Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Cherrytrain schreef: 11 jul 2019, 23:29 Geweldig Eric0641! En dan met z'n allen in zo'n vuig Klassiekje vanuit Luik en Aken naar Maastricht Randwyck waar in mei 2020 wellicht het Songfestival wordt georganiseerd. Wat zullen de Europeanen smullen van die gastvrijheid, properheid, stiptheid en frequente internationale verbinding in de Euregio! :mrgreen: :twisted: :roll: :lol:
hahaha, nou eigenlijk moet den NMBS zich al schamen, voor ons is het leuk die oude meuk. Maar voor de normale reiziger is het rijdend schrott. M4, MS75 en klassiek. dat had er nu wel uit gemogen. M4 veel lawaai en geen airco. MS75m prima alleen weer het gemis van airco en klassiek is toch wel echt op vooral de 600 serie.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Er is wel eens een keer voor de TEFAF een Thalys geweest naar Maastricht Randwyck. Die zie ik graag verschijnen als het Songfestival er zal plaatsvinden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ja, dat was in 2005. Hier is het bewijs: http://www.railfan.nl/foto/1442.htm :lol:
simpel en meedogenloos :!:
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

De Nederlandse Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat laat per brief weten pas in het najaar in gesprek te gaan met de betrokkenen inzake de voortgang van de Drielandentrein: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... spoor.docx
Eerder meldde Spoorpro.nl dat er nog deze zomer Bestuurlijk Overleg tussen Nederland en België zou plaatsvinden. Dat kan natuurlijk nog steeds het geval zijn, maar dan bijvoorbeeld met de Minister in plaats van de Staatssecretaris.
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

De vraag is natuurlijk wat de politiek hier nog verder aan kan doen. Het niet-toelaten van de treinstellen is een zuiver technische kwestie, daar gaan zij niets aan veranderen. Verder is er bij de spoorwegmaatschappijen genoeg goede wil om het te doen slagen, daar is ook geen verdere politieke druk nodig lijkt mij.
Belangrijker lijkt mij dat Arriva en NMBS verder samenzitten om de details rond de samenwerking op papier te zetten.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 12 jul 2019, 14:01 De vraag is natuurlijk wat de politiek hier nog verder aan kan doen. Het niet-toelaten van de treinstellen is een zuiver technische kwestie, daar gaan zij niets aan veranderen.
De weigering om zelfs maar een tijdelijke uitzondering toe te staan is wel degelijk politiek. En de veiligheid is daar niet bij gebaat. Immers, zo blijven de NMBS-treinen langer onbeveiligd in Nederland rijden.
Verder ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat het Spoorwegbureau precies heeft gezegd over de ETCS-verplichting, met name waarop die precies gebaseerd is en in wat voor context je die moet lezen (zijn er bv. nog voorwaarden o.i.d. bij geformuleerd?). Ik ben nog steeds niet ervan overtuigd dat ETCS verplicht is op Maastricht - Luik.

Groetjes,
Rian
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dantjebram72 »

Etcs is voor Infrabel ook niet verplicht op de spoorlijn Luik - Maastricht. Infrabel is perfect tevreden met TBL1+. Echter moeten allen treinen ingeschreven vanaf 01/01/2015 etcs aan boord hebben van DVIS. Infrabel of Nmbs hebben dus niets te maken met de weigering van de Arriva treinen, Arriva krijgt simpelweg geen toestemming van de Begische veiligheidsinstellingen.

Een uitzondering zou heel misschien om politieke redenen kunnen geven worden moest station Luik geen etcs zone zijn.

Veel mensen vinden deze etcs regel zeer vreemd maar in andere sectoren weer heel normaal. De crashveiligheid van autos is de afgelope 20 jaar enorm verstrengt en elke nieuwe auto zal hieraan moeten voldoen, maar de meeste vinden het perfect normaal dat hun 20 jaar oude auto nog mag rondrijden. Als je dan het argument geeft dat een nieuwe auto die niet voldoet aan de normen toch moet worden toegaten omdat je buurman nog met zijn oldtimer de straat opgaat... Nogtans is deze situatie niet veel anders.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Over samenwerking van de vervoerders gesproken: ik vermoed dat men inmiddels ook wel inziet dat er een tandje moet worden bijgezet. Arriva zal sowieso willen praten en ook de Nederlandse Spoorwegen hebben er belang bij dat de verbinding Maastricht - Luik v.v. verbetert. In de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 staat immers in artikel 46 lid 3a: "NS verbetert de volgende grensoverschrijdende verbindingen als volgt: de verbinding met Luik, door middel van een intercityverbinding of een stoptreinverbinding". Aannemelijk is dat deze grensoverschrijdende verbinding voor NS een lage prioriteit kent. NS is wellicht meer dan bereid om Arriva de opdracht te kunnen verlenen om het baanvlak Maastricht (Randwyck) - Eijsden grens te exploiteren. Er komt dan immers een verbetering van de stoptreinverbinding naar (op termijn) twee keer per uur. Een intercityverbinding naar/van België (via Visé-grens) zie ik NS immers niet vóór het einde van de concessie opstarten en dat hoeft op basis van de concessie ook niet wanneer men de stoptreinverbinding heeft verbeterd.
De vraag is dan hoe happig NMBS is op samenwerking gericht op verbetering van de dienstregeling en het reizigerscomfort. Bij mijn weten hoeft NMBS conform Belgische afspraken helemaal niets te verbeteren/veranderen op dit traject. De intentieverklaring is juridisch niet-bindend en afgaande op hun standaarden met betrekking tot comfort en dienstregelingen ben ik weinig hoopvol, al was het maar omdat NMBS weinig financiële middelen heeft. NS zal echter op de achtergrond wel druk op de ketel zetten vanwege hun verplichtingen in de concessie. Laat NMBS nou net zelf een onderzoek doen naar een halfuursdienst tussen Liers en Maastricht. NMBS geeft aan dat ze dat onderzoek op verzoek van verschillende partijen uitvoert, zonder die partijen bij naam te noemen. NS zou één van die partijen kunnen zijn, al was het maar om Arriva dwars te zitten. Dat NMBS -desgevraagd- tegenstrijdige berichten de media in slingert over het 'waarom' van hun eigen onderzoek naar Liers - Maastricht doet mij vermoeden dat NMBS liever met eigen roestbakken (en een vergoeding van NS) het traject gaat rijden. Temeer, omdat men aangeeft dat de verbinding wordt opgestart indien de Raad van Bestuur daarmee in het najaar 2019 instemt. Zoiets wordt alleen aan een Raad van Bestuur voorgelegd als het voornemen zich in een vergevorderd en financieel-commercieel uitgewerkt stadium bevindt. Voor de publieke bühne en met name richting de zich nog van niets bewuste Provincie Limburg (NL) en Arriva wordt dit natuurlijk ontkend, maar het komt NMBS wellicht heel erg goed uit dat de Arriva-treinen tot nu toe niet worden toegelaten. Als NMBS, DVIS, Infrabel en de Belgische politiek echt zo begaan zijn met de veiligheid van mensen in de trein dan moeten ze ook net over de Nederlandse grens principieel zijn en hun onbeveiligde rommel inclusief passagiers niet verder laten rijden dan Maastricht Randwyck. Niet dat het wenselijk is voor de reiziger, maar NS mag conform de concessie nog steeds eigen materieel rijden tussen Maastricht en Maastricht-Randwyck op basis van oude rechten uit 2014.
Laatst gewijzigd door Cherrytrain op 13 jul 2019, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 12 jul 2019, 19:56 Verder ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat het Spoorwegbureau precies heeft gezegd over de ETCS-verplichting, met name waarop die precies gebaseerd is en in wat voor context je die moet lezen (zijn er bv. nog voorwaarden o.i.d. bij geformuleerd?). Ik ben nog steeds niet ervan overtuigd dat ETCS verplicht is op Maastricht - Luik.
Ik weet ook niet op basis van welke teksten ze zich juist baseren, maar als ze positief staan tegenover de Belgische wetgeving zullen ze daar wel goede redenen voor hebben.
Trouwens: moest er effectief een probleem zijn zou Arriva toch gewoon naar de raad van state stappen die de Belgische wetgeving dan zou vernietigen?
En het tweede argument voor de verplichte ETCS op die treinen is het feit dat het een TEN-lijn is. Daar moet zelfs volgens de Europese regels ETCS op de nieuwe treinen staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 12 jul 2019, 19:56 De weigering om zelfs maar een tijdelijke uitzondering toe te staan is wel degelijk politiek.
Gelukkig laten de veiligheidsexperten zich sinds 2013 niet meer beïnvloeden door de politiek. In praktijk is het dus wel een zuiver technische kwestie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 12 jul 2019, 22:48 Veel mensen vinden deze etcs regel zeer vreemd.
Buiten 2 mensen op dit forum vindt niemand dat een vreemde regel hoor. Zelfs Arriva begrijpt het blijkbaar, ze wisten alleen eerst niet dat ie bestond :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Cherrytrain schreef: 13 jul 2019, 14:31 De vraag is dan hoe happig NMBS is op samenwerking gericht op verbetering van de dienstregeling en het reizigerscomfort. Bij mijn weten hoeft NMBS conform Belgische afspraken helemaal niets te verbeteren/veranderen op dit traject. De intentieverklaring is juridisch niet-bindend en afgaande op hun standaarden met betrekking tot comfort en dienstregelingen ben ik weinig hoopvol, al was het maar omdat NMBS weinig financiële middelen heeft. NS zal echter op de achtergrond wel druk op de ketel zetten vanwege hun verplichtingen in de concessie. Laat NMBS nou net zelf een onderzoek doen naar een halfuursdienst tussen Liers en Maastricht. NMBS geeft aan dat ze dat onderzoek op verzoek van verschillende partijen uitvoeren, zonder die partijen bij naam te noemen. NS zou één van die partijen kunnen zijn, al was het maar om Arriva dwars te zitten. Dat NMBS -desgevraagd- tegenstrijdige berichten de media in slingert over het 'waarom' van hun eigen onderzoek naar Liers - Maastricht doet mij vermoeden dat NMBS liever met eigen roestbakken (en een vergoeding van NS) het traject gaat rijden. Temeer, omdat men aangeeft dat de verbinding wordt opgestart indien de Raad van Bestuur daarmee in het najaar 2019 instemt. Zoiets wordt alleen aan een Raad van Bestuur voorgelegd als het voornemen zich in een vergevorderd en financieel-commercieel uitgewerkt stadium bevindt. Voor de publieke bühne en met name richting de zich nog van niets bewuste Provincie Limburg (NL) en Arriva wordt dit natuurlijk ontkend, maar het komt NMBS wellicht heel erg goed uit dat de Arriva-treinen tot nu toe niet worden toegelaten. Als NMBS, DVIS, Infrabel en de Belgische politiek echt zo begaan zijn met de veiligheid van mensen in de trein dan moeten ze ook net over de Nederlandse grens principieel zijn en hun onbeveiligde rommel inclusief passagiers niet verder laten rijden dan Maastricht Randwyck. Niet dat het wenselijk is voor de reiziger, maar NS mag conform de concessie nog steeds eigen materieel rijden tussen Maastricht en Maastricht-Randwyck op basis van oude rechten uit 2014.
Daar vergis je je toch denk ik. De NMBS wil uitdrukkelijk op alle lijnen rond de grote steden, ook rond Luik, meer treinen laten rijden. Zij zijn daarom vragende partij voor een verbetering van de dienstregeling op Luik-Maastricht. Wegens de grote desinteresse van de politiek is er in België inderdaad geen afspraak dat ze dat moeten doen, maar ze willen het wel hoor :wink:
Het onderzoek gaat volgens mij vooral over reizigerspotentieel en welke haltes er bediend moeten worden (Vennes en Wandre ?). Ik denk dat in hoofde van de NMBS met een halfuurdienst met één trein Liers-Maastricht en een andere Luik-Maastricht-Aken al rekening gehouden wordt. Daar sprongen ze ook geen gat in de lucht toen de Nederlandse treinen niet geschikt bleken te zijn.

Wat de veiligheid van de oude treinen betreft is natuurlijk een heel andere zaak. Infrabel heeft al meerdere keren aangeboden om het traject in TBL1+ te zetten, maar ProRail weigerde elke medewerking zonder zelf een alternatief (ETCS?) voor te stellen. Ik vermoed dat omwille van de negatieve houding van ProRail het Nederlands ministerie de huidige situatie gedoogt.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

OK. Dat klinkt wat dienstregeling (Liers-Maastricht + Luik-Maastricht-Aken) plausibel, al zal dan NMBS zelf met Klassiekjes (of gemoderniseerde en naar het schijnt toegelaten Breaks?) Liers-Maastricht één keer per uur bedienen in aanvulling op de door hun gereden lijn Luik-Maastricht met Arriva-materieel. Een andere optie is dat NMBS Liers-Visé rijdt en daar een overstap realiseert op de Arriva-trein. Arriva heeft namelijk in haar vervoersplan een tweede trein per uur naar Eijsden gepland (met een ledige rit naar Visé om te keren).
Jammer dat ProRail dwars ligt bij beveiliging van NMBS-trein Maastricht-Randwyck - Maastricht, want het is natuurlijk geen prettige situatie. Al kan in het bovengenoemde eerste scenario het gedoogbeleid worden voortgezet, omdat er immers slechts één onbeveiligde rit per uur per richting staat gepland.
simpel en meedogenloos :!:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 jul 2019, 14:42
rvdborgt schreef: 12 jul 2019, 19:56 Verder ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat het Spoorwegbureau precies heeft gezegd over de ETCS-verplichting, met name waarop die precies gebaseerd is en in wat voor context je die moet lezen (zijn er bv. nog voorwaarden o.i.d. bij geformuleerd?). Ik ben nog steeds niet ervan overtuigd dat ETCS verplicht is op Maastricht - Luik.
Ik weet ook niet op basis van welke teksten ze zich juist baseren, maar als ze positief staan tegenover de Belgische wetgeving zullen ze daar wel goede redenen voor hebben.
Trouwens: moest er effectief een probleem zijn zou Arriva toch gewoon naar de raad van state stappen die de Belgische wetgeving dan zou vernietigen?
En het tweede argument voor de verplichte ETCS op die treinen is het feit dat het een TEN-lijn is. Daar moet zelfs volgens de Europese regels ETCS op de nieuwe treinen staan.
De ETCS-verplichting geldt ook op TEN-lijnen niet voor "treinen die rijden tot het eerste station in een buurland of tot het eerste station waar aansluitingen beschikbaar zijn naar verdere bestemmingen in dat buurland", zie mijn eerdere post. Lijkt me duidelijk.
Zonder het hele advies van het Spoorwegbureau gezien te hebben, blijft het wat mij betreft een bewering. Dat advies kan bv. immers in de vorm "ja, mits..." geschreven zijn en het deel achter de "mits" gaat helaas maar al te vaak verloren.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 jul 2019, 14:43
rvdborgt schreef: 12 jul 2019, 19:56 De weigering om zelfs maar een tijdelijke uitzondering toe te staan is wel degelijk politiek.
Gelukkig laten de veiligheidsexperten zich sinds 2013 niet meer beïnvloeden door de politiek. In praktijk is het dus wel een zuiver technische kwestie.
Bedoel je dan dat de politiek geen tijdelijke uitzonderingen wil en dat de veiligheidsexperts dus ook geen ruimte hebben om die toe te kennen? Of is die ruimte er wel en mogen de veiligheidsexperts zelf beslissen of ze die toekennen?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie