IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 1258
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: IJzeren Rijn

Bericht door jan_olieslagers » 24 mar 2019, 10:33

Had de overheid trouwens niet de mond vol over het uitbreiden en aanmoedigen van het goederenvervoer per spoor (en ook langs de waterweg)? Zelfs als een route vandaag minder belangrijk lijkt moet ze alle kansen krijgen voor morgen. Nuja, toch minstens tot aan de verkiezingen :mrgreen:
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.


brunel
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel » 16 apr 2019, 11:42

Shrek schreef:
23 mar 2019, 21:31
Asterix schreef:Is er dan nog wel nood aan de Ijzeren Rijn?
Is daar ooit nood aan geweest?
Nee. Toen bleek dat heropening van het traject Roermond-Dalheim geld ging kosten, hoefde het opeens niet meer. Dan zal het wel meevallen met de nood.

Verder was het van meet af aan kansloos. Het was economisch kansloos en Duitsland heeft het nooit gewild.

dentheo
Berichten: 7705
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo » 16 apr 2019, 15:10

Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..
Theo
Groeten vanop de Heide

brunel
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel » 16 apr 2019, 15:54

Vandaar dat de plannen om daar te investeren ook serieuzer zijn.

Maar nogmaals, als België de oude route zo belangrijk had gevonden, waren die paarhonderd miljoen euro het probleem niet geweest, maar die kwamen nooit.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9172
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek » 16 apr 2019, 18:31

dentheo schreef:
16 apr 2019, 15:10
Daarom stijgt nu jaar op jaar het verkeer via Roosendaal Venlo....laatste paar jaar elk jaar 500 goederentreinen erbij..
En ook op de Montzen-route stijgt het tonnage. Maar dat is allemaal nog niet van een grootte-orde om zo'n mega-investering op buitenlands grondgebied te doen.
Infrabel houdt in ieder geval wel rekening met de ijzeren rijn, zowel bij de herinrichting van Neerpelt als bij de elektrificatie w(e)orden alle opties op dubbelspoor en lange uitwijksporen open gehouden. Als het ooit zover is zal het Belgische gedeelte snel aangepast zijn. De rest is politiek :wink:

ijzeren rijn 82
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Contacteer:

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 » 20 apr 2019, 21:10

De bovenleidings werken in Lommel (Lijn 19) zijn in volle gang . Blijkbaar wordt er ook een bijkomend kruis mogelijkheid gemaakt ter hoogte van de halte Lommel .
Er worden monenteel over een lengte van 1800m bovenleiding gemaakt voor 2 sporen .

Plaats reactie