Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Ouwe »

groentje schreef: 09 mei 2019, 20:49 Schaarbeek ligt wel dichter bij enkele belangrijke trekpleisters zoals de NAVO dan Brussel-Zuid. Schaarbeek is net zo goed stadsgebied als St-Gillis, en niet zomaar gelijk te stellen met een buiten het centrum gelegen luchthaven, de ontwikkeling van heel het gebied van de vorming zou alleen nog sneller gaan. Op dat vlak lijkt het een beetje op de ontwikkeling van Amsterdam-Zuid ten koste van Amsterdam-Centraal, voor veel reizigers zou het net tijdswinst en zelfs een overstap uitsparen.
Twee internationale stations voor een stad als Brussel zou echter van het goede teveel zijn, en ik zie Thalys haar 1u21 rittijd naar Parijs niet opgeven. Voor mij blijft het dus een zoveelste ballonnetje rond de verkiezingen.
Er zit wel een groot verschil tussen de situaties in Brussel en Amsterdam. Amsterdam Centraal is direct naast het (toeristisch) hart van de stad gelegen, is herkenbaar voor reizigers en bied veel meer verbindingsmogelijkheden dan Amsterdam Zuid. De meeste transfermogelijkheden op Amsterdam Zuid zijn naar bestemmingen die sneller te bereiken zijn door op Rotterdam over te stappen. Vandaar dat voor DB, Thalys en Eurostar de halt op Amsterdam Centraal veel aantrekkelijker is. Die voordelen die Amsterdam Centraal sterk heeft ten opzichte van Amsterdam Zuid spelen nauwelijks een rol op Brussel. Voor de reizigers kan het verplaatsen van het internationale station van Brussel zowel voordelig als nadelig zijn afhankelijk van de reisoorsprong of bestemming, maar het echte verschil zal minimaal merkbaar zijn. Echte grote veranderingen voor de operator zijn er niet in Brussel als je kijkt naar de imago of verbindingsmogelijkheden zijn er niet. Brussel Zuid/Midi en Schaarbeek liggen allen niet direct bij het toeristisch hart, de verbindingsmogelijkheden zijn redelijk identiek (als alle internationale verbindingen op 1 station geplaatst worden). Alleen de mogelijkheden van een mogelijke nieuwe parking zijn misschien echt de voordelen voor de keuze op Schaarbeek. Ik denk dat het grootste punt voor de operatoren zal zijn dat het verplaatsen van het internationale station van Brussel enorme kosten voor hen zal betekenen ten opzichte van weinig concrete verbeteringen die men kan gebruiken om de veranderingen uit te leggen aan hun klanten.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door kika »

