Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika »

traxie schreef: 08 mar 2019, 19:20 Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.
Je hebt zeker gelijk dat er een afweging gemaakt moet worden tussen kosten en baten, maar met het tweede deel ben ik het niet eens. Kostendekking moet je net vanaf willen als dogma, helemaal als je het per trein bekijkt. Treinvervoer is zelden aantrekkelijk als er niet een zak geld in wordt gestoken vanuit de maatschappij, een verdubbeling van de ticketprijs of het afschaffen van treinen waar wat minder mensen op zitten hebben duidelijke negatieve gevolgen. De rendabiliteit van parkbankjes en geleegde vuilnisbakken zijn ook niet zonder reden irrelevant in besluitvorming.
traxie schreef: 08 mar 2019, 19:201 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten.
Ticket controleurs zouden een verschuiving van de kost zijn. Ik weet niet hoe het financiële plaatje er uit zou zien op het huidige treinnetwerk. Bij stads- en streekvervoer wordt er vaak van ene naar andere knooppunt mee gerezen of er zijn extra controles bij een aantal specifieke stations voor enkele uren. Poortjes of ontwaardingstoestellen hoeven er ook niet te zijn, je lijkt vast te zitten in het OV-chip-verhaal :mrgreen:
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door traxie »

Je kan bv zeggen dat het doel is om de s-treinen zonder bestuurder te laten rijden, over pakweg 20-30 Jr. Tegen die tijd ligt er wrs al overal etcs 2, dat lijkt me haalbaar en te rechtvaardigen. Maar daarvoor zijn veel randvoorwaarden, dus je moet nu het plan maken. De flessenhals van de n-z oplossen binnen 10 jaar. Faciliteren van Internationale treinen. Er zijn zo veel mogelijke
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Shrek »

Als ik het debat van gisterenavond op één zag maak ik mij toch zorgen. Hoewel de VRT in het inleidende filmpje enkele concrete problemen aankaartte is er geen enkele van de aanwezige politici (verschillende partijen, 2 ministers van mobiliteit...) die ook maar iets aandragen dat tot een oplossing zou kunnen leiden.
1 raak punt werd wel gezegd: de politici moeien zich teveel met de dagelijkse werking. Daar moeten ze mee stoppen, maar in de plaats zouden ze een langetermijnvisie moeten ontwikkelen met doelen waar de spoorwegen over 20 jaar moeten staan en hoe we daar geraken.
Helaas was er van visie of inzicht geen spoor te bespeuren, het lijkt wel of de spoorwegen interesseren onze politici niet.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door wbrm »

Ik zag het debat ook.
Dat er al die jaren geen beheersovereenkomst is getekend kwamen de regeringspartijen ook maar makkelijk mee weg.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Ouwe »

traxie schreef: 08 mar 2019, 19:20
kika schreef:Verlangen: een dozijn politici van verschillende kleur die een fatsoenlijk OV echt boeit, met visie en dossierkennis. Minder materieel dat buiten dienst/in onderhoud is.
Ik droom ook van het schrappen van de extra marge minuten die overal bij elkaar gesprokkeld zijn: hier voor afgesloten werken, daar voor getrokken oud materieel en ginds voor de te drukke spits. Steek die minuten op de keerpunten. Of misschien enkel behouden in de spits? Al zal dan de planningsdienst verdubbeld mogen worden vrees ik. Hogere amplittude, meer in de avonden.

Ik ben niet bang van 1-mansbediening, maar ik ben wel bang voor een ondoordachte 'bespaar hier-'reflex waarbij dat uitgespaarde geld niet elders geïnvesteerd wordt.
Ik denk dat we dringend duidelijke keuzes moeten maken, op alle vlak.

Ik hoop dat er eens een toekomstvisie wordt opgesteld, vanuit de politiek. Waar willen we binnen 10-15-20-25 jaar staan met ov en hoe gaan we dat doen, inclusief budgetten. Als je binnen 10 jaar een trein wilt hebben moet je vandaag de infrastructuur aanleggen.

