Staking Nederland

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 31 mei 2019, 14:07 Wat ik niet begrijp is hoe er exploitatieverlies kan zijn op een trein die in mijn ogen (dus meestal gezien in Mechelen) altijd goed vol zit.
Alles wat alleen door reizigerstreinen wordt gebruikt, is heel duur in België, zoals rijden over de HSL en stationsstops.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 mei 2019, 23:50 Inderdaad, Noorderkempen is de hele dag bediend geweest. Het grote verschil met de rest van de het traject in België is natuurlijk dat je hiervoor maar 1 treinstel en één bestuurder nodig hebt. Het brengt ook de materieelomlopen van de volgende dag niet in de war en het personeel kan zijn vooropgestelde diensten doen (al dan niet als reserve in Brussel). Bovendien betaalt Nederland een stuk van het exploitatieverlies van de normale Benelux, op een dag dat hij niet naar Nederland rijdt gaan ze dit natuurlijk niet willen doen waardoor je met een nog hogere kostprijs zit.
De Benelux rijdt alleen ten noorden van Noorderkempen extra; vanaf Noorderkempen naar het zuiden zou er altijd een treindienst geweest zijn, ook als de Benelux niet zou zijn teruggekomen; de NMBS had dat al gepland dus je argument gaat niet op, zeker niet omdat Antwerpen - Brussel het goedkoopste deel is qua rijpadkosten. Antwerpen - Noorderkempen is daarentegen peperduur.
Ik vind het verder eigenlijk nogal ver gaan dat je het binnenlandse aanbod inkrimpt (deels halveert) omdat er toevallig over de grens gestaakt wordt.
Shrek schreef: 30 mei 2019, 23:50 Noorderkempen-Luchthaven-Brussel Zuid rijden zou dus veel meer kosten en de dienstregeling van de dag erna mogelijk hinderen. Dus ik snap zeer goed dat men dit niet gedaan heeft.
Op welke manier zou de dienstregeling van de dag erna worden gehinderd? Als er werkzaamheden zijn, kan de NMBS ook een dergelijk treindienst organiseren. Zo moeilijk is het blijkbaar niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking Nederland

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 01 jun 2019, 00:35 De Benelux rijdt alleen ten noorden van Noorderkempen extra; vanaf Noorderkempen naar het zuiden zou er altijd een treindienst geweest zijn, ook als de Benelux niet zou zijn teruggekomen; de NMBS had dat al gepland dus je argument gaat niet op, zeker niet omdat Antwerpen - Brussel het goedkoopste deel is qua rijpadkosten. Antwerpen - Noorderkempen is daarentegen peperduur.
Ik vind het verder eigenlijk nogal ver gaan dat je het binnenlandse aanbod inkrimpt (deels halveert) omdat er toevallig over de grens gestaakt wordt.
Die eerste zin snap ik niet goed, bedoel je nu treinen die uit Breda zouden terugkomen op de stakingsdag?
Het stuk naar Noorderkempen is inderdaad qua rijpaden het duurst, maar met een goedkope Desiro kost je treinstel bijna niets.
rvdborgt schreef: 01 jun 2019, 00:35 Op welke manier zou de dienstregeling van de dag erna worden gehinderd? Als er werkzaamheden zijn, kan de NMBS ook een dergelijk treindienst organiseren. Zo moeilijk is het blijkbaar niet.
Oh jawel het is wel moeilijk, die puzzel wordt lang op voorhand gelegd bij geplande werken. Ik weet niet wanneer juist er zekerheid was dat er in Nederland niets kon rijden, maar het zal geen meerdere weken op voorhand geweest zijn.
De hinder zou kunnen zijn van materieel dat niet op zijn juiste plaats eindigt. Bovendien zou het ook gewoon niet gaan want voor het Belgische stuk van de Benelux zou je 5 stammen nodig hebben, zoveel overnachten er niet eens in ons land.

