dienstregeling binnenland december 2020
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Overigens best opvallend, in één van de presentaties (over Luxemburg) staat dat het aantal reizigers op de lijn Bertix - Virton - Libramont gedaald is met een dikke 3 procent sinds de invoering van een uurdienst i.p.v. om de twee uur; het lijkt inderdaad, zoals hier eerder al aangehaald, dat de uitbreidingen vooral in Vlaanderen een groter publiek bereiken, terwijl dit in Wallonnië veel beperkter is.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik vraag me wel af wat de invloed is van de forse herstructurering van het busnet van de TEC, vooral dan tussen Arlon en Virton.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Daar moet meer aan de hand zijn. Een verdubbeling van de frequentie levert, bij gelijkblijvende omstandigheden, altijd meer reizigers op, niet minder.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Beste,
Zou de daling in aantal reizigers op Libramont - Virton - Arlon niet te maken kunnen hebben met de langdurige werkzaamheden?
Het is mij al opgevallen dat er regelmatig eens langdurige werkzaamheden zijn, waardoor de treindienst onderbroken wordt/werd.
Tussen Dinant en Libramont zijn er ongeveer 5% meer reizigers na invoering van de uurdienst.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Zou de daling in aantal reizigers op Libramont - Virton - Arlon niet te maken kunnen hebben met de langdurige werkzaamheden?
Het is mij al opgevallen dat er regelmatig eens langdurige werkzaamheden zijn, waardoor de treindienst onderbroken wordt/werd.
Tussen Dinant en Libramont zijn er ongeveer 5% meer reizigers na invoering van de uurdienst.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik denk echt dat je de concurrentie van de bus niet moet onderschatten. De bussen rijden door alle dorpskernen, rijden om het uur en er zijn ook snelbussen bijgekomen. Die uurdienst geldt voor de lijn Arlon - Athus - Virton en voor Arlon - ,Èthe - Virton. Beide lijnen bedienen ook het centrum van Virton, terwijl het station op 2 km ligt. Dat geldt ook voor Florenville. Dit is geen pleidooi tegen de trein die gebaat zou zijn bij goede busaansluitingen richting stadskern in Virton en Florenville.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Maar toch, voor een verdubbeling van het aanbod zijn deze cijfers toch niet geweldig; ik heb het hier specifiek over lijnen waarop het aanbod uitgebreid is:kika schreef: ↑05 jul 2019, 22:23Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Namur -- Libramont - Bertrix: 1x/2u --> 1/u : + 5 %
Libramont - Virton - Arlon: 1x/2u --> 1/u: - 3,3 %
Charleroi - Namen - Jambes: 1x/u --> 1x/ half uur: + 1,6 %
La Louvière - Braine le comte: verdubbeling aanbod: + 3,3 %
Enige uitschieters; S1 en S2 op zaterdag gaan beide + 42 tot + 47 %
Vergelijk nu met Vlaamse ingrepen:
IC/L Hasselt Leuven: 1x/2u naar 1x/u op zaterdag: + 78 %
IC/L Leuven Landen: 1x/2u naar 1X/u : + 70 %
IC/L Mol hasselt: 1x/2u naar 1x/u : + 32 %
S Antwerpen Roosendaal; in daluren: 1x/u --> 1x/ half uur: + 8,5 % ; voor Antwerpen Puurs + 22,8 %
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het wegvallen van de treinen naar Rodange en het (te) regelmatig schrappen van de CFL-treinen naar Virton. Vergeet niet dat heel de vrij dichtbevolkte streek tussen Virton en Athus vooral op Luxemburg gericht is en niet op de rest van het land. Wanneer de Desiro's eindelijk gehomologeerd geraken op het CFL-net kunnen er weer treinen rijden op verbindingen waarvoor er ook vraag is.
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Beste,
Er is me iets opgevallen bij de presentatie voor de provincie Luxemburg, nl;
Er zou een studie lopende zijn voor de stoptrein Ciney - Libramont om het uur te laten rijden tijdens het weekend.
Tijdens de week zou er in de presentatie alvast geen sprake zijn. Wat zou de reden zijn? werken?
Of zal deze verbinding op werkdagen alsnog voor 12/2020 om het uur gaan rijden? Zoals de stoptrein Arlon - Marbehan - Libramont?
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Er is me iets opgevallen bij de presentatie voor de provincie Luxemburg, nl;
Er zou een studie lopende zijn voor de stoptrein Ciney - Libramont om het uur te laten rijden tijdens het weekend.
Tijdens de week zou er in de presentatie alvast geen sprake zijn. Wat zou de reden zijn? werken?
Of zal deze verbinding op werkdagen alsnog voor 12/2020 om het uur gaan rijden? Zoals de stoptrein Arlon - Marbehan - Libramont?
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Het is idd de bedoeling deze verbinding op (A) in de loop van 2020 op een uurdienst te zetten. December 2019 lukt niet.Floris Cappelle schreef: ↑06 jul 2019, 15:41 Of zal deze verbinding op werkdagen alsnog voor 12/2020 om het uur gaan rijden? Zoals de stoptrein Arlon - Marbehan - Libramont?