Een van de redenen van de marges is doorheen de dag de verschillende soorten materieel, dat kan opgelost worden.

Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.

1 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten. Op lange termijn zie ik meer toekomst in treinen zonder bestuurder.
In Nederland en Duitsland zijn er genoeg treindiensten met 1-mans bediening, maar steeds meer van deze treindiensten krijgen toch weer een vaste controleur aan boord. De kosten van een controleur aan boord verdient zich terug. Tegenover een besparing op medewerkers staat wel dat er meer zwartreizigers komen, dat er meer overlast in de trein plaats vind en dat de tevredenheid achteruit gaat. Het blijft een probleem mij politici om telkens het wiel opnieuw uit te vinden en niet te kijken naar ervaringen in het buitenland.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door profke »

https://www.gva.be/cnt/dmf20190521_0441 ... n-probleem
Herentals -

Vol ongeduld maar ook met een flinke portie scepticisme. Zo wordt in de omgeving van de overweg aan de Poederleeseweg in Herentals gereageerd op het nieuws dat de bouw van een ondertunneling opnieuw gaat onderzocht worden. Over één ding is iedereen het eens: de bestaande toestand moet aangepakt worden.

Uit cijfers die parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) in 2017 van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kreeg, blijkt dat de overweg aan de Poederleeseweg per dag 134 maal gesloten is, goed voor 2,5 uur oponthoud. De gevolgen op de drukke verkeersas zijn dan ook dagelijks voelbaar. Onder meer in de brandweerkazerne even verderop. “De verkeerssituatie is hier al jaren een probleem”, weet postoverste Danny Van den Bergh. “In de spits wordt er op de ring vaak aangeschoven vanaf het vorige kruispunt. Zeker als de overweg door druk treinverkeer een paar keer kort na elkaar dicht is geweest. Deze is vooral problematisch voor het bereiken van onze kazerne als de vrijwilligers worden opgeroepen voor een interventie. Die mogen met het eigen voertuig immers niet prioritair rijden. Hopelijk komt er nu iets van in huis.”
Buurtbewoners hopen op tunnel onder overweg: “Al jaren een probleem”


Heel wat vragen

Tandtechnicus Luc Van Looveren heeft zijn atelier langs de Poederleeseweg. “Ik woon op anderhalve kilometer van mijn werkplek maar ik moet ’s morgens de klok goed in het oog houden of ik doe een kwartier over die afstand. De drukte die vroeger vooral ’s morgens en ’s avonds goed voelbaar was, begint zich meer en maar over de ganse dag te manifesteren. Er moet wat gebeuren al vrees ik dat er nog wel een paar jaar zullen overheen gaan.”

Tamara Vos woont een rijwoning op nauwelijks 20 meter van het spoor. “Er waren al plannen in het verleden, maar vaak bleven die vaag en leverden telefoontjes naar AWV of naar Infrabel weinig op. ‘We zijn ermee bezig’, klinkt het dan. We hebben uiteraard heel wat vragen. Hoe gaan ze die ondertunneling aanleggen? Hoe geraken wij straks nog aan onze woningen? Ook de aanleg van gescheiden fietspaden ligt nog op de tekentafel. Ook daarvoor kijken we tegen een onteigening aan van een groot stuk van onze voertuinen. Als ze straks alles opnieuw gaan bestuderen zullen we de vinger aan de pols moeten houden.”

