Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

spurt2244 schreef: 04 apr 2019, 20:47 Die toelating voor de vernieuwde Breaks komt er op deze manier niet, al is het alleen maar om België dwars te kunnen zitten.
Waardoor denk je dat?

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

Cherrytrain schreef: 03 apr 2019, 12:00 Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de vragen en antwoorden http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml op de website van de Belgische Kamer.
Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
Hier snap ik helemaal niks van. Arriva wilde oorspronkelijk een partnerschap met nmbs, wat betekend dat beide partijen voor een bepaalde sleutel meedelen in de verlies en winst rekening.


Op verzoek van de nmbs heeft arriva daarna een voorstel uitgewerkt waarin nmbs een soort onderaannemer wordt, de volledige commerciele exploitatie ligt bij arriva en de praktisch(inclusief veiligheid) bij nmbs, heel kort door de bocht uurtje factuurtje. Dat betekend dat nmbs ALTIJD winst maakt op deze verbinding ook al rijdt de trein volledig leeg.


Wie kan mij dan uitleggen waar de extra kosten zitten? Het enige wat ik mij kan voorstellen dat ze moeten investeren in een oplossing voor hasselt-luik.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Steve schreef: 03 apr 2019, 13:11 In het antwoord leest men ook dit:
Daarom ligt de focus van de NMBS op dit ogenblik vooral op het verkrijgen van de homologatie door de Nederlandse veiligheidsinstantie ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) van het gereviseerde rollend materieel dat zij momenteel inzet op de grensoverschrijdende verbinding Luik - Maastricht.
Met andere woorden, toestemming krijgen om de gerenoveerde MS80 eindelijk de grens over te krijgen.
Dat gaat dan zeer duur worden, want dan moeten ze van minimaal 6 stellen de omvormers weer gaan aanpassen, de oude memling variant had 2 omvormers geen probleem op 1500v maar de nieuwe heeft er maar 1, en die functioneert niet op 1500v
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Eric0641 schreef: 07 apr 2019, 11:36
Steve schreef: 03 apr 2019, 13:11 In het antwoord leest men ook dit:
Daarom ligt de focus van de NMBS op dit ogenblik vooral op het verkrijgen van de homologatie door de Nederlandse veiligheidsinstantie ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) van het gereviseerde rollend materieel dat zij momenteel inzet op de grensoverschrijdende verbinding Luik - Maastricht.
Met andere woorden, toestemming krijgen om de gerenoveerde MS80 eindelijk de grens over te krijgen.
Dat gaat dan zeer duur worden, want dan moeten ze van minimaal 6 stellen de omvormers weer gaan aanpassen, de oude memling variant had 2 omvormers geen probleem op 1500v maar de nieuwe heeft er maar 1, en die functioneert niet op 1500v
Als ze daarmee naar Maastricht willen blijven rijden, dan hebben ze daar toch wel rekening mee gehouden? Zo niet, dan is dat "een beetje dom" en mijn medeleven daarvoor is zeer beperkt.

Groetjes,
Rian
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

rvdborgt schreef: 07 apr 2019, 11:53
Eric0641 schreef: 07 apr 2019, 11:36
Steve schreef: 03 apr 2019, 13:11 In het antwoord leest men ook dit:


Met andere woorden, toestemming krijgen om de gerenoveerde MS80 eindelijk de grens over te krijgen.
Dat gaat dan zeer duur worden, want dan moeten ze van minimaal 6 stellen de omvormers weer gaan aanpassen, de oude memling variant had 2 omvormers geen probleem op 1500v maar de nieuwe heeft er maar 1, en die functioneert niet op 1500v
Als ze daarmee naar Maastricht willen blijven rijden, dan hebben ze daar toch wel rekening mee gehouden? Zo niet, dan is dat "een beetje dom" en mijn medeleven daarvoor is zeer beperkt.