Hoe je het ook zou organiseren, het zou veel geld kosten voor bijna geen reizigerswinst. Het was trouwens een rustigere werkweek dan normaal op Brussels Airport, dus de hinder voor de reizigers zal wel niet heel groot geweest zijn.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Staking Nederland

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 01 jun 2019, 01:18
rvdborgt schreef: 01 jun 2019, 00:35 De Benelux rijdt alleen ten noorden van Noorderkempen extra; vanaf Noorderkempen naar het zuiden zou er altijd een treindienst geweest zijn, ook als de Benelux niet zou zijn teruggekomen; de NMBS had dat al gepland dus je argument gaat niet op, zeker niet omdat Antwerpen - Brussel het goedkoopste deel is qua rijpadkosten. Antwerpen - Noorderkempen is daarentegen peperduur.
Ik vind het verder eigenlijk nogal ver gaan dat je het binnenlandse aanbod inkrimpt (deels halveert) omdat er toevallig over de grens gestaakt wordt.
Die eerste zin snap ik niet goed, bedoel je nu treinen die uit Breda zouden terugkomen op de stakingsdag?
Neen, Rian bedoelt: als de Beneluxdienst niet zou zijn heringevoerd na het debacle met de Fyra, dan zou de NMBS toch altijd een binnenlandse treindienst hebben aangeboden vanaf Noorderkempen zuidwaarts.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staking Nederland

Bericht door Steven »

Bij het rijdend personeel had men de diensten niet aangepast. Tot de donderdag voor de staking wist men in NL zelfs niet hoe groot de impact ging zijn. In België was er oorspronkel voorzien in de gewone diensten. Pas in de nacht voor de staking was blijkbaar duidelijk dat de Traxx niet ging rijden. Op dat moment was het eigenlijk al te laat om een alternatieve dienst uit te werken rekening houdend met de diensturen zoals die voorzien waren. Vroeger was er overdag een dienst die treinen in Brussel ging wijken en aan perron bracht. Maar dat bestaat al 1,5 jaar niet meer. Deze dienst had het probleem van de alternatieve dienstregeling mee kunnen opvangen. Want rijden tot Noorderkempen met twee treinen die daar aan perron moeten keren geeft serieus wat capaciteitsproblemen in dat station. Je hebt maar twee perronsporen om alles mee te doen. In principe is een Benelux daar maar 2 minuten. Maar als je daar begint te keren lukt dat zo snel niet en moet je uw rijpaden verschuiven of elke Traxx er een uur laten staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking Nederland

Bericht door Shrek »

Paul schreef:
Shrek schreef: 01 jun 2019, 01:18
rvdborgt schreef: 01 jun 2019, 00:35 De Benelux rijdt alleen ten noorden van Noorderkempen extra; vanaf Noorderkempen naar het zuiden zou er altijd een treindienst geweest zijn, ook als de Benelux niet zou zijn teruggekomen; de NMBS had dat al gepland dus je argument gaat niet op, zeker niet omdat Antwerpen - Brussel het goedkoopste deel is qua rijpadkosten. Antwerpen - Noorderkempen is daarentegen peperduur.
Ik vind het verder eigenlijk nogal ver gaan dat je het binnenlandse aanbod inkrimpt (deels halveert) omdat er toevallig over de grens gestaakt wordt.
Die eerste zin snap ik niet goed, bedoel je nu treinen die uit Breda zouden terugkomen op de stakingsdag?
Neen, Rian bedoelt: als de Beneluxdienst niet zou zijn heringevoerd na het debacle met de Fyra, dan zou de NMBS toch altijd een binnenlandse treindienst hebben aangeboden vanaf Noorderkempen zuidwaarts.
Ja klopt, maar dat zou dan met goedkope treinstellen gebeuren en vooral: dat zou op voorhand allemaal gepland kunnen worden. Dat heeft dus niets te maken met een plotse eenmalige situatie.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking Nederland

Bericht door groentje »

Qua exploitatie is een losse pendeldienst naar Noorderkempen idd gemakkelijk, maar dat had nog niet moeten betekenen dat er geen tweede trein Antwerpen-Luchthaven-Brussel had mogen zijn. Een uurdienst op Antwerpen-Luchthaven is gewoon ondermaats.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking Nederland