Aan de kassa in de Aveve-winkel naast het spoor klinkt het zo. “We hebben onze winkel hier al jaren en wellicht niet toevallig als er verkiezingen op komst zijn wordt die ondertunneling nog eens uit de schuif genomen. Als je in België overal tunnels moet gaan voorzien waar er wordt aangeschoven, zullen we niet veel meer naar aan de oppervlakte komen. Waarmee ik niet wil zeggen dat er hier geen probleem is. Een betere regeling van de verkeersstromen kan de druk wellicht ook wat wegnemen.”
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Steve »

Er wordt natuurlijk weinig gezegd over de context, maar het is ook weer een triestige en typisch Belgische vaststelling dat iemand die op anderhalve kilometer van z'n werk woont, daar blijkbaar per se de auto voor moet nemen (aangezien hij zegt dat het traject makkelijk een kwartier langer kan duren). Met de fiets duurt zo'n traject nog geen vijf minuten en zelfs te voet ben je er op een kwartier. Als iedereen in z'n auto springt voor zo'n korte verplaatsing, maakt dat het probleem alleen maar erger.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door JPL107 »

Het toont ook aan dat er in een ver verleden ( > 20 jaar) niets aan de infrastructuur is gedaan zoals een brug of tunnel bouwen, zeker aan een gewestweg. Langs de andere kant ligt de spoorlijn er al meer dan 150 jaar en moeten de buurtbewoners en het wegverkeer zich maar aanpassen aan het spoorverkeer. De fietsers kunnen gemakkelijk een kilometer rond rijden :)

In Lier licht de drukste overweg van het land, gelukkig niet langs een gewestweg. Als het aan mij ligt mag die overweg dicht voor autoverkeer (toch zeker tijdens de spitsuren), de buurtbewoners kunnen te voet gaan of de fiets nemen en voor de auto's is de ring van Lier...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Asterix »

OV Pro

Belgisch voorstel: laat bussen rijden op oude treinroutes

Om ook de landelijke gebieden in West-Vlaanderen bereikbaar te houden, moet het oude spoorwegennet in België beter gebruikt worden. Op die oude treinroutes kunnen geen treinen ingezet worden, maar kunnen prima elektrische bussen rijden. Dat is het voorstel van Frederiek Vermeulen, fractievoorzitter van de Belgische partij CD&V in Ichtegem.

Vermeulen stipt aan dat West-Vlaanderen vroeger een uitgebreid spoornet had. In de tweede helft van de vorige eeuw werden veel lijn opgeheven en daardoor verdwenen hier ook haltes en stations. De grond van die oude routes is volgens Vermeulen echter nog vaak in handen van de overheid. “We zouden deze tracés kunnen gebruiken om er elektrische bussen op te laten rijden, die dorpskernen vervolgens met elkaar verbinden”, vertelt de politicus tegen de de krant Het Laatste Nieuws.

Elektrische bussen

Voor geschikte routes denkt Vermeulen bijvoorbeeld de oude spoorlijnen tussen Oostende en Torhout, tussen Oostende en Diksmuide en Roeselare en Ieper. Door op deze tracés nu elektrische bussen te laten rijden met haltes in landelijk gebied, blijven die gebieden beter bereikbaar. Nu is de reistijd vaak te lang, waardoor mensen uiteindelijk voor de auto kiezen.

Vermeulen: “Er wordt nog altijd te weinig gesproken over het alternatief van de auto. We moeten ons vervoer op provinciaal niveau bekijken en niet alleen op basis van de regio. Mensen moeten zich snel kunnen verplaatsen naar steden en terug.” Bijvoorbeeld in Oostende of Torhout kunnen reizigers ook met de trein verder reizen.

Vervoerhubs

Het is niet zeker dat dit plan ook haalbaar is, maar Vermeulen wil dat het op zijn minst onderzocht wordt. “Naast het fietspad zou een aparte strook kunnen komen voor een elektrische bus. De tracés zijn zeker breed genoeg en er is nog grond ernaast vrij zonder aan bijvoorbeeld landbouwgronden te moeten raken.”

