dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Matthias »

Overigens best opvallend, in één van de presentaties (over Luxemburg) staat dat het aantal reizigers op de lijn Bertix - Virton - Libramont gedaald is met een dikke 3 procent sinds de invoering van een uurdienst i.p.v. om de twee uur; het lijkt inderdaad, zoals hier eerder al aangehaald, dat de uitbreidingen vooral in Vlaanderen een groter publiek bereiken, terwijl dit in Wallonnië veel beperkter is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

Ik vraag me wel af wat de invloed is van de forse herstructurering van het busnet van de TEC, vooral dan tussen Arlon en Virton.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Matthias schreef: 05 jul 2019, 19:53 Overigens best opvallend, in één van de presentaties (over Luxemburg) staat dat het aantal reizigers op de lijn Bertix - Virton - Libramont gedaald is met een dikke 3 procent sinds de invoering van een uurdienst i.p.v. om de twee uur;
Daar moet meer aan de hand zijn. Een verdubbeling van de frequentie levert, bij gelijkblijvende omstandigheden, altijd meer reizigers op, niet minder.

Groetjes,
Rian
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Zou de daling in aantal reizigers op Libramont - Virton - Arlon niet te maken kunnen hebben met de langdurige werkzaamheden?
Het is mij al opgevallen dat er regelmatig eens langdurige werkzaamheden zijn, waardoor de treindienst onderbroken wordt/werd.
Tussen Dinant en Libramont zijn er ongeveer 5% meer reizigers na invoering van de uurdienst.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door kika »

Matthias schreef: 05 jul 2019, 19:53 ..het lijkt inderdaad, zoals hier eerder al aangehaald, dat de uitbreidingen vooral in Vlaanderen een groter publiek bereiken, terwijl dit in Wallonnië veel beperkter is.
Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

Ik denk echt dat je de concurrentie van de bus niet moet onderschatten. De bussen rijden door alle dorpskernen, rijden om het uur en er zijn ook snelbussen bijgekomen. Die uurdienst geldt voor de lijn Arlon - Athus - Virton en voor Arlon - ,Èthe - Virton. Beide lijnen bedienen ook het centrum van Virton, terwijl het station op 2 km ligt. Dat geldt ook voor Florenville. Dit is geen pleidooi tegen de trein die gebaat zou zijn bij goede busaansluitingen richting stadskern in Virton en Florenville.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Matthias »

kika schreef: 05 jul 2019, 22:23
Matthias schreef: 05 jul 2019, 19:53 ..het lijkt inderdaad, zoals hier eerder al aangehaald, dat de uitbreidingen vooral in Vlaanderen een groter publiek bereiken, terwijl dit in Wallonië veel beperkter is.
Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Maar toch, voor een verdubbeling van het aanbod zijn deze cijfers toch niet geweldig; ik heb het hier specifiek over lijnen waarop het aanbod uitgebreid is:
Namur -- Libramont - Bertrix: 1x/2u --> 1/u : + 5 %
Libramont - Virton - Arlon: 1x/2u --> 1/u: - 3,3 %
Charleroi - Namen - Jambes: 1x/u --> 1x/ half uur: + 1,6 %
La Louvière - Braine le comte: verdubbeling aanbod: + 3,3 %
Enige uitschieters; S1 en S2 op zaterdag gaan beide + 42 tot + 47 %

Vergelijk nu met Vlaamse ingrepen:
IC/L Hasselt Leuven: 1x/2u naar 1x/u op zaterdag: + 78 %
IC/L Leuven Landen: 1x/2u naar 1X/u : + 70 %
IC/L Mol hasselt: 1x/2u naar 1x/u : + 32 %
S Antwerpen Roosendaal; in daluren: 1x/u --> 1x/ half uur: + 8,5 % ; voor Antwerpen Puurs + 22,8 %
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 05 jul 2019, 20:03
Matthias schreef: 05 jul 2019, 19:53 Overigens best opvallend, in één van de presentaties (over Luxemburg) staat dat het aantal reizigers op de lijn Bertix - Virton - Libramont gedaald is met een dikke 3 procent sinds de invoering van een uurdienst i.p.v. om de twee uur;
Daar moet meer aan de hand zijn. Een verdubbeling van de frequentie levert, bij gelijkblijvende omstandigheden, altijd meer reizigers op, niet minder.

Groetjes,
Rian
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het wegvallen van de treinen naar Rodange en het (te) regelmatig schrappen van de CFL-treinen naar Virton. Vergeet niet dat heel de vrij dichtbevolkte streek tussen Virton en Athus vooral op Luxemburg gericht is en niet op de rest van het land. Wanneer de Desiro's eindelijk gehomologeerd geraken op het CFL-net kunnen er weer treinen rijden op verbindingen waarvoor er ook vraag is.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Er is me iets opgevallen bij de presentatie voor de provincie Luxemburg, nl;
Er zou een studie lopende zijn voor de stoptrein Ciney - Libramont om het uur te laten rijden tijdens het weekend.
Tijdens de week zou er in de presentatie alvast geen sprake zijn. Wat zou de reden zijn? werken?
Of zal deze verbinding op werkdagen alsnog voor 12/2020 om het uur gaan rijden? Zoals de stoptrein Arlon - Marbehan - Libramont?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

Floris Cappelle schreef: 06 jul 2019, 15:41 Of zal deze verbinding op werkdagen alsnog voor 12/2020 om het uur gaan rijden? Zoals de stoptrein Arlon - Marbehan - Libramont?
Het is idd de bedoeling deze verbinding op (A) in de loop van 2020 op een uurdienst te zetten. December 2019 lukt niet.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door BlackEagle »

