, 08:39 Iemand die weet wat ze op de 50a Brugge - Gent gaan doen dit weekend? Werken zijn nogal last minute aangekondigd en ook onze diensten in Oostende dus nogal last minute aangepast :D
Volgens de regionale pers verschuiven van de sporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Voorbereidende werken in functie van etcs behoren nu eenmaal ook bij etcs maar dat wil niet zeggen dat het daar dit jaar in dienst komt. Seinvernieuwingen doet men overal , dit om er later zeker etcs te hebben.
wimkalmthout
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door wimkalmthout »

Hallo,

iemand een idee welke werken ze juist aan het doen zijn iets voorbij A'pen Luchtbal ri A'pen Centraal ? Dit langs de 2 kanten.
Er is daar al enige tijd snelheidsbeperking en naast de sporen zijn er grote werken (voor oosterweel ?).
Ook in het weekend zijn er al enkele keren omleidingen geweest en niet door de tunnel te rijden.
gr
Wim.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

wimkalmthout schreef: 20 mar 2019, 17:43 Hallo,

iemand een idee welke werken ze juist aan het doen zijn iets voorbij A'pen Luchtbal ri A'pen Centraal ? Dit langs de 2 kanten.
Er is daar al enige tijd snelheidsbeperking en naast de sporen zijn er grote werken (voor oosterweel ?).
Ook in het weekend zijn er al enkele keren omleidingen geweest en niet door de tunnel te rijden.
gr
Wim.
Daar wordt inderdaad een autotunnel onder de sporen gebouwd.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

In het paasweekeinde van 20,21 en 22 april zijn er blijkbaar grote werken op lijn 36 tussen Brussel en Leuven want ik heb gezien op de applicatie van de NMBS dat de IC Oostende - Eupen een bijkomende halte heeft in Brussels Airport Zaventem. Weet er iemand wat men gaat doen?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

In het paasweekeinde van 20,21 en 22 april zijn er blijkbaar grote werken op lijn 36 tussen Brussel en Leuven want ik heb gezien op de applicatie van de NMBS dat de IC Oostende - Eupen een bijkomende halte heeft in Brussels Airport Zaventem. Weet er iemand wat men gaat doen?

Lukas
Perrons in Haren-zuid en onderhoud aan enkele bruggen.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Het is bij mijn weten de eerste keer dat men zulke grote werken doet op lijn 36 tussen Leuven en Brussel. Word de S2 trein tussen Leuven en Brussel ook omgeleid of rijden er vervangbussen?


Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Volgens de routeplanner is de S2 onderbroken tussen Schaarbeek en Diegem, met pendelbussen tussen beide stations.

De Blankenberge-Genk stopt niet in de luchthaven, maar op de kaart maakt het tracé wel een knik via daar. Een omleiding via Haacht kan ook, maar is wellicht wat krap met de 28 minuten rittijd tussen Brussel-Noord en Leuven.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 08 apr 2019, 22:32 De Blankenberge-Genk stopt niet in de luchthaven, maar op de kaart maakt het tracé wel een knik via daar. Een omleiding via Haacht kan ook, maar is wellicht wat krap met de 28 minuten rittijd tussen Brussel-Noord en Leuven.
Dat ging 15 jaar geleden in 29 minuten dus dat is op zich wel haalbaar.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Lukas schreef: 08 apr 2019, 21:21Het is bij mijn weten de eerste keer dat men zulke grote werken doet op lijn 36 tussen Leuven en Brussel.
De brug van de lijn 26 over de lijnen 36 en 36N is aan vernieuwing toe (met de bijhorende bekabelingen). Er zijn al geruime tijd grote werkzaamheden aan de gang maar de lijn moet inderdaad ook voor enige tijd volledig dicht.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Wie trouwens graag met dit mooie lenteweer op fotosafari zou willen gaan: ten gevolge van de bovenstaande werken worden de ICE's dit paasweekend omgeleid via Prinsenhoek tussen Leuven en Brussel-Noord (dus L53 - L27B/1 - L27).
De Thalys- en Beneluxtreinen naar Amsterdam rijden vanaf Schaarbeek over de L25.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Asterix schreef: 19 apr 2019, 17:47 Wie trouwens graag met dit mooie lenteweer op fotosafari zou willen gaan: ten gevolge van de bovenstaande werken worden de ICE's dit paasweekend omgeleid via Prinsenhoek tussen Leuven en Brussel-Noord (dus L53 - L27B/1 - L27).
Bovenstaande is geannuleerd, de ICE's zijn blijkbaar nog steeds niet gehomologeerd om via de lijn 53 te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

He, zijn die niet automatisch gehomologeerd voor het volledige netwerk? Wat is er zo grondig anders aan lijn 53 dan aan pakweg lijn 36?
Plaats reactie