groentje schreef: 09 mei 2019, 20:49 Schaarbeek ligt wel dichter bij enkele belangrijke trekpleisters zoals de NAVO dan Brussel-Zuid. Schaarbeek is net zo goed stadsgebied als St-Gillis, en niet zomaar gelijk te stellen met een buiten het centrum gelegen luchthaven, de ontwikkeling van heel het gebied van de vorming zou alleen nog sneller gaan. Op dat vlak lijkt het een beetje op de ontwikkeling van Amsterdam-Zuid ten koste van Amsterdam-Centraal, voor veel reizigers zou het net tijdswinst en zelfs een overstap uitsparen.
Twee internationale stations voor een stad als Brussel zou echter van het goede teveel zijn, en ik zie Thalys haar 1u21 rittijd naar Parijs niet opgeven. Voor mij blijft het dus een zoveelste ballonnetje rond de verkiezingen.
Ouwe schreef: 10 mei 2019, 08:01 Er zit wel een groot verschil tussen de situaties in Brussel en Amsterdam. Amsterdam Centraal is direct naast het (toeristisch) hart van de stad gelegen, is herkenbaar voor reizigers en bied veel meer verbindingsmogelijkheden dan Amsterdam Zuid. De meeste transfermogelijkheden op Amsterdam Zuid zijn naar bestemmingen die sneller te bereiken zijn door op Rotterdam over te stappen. Vandaar dat voor DB, Thalys en Eurostar de halt op Amsterdam Centraal veel aantrekkelijker is.
Welke bestemmingen? Van waar kom je? Ik zat vroeger vaak op de IC (uit Berlijn maar ook andere) in Amsterdam Zuid tot Schiphol om daar over te stappen (bvb. naar Leiden). Er zijn zeker een hoop verschillen, maar volgens mij refereert groentje hier aan de gigantische ontwikkeling die de hele Zuidas de laatste 20 jaar heeft doorgemaakt incl. de aanleg van de NZ-lijn, Utrechtboog, het verlies aan belang als overstapstation van Duivendrecht… Qua transfer kan je ook zeggen: waarom wilt Eurostar niet naar Utrecht rijden? Dat is meer centraal gelegen in Nederland en je kan zo op nog meer treinen overstappen. En overstappen in Rotterdam doe je enkel als je vanuit het zuiden komt. Dit gaat om mensen met bestemmingen in- en rond Amsterdam. Je moet het anders kaderen: Schiphol als eindstation komende vanuit het zuiden is zeer onpraktisch, verder doorrijden richting Lelylaan doe je liever mét passagiers, de ontwikkeling van Bijlmer, Almere, verbindingsbogen naar Zuid etc. maken dat je nu ook in die richting uitstekend mensen kan bedienen. Het stuk Schiphol-Amsterdam CS is relatief traag, waarbij je half om de stad heen fietst, en in die zin snap ik dat mensen uit Charleroi of Parijs geen voordeel in Schaarbeek zouden zien.
Ouwe schreef: 10 mei 2019, 08:01 Die voordelen die Amsterdam Centraal sterk heeft ten opzichte van Amsterdam Zuid spelen nauwelijks een rol op Brussel. Voor de reizigers kan het verplaatsen van het internationale station van Brussel zowel voordelig als nadelig zijn afhankelijk van de reisoorsprong of bestemming, maar het echte verschil zal minimaal merkbaar zijn. Echte grote veranderingen voor de operator zijn er niet in Brussel als je kijkt naar de imago of verbindingsmogelijkheden zijn er niet. Brussel Zuid/Midi en Schaarbeek liggen allen niet direct bij het toeristisch hart, de verbindingsmogelijkheden zijn redelijk identiek (als alle internationale verbindingen op 1 station geplaatst worden). Alleen de mogelijkheden van een mogelijke nieuwe parking zijn misschien echt de voordelen voor de keuze op Schaarbeek. Ik denk dat het grootste punt voor de operatoren zal zijn dat het verplaatsen van het internationale station van Brussel enorme kosten voor hen zal betekenen ten opzichte van weinig concrete verbeteringen die men kan gebruiken om de veranderingen uit te leggen aan hun klanten.
Gezien het allemaal luchtfietserij is ivm verkiezingen, ipv realistische voorstellen te doen waar ze op afgerekend kunnen worden die wel een groot voordeel zouden kunnen bieden voor de dagelijkse pendelaars, kan je je ook afvragen waarom er niet wilder gedroomd wordt: geef Brussel 2 internationale stations! Of kijk een keer naar de ligging van bestemmingen, luchthaven etc.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door Ouwe »

kika schreef: 11 mei 2019, 08:09 Welke bestemmingen? Van waar kom je? Ik zat vroeger vaak op de IC (uit Berlijn maar ook andere) in Amsterdam Zuid tot Schiphol om daar over te stappen (bvb. naar Leiden). Er zijn zeker een hoop verschillen, maar volgens mij refereert groentje hier aan de gigantische ontwikkeling die de hele Zuidas de laatste 20 jaar heeft doorgemaakt incl. de aanleg van de NZ-lijn, Utrechtboog, het verlies aan belang als overstapstation van Duivendrecht… Qua transfer kan je ook zeggen: waarom wilt Eurostar niet naar Utrecht rijden? Dat is meer centraal gelegen in Nederland en je kan zo op nog meer treinen overstappen. En overstappen in Rotterdam doe je enkel als je vanuit het zuiden komt. Dit gaat om mensen met bestemmingen in- en rond Amsterdam. Je moet het anders kaderen: Schiphol als eindstation komende vanuit het zuiden is zeer onpraktisch, verder doorrijden richting Lelylaan doe je liever mét passagiers, de ontwikkeling van Bijlmer, Almere, verbindingsbogen naar Zuid etc. maken dat je nu ook in die richting uitstekend mensen kan bedienen. Het stuk Schiphol-Amsterdam CS is relatief traag, waarbij je half om de stad heen fietst, en in die zin snap ik dat mensen uit Charleroi of Parijs geen voordeel in Schaarbeek zouden zien.
De intercity uit Duitsland gaat al jaren op nadrukkelijke wens van de duitsers naar Amsterdam Centraal en niet meer naar Amsterdam Zuid en Schiphol. De belangrijkste verbindingen op de zuidas zijn momenteel naar Den Haag, Leiden, Utrecht, Almere en Zwolle(en verder). Behalve misschien Almere zijn elk van deze bestemmingen sneller te bereiken door over te stappen op Rotterdam. Dit zijn dus juist bestemmingen in het noorden van Nederland. De NZ-lijn is inderdaad leuk, maar ik praktijk werkt het niet zoals politici de mensen hebben voorgehouden. De frequente reizigers weten wel hoe ermee om te gaan, maar voor velen en zeker bezoekers is het een extra kaartje en extra ongemak. Als men een ticket naar Amsterdam heeft kan men net zo goed naar Amsterdam Centraal rijden met lokale treinen als de internationale treinen daar niet meer stoppen. Dan rijden internationale treinen naar Amsterdam Zuid, maar stappen mensen over in Schiphol of Utrecht om op Amsterdam Centraal te komen. Dan is het voor de reizigers net zo gemakkelijk om Amsterdam Centraal als halt te behouden. Amsterdam Zuid als internationaal station voor Amsterdam wordt gewoon een flop en centenverspilling. Hetzelfde zie ik ook in Schaarbeek, het is gewoon een excuus voor een nieuw enorm bouwproject die geld gaat verspillen en de reizigers weinig of geen gemak gaat bieden.

kika schreef: 11 mei 2019, 08:09Gezien het allemaal luchtfietserij is ivm verkiezingen, ipv realistische voorstellen te doen waar ze op afgerekend kunnen worden die wel een groot voordeel zouden kunnen bieden voor de dagelijkse pendelaars, kan je je ook afvragen waarom er niet wilder gedroomd wordt: geef Brussel 2 internationale stations! Of kijk een keer naar de ligging van bestemmingen, luchthaven etc.
De grote problemen die men wilt oplossen liggen ook eigenlijk niet in de locaties van stations of verbindingen, maar waarom reizigers liever het vliegtuig blijven pakken dan de trein. Alleen geen politici wilt echt zijn handen branden aan dat probleem. De belangrijkste oorzaak is namelijk de prijs van een treinticket. Vliegen danig duurder maken dat de trein financieel aantrekkelijker is zou zeer ongemakkelijk vallen. Geld uitgeven om de trein goedkoper te maken wilt men liever ook niet. De focus leggen op bouwprojecten als nieuwe internationale stations klinkt voor het publiek aantrekkelijker en krijgt eerder goedkeurig voor de uitgave van de enorme bedragen geld en heeft ook een directe voordeel op de eigen relaties van policiti (de top van grote (bouw)bedrijven).
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Schaarbeek, internationaal treinstation ?

Bericht door groentje »

De hele ontwikkeling aan de Zuidas maakt die wijk voor zakenreizigers wellicht zo belangrijk, zoniet belangrijker, dan het historische centrum aan de Dam. Voor hen zou een stop in Amsterdam-Zuid wellicht zelfs een overstap overbodig maken. Centraal is uiteraard de aantrekkelijker optie voor de vele toeristen naar Amsterdam. In Brussel liggen zowel Brussel-Zuid als Schaarbeek vrij ver van de voornaamste bestemmingen, daarvoor moet je in Centraal zijn (maar dat station is al helemaal niet uit te breiden), of Schuman (wordt internationaal slechts vanuit Luxemburg rechtstreeks bediend), maar Schaarbeek ligt dan wel iets dichter bij en is makkelijker bereikbaar vanuit de Europese Wijk, en met vrij minieme maatregelen geldt dat ook voor de NAVO en de Heizel (tram 7 moet maar een beetje verlegd worden).
Dat de luchtvaart bevoordeeld wordt, dat klopt en is een probleem, maar niet het probleem dat een verhuis hier of in Amsterdam zou moeten oplossen. Dat gaat namelijk over capaciteit, want ondanks de stugge concurrentie van het vliegtuig is de (hogesnelheids)trein een succes met moeite om de vraag bij te houden, en dat komt door te weinig sporencapaciteit. En daarbij hebben noch Amsterdam-Centraal noch Brussel-Zuid veel uitbreidingsmogelijkheden...
Ik ben desondanks geen voorstander van een nieuw HST-station op Schaarbeek omwille van de hoge kostprijs, niet alleen voor het station zelf, maar ook voor de ontsluiting ervan. Er komen wel wat tramlijnen in de buurt, maar de metro ligt te ver, ook de geplande metrolijn 3 naar Bordet.
Plaats reactie