“Elektrische bussen hebben het voordeel dat we echt een dienst op maat kunnen maken. Ik kijk naar Nederland, waar je de bus zelfs na een bepaald uur of ’s nachts in het weekend op aanvraag kan oproepen met een sms of telefoontje. De elektrische bussen zouden uitgroeien tot echte openbare vervoerhubs met ‘real time’-informatie over de mobiliteit in de provincie en het land.”
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door dentheo »

In een folder van CD&V wordt gepleit voor meer "pendelstations" .
Ik denk dat 80% van de reizigers op een weekdag pendelaars zijn...maar wat is dan een pendelstation ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika »

Klinkt als een CD&V'er die vorige zomer in Zweden op vakantie was en nu denkt 'we moeten ook wat meer pendeltågsstationen hebben!' Min of meer vertaalbaar tot voorstadsstations van waar je verder pendelt tot Brussel e.a. Transferium, P+R… Het feit dat je moet gissen naar wat ze nu precies bedoelen met zo'n belofte maakt het wel erg moeilijk om ze er later op af te rekenen…
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door CursorX »

Asterix schreef: 21 mei 2019, 19:22
OV Pro

Belgisch voorstel: laat bussen rijden op oude treinroutes


Elektrische bussen

Voor geschikte routes denkt Vermeulen bijvoorbeeld de oude spoorlijnen tussen Oostende en Torhout, tussen Oostende en Diksmuide en Roeselare en Ieper. Door op deze tracés nu elektrische bussen te laten rijden met haltes in landelijk gebied, blijven die gebieden beter bereikbaar. Nu is de reistijd vaak te lang, waardoor mensen uiteindelijk voor de auto kiezen.

Vermeulen: “Er wordt nog altijd te weinig gesproken over het alternatief van de auto. We moeten ons vervoer op provinciaal niveau bekijken en niet alleen op basis van de regio. Mensen moeten zich snel kunnen verplaatsen naar steden en terug.” Bijvoorbeeld in Oostende of Torhout kunnen reizigers ook met de trein verder reizen.

Op Oostende - Torhout ligt nu een werkelijk prachtig fietspad waar fietsers zonder verkeer vanaf Torhout, Gistel en alles ertussen helemaal veilig tot Oostende station kunnen fietsen, met praktisch geen kruisingen met autoverkeer. Die route wordt dagelijks door immens veel mensen gebruikt. Meneer heeft niet goed nagedacht denk ik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door groentje »

Ik snap de meerwaarde niet helemaal. Het grote voordeel van een bus is toch net dat je over de weg dichter bij de bewoning kan dan veel spoorlijnen die historisch vaak een eindje uit het centrum lagen? Is het verkeer op genoemde routes zo catastrofaal dat de bus er vaststaat? En zijn er geen andere maatregelen zoals busbanen mogelijk dat je een volkomen gescheiden busbaan moet hebben?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door CursorX »

groentje schreef: 22 mei 2019, 06:48 Ik snap de meerwaarde niet helemaal. Het grote voordeel van een bus is toch net dat je over de weg dichter bij de bewoning kan dan veel spoorlijnen die historisch vaak een eindje uit het centrum lagen? Is het verkeer op genoemde routes zo catastrofaal dat de bus er vaststaat? En zijn er geen andere maatregelen zoals busbanen mogelijk dat je een volkomen gescheiden busbaan moet hebben?
Ik kan alleen spreken voor Oostende-Torhout, en in die as verloopt het verkeer altijd heel vlot, enkel de allerlaatste km's door centrum Oostende staan ze soms vast. Maar ik begrijp ook niet waarom streekbussen persee door het centrum moeten rijden. Laat die rechtstreeks naar het station rijden en geef daar aansluiting op stadsbussen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door groentje »

Met veel Oostends bestemmingsverkeer kan ik dat wel begrijpen. Je wil liever niet alle scholieren eerst naar het station om daar terug een (vaak kleinere) stadsbus op te moeten. Wie van Gistel de trein op moet is wellicht beter af door naar Brugge te gaan, vanuit Torhout kan je direct de trein op.
Plaats reactie