Matthias schreef: 05 jul 2019, 22:56
kika schreef: 05 jul 2019, 22:23
Matthias schreef: 05 jul 2019, 19:53 ..het lijkt inderdaad, zoals hier eerder al aangehaald, dat de uitbreidingen vooral in Vlaanderen een groter publiek bereiken, terwijl dit in Wallonië veel beperkter is.
Vlaanderen heeft iets meer files en inwoners. Maar bijvoorbeeld Nijvel-Brussel zit het toch ook altijd te vol vanaf ten laatste Eigenbrakel? Of Brussel naar Ottignies, Louvain la Neuve, Namen? Een IC 25 of 19 heb ik geen flauw idee van, maar met een amplitude van 1x uur haken veel mensen af die een alternatief hebben.
Maar toch, voor een verdubbeling van het aanbod zijn deze cijfers toch niet geweldig; ik heb het hier specifiek over lijnen waarop het aanbod uitgebreid is:
Namur -- Libramont - Bertrix: 1x/2u --> 1/u : + 5 %
Libramont - Virton - Arlon: 1x/2u --> 1/u: - 3,3 %
Charleroi - Namen - Jambes: 1x/u --> 1x/ half uur: + 1,6 %
La Louvière - Braine le comte: verdubbeling aanbod: + 3,3 %
Enige uitschieters; S1 en S2 op zaterdag gaan beide + 42 tot + 47 %

Vergelijk nu met Vlaamse ingrepen:
IC/L Hasselt Leuven: 1x/2u naar 1x/u op zaterdag: + 78 %
IC/L Leuven Landen: 1x/2u naar 1X/u : + 70 %
IC/L Mol hasselt: 1x/2u naar 1x/u : + 32 %
S Antwerpen Roosendaal; in daluren: 1x/u --> 1x/ half uur: + 8,5 % ; voor Antwerpen Puurs + 22,8 %
De algemene trend in Wallonië (met uitzondering van Waals-Brabant) is een achteruitgang van het treingebruik, dat al veel lager ligt dan in Vlaanderen en Brussel. Rond Charleroi is tussen 2013 en 2018 het aantal reizigers van S-stations (dus alle stations die nu bediend worden door S-treinen) met 20% gedaald. Rond Luik is de daling kleiner met 1,5% à 6% (afhankelijk van of je een aantal IC-stations meetelt of niet).

Het autogebruik in Wallonië voor woon-werkverkeer ligt ook veel hoger dan in Vlaanderen (83% vs 66%, bron: federale diagnostiek woon-werkverkeer) en is de laatste jaren aan het stijgen ipv aan het dalen zoals in de rest van het land.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, Wallonie - met Waals-Brabant als uitzondering, dat is eigenlijk maar een buitenwijk van Brussel, meer en meer! - is ook een heel andere omgeving: veel minder bewoning, en wat er is aan bewoning is veel meer verspreid. Zelfs met de bus is dat moeilijk te bedienen, met de trein al helemaal niet.

Niet gemakkelijk voor wafelijzerpolitici!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 07 jul 2019, 12:11
Niet gemakkelijk voor wafelijzerpolitici!
Dankzij die wafelijzerpolitiek kan ik me als Vlaming wel vlot per trein verplaatsen in de meeste Waalse streken. Ik ben er dus een overtuigd voorstander van. En ik ben al zeker niet iemand die vindt dat elke euro die in Wallonië geïnvesteerd wordt een euro is die niet in Vlaanderen terechtkomt. Alleen spijtig dat de regionalisering die wafelijzerpolitiek voor trams en bussen onmogelijk gemaakt heeft.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door jan_olieslagers »

Wel wel, het is u van harte gegund. Toch vind ik deze reactie heel erg egocentrisch, om maar niet te zeggen egoistisch. Als belastingbetaler zie ik liever elke euro zo nuttig mogelijk besteed. Als ik dan de honderden mensen zie die, als beesten opeengepakt zelfs in M6'en, elke dag naar Brussel pendelen om de noodzakelijke boterham te gaan verdienen, dan beschouw ik u als een luxe-toerist op kosten van 't gemeen. Maar nogmaals: 't is u gegund hoor, geniet er maar van.

Verder ga ik er niet op in, het is niet mijn bedoeling om "op de man" te spelen en nog minder om aan politiek te gaan doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 07 jul 2019, 12:29 Dankzij die wafelijzerpolitiek kan ik me als Vlaming wel vlot per trein verplaatsen in de meeste Waalse streken. Ik ben er dus een overtuigd voorstander van. En ik ben al zeker niet iemand die vindt dat elke euro die in Wallonië geïnvesteerd wordt een euro is die niet in Vlaanderen terechtkomt. Alleen spijtig dat de regionalisering die wafelijzerpolitiek voor trams en bussen onmogelijk gemaakt heeft.
Het wafelijzer speelt trouwens niet enkel tussen noord en zuid. Dat Infrabel moet investeren in de heractivatie van Neerpelt-Hasselt is ook meer gebaseerd op politieke redenen dan op return-on-investment.

Maar terug naar het nieuwe transportplan: Het is duidelijk dat een groot deel van de frequentieverhogingen en amplitude-uitbreidingen zonder problemen voor de infra kunnen ingevoerd worden. Maar voor een een ander, niet-onbelangrijk, deel zijn er soms belangrijke werken nodig. Deze projecten staan niet in het huidige investeringsplan voor Infrabel. Zou de NMBS al meer weten of is dit een duidelijk signaal naar de politici om meer te investeren in sporen?
Plaats reactie