bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190514_04398622Waarom gebruiken we het goederenspoor langs het Albertkanaal tussen Herentals en Laakdal niet ook om personen te vervoeren? Met die visie denkt Open VLD heel wat mobiliteitsproblemen rond de industrie op te lossen.
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Waarom gebruiken we het goederenspoor langs het Albertkanaal tussen Herentals en Laakdal niet ook om personen te vervoeren? Met die visie denkt Open VLD heel wat mobiliteitsproblemen rond de industrie op te lossen.
Kempense Open VLD-kandidaten komen met opmerkelijk plan voor trein naar industriezones
Spoorlijn 207 loopt van de industriezone Wolfstee in Herentals over de linkeroever van het Albertkanaal helemaal tot in Tessenderlo ...
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Ik heb het mij vroeger ook al afgevraagd maar ik stel mij vragen bij de haalbaarheid van een reizigerstrein.
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Hm, iets zegt me dat er daar geen dichte drommen op staan te wachten...
* men kan hooguit vanuit Lier een trein tot daar laten rijden (verderop gelegen stations zoals Antwerpen en Mechelen hebben geen capaciteit over), maar niet vanuit Herentals of oostelijker (of mis ik iets?)
* die hele industriezone is prima bereikbaar per auto, verregaand filevrij, en er rijden ook wel een handjevol bussen
* er zijn op dat spoortraject meerdere slagbomen/gelijkgrrondse overwegen, noch Infrabel noch NMBS zullen scheutig zijn om daar reizigerstreinen in te leggen, ze doen er juist alles aan om slagbomen af te schaffen/te vermijden. De initiatiefnemers zijn zelfs zo "slim" om zich precies aan zo'n overweg te laten fotograferen...
* er werken in die hele industriezone sowieso geen duizenden en duizenden mensen, van wie hooguit 10 percent de trein zou nemen; en ik heb me laten vertellen dat men voor enkele honderden reizigers per dag niet grootschalig gaat investeren
Maar ja, als er verkiezingen aan staan te komen dan kunnen de ideetjes nooit te gek zijn ;)
* men kan hooguit vanuit Lier een trein tot daar laten rijden (verderop gelegen stations zoals Antwerpen en Mechelen hebben geen capaciteit over), maar niet vanuit Herentals of oostelijker (of mis ik iets?)
* die hele industriezone is prima bereikbaar per auto, verregaand filevrij, en er rijden ook wel een handjevol bussen
* er zijn op dat spoortraject meerdere slagbomen/gelijkgrrondse overwegen, noch Infrabel noch NMBS zullen scheutig zijn om daar reizigerstreinen in te leggen, ze doen er juist alles aan om slagbomen af te schaffen/te vermijden. De initiatiefnemers zijn zelfs zo "slim" om zich precies aan zo'n overweg te laten fotograferen...
* er werken in die hele industriezone sowieso geen duizenden en duizenden mensen, van wie hooguit 10 percent de trein zou nemen; en ik heb me laten vertellen dat men voor enkele honderden reizigers per dag niet grootschalig gaat investeren
Maar ja, als er verkiezingen aan staan te komen dan kunnen de ideetjes nooit te gek zijn ;)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 mei 2019, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Het is een beetje hetzelfde verhaal als Gent-Terneuzen en de haven van Antwerpen. In dat laatste zie ik dan nog het meeste potentieel.
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
En ook nog:
* geen wasdraad aanwezig, dus enkel haalbaar met dieseltreinen (terwijl die over X jaar definitief verdwenen zouden moeten zijn uit de regio)
* buiten de vermoedelijk magere interesse vanwege de bedrijven is er ook geen enkele woonkern van enige betekenis in de buurt van het spoor, dus er zou ook geen enkele vervoersvraag zijn daarbuiten.
* geen wasdraad aanwezig, dus enkel haalbaar met dieseltreinen (terwijl die over X jaar definitief verdwenen zouden moeten zijn uit de regio)
* buiten de vermoedelijk magere interesse vanwege de bedrijven is er ook geen enkele woonkern van enige betekenis in de buurt van het spoor, dus er zou ook geen enkele vervoersvraag zijn daarbuiten.
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Facit: die brave mensen brengen enkel redenen aan om NIET voor hen te stemmen... goed geprobeerd, hooguit, maar verder komen ze niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Ik meen dat er een paar jaar gelden een "vraag " was om dat spoor ook aan de oostzijde aan te sluiten op het net, vooral voor transport naar het oosten. Is daar toen iets mee gebeurd ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Dat hoort niet echt meer thuis in de rubriek "reizigersverkeer", ok, tot daar aan toe...
Men zou in Tessenderlo kunnen aansluiten op lijn 17; maar vermits die is geamputeerd aan het Albertkanaal zou er niet echt een verbinding zijn naar het Oosten, enkel zuidwaarts naar Diest. Weinig zinvol, zo op het eerste zicht.
Men zou in Tessenderlo kunnen aansluiten op lijn 17; maar vermits die is geamputeerd aan het Albertkanaal zou er niet echt een verbinding zijn naar het Oosten, enkel zuidwaarts naar Diest. Weinig zinvol, zo op het eerste zicht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Sinds wanneer hebben de liberalen interesse in spoorvervoer?
Een levensbedreigende ziekte opgelopen misschien?
Ijlen, koortsstuipen?
Dan nog zouden ze moeten beseffen dat lijn 207 ongeschikt is om iets mee aan te vangen.
De enige zinvolle plaatsen waar je parkeerplaatsen kan voorzien zijn in Olen en Oevel.
Dan rijden potentiële reizigers liever naar Herentals of Geel om daar een groter aanbod te hebben.
Een levensbedreigende ziekte opgelopen misschien?
Ijlen, koortsstuipen?
Dan nog zouden ze moeten beseffen dat lijn 207 ongeschikt is om iets mee aan te vangen.
De enige zinvolle plaatsen waar je parkeerplaatsen kan voorzien zijn in Olen en Oevel.
Dan rijden potentiële reizigers liever naar Herentals of Geel om daar een groter aanbod te hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Kent er iemand een "industrie terrein " waar het spoorwegnet benut wordt voor reizigers vervoer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
* Herentals Wolfstee was toch opgezet met die bedoeling? Ik heb niet het gevoel dat het een daverend sukses is, weliswaar.
* Buda was zeker wel een sukses, althans tot aan de sluiting van de Renault-fabriek.
* Zelfs in Diegem denk ik dat de meeste reizigers van/naar de plaatselijke industrie trekken, al zullen er daar ook wel inwoners/omwonenden pendelen richting Brussel
* Buda was zeker wel een sukses, althans tot aan de sluiting van de Renault-fabriek.
* Zelfs in Diegem denk ik dat de meeste reizigers van/naar de plaatselijke industrie trekken, al zullen er daar ook wel inwoners/omwonenden pendelen richting Brussel
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Jan ik dacht niet direct aan bedrijven die naast een bestaande spoorweglijn gebouwd worden.
Ik dacht meer aan een grote industriezone, of een haven Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Rotterdam, Hamburg , waar men het industrieel spoor gebruikt voor het personeel naar de bedrijven.
Het lijkt mij ook niet eenvoudig: piek rond shiftwissel 6 uur, 14uur en 22 uur en dan nog dagdienst 8-17.
Ik heb ook geen inschatting hoe ver die nog willen lopen naar hun bedrijf. Anders wordt dat een stop aan elke poort ?
Ik dacht meer aan een grote industriezone, of een haven Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Rotterdam, Hamburg , waar men het industrieel spoor gebruikt voor het personeel naar de bedrijven.
Het lijkt mij ook niet eenvoudig: piek rond shiftwissel 6 uur, 14uur en 22 uur en dan nog dagdienst 8-17.
Ik heb ook geen inschatting hoe ver die nog willen lopen naar hun bedrijf. Anders wordt dat een stop aan elke poort ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Dat is een heel andere vraag, en - met het weinige dat ik weet van het spoor en zijn regelgeving - denk ik dat het antwoord negatief moet zijn: "industrieel spoor" en "reizigersvervoer" zijn volgens mij onverenigbaar.
