Schaarbeek, internationaal treinstation ?

joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door joverwimp »

N-VA-politicus en topman bij Brussels Airport Marc Descheemaecker vindt dat het station van Schaarbeek een ideale locatie is voor een internationaal treinstation. "Het sluit nauw aan bij de Ring rond Brussel, Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem"
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/schaarb ... 2019-05-08)

De wens om korteafstandsvluchten te vervangen door treinritten klinkt steeds luider. Ook bij luchthavens valt zo'n geluid te horen. Het is ook volgens Marc Descheemaecker onzin dat een vlucht tussen Amsterdam en Brussel bijvoorbeeld veel minder kost dan een treinrit. Dat moet anders, schrijft hij in een opiniestuk in de krant De Standaard.

Om het treinverkeer, en dan het liefst het verkeer van hogesnelheidstreinen, beter te faciliteren, kan er een nieuw internationaal station gebouwd worden in Schaarbeek. De treinen "zouden daar aansluiten bij de klassieke treinen die in Brussel-Noord op een paar honderd meter van Schaarbeek halt houden. Een bijkomend voordeel zou zijn dat de IC naar Amsterdam, of de ICE uit Duitsland, niet meer door de Noord-Zuidverbinding moet, waardoor er ook meer capaciteit vrijkomt voor klassieke treinen."

De huidige internationale stations zouden volgens Descheemaecker best functioneren als nationale stations, in Schaarbeek zou er dan ruimte zijn voor een groot internationaal knooppunt. Een station "dat nauw aansluit bij de Ring rond Brussel, het station Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem."

MAAR:
- De belangrijkste hoge snelheidslijnen (naar Parijs en Londen) komen toe in Brussel-Zuid en eindigen daar. Als die doorrrijden naar Schaarbeek zal dat door de Noord-Zuid verbinding zijn die dus niet ontlast wordt, integendeel.
- Het zal niet eenvoudig zijn om het traject naar Londen tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek af te schermen voor transmigranten ...
- Zouden internationale reizigers met bestemming Brussel Schaarbeek verkiezen boven Brussel-Zuid?
- Wil je vanuit een Belgisch station naar een buitenlandse bestemming stap je nu zonder problemen over Brussel-Zuid. In het plan Descheemaker zal meestal een bijkomende rit naar Schaarbeek nodig zijn.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door stijn »

Ik ga eerlijk zijn... Ik ben het zelden eens met Descheemaecker, maar nu... er valt iets voor te zeggen.

Woord vooraf... dit idee is niet nieuw...

Je zou lijn 1 kunnen laten aansluiten op lijn 28, om zo lijn 0 te ontwijken. Alle stations van lijn 28 worden toch perfect bediend door de metro.
Alle treinen zouden dan uiteraard in Schaarbeek moeten stoppen.
Vanuit Schaarbeek is een people mover naar de luchthaven realistisch.

Waarom toch niet?

Het ligt niet op een kruispunt van twee metrolijnen zoals het Zuid.

Tegenvoorstel...
Heel het diabolo verhaal vervangen door een people mover met 2 termini: Lijn 36 en lijn 26N. daar 2 stations op bouwen met check-in faciliteiten.
Daar alle treinen laten stoppen.

Kan je boven lijn 26N meteen ook een parking bouwen. En waarom niet, boven lijn 36 ook, de E40 is toch niet zo ver meer. Van randparkings gesproken!
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Ouwe »

De IC uit Nederland stopt nu in Brussel-Centraal en dus handig voor toeristen. Er stappen wel in de piekuren veel zakenlui uit op Noord, maar ik veronderstel dat de meeste daarvan veel liever de diabolo toeslag zien verdwijnen zodat de luchthaven gebruikt kan worden. Veel van de andere reizigers zijn op doorreis in zuidelijke richting. Voor de ICE uit duitsland is een halt nabij Zaventem misschien ideaal, maar waarschijnlijk is de groep reizigers die daar ook gebruik zou maken niet groot genoeg. Descheemaecker spreekt hier een voorstel uit dat leuk is voor de luchthaven, maar ik vraag me af of het ook iets is wat de reizigers echt willen. Ik denk dat het plan alleen echt zou werken wanneer alle internationale en de belangrijke binnenlandse verbindingen op het station zouden stoppen. Dat zie ik nog niet gaan gebeuren met onder andere de Eurostar en de leegritten met Vorst.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door jan_olieslagers »

Te weinig parkeergelegenheid aan station Schaarbeek, en te moeilijke aansluiting aan het snelwegennet.
Heel het diabolo verhaal vervangen door een people mover
Diabolo vervangen? Terwijl het stilaan zou kunnen beginnen met iets op te brengen? Klinkt weinig realistisch.

