Wisselstroom bovenleidingen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Triptikon
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2019, 10:50

Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door Triptikon » 21 mar 2019, 15:35

Hallo iedereen,
Effe mezelf voorstellen: ik ben momenteel bezig met een opleiding tot verkeersleider niveau 3. Vandaag behandelden we het hoofdstuk ivm bovenleidingen...

Mijn vraag gaat over de wisselspanning van 25kV die op de bovenleidingen van de hst-lijnen staat...

Bij gelijkstroom was het zo dat de sporen zélf de terugstroom voor hun rekening nemen. Klinkt logisch, een elektrische kring moet immers gesloten zijn, wil de stroom überhaupt kunnen vloeien.

Hoe zit dit dan bij wisselstroom? Betekent dit dat de sporen en de bovenleiding alternerend 25kV dragen?

Dit lijkt mij intuïtief onmogelijk wegens de veiligheidsrisico’s dat dit met zich mee zou brengen...

Kan iemand dit uitleggen, rekening houdende dat ik een leek ben qua electriciteit?

Alvast bedankt!!!!


profke
Berichten: 587
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door profke » 21 mar 2019, 16:00

spanning staat niet "op" een lijn, maar "tussen" twee lijnen

de rail staat op 0 volt,
en de draad wisselt tussen + & - 25 kv

Triptikon
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2019, 10:50

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door Triptikon » 21 mar 2019, 16:25

Bedankt voor je antwoord...
Heb je dan ook terugstroom?

Ik snap het concept nog niet helemaal, eigenlijk...

Gr!

traxie
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door traxie » 21 mar 2019, 17:20

Ik dacht dat de meeste lijnen ondertussen op 2x25 kv gevoed werden. Daar is inderdaad de feeder 180° verschoven tov de rijdraad. Bij normale voeding 1x 25 kv zijn de stromen die vloeien veel hoger. Die verschuiving krijg je perfect goed door een aftakking in de transfo. Bij de 2x25kv vloeien er geen stromen buiten het baanvak waar de trein rijdt

HLE18
Berichten: 169
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door HLE18 » 21 mar 2019, 17:24

Triptikon schreef:
21 mar 2019, 16:25
Heb je dan ook terugstroom?
Uiteraard gelijk- of wisselspanning je hebt altijd een gesloten kring nodig.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9462
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door Shrek » 21 mar 2019, 17:34

Triptikon schreef:Bedankt voor je antwoord...
Heb je dan ook terugstroom?

Ik snap het concept nog niet helemaal, eigenlijk...

Gr!
Ja, ook bij AC is er terugstroom via de rails. Hij is wel een pak kleiner dan bij 3kV DC.

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door kika » 21 mar 2019, 17:46

De rails zijn de massa/nul. Misschien helpt deze uitleg je wel: https://www.hoogspanningsnet.com/weten/ ... us/deel-3/

jan_olieslagers
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door jan_olieslagers » 21 mar 2019, 17:51

Topicstarter: we zullen nog maar eens teruggrijpen naar de aloude vergelijking met water dat door een leiding stroomt (ook al is die vergelijking verre van perfect). Neem nu maar de centrale verwarming met een ketel en een radiator (of meerdere, maar dat maakt hier niet uit). Een gelijkstroomnet werkt precies zoals de centrale verwarming: de stroom c.q. het water stroomt altijd in dezelfde richting doorheen de kring, altijd heen in de aanvoerbuis, altijd terug in de retourbuis. Ga je nu over op wisselstroom (wat in het geval van de centrale verwarming behoorlijk zinloos zou zijn) dan vloeit er nog steeds de hele tijd water/electriciteit, maar nu wordt om de zoveel tijd de richting omgekeerd. Zowel in de heen- als in de retourleiding is er nog steeds een identieke maar tegengestelde stroom, op ieder moment.

@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 mar 2019, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

HLE18
Berichten: 169
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door HLE18 » 21 mar 2019, 18:14

jan_olieslagers schreef:
21 mar 2019, 17:51
@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?
Die zit op de feeder das een extra kabel die langs de bovenleiding ziet hangen.
Details kan je hier vinden onder 2x25Kv autotransformer system https://en.wikipedia.org/wiki/25_kV_AC_ ... rification

jan_olieslagers
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door jan_olieslagers » 21 mar 2019, 18:26

Hehe, zo leert een mens nog eens iets! Wordt dit systeem echt ook in BE toegepast?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9462
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door Shrek » 21 mar 2019, 18:35

jan_olieslagers schreef:Hehe, zo leert een mens nog eens iets! Wordt dit systeem echt ook in BE toegepast?
Uiteraard, lijnen 1,2,3,4,165,166,167 en binnenkort 162

Iain Dobson
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door Iain Dobson » 24 mar 2019, 18:24

Download the 5th Edition of Overhead Line Electrification for Railways from here

http://www.ocs4rail.com/

An approachable and comprehensive study of OLE for beginners and trainees. Everything and more you need to know.

Iain

traxie
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door traxie » 25 mar 2019, 14:35

HLE18 schreef:
jan_olieslagers schreef:
21 mar 2019, 17:51
@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?
Die zit op de feeder das een extra kabel die langs de bovenleiding ziet hangen.
Details kan je hier vinden onder 2x25Kv autotransformer system https://en.wikipedia.org/wiki/25_kV_AC_ ... rification
De secundaire van de transformator van het onderstation heeft tussen zijn twee
uiterste punten, de rijdraad en de HS-feeder, een potentiaalverschil van 50 kV∼. Het
middenpunt wordt met de spoorstaven verbonden.
Als gevolg van het inductieve werkingsprincipe van een transformator, zijn beide
secundaire spanningen U1 en U2 gelijk aan 25 kV∼ en 180° ten opzicht van
elkaar verschoven.
Dit betekent dat op het ogenblik dat de rijdraad gevoed is op +25 kV∼ de feeder op
-25 kV∼ staat. Hier komt de benaming: 2 x 25 kV∼ systeem vandaan.


stijn
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door stijn » 25 mar 2019, 16:56

traxie schreef:
25 mar 2019, 14:35
De secundaire van de transformator van het onderstation heeft tussen zijn twee
uiterste punten, de rijdraad en de HS-feeder, een potentiaalverschil van 50 kV∼. Het
middenpunt wordt met de spoorstaven verbonden.
Als gevolg van het inductieve werkingsprincipe van een transformator, zijn beide
secundaire spanningen U1 en U2 gelijk aan 25 kV∼ en 180° ten opzicht van
elkaar verschoven.
Dit betekent dat op het ogenblik dat de rijdraad gevoed is op +25 kV∼ de feeder op
-25 kV∼ staat. Hier komt de benaming: 2 x 25 kV∼ systeem vandaan.
Hallo,

Ik ben absoluut geen specialist, maar is dit dan een soort 2 fasige stroom?

Stijn

jan_olieslagers
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Bericht door jan_olieslagers » 25 mar 2019, 17:45

Men zou dat zo kunnen noemen, ja. Het herinnert een beetje aan de huishoudelijke distributienetten in de USA: daar zie je wel eens 110+110V~ - of zo laat ik me toch vertellen. Zodat men ook 220V~-apparaten kan bedrijven.

Zoals ik het systeem hier begrijp is het niet meer dan een bijzondere vorm van distributie tot aan het onderstation. Het zal wel goedkoper zijn dan een compleet aparte kabel, ja. Wat zijn daarvan zoal de tussenafstanden? Of anders gezegd, op een typisch taject van 25-30 km, hoeveel onderstations staan er daar?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Plaats reactie