Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

*

(Off-topic inleiding...)


Lastovo, één van de meest afgelegen eilanden van Kroatië. Afbeelding


Er wonen ongeveer 700 mensen, de meesten in "Lastovo-stad". Afbeelding
De stad werd aangelegd in de vorm van de tribune van een amfitheater.

Anders dan de meeste Dalmatische kustplaatsen ligt deze met haar rug naar de zee. Dit zou het gevolg zijn van de vele piraterij-aanvallen die men hier in de voorbije eeuwen heeft moeten ondergaan.


Ik bracht een tiental dagen door op Lastovo.

De eerste dagen kon ik het "Poklad" meebeleven, een carnavaleske traditie die hier al meer dan 500 jaar meegaat.
Afbeelding

Officiële website : http://www.lastovski-poklad.hr/stranice ... a_eng.html
Filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=vezTtKReWYY (sterk aanbevolen voor liefhebbers van repetitieve melodietjes op een lier)


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Na het "Poklad" is het op Lastovo nog nét iets rustiger dan anders. Mede dankzij het prima lenteweer het beste moment voor mooie wandelingen door de ongerepte natuur van dit eiland.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


********************************************************



Doch op een gegeven moment moet een mens dan toch weer naar huis...


Zondag 10/03/2019
Mijn eerste vervoermiddel is het busje dat de verbinding verzorgt tussen "Lastovo-stad" en de veerhaven in Ubli, in aansluiting met de aankomende en/of vertrekkende veerboten.

Zelfs tot in deze uithoek van Europa is de Deutsche Bahn ondertussen present : de busdienst op Lastovo wordt namelijk verzorgd door Arriva, zij namen onlangs de grote Kroatische busmaatschappij Autotrans over.

Om de dagelijkse busdiensten op het eiland te verzorgen zijn er twee chauffeurs nodig : één van hen is inheems, de andere hebben ze moeten "invaren" vanaf het eiland Korcula. Beiden moeten 7d/7d rijden, er is iedere dag een vroege en een late shift. Het zijn weliswaar erg korte shifts maar hoe ze dat met rij- en rusttijden regelen is me niet helemaal duidelijk.

Hier zijn we onderweg van "Lastovo-beneden" naar "Lastovo-boven".
Afbeelding


Vanaf de halte "Lastovo-boven" is er een mooi uitzicht op het Lastovski Kanal van de Adriatische Zee, op de achtergrond de zuidkust van het eiland Korcula. Afbeelding


In het winterseizoen kan men enkel 's ochtends heel erg vroeg het eiland verlaten.

Er is een catamaran die om 04u25 vertrekt, deze bereikt Split om 07u40.
Nauwelijks 5 minuten later, om 04u30, vertrekt dan de ferry die Split om 09u00 bereikt.

Beide doen onderweg de haven Vela Luka op het eiland Korcula aan, hier is er aansluiting met de bus naar Dubrovnik, de hoofdstad van de "zupanija" (iets zoals een provincie) waar Lastovo deel van uitmaakt.

Gelukkig voor mijn nachtrust is er één wekelijkse uitzondering : op zondagen vertrekt de ferry pas om 13u00 :-)





Mijn bus na aankomst aan de veerhaven in Ubli. Afbeelding


Havengebouwtje met koffiebar (gesloten buiten zomerseizoen), tourist-office en Jadrolinija-loket.
Links onder in beeld iets wat je hier niet zou verwachten : een fietsdeelsysteem type Villo. (maar niet in gebruik buiten seizoen) Afbeelding


Een apart stukje kade voor douane-afhandeling (vooral gebruikt door yachts die vanuit Italië komen). Afbeelding


Mijn ticket.
Afbeelding



Dit schip, toepasselijk genaamd "Lastovo", zal me naar Split brengen. Afbeelding



De trossen zijn los. Afbeelding



Lastovo was in de tijd van Joegoslavië onder Tito een verboden eiland. Er waren hier heel wat marinesoldaten gelegerd die een eventuele aanval over zee vanuit Italië moesten afslaan. De hele westelijke kant van het eiland Lastovo staat nog vol met sporen uit die tijd.