Als er al een internationaal overstappunt bij moet komen dan zie ik de luchthaven als ideaal. Weliswaar is de capaciteit beperkt met slechts drie perronsporen, maar die worden dan ook weinig efficiënt gebruikt: NMBS gebruikt ze als begin/eindstation waardoor treinen er dikwijls lang blijven staan, veel langer dan nodig is om reizigers te laten in en uitstappen. Ik vraag me dikwijls af of NMBS betaalt per perronminuut, zoals het volgens mij toch wel zou moeten. Toegegeven: er is niet zo direct veel alternatief in zicht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2019, 15:31
Diabolo vervangen? Terwijl het stilaan zou kunnen beginnen met iets op te brengen? Klinkt weinig realistisch.
Uiteraard de people mover in de diabolo tunnel!

De capaciteit van het station luchthaven wordt ook beperkt door de gelijkvloerse kruisingen aan beide zijden van het station.
De capaciteit van 36 wordt ook beperkt door iedere trein die van 36N naar 36C wil gaan want die moet kruisen.
De S-trein heeft momenteel geen stop op de luchthaven.

Die 3 problemen zou je daarmee ook oplossen.

Ik geef toe... dromen... maar misschien goedkoper dan het station van de luchthaven uit te breiden of de gelijkvloerse kruisingen weg te werken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door jan_olieslagers »

Dat er geen S-treinen het station "Zaventem-Luchthaven" bedienen is een kwestie van nomenclatuur en van afspraken. Technisch kan het perfect.
de people mover in de diabolo tunnel
hahaha. Gaan al die gemovede people dan ook de diabolo-toeslag betalen? En daar bovenop ook nog eens een toeslag die de installatie van die loopband moet bekostigen? Da geht viel Volk nach kommen kaiken :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2019, 16:13 Dat er geen S-treinen het station "Zaventem-Luchthaven" bedienen is een kwestie van nomenclatuur en van afspraken. Technisch kan het perfect.
Maar de capaciteit is beperkt... dus ten koste van...
jan_olieslagers schreef: 08 mei 2019, 16:13 hahaha. Gaan al die gemovede people dan ook de diabolo-toeslag betalen? En daar bovenop ook nog eens een toeslag die de installatie van die loopband moet bekostigen? Da geht viel Volk nach kommen kaiken :)
Neen, maar misschien wel de luchthaven zelf... vast bedrag per jaar... of de boel opkopen...
Als ze de vluchten onder de 1000km willen schrappen zullen ze iets moeten doen...
Overigens is een people mover geen loopband... https://nl.wikipedia.org/wiki/People_mover
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Asterix »

Dit is opgewarmde kost. Reeds in de STAR21-plannen van Dehaene van eind jaren '80 werd deze rol voor Schaarbeek voorzien. Het idee van de 'people mover' is ook niet nieuw.

Helaas moest - dixit Dehaene in zijn memoires - van de PS de toekomstige internationale terminal in Brussel-Zuid komen, een plek waar er gewoonweg onvoldoende plaats is. Die plaats is er wél in Schaarbeek, er ligt een heel ongebruikt terrein achter waar men perfect een Eurostar-terminal en de nodige bundelsporen zou kunnen creëren. Een ondergrondse parking zou er ook kunnen. De autosnelweg ligt inderdaad iets verder weg maar ligt die wél pal naast Brussel-Zuid misschien? Elk kind ziet dat Schaarbeek alles heeft wat de Zuid niet heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Steven »

Dan gaan de andere zoals bus, tram, metro ook een tandje mogen bijsteken of schaarbeek is dood voor dat het zijn geboorte kan vieren als nieuw internationaal station.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door traxie »

De lol van dit alles is dat schaarbeek die rol vroeger al deels had. Maar wat is de kost van bv een ondertunneling van de n-z? Met internationale terminal onder de huidige sporen die tunnels kunnen nog gemaakt worden. Maar vanuit spoor oogpunt lijkt schaarbeek logischer.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 08 mei 2019, 10:10 Om het treinverkeer, en dan het liefst het verkeer van hogesnelheidstreinen, beter te faciliteren, kan er een nieuw internationaal station gebouwd worden in Schaarbeek. De treinen "zouden daar aansluiten bij de klassieke treinen die in Brussel-Noord op een paar honderd meter van Schaarbeek halt houden. Een bijkomend voordeel zou zijn dat de IC naar Amsterdam, of de ICE uit Duitsland, niet meer door de Noord-Zuidverbinding moet, waardoor er ook meer capaciteit vrijkomt voor klassieke treinen."

De huidige internationale stations zouden volgens Descheemaecker best functioneren als nationale stations, in Schaarbeek zou er dan ruimte zijn voor een groot internationaal knooppunt. Een station "dat nauw aansluit bij de Ring rond Brussel, het station Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem."
Brussel-Noord en Schaarbeek liggen meer dan 2 km uit elkaar. Dat weet MDS. "Een paar honderd meter" is dus gelogen.
Als je minder internationale treinreizigers wilt, dan kun je inderdaad de internationale langeafstandstreinen in Schaarbeek concentreren, waar de overgebleven die-hards dan verplicht zullen overstappen naar hun echte bestemming.
Ik vroeg me even af wat voor probleem dit moest oplossen maar daarvoor hoef je niet zo ver te kijken: Er komen geen hogesnelheidstreinen op de luchthaven (dat is MDS zijn kennelijke "probleem") en dat zal ook zo blijven want er zijn geen plannen voor HST-stops daar. MDS wil dan op deze manier waarschijnlijk de HST's een beetje dichterbij krijgen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat DB, Thalys en Eurostar daarop zitten te wachten.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door dentheo »

Gezien de verkiezingen eind deze maand lost CD&V ook een voorstel: Zaventem moet "internationaal" station krijgen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Asterix »

Men mag niet de fout maken om zich Schaarbeek voor te stellen zoals het nu is met dan maar enkele ICE's en Thalys'en aan het perron als extra element. Menselijke verbeelding is daar simplistisch in. Zo een project wordt echter niet opgestart zonder de nodige ontsluiting. De nieuwe metroverbinding naar het noorden zou hiervoor een aanzet kunnen zijn.

Ik geloof trouwens ook niet dat Schaarbeek zo enorm afgelegen ligt. Luchthavens liggen doorgaans veel verder en hebben ook natransport nodig. Daar maalt geen kat om.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 09 mei 2019, 19:35 Men mag niet de fout maken om zich Schaarbeek voor te stellen zoals het nu is met dan maar enkele ICE's en Thalys'en aan het perron als extra element. Menselijke verbeelding is daar simplistisch in. Zo een project wordt echter niet opgestart zonder de nodige ontsluiting. De nieuwe metroverbinding naar het noorden zou hiervoor een aanzet kunnen zijn.

Ik geloof trouwens ook niet dat Schaarbeek zo enorm afgelegen ligt. Luchthavens liggen doorgaans veel verder en hebben ook natransport nodig. Daar maalt geen kat om.
Het introduceren van extra overstaps kost altijd een significant aantal reizigers. Het direct bedienen van een stadscentrum is juist een van de troeven van de trein dus waarom zou je dat opgeven?

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door groentje »

Schaarbeek ligt wel dichter bij enkele belangrijke trekpleisters zoals de NAVO dan Brussel-Zuid. Schaarbeek is net zo goed stadsgebied als St-Gillis, en niet zomaar gelijk te stellen met een buiten het centrum gelegen luchthaven, de ontwikkeling van heel het gebied van de vorming zou alleen nog sneller gaan. Op dat vlak lijkt het een beetje op de ontwikkeling van Amsterdam-Zuid ten koste van Amsterdam-Centraal, voor veel reizigers zou het net tijdswinst en zelfs een overstap uitsparen.
Twee internationale stations voor een stad als Brussel zou echter van het goede teveel zijn, en ik zie Thalys haar 1u21 rittijd naar Parijs niet opgeven. Voor mij blijft het dus een zoveelste ballonnetje rond de verkiezingen.
Plaats reactie