Het dichtste bij komt men dan nog met enkele diensten voor het vervoer van het eigen spoorpersoneel, zo zijn er wel een paar: naar de werkplaats van Vorst, dacht ik, en naar het grote en betrekkelijk nieuwe vormingsstation in de haven van Antwerpen. Maar werknemers van "derde partijen" kunnen nmbm nooit vervoerd worden over een lijn die enkel voor goederenverkeer is vrijgegeven.
Het dichtste bij komt men dan nog met enkele diensten voor het vervoer van het eigen spoorpersoneel, zo zijn er wel een paar: naar de werkplaats van Vorst, dacht ik, en naar het grote en betrekkelijk nieuwe vormingsstation in de haven van Antwerpen. Maar werknemers van "derde partijen" kunnen nmbm nooit vervoerd worden over een lijn die enkel voor goederenverkeer is vrijgegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Ik denk dat de meeste werklieden dan liever samen per auto naar het werk rijden.
Toch in de havengebieden en daar rijden eveneens door de bedrijven georganiseerde busdiensten (net omdat het aanbod openbaar vervoer zo schabouwelijk is).
Maar laat ons eerlijk zijn: als je bijvoorbeeld 's morgens voor de vroege gaan werken van pakweg Wilrijk eerst naar Antwerpen-Centrum per bus, of godbetert, de tram, moet en vervolgens overstappen op een havenlijntje dan is de keuze voor Jan Modaal snel gemaakt.
Je kan het hen niet kwalijk nemen en dit is dan nog een voorbeeld over kleine afstand.
Toch in de havengebieden en daar rijden eveneens door de bedrijven georganiseerde busdiensten (net omdat het aanbod openbaar vervoer zo schabouwelijk is).
Maar laat ons eerlijk zijn: als je bijvoorbeeld 's morgens voor de vroege gaan werken van pakweg Wilrijk eerst naar Antwerpen-Centrum per bus, of godbetert, de tram, moet en vervolgens overstappen op een havenlijntje dan is de keuze voor Jan Modaal snel gemaakt.
Je kan het hen niet kwalijk nemen en dit is dan nog een voorbeeld over kleine afstand.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 3521
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: “Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Sorry als we off-topic gaan, maar verder op het Wilrijk-Haven voorbeeld: ik kan me goed voorstellen dat er in Wilrijk geen aanbod is, vroeg genoeg op de dag, om tegen 06:00 op de werkplek te geraken "aan de dok". Idem dito om van "de late" terug naar Wilrijk te geraken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
“Laat goederenspoor naast Albertkanaal ook mensen vervoeren”
Maar wel zinvolle insteek in het lijn 207-verhaal.
Je kan daar nooit een afdoend aanbod inleggen om er nog maar een zweem van nut te laten uitschijnen.
Er moeten al zeker 2 heen-en terugritten zijn en dat is minder eenvoudig dan het lijkt.
Het kost vooral veel aan personeel.
In het geval Wilrijk-haven moet je een aanbod voorleggen dat qua reistijd sterk genoeg is om te concurreren met de wagen.
Als de rijtijd aanvaarbaar langer wordt en de autokost dus verdwijnt krijg je mensen zover.
In theorie toch; in het industriegebied Geel-Oevel liep tijdland een project met lijnen uit de wijde omtrek.
Maximaal aantal reizigers dat ooit tesamen op alle bussen zat: 9!
Je moet durven innoveren en nieuwe dingen bedenken om vooruit te gaan maar lijn 207 zal de eerste 10 jaar toch een goederenlijn blijven.
Je kan daar nooit een afdoend aanbod inleggen om er nog maar een zweem van nut te laten uitschijnen.
Er moeten al zeker 2 heen-en terugritten zijn en dat is minder eenvoudig dan het lijkt.
Het kost vooral veel aan personeel.
In het geval Wilrijk-haven moet je een aanbod voorleggen dat qua reistijd sterk genoeg is om te concurreren met de wagen.
Als de rijtijd aanvaarbaar langer wordt en de autokost dus verdwijnt krijg je mensen zover.
In theorie toch; in het industriegebied Geel-Oevel liep tijdland een project met lijnen uit de wijde omtrek.
Maximaal aantal reizigers dat ooit tesamen op alle bussen zat: 9!
Je moet durven innoveren en nieuwe dingen bedenken om vooruit te gaan maar lijn 207 zal de eerste 10 jaar toch een goederenlijn blijven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.