Vanaf de veerboot is bijvoorbeeld deze tunnel "Sito" te zien waarin kleine schepen en duikboten konden verborgen worden. Afbeelding



Beelden van op het schip
Afbeelding Afbeelding



Zuidkust van Hvar Afbeelding


En tenslotte komt Split in zicht. Afbeelding


Het schip voor mijn volgende etappe ligt al klaar. Afbeelding


Vertrektabel in de haven van Split. Afbeelding


Ik heb tickets voor de nachtboot naar Ancona. Afbeelding


Inschepen. Afbeelding


Met de lift naar het "Cabin Deck" Afbeelding


Lange gangen...
Afbeelding


Mijn verblijf voor de komende nacht : inside cabin 3030.
Afbeelding Afbeelding


De avond is gevallen over Split Afbeelding


Zicht op het binnenrijdende auto- en vrachtverkeer. Afbeelding


Even door het venster (euh... de patrijspoort) binnenloeren in de personeelsruimte.
Er hangt een beeltenis van Maria.
Afbeelding


En reddingsboten zijn er ook genoeg. We kunnen dus gerust zijn. Afbeelding Afbeelding


In het restaurant hebben ze geen werk vanavond... Afbeelding


...en dat is ook mijn schuld want ik kies voor een crackertjes-picknick. Afbeelding


Daarna ga ik nog even naar de bar.
De affiche aan de ingang belooft één en ander... Afbeelding


...maar er is niets te doen. Afbeelding


Dan maar naar bed... Net zoals deze "passagio ponte" passagiers...
(waar is de tijd dat ik dat ook nog comfortabel genoeg vond ?) Afbeelding


De Adriatische Zee is heel kalm vannacht maar toch valt slapen me moeilijk. De ventilatie in de cabine is bijzonder lawaaierig. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat er niet veel lucht binnenkomt. De deur op een kier met mijn zwaar valies ervoor brengt uiteindelijk een oplossing.





Maandag 11/03/2019
Al om 06u15 word ik gewekt door een "cabinemeisje" dat mijn beddengoed al zou willen meenemen... Dat weiger ik beleefd en ik soes nog een halfuurtje verder tot we de kade raken.



"Marko Polo" aangemeerd in Ancona. Afbeelding


En zo zijn we in Italië aangekomen (aan de andere zijde van de draad). Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

*

Het is hoog tijd dat ik met dit verslag on-topic geraak dus ga ik nu snel op zoek naar een trein.

Vlakbij de haven ligt het station Ancona Marittima doch hier komen sinds 2015 geen treinen meer. Afbeelding


Een heel eindje wandelen verder kom ik dan aan het centraal station. Afbeelding


Ticketje kopen Afbeelding


En dan is er nog tijd voor koffie. Afbeelding


Deze trein ga ik nemen. Afbeelding


Hij vertrekt van spoor "1 Tronco", een kopspoor. De controleurs nemen dit te baat om de biljetten te controleren voor het instappen.

De laatste jaren is er een groot probleem van straffeloos zwartrijden in Italië, dit wordt met de regelmaat van de klok aangeklaagd op dit italiaans forum : http://www.forum.ferrovie.it/viewtopic.php?f=48&t=31130


Instappen... Afbeelding


De trein is goed beklant.
Afbeelding


De eerste kilometers van de reis volgen we nog de Adriatische Zeekust. Afbeelding Afbeelding


Eerste halte : Falconara. Hier draaien we het binnenland in. Afbeelding


Onze halte in Jesi. Afbeelding


We doorkruisen vervolgens een mooi berglandschap, het nationaal park "Gola della Rossa e di Frasassi". Afbeelding


In Fossato di Vico/Gubbio kruisen we met de Intercity Roma-Ancona Afbeelding


Zelf verlaat ik de trein in Foligno... Afbeelding


...waar ik overstap richting Perugia. Afbeelding


We komen voorbij het bekende bedevaartsoord Assisi Afbeelding Afbeelding


En kort voor de middag stap ik af in Perugia. Afbeelding


Het stationsgebouw Afbeelding


Even experimenteren met zwart-wit voor deze wachtzaal en deze auto die uit een andere tijd lijken te komen. Afbeelding Afbeelding


En dan snel wat lunch halen in deze pizzeria.
De pizza met chocolade laat ik evenwel aan me voorbijgaan. Afbeelding Afbeelding


De reis gaat verder met Regionale 22812. Afbeelding


Die trein wordt gereden met een heel modern treinstel van Alstom, type Jazz, dat ik bijna voor me alleen heb.
Op de schermen in deze trein wordt de informatie over de volgende haltes afgewisseld met live camerabeelden uit de trein. Geen slecht idee qua preventie. Afbeelding


We bereiken de oostelijke oever van het Trasimeno-meer. Afbeelding


En vervolgens Passignano sul Trasimeno waar ik afstap. Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

*

Passignano sul Trasimeno is een mooi dorpje aan de oevers van het Trasimeno-meer. Afbeelding


Een mooie plek om mijn reis even te onderbreken. Afbeelding

Afbeelding


Ik zorg voor wat verwondering bij de lokale bevolking door - al zo vroeg op het jaar - een terrasje te doen. Afbeelding


Kortom... een momentje van... Afbeelding


Even gepaste eer gaan betonen aan de plaatselijke stationschef
Afbeelding



En dan is het tijd om weer verder te reizen Afbeelding


Afbeelding


Ticket voor de volgende etappe had ik al bij me, ik reis verder naar Firenze. Afbeelding


In deze trein maak ik zelf mee hoe laks men tegenwoordig bij Trenitalia lijkt om te gaan met zwartrijders.

Een man wandelt door mijn rijtuig en bedelt bij iedere reiziger. Niemand geeft hem iets. Vervolgens gaat hij ergens zitten. De treinbegeleidster komt langs en stelt vast dat hij geen biljet heeft. Ze vraagt geen identiteitskaart, schrijft geen boete uit, belt geen politie... Ze vraagt hem gewoon om in het volgende station af te stappen.

Dat had dus in Terontola moeten gebeuren... maar gebeurt niet. Afbeelding


De hele verdere rit laat de treinbegeleidster zich niet meer zien in ons rijtuig en de zwartrijder rijdt ongestoord verder mee tot in Firenze.

Na Terontola rijden we enkele kilometers parallel met de Direttissima-lijn tussen Roma en Firenze. Afbeelding


Aangekomen in Firenze Santa Maria Novella. Op de achtergrond een vertrekkende Frecciarossa. Afbeelding


En op het perron naast mij komt een hogesnelheidstrein van de privé-maatschappij NTV/Italo aan. Afbeelding


In Firenze SMN wordt iedereen die het perron op wil systematisch gecontroleerd.
Er staat ook een expliciet verbod om informatie te vragen :-) Afbeelding


Beeld van de lokettenhal. Afbeelding


En van het aankomst- en vertrekbord. Mijn Frecciarossa 1000 naar Venezia staat er ook al op. Afbeelding


Ook daarvoor had ik mijn biljet al op voorhand gekocht. Afbeelding


Ingang van mijn rijtuig.
Afbeelding


Ik dacht...
We doen eens zot en geven 5€ meer voor een Premium-ticket. Afbeelding


Interieur van mijn rijtuig. Afbeelding



Dit is mijn eerste reis ooit met Frecciarossa en ik vind de kwaliteit op alle gebieden zeer hoog : vriendelijkheid en beschikbaarheid personeel, aanhouden van de uurregeling, netheid - ook van de toiletten, informatie op de infoschermen,...
Wat me ook positief opgevallen is : de vlotte snelheid waarmee stations in- en uitgereden worden.

Ik erger me bij hogesnelheidsverkeer dikwijls aan de ellenlange langzame zones bij het in- en uitrijden van stations. De tijdwinst die gemaakt kon worden op een peperdure HSL gaat hierdoor voor een te groot deel weer verloren. (bvb. lijn 2 <> lijn 36)



Bij aankomst in Venezia-Mestre is het al donker, ik stap dus maar af. Een ritje heen- en weer over de Ponte della Liberta bij duisternis heeft niet veel zin. Afbeelding


In het station van Mestre zit een vrij goede food court, ik vind er alles wat ik nodig heb qua avondeten.
Mijn volgende trein heeft weliswaar een restauratierijtuig maar ik wil niet enkel daarop rekenen.



Mijn ticket voor het vervolg : Afbeelding



De reis gaat dus verder met Thello : Afbeelding
Afbeelding


Gang van mijn slaaprijtuig.
Het feit dat er op deze doordeweekse maandag 3 slaaprijtuigen meerijden stemt me hoopvol, de nachttrein is dan wel bijna... maar toch nog niet helemaal dood in West-Europa...
Afbeelding


Mijn compartiment. Erg netjes...
Ik apprecieer het ook als een slaapwagencompartiment nog in dagstelling staat als ik instap. Al te dikwijls staat een compartiment bij het opstappen al in nachtstelling ook al is het vertrek in de vroege avond. Afbeelding


Heel wat welkomstartikelen liggen op me te wachten Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Het klaarleggen van het lakenpakket in deze vacuumverpakking geeft enige zekerheid qua hygiëne.
Maar er wordt wel heel wat plastiek voor gebruikt. Ik heb er dus gemengde gevoelens bij... Afbeelding




Erg jammer dat slaapwagenreizigers niet de mogelijkheid hebben om hun slaapcompartiment langs buiten af te sluiten.

