Hoeveel treinen per uur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Hombeek ligt op de lijnen Gent - Dendermonde - Mechelen en Sint-Niklaas - Mechelen. Reizigersverkeer is daar gemiddeld (6 treinen per uur in alle richtingen, iets meer in de spits, met meestal vrij stille treinen) maar er is wel vrij veel goederenverkeer. De lijn ligt op een belangrijke goederenroute tussen de kust en het centrum/oosten van het land. Als je echt vlak aan de spoorlijn woont, zul je dat zeker wel horen in de tuin... maar ook daar geldt dat het went.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door rvdborgt »

charlinek schreef: 02 mei 2019, 15:45 Ik heb ook dezelfde vraag.
Wij zijn aan het overwegen om een huis te kopen in Hombeek, ook vlak aan een spoorweg.
Passeren er daar veel treinen?
De treinen Mechelen - Sint-Niklaas en Mechelen - Gent komen erlangs (zie de planner). En wat goederentreinen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Dieselfreak »

Ik begrijp gewoon niet waarom zoveel mensen zo mekkeren over een paar treinen per uur die passeren, terwijl er duizenden vlak langs een drukke weg wonen met onafgebroken verkeerslawaai en daar precies geen last van hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door kika »

Misschien dat onafgebroken het verschil maakt? Of dat je denkt dat je het niet kan inschatten, quasi iedereen kent wel iemand die aan een drukke weg woont/woonde maar qua treinen is de kennissenkring al wat dunner.
Hombeek, is dat voor de Y naar lijn 54 (Sint-Niklaas-Mechelen)?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door groentje »

Mocht er interesse zijn om te lobbyen voor de heropening van halte Hombeek ;) Het zijn niet alleen nadelen die je moet hebben langs het spoor... En Hombeek lijkt me groot genoeg om een halte te verantwoorden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Portbou »

de heropening van halte Hombeek
Ja graag !
En dan samen met Muizen toevoegen aan zone Mechelen aub.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef: 02 mei 2019, 22:12 Misschien dat onafgebroken het verschil maakt? Of dat je denkt dat je het niet kan inschatten, quasi iedereen kent wel iemand die aan een drukke weg woont/woonde maar qua treinen is de kennissenkring al wat dunner.

Het lawaai van een wegverkeersader is ook nooit helemaal constant, de ene keer is er wat meer verkeer de andere keer, het ene voertuig maakt meer lawaai dan het andere, enz. Ik heb zes jaar aan een stuk aan een erg drukke straat gewoond, en ben nooit echt aan dat lawaai gewend geraakt, na zes jaar had ik er nog vrijwel evenveel last van als in het begin. Vergeleken daarmee is de geluidshinder van een spoorweg met een paar treinen per uur en daartussen stilte toch echt niets?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef: 03 mei 2019, 10:02Het lawaai van een wegverkeersader is ook nooit helemaal constant, de ene keer is er wat meer verkeer de andere keer, het ene voertuig maakt meer lawaai dan het andere, enz. Ik heb zes jaar aan een stuk aan een erg drukke straat gewoond, en ben nooit echt aan dat lawaai gewend geraakt, na zes jaar had ik er nog vrijwel evenveel last van als in het begin. Vergeleken daarmee is de geluidshinder van een spoorweg met een paar treinen per uur en daartussen stilte toch echt niets?
Ik ken mijn eigen ervaring, toen ik naast een drukke weg ging wonen, was ik er razendsnel aan gewend, naast spoorwegen heb ik ook nooit veel hinder ervaren. Het enige wat me ooit wel eens stoorde was toen ik in een zomer logeerde naast een tramremise, van die leuke bochten die dan piepen, misschien was ik er wel aan gewend na wat langere tijd. Maar het is en blijft persoonlijk: jij wende niet aan de weg, iemand anders niet aan vliegverkeer. Liever wat mensen die het vragen en goed nadenken voor ze eraan beginnen dan gefrustreerde nimby's, die wel beter hadden kunnen weten…
Sunz

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Sunz »

Hallo,

wij hebben een leuk potentieel huisje gevonden thv de fortstraat te Lebbeke. Het station Lebbeke ligt op zo'n 500m van het huis verwijderd.
De sporen liggen echter wel recht voor het huis zo'n 5 a 6 meter. De living en kamers willen wel grotendeesl aan de achterzijde van het huis

Iemand een idee hoeveel treinen er per uur passeren? Hoeveel goederentreinen?
Enig idee van de geluidsoverlast?

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Tijdens de week drie treinen per uur per richting, waarvan twee met vrij lage snelheid aangezien ze in Lebbeke stoppen, en sowieso bijna alleen maar moderne stellen die weinig lawaai maken. In de spits nog eentje per uur extra, ook in de toekomst is enige verhoging niet uitgesloten. In het weekend twee per uur per richting. Goederenverkeer is er daar bijna niet.
Sunz

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Sunz »

Bedankt Steve!
Ludwina

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ludwina »

Ook ik overweeg om een woning aan te kopen vlakbij een spoorweg, station én een beveiligde overweg. Het gaat om het station in Munkzwalm. Weet u misschien ook hoeveel treinen (passagiers en goederen) er daar passeren. Eventueel ook 's nachts.
Alvast bedankt.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Davy »

Op weekdagen 4 treinen per uur, met een doorrijdende IC. In de spitsen nog wat extra P's.
In het weekend 2 treinen per uur, enkel een IC die dan wel stopt op Munkzwalm.
Goederentreinen geen idee.
Ludwina

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Ludwina »

Bedankt, Davy.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoeveel treinen per uur?

Bericht door Steve »

Bovengenoemde cijfers zijn voor alle duidelijkheid voor beide richtingen samen. Goederenverkeer heb je daar amper.
Plaats reactie