Staking Nederland

Alles over reizigerstreinen in België.
wimkalmthout
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
Locatie: Kalmthout

Staking Nederland

Bericht door wimkalmthout »

Goedemorgen,

ik zag in de planner dat de treinen naar Roosendaal niet verder rijden dan Essen wegens de staking in NL. Echter ik zie nu dat Wildert het eindstation is.
Iemand meer info hierover ? Raar. Het betreft hier trein 458.
Wildert.PNG
Wildert.PNG (47.32 KiB) 9274 keer bekeken
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Staking Nederland

Bericht door dentheo »

In Essen komt de machinist tijd te kort om naar de andere kant te wandelen,daarom Wildert. Perronnummers kloppen wel niet want Wildert heeft GEEN wissels, dus aankomen op 2 en vertrekken op 1 is best "moeilijk". Perrons Kalmthout idem.
Theo
Groeten vanop de Heide
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Staking Nederland

Bericht door byter »

In Wildert wordt de trein leeggemaakt waarna deze leeg naar de bundel in Essen rijdt.
Er is geen frontverandering in Wildert en dit kan praktisch gezien ook niet (volle baan, rijrichting ligt verkeerd waardoor ook aankondigingszones van overwegen verkeerd liggen, ...).

Dit is vermoedelijk omdat er anders in Essen niet genoeg perrons zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Staking Nederland

Bericht door dentheo »

Dan spaart men geen materieel nog bemanning ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

wimkalmthout schreef: 28 mei 2019, 09:25 ik zag in de planner dat de treinen naar Roosendaal niet verder rijden dan Essen wegens de staking in NL. Echter ik zie nu dat Wildert het eindstation is.
Iemand meer info hierover ? Raar. Het betreft hier trein 458.
De NMBS informeerde hierover op zijn minst gezegd onvolledig.
Bovendien vraag ik me af waarom er niet gewoon naar Roosendaal en Maastricht werd doorgereden. Bij ProRail staakte men immers niet en alhoewel deze stoptreinen in Nederland formeel onder NS rijden, komt er aan het rijden ervan geen NS-personeel te pas.

Groetjes,
Rian
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Staking Nederland

Bericht door ostbahnhof »

Wat jammer dat Antwerpen het een hele dag met 1 trein per uur moest doen naar de Luchthaven, een pendel op het rijpad van de Benelux had toch moeten kunnen, desnoods enkel tijdens de spits
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Staking Nederland

Bericht door 260689 »

ostbahnhof schreef: 28 mei 2019, 22:18 Wat jammer dat Antwerpen het een hele dag met 1 trein per uur moest doen naar de Luchthaven, een pendel op het rijpad van de Benelux had toch moeten kunnen, desnoods enkel tijdens de spits
Beter nog, van Noorderkempen tot Brussel-Zuid via de luchthaven met het Beneluxmateiaal die te Vorst aanwezig is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking Nederland

Bericht door groentje »

Het probleem met doorrijden tot Noorderkempen, is dat de keertijd dan niet volstaat, en het spoor II slechts bereikbaar is door al vanaf Luchtbal tegenspoor te rijden om het andere perron te gebruiken. Niet evident, dus, zeker met die paar P-treintjes die er dan ook nog bijkomen. Dan is een pendeldienst Noorderkempen-Antwerpen en eventueel een ingekorte Antwerpen-Luchthaven-Brussel makkelijker te organiseren...
Nog makkelijker zou zijn als we zouden mogen doorrijden tot Breda en daar mogen keren, maar voor zover ik heb begrepen werd dat in Nederland geweigerd, men was bang dat reizigers dan in Breda (of Roosendaal, of Maastricht...) zouden stranden. Maar zeker met de treindienstleiding in Nederland gewoon bemand, vraag je je toch af waar het probleem zat...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 30 mei 2019, 16:11 Nog makkelijker zou zijn als we zouden mogen doorrijden tot Breda en daar mogen keren, maar voor zover ik heb begrepen werd dat in Nederland geweigerd, men was bang dat reizigers dan in Breda (of Roosendaal, of Maastricht...) zouden stranden. Maar zeker met de treindienstleiding in Nederland gewoon bemand, vraag je je toch af waar het probleem zat...
Je moet gewoon duidelijk laten weten dat er in Breda geen aansluiting zal zijn.
Ik meen ook gelezen te hebben dat er vanuit Duitsland ook gewoon treinen naar Venlo en Arnhem hebben gereden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Staking Nederland

Bericht door Portbou »

Even voor mijn goed begrip : Heeft Noorderkempen op de dag van de staking dan geen bediening gehad behalve door de P-treinen ?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 30 mei 2019, 21:37 Even voor mijn goed begrip : Heeft Noorderkempen op de dag van de staking dan geen bediening gehad behalve door de P-treinen ?
Er reed ook een pendel Antwerpen - Noorderkempen op de tijd van de Benelux. Die keerde denk ik in Noorderkempen op zichzelf want er was bij vertrek in Noorderkempen altijd een kleine vertraging. Je kunt dat nog zien onder "vertragingsattest":
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx

Groetjes,
Rian
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Staking Nederland

Bericht door Ouwe »

rvdborgt schreef: 30 mei 2019, 16:27
groentje schreef: 30 mei 2019, 16:11 Nog makkelijker zou zijn als we zouden mogen doorrijden tot Breda en daar mogen keren, maar voor zover ik heb begrepen werd dat in Nederland geweigerd, men was bang dat reizigers dan in Breda (of Roosendaal, of Maastricht...) zouden stranden. Maar zeker met de treindienstleiding in Nederland gewoon bemand, vraag je je toch af waar het probleem zat...
Je moet gewoon duidelijk laten weten dat er in Breda geen aansluiting zal zijn.
Ik meen ook gelezen te hebben dat er vanuit Duitsland ook gewoon treinen naar Venlo en Arnhem hebben gereden.

