Perrons met letters ??

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Perrons met letters ??

Bericht door dentheo »

Hoeveel stations in Belgie hebben perrons met letters ipv nummers ?
Ik dacht altijd dat je daarvoor bij de Compagnie du Midi moest zijn, blijkbaar niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Perrons met letters ??

Bericht door jan_olieslagers »

In Leuven toch enkele kopsporen A-B-... naast de doorgaande 1-2-3-... meen ik me te herinneren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Perrons met letters ??

Bericht door dentheo »

idd, zijn er zo nog ? of is Leuven uniek ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Jan-Mark »

Quevy is sedert eind 2017 volledig met letters. Eigenlijk alle doodsporen op doorgaande stations hebben letters. Bijv. Lokeren, Sint-Niklaas, Herentals...
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Locomotief 5175 »

Vroeger in Kortrijk , spoor A. maar die is verdwenen door een aanleg van een busstation van De Lijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Perrons met letters ??

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2019, 20:54 In Leuven toch enkele kopsporen A-B-... naast de doorgaande 1-2-3-... meen ik me te herinneren?
A, B en C kant Brussel en D kant Luik.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Bibke »

Spoor A te Mol, was voorzien voor de L-treinen en dat ging met de AM41 maar niet meer met de Desiro's omdat er op dat spoor ook een tankinstallatie is en daarom mag er geen spanning boven dat spoor op de bovenleiding staan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Spoor A te Mol, was voorzien voor de L-treinen en dat ging met de AM41 maar niet meer met de Desiro's omdat er op dat spoor ook een tankinstallatie is en daarom mag er geen spanning boven dat spoor op de bovenleiding staan.
Nog even geduld, over een paar jaar zullen er geen diesels meer rijden en dan kan de bovenleiding op dat spoortje gebruikt worden ;)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Perrons met letters ??

Bericht door jan_olieslagers »

over een paar jaar
hihi, hoe voorzichtig... Daar zal ook nog wel x keer uitstel bij komen zeker, naar loffelijke traditie?

@Rian, inzake Leuven: op Openstreetmap vind ik inderdaad D in zuidelijke richting - naar ik aanneem, vooral gebruikt door de treinen richting Ottignies (L139)?

Maar in noordelijke richting staat er enkel B getekend, vlak tegen het busstation, en A die het perron deelt met spoor 1. Van een spoor C geen sprake...
Let wel: men krijgt dit enkel te zien in "editeer"modus, en daarvoor moet men ingelogd zijn, en daarvoor moet men een account hebben op openstreetmap.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Perrons met letters ??

Bericht door wdew »

In Leuven is spoor D het doodspoor richting Ottignies.
En sporen A, B en C zijn de doodsporen richting Brussel.
Spoor A is aan de andere zijde van het uiteinde van het spoor 1
Spoor B is reeds een tijdje terug in dienst.
Spoor C is ingekort en eindelijk, na jaren, terug in dienst, zelfde perron als spoor B.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 19 mei 2019, 09:51
Bibke schreef:Spoor A te Mol, was voorzien voor de L-treinen en dat ging met de AM41 maar niet meer met de Desiro's omdat er op dat spoor ook een tankinstallatie is en daarom mag er geen spanning boven dat spoor op de bovenleiding staan.
Nog even geduld, over een paar jaar zullen er geen diesels meer rijden en dan kan de bovenleiding op dat spoortje gebruikt worden ;)
Klopt, maar eerst moet de tankinstallatie verdwijnen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Perrons met letters ??

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2019, 10:01 @Rian, inzake Leuven: op Openstreetmap vind ik inderdaad D in zuidelijke richting - naar ik aanneem, vooral gebruikt door de treinen richting Ottignies (L139)?

Maar in noordelijke richting staat er enkel B getekend, vlak tegen het busstation, en A die het perron deelt met spoor 1. Van een spoor C geen sprake...
Let wel: men krijgt dit enkel te zien in "editeer"modus, en daarvoor moet men ingelogd zijn, en daarvoor moet men een account hebben op openstreetmap.
Daarvoor kijk je meestal beter op www.openrailwaymap.org. Maar ik zie op openstreetmap als je genoeg inzoomt ook A, B en C.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Perrons met letters ??

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, Rian, die site kende ik niet. Maar het lijkt me enkel maar Openstreetmap, met een eigen laagje erbovenop?
Men ziet er nu het spoor C dat ik zopas in OpenStreetMap verlengd getekend heb, op aangeven van @wdew eerder in dit draadje; maar dat spoor C zit nog niet in het extra laagje.
Ook de perronaanduidingen C/B en A/1 zijn van mijn hand, in Openstreetmap, dat is toch correct zo?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Perrons met letters ??

Bericht door dentheo »

Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perrons met letters ??

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2019, 10:01
over een paar jaar
hihi, hoe voorzichtig... Daar zal ook nog wel x keer uitstel bij komen zeker, naar loffelijke traditie?
Zoals het een goed infrastructuurproject betaamd :wink:
Maar het leuke aan de term "over een paar jaar" is dat daar het uitstel automatisch al bij in zit :)
Plaats reactie