Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Terminus »

Ik ben even kwijt waar het stond, maar de laatste niet-gemoderniseerde breaks staan allemaal in CW Mechelen.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Marcad »

Terminus schreef: 11 jun 2019, 17:47 Ik ben even kwijt waar het stond, maar de laatste niet-gemoderniseerde breaks staan allemaal in CW Mechelen.
Volgorde van binnenkomst in CW

132. 382
133. 416
134. 420
135. 387
136. 302
137. 411
138. 374
139. 404

Gr
M
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Wouterh12 »

Teach2 schreef: 10 jun 2019, 23:04 Zijn er nu nog steeds niet-gemoderniseerde exemplaren op de baan, of is de laatste al in Mechelen binnengelopen?

Is er iemand die weet wat de plannen voor Mechelen zijn wanneer de modernisering van de Breaks afloopt? Wordt er met de modernisering van een andere reeks begonnen (I11 en AM96 kunnen stilaan wel eens een stevige opfrisbeurt gebruiken), of iets anders? Redelijk wat capaciteit die vrijkomt...
Ze hebben allicht nog even werk met de modernisering van de AM/MS75? Er staan er nog een hoop in Schaarbeek op hun beurt te wachten. De meeste moeten nog "gestript" worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door rvdborgt »

Wouterh12 schreef: 13 jun 2019, 19:55
Teach2 schreef: 10 jun 2019, 23:04 Is er iemand die weet wat de plannen voor Mechelen zijn wanneer de modernisering van de Breaks afloopt? Wordt er met de modernisering van een andere reeks begonnen (I11 en AM96 kunnen stilaan wel eens een stevige opfrisbeurt gebruiken), of iets anders? Redelijk wat capaciteit die vrijkomt...
Ze hebben allicht nog even werk met de modernisering van de AM/MS75? Er staan er nog een hoop in Schaarbeek op hun beurt te wachten.
Idem in Gentbrugge en Merelbeke. Ik krijg onwillekeurig het idee dat er veel te veel stellen aan de dienst zijn onttrokken om eindeloos te wachten tot ze aan de beurt zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 jun 2019, 21:35 Idem in Gentbrugge en Merelbeke. Ik krijg onwillekeurig het idee dat er veel te veel stellen aan de dienst zijn onttrokken om eindeloos te wachten tot ze aan de beurt zijn.
Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
De echte vraag is eigenlijk: moeten ze wachten om aan de beurt te zijn voor renovatie of kunnen ze beter recht naar de sloper?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 jun 2019, 23:47
rvdborgt schreef: 13 jun 2019, 21:35 Idem in Gentbrugge en Merelbeke. Ik krijg onwillekeurig het idee dat er veel te veel stellen aan de dienst zijn onttrokken om eindeloos te wachten tot ze aan de beurt zijn.
Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
De echte vraag is eigenlijk: moeten ze wachten om aan de beurt te zijn voor renovatie of kunnen ze beter recht naar de sloper?
Dat is een gepasseerd station. De stellen hadden 20 jaar geleden al een renovatie moeten krijgen en nu naar de sloop maar de NMBS heeft iets anders gekozen. Maar in feite hebben ze in Mechelen veel te veel tijd nodig voor de renovatie. Tegen de tijd dat ze eindelijk klaar zijn, kunnen de eerste stellen al naar de sloop denk ik.

Groetjes,
Rian
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Tram44 »

Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Ducktape »

Tram44 schreef: 15 jun 2019, 13:46
Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?
Als bestuurder kan ik zeggen dat ik de gemoderniseerde versie een pak aangenamer vind dan de oude. Properder, een goede stoel met armleuningen, een tafel om de dienstfiche op te leggen (voorheen was er gewoon niets), betere zonnewering, véél betere koplichten, deftige zekeringenkast en schakelaars én idd airco.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Ouwe »

Shrek schreef: 13 jun 2019, 23:47 Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
De echte vraag is eigenlijk: moeten ze wachten om aan de beurt te zijn voor renovatie of kunnen ze beter recht naar de sloper?
Dat is dan een kwestie van mening, want ik vond het een prima trein voor de minder korte afstanden. Liever een oude trein die bijna uit elkaar valt dan meer dan een uur in een Desiro moeten zitten.

De gemoderniseerde AM75 is ook niet alles. Het is gewoon oude rotzooi met een nieuw jasje, maar je hebt nog steeds het gevoel als reiziger dat de trein weldra uit elkaar valt. De NMBS zou eigenlijk stappen moeten gaan namen als het gaat om de vervanging van de tweetjes, AM75 en AM80 stellen. Het raakt allemaal uit de tijd onderhand en een goede voorbereiding zou geen overbodige luxe zijn. Voor je het weet is het weer jaren verder zonder toekomstvisie en wordt het bidden dat de eerste nieuwe generatie treinen geleverd wordt voor het laatste oude stel permanent defect staat met reizigers aan boord.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Wouterh12 »

Tram44 schreef: 15 jun 2019, 13:46
Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?
De aanzicht van het interieur is toch ook radicaal veranderd, het maakt een heel andere indruk dan de totaal versleten binnenkant van de originele uitvoering. Samen met de ramen is dat de echte verbetering (en misschien de gesloten toiletten, al zal dat systeem ook nadelen hebben). Ik heb ook niet de indruk dat ze (mechanisch) uit elkaar vallen, ze worden vrij vaak ingezet als IC Brussel-Antwerpen in de late uren en het traject Brussel-Mechelen wordt met zwier afgewerkt (veel sneller dan in de spits, de seinen staan allemaal groen veronderstel ik).

Het is zeer spijtig dat de NMBS nog maar eens de kans heeft laten liggen om airco te laten monteren (of nieuwe stellen te kopen met airco ipv veel te laat te moderniseren), maar de vernieuwde MS75 is zeker even goed als de vernieuwde break en wat mij betreft beter dan de M5 (die nog altijd met allerlei kleine elektrische storingen en ramen met een balk opgescheept zit, terwijl de binnendeuren met een storende klap dichtgaan).
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Tram44 »

421 staat al een tijdje maagdelijk wit gemoderniseerd aan de kant in Leuven, wellicht een dezer dus terug in dienst.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Ducktape »

Tram44 schreef: 01 jul 2019, 18:30 421 staat al een tijdje maagdelijk wit gemoderniseerd aan de kant in Leuven, wellicht een dezer dus terug in dienst.
Dit is een stel met ETCS in, dus die zal gebruikt worden voor opleiding waarschijnlijk.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Locomotief 5175 »

En vandaag 403 gezien te Kortrijk samen met 305 richting Brussel luchthaven. 403 heeft etcs.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

Deze week verscheen er een intern artikel dat de vernieuwde break de grens over mag en alsook dat alle in dienst zijnde breaks van het type MR80m zijn.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Modernisering Breaks

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 04 jul 2019, 00:25 Deze week verscheen er een intern artikel dat de vernieuwde break de grens over mag en alsook dat alle in dienst zijnde breaks van het type MR80m zijn.
Ook die met ETCS???
Plaats reactie