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
De algemene trend in Wallonië (met uitzondering van Waals-Brabant) is een achteruitgang van het treingebruik, dat al veel lager ligt dan in Vlaanderen en Brussel. Rond Charleroi is tussen 2013 en 2018 het aantal reizigers van S-stations (dus alle stations die nu bediend worden door S-treinen) met 20% gedaald. Rond Luik is de daling kleiner met 1,5% à 6% (afhankelijk van of je een aantal IC-stations meetelt of niet).Matthias schreef: ↑05 jul 2019, 22:56Maar toch, voor een verdubbeling van het aanbod zijn deze cijfers toch niet geweldig; ik heb het hier specifiek over lijnen waarop het aanbod uitgebreid is:kika schreef: ↑05 jul 2019, 22:23Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Namur -- Libramont - Bertrix: 1x/2u --> 1/u : + 5 %
Libramont - Virton - Arlon: 1x/2u --> 1/u: - 3,3 %
Charleroi - Namen - Jambes: 1x/u --> 1x/ half uur: + 1,6 %
La Louvière - Braine le comte: verdubbeling aanbod: + 3,3 %
Enige uitschieters; S1 en S2 op zaterdag gaan beide + 42 tot + 47 %
Vergelijk nu met Vlaamse ingrepen:
IC/L Hasselt Leuven: 1x/2u naar 1x/u op zaterdag: + 78 %
IC/L Leuven Landen: 1x/2u naar 1X/u : + 70 %
IC/L Mol hasselt: 1x/2u naar 1x/u : + 32 %
S Antwerpen Roosendaal; in daluren: 1x/u --> 1x/ half uur: + 8,5 % ; voor Antwerpen Puurs + 22,8 %
Het autogebruik in Wallonië voor woon-werkverkeer ligt ook veel hoger dan in Vlaanderen (83% vs 66%, bron: federale diagnostiek woon-werkverkeer) en is de laatste jaren aan het stijgen ipv aan het dalen zoals in de rest van het land.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Tsja, Wallonie - met Waals-Brabant als uitzondering, dat is eigenlijk maar een buitenwijk van Brussel, meer en meer! - is ook een heel andere omgeving: veel minder bewoning, en wat er is aan bewoning is veel meer verspreid. Zelfs met de bus is dat moeilijk te bedienen, met de trein al helemaal niet.
Niet gemakkelijk voor wafelijzerpolitici!
Niet gemakkelijk voor wafelijzerpolitici!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Dankzij die wafelijzerpolitiek kan ik me als Vlaming wel vlot per trein verplaatsen in de meeste Waalse streken. Ik ben er dus een overtuigd voorstander van. En ik ben al zeker niet iemand die vindt dat elke euro die in Wallonië geïnvesteerd wordt een euro is die niet in Vlaanderen terechtkomt. Alleen spijtig dat de regionalisering die wafelijzerpolitiek voor trams en bussen onmogelijk gemaakt heeft.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Wel wel, het is u van harte gegund. Toch vind ik deze reactie heel erg egocentrisch, om maar niet te zeggen egoistisch. Als belastingbetaler zie ik liever elke euro zo nuttig mogelijk besteed. Als ik dan de honderden mensen zie die, als beesten opeengepakt zelfs in M6'en, elke dag naar Brussel pendelen om de noodzakelijke boterham te gaan verdienen, dan beschouw ik u als een luxe-toerist op kosten van 't gemeen. Maar nogmaals: 't is u gegund hoor, geniet er maar van.
Verder ga ik er niet op in, het is niet mijn bedoeling om "op de man" te spelen en nog minder om aan politiek te gaan doen.
Verder ga ik er niet op in, het is niet mijn bedoeling om "op de man" te spelen en nog minder om aan politiek te gaan doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Het wafelijzer speelt trouwens niet enkel tussen noord en zuid. Dat Infrabel moet investeren in de heractivatie van Neerpelt-Hasselt is ook meer gebaseerd op politieke redenen dan op return-on-investment.overweg13 schreef: ↑07 jul 2019, 12:29 Dankzij die wafelijzerpolitiek kan ik me als Vlaming wel vlot per trein verplaatsen in de meeste Waalse streken. Ik ben er dus een overtuigd voorstander van. En ik ben al zeker niet iemand die vindt dat elke euro die in Wallonië geïnvesteerd wordt een euro is die niet in Vlaanderen terechtkomt. Alleen spijtig dat de regionalisering die wafelijzerpolitiek voor trams en bussen onmogelijk gemaakt heeft.
Maar terug naar het nieuwe transportplan: Het is duidelijk dat een groot deel van de frequentieverhogingen en amplitude-uitbreidingen zonder problemen voor de infra kunnen ingevoerd worden. Maar voor een een ander, niet-onbelangrijk, deel zijn er soms belangrijke werken nodig. Deze projecten staan niet in het huidige investeringsplan voor Infrabel. Zou de NMBS al meer weten of is dit een duidelijk signaal naar de politici om meer te investeren in sporen?