Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

35 KD's, dus. Voor de rest is jouw uitleg duidelijker, maar onvolledig, wat ik probeerde te zeggen. Wie pakweg werkt vanaf 6u30 of tot 21u30 heeft bijvoorbeeld geen recht op nachturen, hoewel je anderhalf uur voor 8 werkt, je hebt min. 2u nodig. Maar dan krijg je inderdaad direct 2u betaald.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Ik kijk er hoe dan ook naar uit om te beginnen. Ik ben er zeker van dat het een boeiende job is en dat het fijn werken zal zijn met de collega's. Ik heb het 2 jaar geleden laten uitstellen omdat ik toen net papa werd. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan want de eerste maanden waren best wel zwaar. Vooral voor mijn partner maar ik denk dat er dan van studeren weinig in huis was gekomen. Ik ga er ook een beetje vanuit dat als je goed oplet in de les dat je al ver komt mits je elke avond de leerstof bekijkt. Mijn keuze om sowieso naar Infrabel te komen, stond al langer vast. Alleen leek het me toch eens interessant om te horen wat anderen zeggen die er ooit aan begonnen en hier nog steeds met plezier werken. Mij leek het ook nogal karig die 0,80 en slechts 130 uur werken. De simulatie dat ik kreeg bevatte slechts 40 uur nacht (1 week m.a.w.), 1 zaterdag en 1 zondagsdienst. Ik denk ook dat het iets meer zou moeten zijn wat betreft die nachtvergoedingen of shiftvergoedingen. Ik zou zeggen bedankt en wish me luck! Willen jullie me graag nog tips geven, altijd welkom! Ik kan er alleen maar beter van worden en mee de ploeg komen versterken.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Welkom bij de ploeg, dan! Er zijn zeker saaiere jobs te bedenken. Nachtpremie is relatief beperkt, er zijn privébedrijven die op dat vlak beter doen, maar het totale pakketje is best ok, veel hangt ook af of en hoe vaak je gebruik maakt van de extra's die het bedrijf biedt (vanaf 1 jaar binnen krijg je internationale verkeersvoordelen, om een voorbeeld te noemen. Genoeg collega's die tijdens hun vakantie zo ver mogelijk weg willen blijven van treinen, maar je kan je reiskosten er wel flink mee beperken als je ze wel gebruikt), of je carrière maakt, etc. En in eigen land heb je ook voordelen, natuurlijk, maar daar staat wel tegenover dat HR-Rail geen km-vergoeding geeft. Je woont dus best op een plaats niet te ver van een station van waar je vlot op je werkplek geraakt, ook om 6 uur 's ochtends...
Er is wel een evolutie naar concentratie en personeelsinzet meer efficiënt inzetten (je zal bijvoorbeeld minder Verkeersleiders N3 zien werken tijdens het weekend of de nacht, omdat het verkeer dan minder is). Minder weekends en nachten, dat voel je wel in je portemonnee, maar uiteraard moet je ze dan ook niet werken, wat zeker voor mensen met kinderen ook z'n mooie kanten heeft.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Werken als traffic controller

Bericht door traxie »

Asterix schreef:
magnumpi82 schreef: 08 apr 2019, 09:24 Zijn overuren presteren ook vaak noodzakelijk? Op die simulatie stond bij de functie CA:0,80 en daarachter 130 uur. Dus ik vermoed dat dit is omdat de simulatie pas startte vanaf 4 april. Gemiddeld werk je toch zoals in de privé 18 tot 21 dagen per maand.
Overuren zijn nooit noodzakelijk. Het kan natuurlijk altijd dat jouw aflos zich ziek meldt maar ik heb nog nooit geweten dat iemand werd verplicht om langer te blijven. Indien je in zo een geval toch langer blijft, krijg je een extra premie en de gewerkte uren nog eens bijkomend uitbetaald in overuren (bovenop de 'normale' uitbetaling met premies).