Groetjes,
Rian
De treinen van Duitsland naar Venlo, Arnhem en Enschede hebben gewoon gereden, maar deze hebben duitse operators. De Arriva trein naar Aachen heeft op een beperkte dienstregeling tussen Aachen en Heerlen gereden eenmaal per twee uur. De Eurobahn tussen Hengelo en Duitsland had enkel een aantal uitgevallen ritten. Tussen Vise en Maastricht pendelde de TEC met een extra bus omdat reizigers in Vise strandden.

Misschien dat het verschil gewoon zit in het feit dat de NS verantwoordelijk is over de reizigers op het nederlandse deel van de grenstrajecten met Belgie? Immers de grensverbindingen die wel gereden werden in Nederland waren van andere operators. Ook de verbindingen tussen Amsterdam en Duitsland, die wel onder de NS vallen, reden niet binnen de Nederlandse grenzen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking Nederland

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 30 mei 2019, 21:57
Portbou schreef: 30 mei 2019, 21:37 Even voor mijn goed begrip : Heeft Noorderkempen op de dag van de staking dan geen bediening gehad behalve door de P-treinen ?
Er reed ook een pendel Antwerpen - Noorderkempen op de tijd van de Benelux. Die keerde denk ik in Noorderkempen op zichzelf want er was bij vertrek in Noorderkempen altijd een kleine vertraging. Je kunt dat nog zien onder "vertragingsattest":
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx

Groetjes,
Rian
Inderdaad, Noorderkempen is de hele dag bediend geweest. Het grote verschil met de rest van de het traject in België is natuurlijk dat je hiervoor maar 1 treinstel en één bestuurder nodig hebt. Het brengt ook de materieelomlopen van de volgende dag niet in de war en het personeel kan zijn vooropgestelde diensten doen (al dan niet als reserve in Brussel). Bovendien betaalt Nederland een stuk van het exploitatieverlies van de normale Benelux, op een dag dat hij niet naar Nederland rijdt gaan ze dit natuurlijk niet willen doen waardoor je met een nog hogere kostprijs zit.
Noorderkempen-Luchthaven-Brussel Zuid rijden zou dus veel meer kosten en de dienstregeling van de dag erna mogelijk hinderen. Dus ik snap zeer goed dat men dit niet gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Staking Nederland

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 30 mei 2019, 21:57
Portbou schreef: 30 mei 2019, 21:37 Even voor mijn goed begrip : Heeft Noorderkempen op de dag van de staking dan geen bediening gehad behalve door de P-treinen ?
Er reed ook een pendel Antwerpen - Noorderkempen op de tijd van de Benelux.
Gelukkig...

De bediening van de klanten in Noorderkempen is al niet erg betrouwbaar wegens de vele vertragingen waarmee de Benelux kampt.
Hen zonder bediening zetten omdat er in Nederland gestaakt wordt zou helemaal schandalig zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Staking Nederland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 30 mei 2019, 23:50
rvdborgt schreef: 30 mei 2019, 21:57
Portbou schreef: 30 mei 2019, 21:37 Even voor mijn goed begrip : Heeft Noorderkempen op de dag van de staking dan geen bediening gehad behalve door de P-treinen ?
Er reed ook een pendel Antwerpen - Noorderkempen op de tijd van de Benelux. Die keerde denk ik in Noorderkempen op zichzelf want er was bij vertrek in Noorderkempen altijd een kleine vertraging. Je kunt dat nog zien onder "vertragingsattest":
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx

Groetjes,
Rian
Inderdaad, Noorderkempen is de hele dag bediend geweest. Het grote verschil met de rest van de het traject in België is natuurlijk dat je hiervoor maar 1 treinstel en één bestuurder nodig hebt. Het brengt ook de materieelomlopen van de volgende dag niet in de war en het personeel kan zijn vooropgestelde diensten doen (al dan niet als reserve in Brussel). Bovendien betaalt Nederland een stuk van het exploitatieverlies van de normale Benelux, op een dag dat hij niet naar Nederland rijdt gaan ze dit natuurlijk niet willen doen waardoor je met een nog hogere kostprijs zit.
Noorderkempen-Luchthaven-Brussel Zuid rijden zou dus veel meer kosten en de dienstregeling van de dag erna mogelijk hinderen. Dus ik snap zeer goed dat men dit niet gedaan heeft.
Dank voor de bijkomende info.
Wat ik niet begrijp is hoe er exploitatieverlies kan zijn op een trein die in mijn ogen (dus meestal gezien in Mechelen) altijd goed vol zit.
Plaats reactie