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 01 jun 2019, 13:51 Bij het rijdend personeel had men de diensten niet aangepast. Tot de donderdag voor de staking wist men in NL zelfs niet hoe groot de impact ging zijn. In België was er oorspronkel voorzien in de gewone diensten. Pas in de nacht voor de staking was blijkbaar duidelijk dat de Traxx niet ging rijden. Op dat moment was het eigenlijk al te laat om een alternatieve dienst uit te werken rekening houdend met de diensturen zoals die voorzien waren.
Ja dan is het natuurlijk veel te laat. Maar waar hangt/hing het dan van af of de Traxx gaat rijden?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking Nederland

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 01 jun 2019, 20:47 Qua exploitatie is een losse pendeldienst naar Noorderkempen idd gemakkelijk, maar dat had nog niet moeten betekenen dat er geen tweede trein Antwerpen-Luchthaven-Brussel had mogen zijn. Een uurdienst op Antwerpen-Luchthaven is gewoon ondermaats.
Voor een vaste dienst is dat inderdaad ondermaats, maar voor zo'n eenmalige situatie waarbij het alternatief veel geld kost is zoiets wel aanvaardbaar.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Staking Nederland

Bericht door Portbou »

Ook als je de staking in Nederland buiten beschouwing laat blijft het een probleemverbinding :
(vertragingen vanaf 15 minuten, laatste 7 dagen)

*
Afbeelding
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Staking Nederland

Bericht door Terminus »

Noorderkempen-Luchthaven-Brussel Zuid rijden zou dus veel meer kosten en de dienstregeling van de dag erna mogelijk hinderen. Dus ik snap zeer goed dat men dit niet gedaan heeft.

Ik snap dit niet. Werken wij ten dienste van de verdelers van het materieel of werken we ten dienste van de klant? Ik weet dat het nog altijd het eerste is, maar dit is een compleet verkeerde visie (zeker met het zicht op de verdere liberalisering!)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking Nederland

Bericht door groentje »

Zo'n pendeldienst is wel betrouwbaarder, maar dat er zomaar een verbinding volledig uitvalt, daar heb ik het toch ook moeilijk mee, vandaar dat ik nog altijd ervoor zou pleiten om in voorliggend geval een aparte Antwerpen-Luchthaven-Brussel in te leggen, Want nee, voor mij is het niet voldoende om gewoon maar af te schaffen, Shrek...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking Nederland

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 02 jun 2019, 13:19 Ik snap dit niet. Werken wij ten dienste van de verdelers van het materieel of werken we ten dienste van de klant? Ik weet dat het nog altijd het eerste is, maar dit is een compleet verkeerde visie (zeker met het zicht op de verdere liberalisering!)
Ten dienste van de klant wilt zeggen zoveel mogelijk nuttige trein aanbieden voor het beschikbare buget. Een dure, niet cruciale trein niet laten rijden om dan meer geld te hebben voor andere zaken kan daar perfect in passen.
Zeker in het kader van een liberalisering moet je niet gewoon zonder nadenken veel geld gaan uitgeven aan een alternatieve treindienst als er ook andere opties zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking Nederland

Bericht door jan_olieslagers »

Want nee, voor mij is het niet voldoende om gewoon maar af te schaffen,
Ergens luidt er dan een klokje "minimale dienstverlening" :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Staking Nederland

Bericht door groentje »

De tweede trein tussen Antwerpen-Luchthaven is niet-cruciaal? Da's een straffe uitspraak voor een halvering van de reismogelijkheden van de tweede stad van het land met 's lands luchthaven tot een magere uurdienst. Ik wil nog aanvaarden dat de overstap niet gegarandeerd wordt tussen de pendeltrein van de Noorderkempen met die van de Luchthaven, maar vanuit Antwerpen hoort er gewoon een tweede trein te rijden naar de Luchthaven. En omdat die trein niet op de HSL komt, kan het bovendien met zo goed als gelijk welk materieel, de Beneluxstammen die in België aanwezig zijn, maar bijvoorbeeld ook Desiro's of breaks. Ik zie trouwens niet goed waar je zou besparen, je rijdt sowieso met een pendeltrein naar Noorderkempen, dus de voornaamste reden waarom de Benelux duur is, zijn doortocht over de HSL, gebeurt toch. Je kan die pendeldienst met 1 (of 2 gekoppelde) Desiro's uitvoeren, en kan dus besparen op multicourant materieel. Da's zowat alles.
Plaats reactie