De heenreis verliep als volgt:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC728 08:00 08:17 stipt 473 (MS96)
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC2030 08:30 10:05 +19 HLE1864 + M6
Charleroi-Sud - Chimay-Gare TEC109a 11:18 12:34 +1 (bustype niet genoteerd)
De IC naar Charleroi kwam stipt aan in Antwerpen-Berchem maar bleef bijna een kwartier staan in het station. "Wegens een technische probleem zullen we hier blijven, ongeveer 10 minuten vertraging", aldus de omroep door de (franstalige) treinbegeleider. Bij het instappen had ik op het perron een jeugdbewegingsgroep met minstens twintig fietsen zien staan; mogelijk had het 'technisch probleem' daarmee te maken, de speciale deur van het multifunctionele M6-rijtuig haperde misschien? Wat er ook van zij, 19 minuten vertraging bij aankomst in Charleroi betekende dat de bus van 10u15 vertrokken was. Tijd voor een koffie met croissant en trams en bussen kijken.
De wandeling liep van Chimay zuidwaarts, door het 'Forêt du Pays de Chimay', over de waterscheidingslijn tussen Maas- en Seinebekken tot vlak in de buurt van de bron van de Oise, en terug over de bedding van de voormalige buurtspoorweglijn Chimay - Forges - Cul-des-Sarts - Petite-Chapelle tot in het dorp van Forges. Deze tramlijn werd geopend in 1903-1904, gesloten voor reizigers in 1954, voor goederen in 1960 en opgebroken in de jaren 1960-1963. Het baanvak Chimay - Forges was aangelegd met vier rails, zodat normaalsporige goederenwagons de (keramiek)industrie in Bourlers en Forges konden bereiken. Onderweg vond ik nog een paar stille getuigen, en tramstation en -stelplaats van Forges zijn nog in hun volle glorie te bewonderen (zie foto's).
De terugreis verliep probleemloos:
Forges Dépôt - Chimay-Gare TEC60/1 17:04 17:12 stipt Van Hool
Chimay-Gare - Charleroi-Sud TEC109a 17:31 18:40 +6 Mercedes Citaro
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC2018 18:55 20:29 +2 HLE1876 + M6
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC720 20:43 21:00 stipt 464 (MS96)











Paul