De simulatie is duidelijk ook nogal aan de karig kant: zoals je zelf schrijft, is 130 uur nogal weinig en de appreciatiecoëfficient van 0.80 is een absoluut minimum. Een goede werknemer geraakt normaal aan 1.20 of 1.30.
Bij ons (treinbestuurder) is het gemiddelde van de ca reglementair vastgelegd op 1,1. Iedereen heeft bij ons dus 1,1 tenzij je in opleiding zit, een steek liet vallen enz dan kan dat minder zijn. Meer is eerder uitzonderlijk en dan meestal beperkt tot een tweetal maanden ofzo.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Asterix »

Voor mij is een goede werknemer iemand die boven het gemiddelde uitstijgt. Als je je dan ook nog eens constructief en flexibel opstelt, moet een hogere CA binnen je graad (dus geen hogere bediening) zeker mogelijk zijn.

Trouwens, om een waarheidsgetrouwe simulatie te geven, zou men m.i. toch beter rekenen met een week nachtdiensten en inclusief twee weekends per maand met toch rond de 22 werkdagen in die maand.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Wat betreft de opleiding. 1 uur of 2 uur studeren na de les is geen overbodige luxe heb ik eens gelezen. Wat maakt de leerstof moeilijk? De vele regels om te leren of moeilijke begrippen? Weinig logica? Zijn er nog mogelijkheden om door te groeien naar Safety controller? Ik heb wel een graduaat maar blijkbaar wordt het niet erkend. Daarom dat ik wel zou overwegen om dat examen te doen. Maar gaat dat zomaar of.. ? In totaal hebben wij ongeveer 50 dagen vakantie per jaar. Ik ga ervan uit dat je deze niet allemaal toegekend zult krijgen en zo noodgedwongen zal moeten opsparen tot het jaar erop. Iemand zei me ook dat je zelfs op een vrije dag kan worden opgetrommeld om een dienst te garanderen. Is dat echt elke vrije dag. Ik vermoed een dag dat je vrij bent maar ook dat je je beschikbaar dient te houden.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Werken als traffic controller

Bericht door byter »

De meeste ervaringen die je leest gaan wel over de volledige opleiding van onderstationschef terwijl het nu opgesplitst is in traffic en eventueel later nog safety (indien je slaagt in interne proef of het juiste diploma hebt).
1 à 2 uur studeren zal van de persoon afhangen maar dat vind ik toch wat overdreven. Ik nam het op de treinrit meestal gewoon nog eens door. Voor een test/examen wel wat meer moeite. Er vallen er sowieso af.

De moeilijkheid is dat het een gewoon een wereld op zijn eigen is. Veel vakjargon en eigenlijk wist ik geen fuck van hoe een trein reed of er wat bij kwam te kijken.

Je hebt 24 verlofdagen (afhankelijk van je leeftijd kan dit iets meer zijn) en 13 kredietdagen. De kredietdagen kan je maximaal 35 meenemen naar het volgend jaar. Verlof moet opgenomen worden (kan meestal nog tot begin van het jaar dat volgt). Opsparen is dus niet mogelijk buiten die 35 kredietdagen. Je zal mogelijk wel compensatiedagen achterlopen maar deze heb jij niet te kiezen.

Men zal je eventueel vragen om te komen werken op een vrije dag. Je krijgt in sommige gevallen dan ook een toelage hulpverlening (oproep). Verplichten is een te sterk woord hiervoor..