Groetjes,
Rian
Vermoed je nou zelf dat ze er rekening mee gehouden hebben? iemand op het bureaux in Brussel die weet dat niet. achja er kan altijd nog een ms75 komen, is ook wel leuk voor Maastricht
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Dagblad De Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel gewijd aan de antwoorden die kwamen op vragen uit de Belgische Kamer: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

De nieuwe treinstellen kunnen de verschillende stroomsterktes op de bovenleiding van de drie landen aan, en zijn voorzien van de beveiligingssystemen die de landen op het traject hebben. De treinen mogen België echter niet in omdat ze niet het nieuwe Europese beveiligingssysteem hebben. België eist dat systeem in alle nieuwe treinen, ondanks het feit dat het op het tracé van de Drielandentrein nog niet is aangebracht.
FOUT: De treinen zijn niet voorzien van ETCS, dat wèl voorkomt op het traject. Weer een journalist die er niets van kent... :roll:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door kika »

Enkel rond Guillemins, toch? Richting Hasselt tot Palais, richting Visé alleen een kort stukje nog voor de Y? Het artikeltje roept meer vragen dan antwoorden op, vind ik. Begrip voor Arriva dat ze nog geen knoop hebben doorgehakt omdat Den Haag talmt, snap ik, maar ook dan had je een jaar geleden al kunnen zeggen 'sorry zo lang daar niets bougeert, beperken we ons.'
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

kika schreef:Enkel rond Guillemins, toch? Richting Hasselt tot Palais, richting Visé alleen een kort stukje nog voor de Y? Het artikeltje roept meer vragen dan antwoorden op, vind ik. Begrip voor Arriva dat ze nog geen knoop hebben doorgehakt omdat Den Haag talmt, snap ik, maar ook dan had je een jaar geleden al kunnen zeggen 'sorry zo lang daar niets bougeert, beperken we ons.'
Inderdaad enkel de eerste kilometers rond Luik, maar dat is toch 10% van het traject in België.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

Rww schreef: 05 apr 2019, 13:36Hier snap ik helemaal niks van. Arriva wilde oorspronkelijk een partnerschap met nmbs, wat betekend dat beide partijen voor een bepaalde sleutel meedelen in de verlies en winst rekening.


Op verzoek van de nmbs heeft arriva daarna een voorstel uitgewerkt waarin nmbs een soort onderaannemer wordt, de volledige commerciele exploitatie ligt bij arriva en de praktisch(inclusief veiligheid) bij nmbs, heel kort door de bocht uurtje factuurtje. Dat betekend dat nmbs ALTIJD winst maakt op deze verbinding ook al rijdt de trein volledig leeg.


Wie kan mij dan uitleggen waar de extra kosten zitten? Het enige wat ik mij kan voorstellen dat ze moeten investeren in een oplossing voor hasselt-luik.
Dit is iets wat ik ook totaal niet kan rijmen. Wat voor berekening heeft Bellot gemaakt om tot deze conclusie te komen?
LIJN66

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door LIJN66 »

Laat maar gewoon een Duits dieseltje met ETCS naar hier komen.
of een dieseltje van de maaslijn (nijmegen/roermond)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door kika »

LIJN66 schreef: 05 mei 2019, 21:46
Laat maar gewoon een Duits dieseltje met ETCS naar hier komen.
of een dieseltje van de maaslijn (nijmegen/roermond)
De oude Talentjes tussen Heerlen en Aken hadden geen ETCS en een uniforme indeling, zelfs zonder illusie van een eerste klasse. En zeer waarschijnlijk wordt het ook niet zo gewaardeerd wanneer er elders plots materiaal wegvalt ter meerdere eer en glorie van dit prestigieuze project waar duidelijk alle schouders samen onder staan. :roll:
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door spurt2244 »

Het ziet er na uit dat het per 1 juni (tijdelijk) is gedaan met de treindienst tussen Maastricht - Heerlen - Aken v.v.

https://www.treinreiziger.nl/stopt-trei ... er-1-juni/
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Ouwe »

spurt2244 schreef: 17 mei 2019, 20:19 Het ziet er na uit dat het per 1 juni (tijdelijk) is gedaan met de treindienst tussen Maastricht - Heerlen - Aken v.v.

https://www.treinreiziger.nl/stopt-trei ... er-1-juni/
Ik heb een vermoeden dat de week voor 1 juni bekend zal worden dat de tijdelijke toelating verlengd wordt :lol:
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door trainspotterstef »

Lijkt een groot sukkel straatje :( :(
Echt jammer dat het zo moet lopen :cry: :cry:
Nu ik ook eens gebruik wou van maken tijdens me verlof in Maastricht voor een dagje te gaan trainspotten in Aachen :lol: :lol:
Plaats reactie