Het zou nochtans ideaal zijn om de tijd tussen Venezia en Milano in het restauratierijtuig door te kunnen brengen. Afbeelding


Maar er zijn nog vrij frequent haltes tussen Venezia en Milano en het begeleidend personeel heeft meerdere rijtuigen te beheren ; ik vind het oprecht te riskant om mijn compartiment zolang onbeheerd te laten.

Een optie is om aan een begeleider te vragen het compartiment af te sluiten tijdens je afwezigheid. Maar helaas heeft hij daarvoor enkel zijn vierkantsleutel en zo'n sleutel hebben treindieven natuurlijk ook.

In andere rijtuigen zag ik wel enkele compartimentdeuren die zoals in een hotel met contactless kaartjes geopend werden. Mogelijk zijn dit de Deluxe-compartimenten ?

Behalve het restaurant is er ook een bistro-gedeelte waar je eten en drank kan aankopen om mee te nemen naar je compartiment. Afbeelding


Geen resto voor mij dus, ik blijf "thuis"...
En dat is ook goed... Ik kan erg genieten van het rustgevend gevoel van een treinreis 's avonds in een verduisterd compartiment.
Vertrek uit Verona Porta Nuova : www.youtube.com/watch?v=RWYG0Q07yfY




Kort na Milano vraag ik de begeleider om mijn bed open te maken en ga ik erbij liggen.

Sinds enkele maanden rijdt Thello niet meer langs de Simplon-tunnel en Zwitserland maar wel via de Fréjus-tunnel en Modane. Dit is een veel robuustere route als het erom gaat gedurende de nacht vertragingen weg te werken. De (legendarische) vertragingsstatistieken van Thello worden er erg positief door beïnvloed.

Op het eerste zicht had men dankzij deze wijziging Torino (toch de vierde grootste stad van Italië) kunnen toevoegen aan de bediening van deze trein. Anderzijds moet ik toegeven dat het aankomstuur in de richting Frankrijk -> Italië heel erg vroeg zou liggen. Bovendien geeft het niet bedienen van Torino aan Thello de nodige flexibiliteit om bij eventuele problemen op de Fréjusroute terug te vallen op de route via Zwitserland.

Als men in Frankrijk ooit het nachttreinnetwerk weer uitbouwt en de "bitranche" nachttrein van Parijs naar Bourg St Maurice/St Gervais weer invoert kunnen ze misschien een derde "tranche" overwegen naar Modane en Torino ? (dromen mag...)

Tussen Novara en de Fréjustunnel lig ik al goed te soezen maar in Modane word ik weer wakker. Ik maak nog een groot deel van de afdaling richting Chambéry mee, het regelmatige bijremmen van de trein is er goed voelbaar. Van onder mijn warm deken geniet ik van het staren naar het nachtelijke sneeuwlandschap dat voorbijschuift.





Dinsdag 11/03/2019

*

Ik heb de rest van de nacht geslapen als een roos en heb niets gemerkt van onze halte in Dijon. Pas rond 08u30, ergens tussen Laroche-Migennes en Sens, word ik wakker. Ik heb geen zin om me haastig klaar en toonbaar te maken om in de restauratiewagen mijn ontbijt te gaan halen... en blijf gewoon nog wat liggen.

Voor het raam schuift nog het laatste stukje Bourgogne voorbij. We rijden prima op tijd. Afbeelding


En eveneens perfect op tijd bereiken we het Gare de Lyon in Parijs. Afbeelding


Twee "dedicated" Thello-locs hebben de trein naar hier gebracht.
Eén van de twee is reeds losgekoppeld en zal via het naastliggend spoor naar de voorkant van de trein gaan om hem naar het vormingsstation te trekken. Ik vermoed dat dit goedkoper is dan gebruik maken van de rangeerdiensten van SNCF (?) Afbeelding


Om in Paris Nord te geraken moet ik even zelf aan de knoppen gaan zitten... Afbeelding (RATP métro ligne 14)



Ziezo, we zijn er al. Afbeelding


Mijn ticket voor de terugkeer naar 't vaderland... Afbeelding


Mijn Thalys naar Brussel Afbeelding Afbeelding


Iedereen moet door metaaldetectiepoortjes die onophoudelijk piepen maar niemand wordt gestopt.
Ik begrijp niet veel van dit soort veiligheidsmaatregelen.