Productiviteitspremie (ca) is 1,1 ook de norm op seinhuizen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Dwingen is inderdaad onmogelijk. "Sorry, chef, ik zit op een feestje en heb gedronken." Maar het is zeer waarschijnlijk dat je thuis wel eens zal worden opgebeld met de vraag of je nu kan komen werken.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Goedenavond beste toekomstige collega's,

Mag ik toch nog een vraag stellen? Hoe zit dat eigenlijk met jullie pensioen. Jullie staan er elke maand ook een deel van je loon voor af maar ik heb eens ergens gelezen dat van zodra je 5 jaar in dienst bent of geweest dat je automatisch een ambtenarenpensioen zal bekomen. Nu ligt dat ergens rond de 2600 euro geloof ik als ambtenaar. Wat binnen 30 jaar natuurlijk als ze de pensioenen willen gelijkschakelen?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Werken als traffic controller

Bericht door HLE 2302 »

magnumpi82 schreef: 15 mei 2019, 18:39 Goedenavond beste toekomstige collega's,

Mag ik toch nog een vraag stellen? Hoe zit dat eigenlijk met jullie pensioen. Jullie staan er elke maand ook een deel van je loon voor af maar ik heb eens ergens gelezen dat van zodra je 5 jaar in dienst bent of geweest dat je automatisch een ambtenarenpensioen zal bekomen. Nu ligt dat ergens rond de 2600 euro geloof ik als ambtenaar. Wat binnen 30 jaar natuurlijk als ze de pensioenen willen gelijkschakelen?
€2600 pensioen ?! Dat zal ook wel voor de ambtenaren van het hoger kader zijn. Het werkelijke pensioen ligt een pak lager. Voor een volledige loopbaan als TCr veronderstel ik dat het pensioen +- €1850 a €1950 bedraagt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Vergeet er niet bij te zeggen of bruto of netto bedragen betreft...
Het is moeilijk uitspraken doen over wat er zal gebeuren in 30-40 jaar, maar ik ga ervan uit dat er bij gelijkschakeling wel overgangsmaatregelen voorzien zullen worden. Maar zoals HLE 2302 al zei, je moet niet alles geloven. Met een kleine €2000 hebben we een veel beter pensioen dan de privé, maar da's wel met een volle carrière. Alleen door op te klimmen (en het spoor biedt nog altijd die mogelijkheid) kan je dat nog optrekken. En door zelf aan pensioensparen te doen, natuurlijk.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Zal wel bruto zijn geweest. Ik heb dat ergens gelezen maar weet niet waar. Het is zo dat ik al 18 jaar in de privésector werk en als ik mijn verdere loopbaan bij Infrabel ooit zal afsluiten (nog 30 jaar te gaan) dan zal ik ook een volwaardig ambtenarenpensioen ontvangen. Als je deze baan 5 jaar doet dan heb je sowieso recht op een ambtenarenpensioen. Zo stond het geschreven. Vandaar dat ik toch even mijn licht even wilde opsteken bij jullie. Bedankt!
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Zorba »

Mijn vriendin zit momenteel ongeveer in de helft van haar opleiding tot Traffic Controller (later doorgroeiend naar Safety Controller). Zonder voorkennis heeft zij toch zo goed als elke avond herhaald, en dat was ook nodig. Maar uiteindelijk heeft ze wel goede scores behaald tot nu toe, dus ik zou zeker aanraden om regelmatig te herhalen.

(Verder kan ik als geïnteresseerde in treinen enkel maar blij zijn dat ze bij Infrabel is kunnen beginnen :D )
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Hallo Zorba,

Da's fijn om te horen! De leerstof is dus zeker doenbaar. Hopelijk kan ik een minstens even goed parcours doorlopen met mooie resultaten. Mijn intentie is ook om door te groeien naar safety controller. Waar een wil is, is een weg. Ik denk of hoop als je logisch nadenkt dat de oplossing je wel zal binnenschieten. Reglementering lijkt me het moeilijkste onderdeel.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Vergeet niet dat de taken van Tcr en Scr grondig van elkaar verschillen.
De Scr hebben meestal niet erg veel om handen tot de aanvragen voor werken binnenstromen; dan hebben ze tijd tekort.
Ook bij vee of volk in de sporen, incidenten enz zijn zij aan zet met een hoge werkdruk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie