Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

rvdborgt schreef: 02 jul 2019, 08:08
Cherrytrain schreef: 02 jul 2019, 00:32 Ondertussen heeft journalist Paul Bots van Dagblad De Limburger een artikel geschreven over de prille plannen van NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Maastricht en Luik per eind 2020. Het volledige artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019070 ... andentrein Uit het artikel blijkt onder meer dat NMBS de provincie Limburg (NL) noch Arriva heeft ingelicht over het onderzoek dat zij uitvoeren. Of NS wel op de hoogte was, wordt niet duidelijk. Verder zouden de directeuren van Arriva, NMBS en NS binnenkort bij elkaar komen om over de Drielandentrein te spreken. NMBS start de halfuursdienst per eind 2020 als er voldoende geschikt materieel beschikbaar is, het technisch haalbaar is en er voldoende reizigersvraag is en Raad van Bestuur eind dit jaar instemt.
De Limburger is vergeten aan de NMBS te vragen of die halfuurdienst in samenwerking met Arriva is of niet. Ze hebben zelf een conclusie getrokken op basis van de presentatie van de NMBS die vorige week online kwam.

Groetjes,
Rian
Iemand anders heeft het wel aan de NMBS gevraagd, zie https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/ ... ndentrein/ Kan De Limburger nog iets van leren.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik vind het artikel op Spoorpro.nl inhoudelijk ook beter onderbouwd en getuigen van goede journalistiek waarbij hoor en wederhoor wordt toegepast. Ik wil De Limburger niet per se verdedigen in dezen, maar ook die journalist heeft ook contact opgenomen met NMBS en daar een woordvoerder gesproken die 'vaag' bleef over of NMBS ging concurreren met Arriva (zie bericht hieronder). Dat NMBS nu zegt helemaal niet te willen concurreren zal ook wel zo zijn, maar dan is hun onderzoek naar een lijn met vertrekpunt Liers en eindpunt Maastricht ook volstrekt zinloos om uit te voeren. Arriva heeft immers nooit aangegeven naar Liers te willen rijden.

https://www.treinreiziger.nl/nmbs-wil-n ... ndentrein/
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Het artikel op spoorpro is inderdaad vrij goed. Wel één foutje: ook als het ERA verantwoordelijk wordt voor de toelating zouden zij de huidige stellen weigeren wegens geen ETCS, zij moeten net als DVIS immers de Belgische wetgeving toepassen.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Dat klopt. Ik vermoed daarom dat Arriva achter de schermen hard werkt om ECTS volgens de vereiste standaard te installeren, temeer daar men aangeeft te weten wat de Belgische wetgever op dat gebied van hen eist.
simpel en meedogenloos :!:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 jul 2019, 16:53 Het artikel op spoorpro is inderdaad vrij goed. Wel één foutje: ook als het ERA verantwoordelijk wordt voor de toelating zouden zij de huidige stellen weigeren wegens geen ETCS, zij moeten net als DVIS immers de Belgische wetgeving toepassen.
De Belgische wetgeving is hier echter niet zo interessant. Dat blijkt immers als je de EU-wetgeving leest. In de bijlage bij Verordening 2016/919, artikel 7.4.2.1, punt 2.3.b. staat:
Europese Commissie schreef: 7.4.2. Treinapparatuur
7.4.2.1. Nieuwe voertuigen
1. Nieuwe voertuigen waarvoor voor het eerst een vergunning voor indienststelling wordt verleend, moeten overeenkomstig bijlage A van deze TSI zijn uitgerust met ETCS.
2. De eis dat de voertuigen uitgerust zijn met ETCS geldt niet voor:
--1. nieuwe mobiele uitrusting voor de bouw en het onderhoud van spoorweginfrastructuur;
--2. nieuwe rangeerlocomotieven;
--3. andere nieuwe voertuigen die niet voor exploitatie op hogesnelheidslijnen zijn bedoeld;
a) voertuigen die uitsluitend bedoeld zijn voor binnenlands verkeer op lijnen die geen deel uitmaken van de in punt 7.3.4 van bijlage III bij Besluit 2012/88/EU gedefinieerde corridors en die geen verbinding vormen met de belangrijkste Europese havens, emplacementen, goederenterminals en goederenzones als gedefinieerd in punt 7.3.5 van de bijlage bij Besluit 2012/88/EU of
b) bedoeld zijn voor grensoverschrijdend verkeer buiten het TEN, d.w.z. treinen die rijden tot het eerste station in een buurland of tot het eerste station waar aansluitingen beschikbaar zijn naar verdere bestemmingen in dat buurland.
Zie:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32016R0919

Ik ben benieuwd waarom je van mening bent dat dit op Maastricht - Luik niet van toepassing zou zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 jul 2019, 19:36 Ik ben benieuwd waarom je van mening bent dat dit op Maastricht - Luik niet van toepassing zou zijn.
Omdat elk land individueel strenger mag zijn dan de Europese minimumvereisten.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 jul 2019, 19:44
rvdborgt schreef: 11 jul 2019, 19:36 Ik ben benieuwd waarom je van mening bent dat dit op Maastricht - Luik niet van toepassing zou zijn.
Omdat elk land individueel strenger mag zijn dan de Europese minimumvereisten.
Nu word ik pas echt nieuwsgierig: waar staat dat dan? Ik zie dat niet in deze verordening of de bijlage (de TSI).

Groetjes,
Rian
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik ben geen jurist, maar ik weet wel dat een Europese verordening boven een nationale wet gaat op het moment dat de nationale wet strijdig is met de Europese verordening. In dit geval zou de Belgische wet die ECTS vereist voor grensoverschrijdende lijnen dan strijdig zijn met de EU-verordening die daar juist een uitzondering voor maakt. ERA zal dan toetsen op basis van de EU-verordening.
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 jul 2019, 19:57 Nu word ik pas echt nieuwsgierig: waar staat dat dan? Ik zie dat niet in deze verordening of de bijlage (de TSI).
Dat heeft het ERA zelf laten weten aan het ministerie. ERA wilt immers ook zo snel mogelijk alle treinen met ETCS uitgerust hebben. Ze steunen de landen die daar voortrekker in zijn (zoals België). Je zal aan hen dus zeker geen bondgenoot hebben als je als treinen zonder ETCS wilt laten rijden :wink:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 jul 2019, 22:21
rvdborgt schreef: 11 jul 2019, 19:57 Nu word ik pas echt nieuwsgierig: waar staat dat dan? Ik zie dat niet in deze verordening of de bijlage (de TSI).
Dat heeft het ERA zelf laten weten aan het ministerie. ERA wilt immers ook zo snel mogelijk alle treinen met ETCS uitgerust hebben. Ze steunen de landen die daar voortrekker in zijn (zoals België). Je zal aan hen dus zeker geen bondgenoot hebben als je als treinen zonder ETCS wilt laten rijden :wink:
Dat is interessant maar in welke regelgeving is dat te vinden? Als het Spoorwegbureau iets vertelt, dan hebben ze dat niet zelf uitgevonden maar baseren ze zich op de bestaande wet- en regelgeving en die vermelden ze er dan ook meteen bij.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 11 jul 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 jul 2019, 19:36
Europese Commissie schreef: 7.4.2. Treinapparatuur
7.4.2.1. Nieuwe voertuigen
1. Nieuwe voertuigen waarvoor voor het eerst een vergunning voor indienststelling wordt verleend, moeten overeenkomstig bijlage A van deze TSI zijn uitgerust met ETCS.
2. De eis dat de voertuigen uitgerust zijn met ETCS geldt niet voor:
--1. nieuwe mobiele uitrusting voor de bouw en het onderhoud van spoorweginfrastructuur;
--2. nieuwe rangeerlocomotieven;
--3. andere nieuwe voertuigen die niet voor exploitatie op hogesnelheidslijnen zijn bedoeld;
a) voertuigen die uitsluitend bedoeld zijn voor binnenlands verkeer op lijnen die geen deel uitmaken van de in punt 7.3.4 van bijlage III bij Besluit 2012/88/EU gedefinieerde corridors en die geen verbinding vormen met de belangrijkste Europese havens, emplacementen, goederenterminals en goederenzones als gedefinieerd in punt 7.3.5 van de bijlage bij Besluit 2012/88/EU of
b) bedoeld zijn voor grensoverschrijdend verkeer buiten het TEN, d.w.z. treinen die rijden tot het eerste station in een buurland of tot het eerste station waar aansluitingen beschikbaar zijn naar verdere bestemmingen in dat buurland.
Zie:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32016R0919

Ik ben benieuwd waarom je van mening bent dat dit op Maastricht - Luik niet van toepassing zou zijn.
Los van het feit dat het in de Belgische wet staat moet de uitrusting er volgens de Europese regels in principe trouwens sowieso zijn: Luik-Maastricht zit in het TEN-netwerk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door kika »

Shrek schreef: 11 jul 2019, 22:29 Luik-Maastricht zit in het TEN-netwerk.
Ik vertrouw op de andere lezers om de andere aspecten van je post te analyseren, maar op dit punt kon ik mijn nieuwschierigheid niet bedwingen. Ik wist het niet, maar je hebt gelijk naast de bekende 'corridors' blijkt er ook gewoon een stuk 'core network' te bestaan. lijn 24, HSL 2 en 3 kende ik al wel, maar Visé-Bressoux-Y Garde Dieu maakt inderdaad deel uit van bvb. de Rijn-Alpen corridor, Maastricht-Grens wordt als 'comprehensive network' aangeduid. Weer wat geleerd: https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Het is een interessante discussie en dank voor alle bijdragen! :D Ik ben te veel leek :?: om er stellige uitspraken over te doen. Natuurlijk zal ERA ETCS in (nieuwe) treinen promoten, maar zij hebben zich ook gewoon aan de te zijner tijd vigerende inspectiekaders en wetgeving te houden. Arriva doet er denk ik sowieso goed aan om zo snel mogelijk ETCS in die treinen te installeren, want die Belgische eis blijkt onvermurwbaar te zijn. Arriva geeft aan in het artikel van Spoorpro dat men thans weet aan welke Belgische veiligheidseisen de treinen moeten voldoen. Eerder wist men [Stadler & Arriva] dat blijkbaar niet, of dacht men weg te komen met een tijdelijke ontheffing. Ik wacht vol smart op het moment dat Arriva aankondigt de treinen conform Belgische eisen te hebben beveiligd. Daarna is er geloof ik enkel nog de situatie met de verkeerde hoogte van het perron te Visé (waar omaatjes al decennialang uit de trein buitelen of zichzelf naar binnen hijsen). :mrgreen:
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Ik heb de oplossing. Een drielandentrein van nmbs. Een klassiekje uit Maastricht naar Luik, Verviers, welkenraath en als eindbestemming Aken. :lol:

Zou wel een mooie zijn als de nmbs dat zou doen. Beetje provoceren hahahaha.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Geweldig Eric0641! En dan met z'n allen in zo'n vuig Klassiekje vanuit Luik en Aken naar Maastricht Randwyck waar in mei 2020 wellicht het Songfestival wordt georganiseerd. Wat zullen de Europeanen smullen van die gastvrijheid, properheid, stiptheid en frequente internationale verbinding in de Euregio! :mrgreen: :twisted: :roll: :lol:
simpel en meedogenloos :!:
Plaats reactie