Helemaal onschadelijk voor de gezondheid zijn dit soort poortjes niet...
Waarom laat men mij er dan nodeloos doorlopen ?




Aangekomen in Brussel-Zuid Afbeelding


En om in schoonheid af te sluiten is er nog de Desiro naar Mechelen Afbeelding


Tot zover dit verslag. Dank voor uw aandacht !
Enne... toegegeven... met het vliegtuig zou het allemaal veel makkelijker en sneller gaan :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Portbou op 06 apr 2019, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

'
Samenvattend :
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Portbou,

Bedankt voor je mooi verslag!! Ik vind het altijd leuk om zulke verslagen te lezen en te bekijken.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door groentje »

Leuk verslag en ik kan me helemaal vinden in al je opmerkingen. Ik hou ook van nachtcoupé's die niet al om 7u in nachtstemming zijn, hoop ook op afsluitbare coupé's (zeker wanneer de moeite gedaan wordt een bar/restorijtuig mee te sleuren), ben al uitgestapt omdat het donker werd... De keuken In de Thello is overigens behoorlijk. Mijn coupégenoot bleef, dus kon ik wel eens afzakken, januari ll. Toen reed die wel nog via Zwitserland, trouwens. Geen grenscontroles?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Ducktape »

Leuk om te lezen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

Toen reed die wel nog via Zwitserland, trouwens. Geen grenscontroles?
Het is de begeleider van mijn rijtuig die me zei dat er sinds december altijd via Modane gereden wordt en dat dat een heel goed effect heeft op de vertragingsstatistieken.

Maar uit trains-en-voyage en andere bronnen blijkt dat er toch ook nog via Zwitserland gereden wordt, een vaste regel heb ik nog nergens gevonden.

Ik heb niets van grenscontroles gemerkt neen. Mijn identiteitskaart heb ik niet moeten afgeven en ik heb ook geen nachtelijk bezoek gekregen.

Alle reizigers op Thello hebben biljetten op naam (https://www.thello.com/it/venezia-parigi/formalita/).
Ik vermoed dat de douaniers in Modane (of Brig of Vallorbe of...) de passagierslijsten op voorhand inkijken en slechts enkele gerichte controles uitvoeren (?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Shrek »

Leuke reis, leuk verslag !
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 06 apr 2019, 14:42 Alle reizigers op Thello hebben biljetten op naam (https://www.thello.com/it/venezia-parigi/formalita/).
Ik vermoed dat de douaniers in Modane (of Brig of Vallorbe of...) de passagierslijsten op voorhand inkijken en slechts enkele gerichte controles uitvoeren (?)
Heeft Frankrijk dan al de PNR-wetgeving doorgevoerd waar de heer Hesp ook van droomt? Thello zal die gegevens zeker niet zonder wettelijke basis afgeven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 06 apr 2019, 15:18
Portbou schreef: 06 apr 2019, 14:42 Alle reizigers op Thello hebben biljetten op naam (https://www.thello.com/it/venezia-parigi/formalita/).
Ik vermoed dat de douaniers in Modane (of Brig of Vallorbe of...) de passagierslijsten op voorhand inkijken en slechts enkele gerichte controles uitvoeren (?)
Heeft Frankrijk dan al de PNR-wetgeving doorgevoerd waar de heer Hesp ook van droomt? Thello zal die gegevens zeker niet zonder wettelijke basis afgeven.
Geen idee.
Maar wat bedoelt Thello anders met "improve quality of identity controls" ?
thello schreef: Information: Paris-Venice train tickets become nominative.

From the 3rd of February 2018, to improve the quality of identity controls at borders, the Thello night train tickets will be nominative.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ter zee en te land, niet door de lucht : Van Lastovo naar Mechelen.

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 06 apr 2019, 15:33
rvdborgt schreef: 06 apr 2019, 15:18 Heeft Frankrijk dan al de PNR-wetgeving doorgevoerd waar de heer Hesp ook van droomt? Thello zal die gegevens zeker niet zonder wettelijke basis afgeven.
Geen idee.
Maar wat bedoelt Thello anders met "improve quality of identity controls" ?
thello schreef: Information: Paris-Venice train tickets become nominative.
From the 3rd of February 2018, to improve the quality of identity controls at borders, the Thello night train tickets will be nominative.
Bedankt voor de info. Dat klinkt inderdaad naar een verplichting (van de Fransen, de Italianen of allebei) om die gegevens te verzamelen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 06 apr 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie