DR-fan schreef: ↑28 jul 2019, 08:30
Een wegdek dat omhoog komt is geen auto die in panne valt.
Nee, maar wel file, langere reistijden,... - net zoals bij het spoor dus.
Het gaat erom dat autoconstructeurs rekening houden met hogere maximumtemperaturen dan treinconstructeurs. Dat is geen verwijt naar treinconstructeurs maar wel naar de aankopers van treinen, diegenen die de specificaties voor de aanbesteding schrijven.
Tevens verwijt ik de staat dat ze bij het aanbesteden van wegenaanleg op gebied van temperatuur dezelfde fout maken als de aankopers van treinen.
- net zoals bij het spoor dus.
We moeten dringend stoppen met het falen van Infrabel en NMBS goed te praten door te wijzen op problemen bij de "anderen".
Als ik vroeger met een slecht rapport thuiskwam waren mijn ouders ontevreden... en als ik zei dat er andere kinderen waren met even slechte of zelfs nog slechtere rapporten maakte dat mijn zaak niet beter, integendeel...
Autoconstructeurs daarentegen lijken hogere marges te nemen waardoor auto's niet massaal in panne vallen bij de eerste overschrijding. Dit is natuurlijk allemaal puur toeval en heeft geenszins te maken met de sterkere concurrentie die op de automarkt heerst
Een internatioanale autoconstructeur wil zijn wagens overal verkopen, van IJsland tot Saoudi-Arabië, en houdt daar dus rekening mee. Treinen worden ontworpen voor specifieke netten of landen - wat ideaal is voor België is dat niet noodzakelijk voor bv Italië. Ook technisch zit een trein toch iets ingewikkelder in elkaar.
Treinconstructeurs maken wat hen gevraagd wordt in de aanbesteding. Als de aanbesteder de kosten gedrukt wil zien door een lagere "operating temperature" te vragen gaat de constructeur hierin mee... anders verliest hij sowieso de aanbesteding.
Het grappige is je verwijzing naar de concurrentie bij de autoconstructeurs, net in de week dat Volvo 200.000 auto's terugroept wegens technische problemen. Zo onfeilbaar zijn die auto's blijkbaar ook niet
Sorry maar wat heeft dat er nu helemaal mee te maken ? Wie sprak er over onfeilbaar ?
Het siert Volvo nu net dat ze - ook nadat de wagen verkocht is en het geld binnen is - bezorgd blijven om de kwaliteit van het geleverde. En uiteraard doen ze dit ook omdat ze vooral niet zouden willen dat je je volgende wagen ergens anders koopt (want er is veel concurrentie). Einde van het (door jou geïntroduceerde) off-topic.
Portbou schreef: ↑27 jul 2019, 23:38Autos die stilstaan wegens een ongeval verderop heeft niets te maken met autos die in panne vallen omwille van de warmte.
Geblokkeerde reizigers in de hitte, noodsituatie, waterbedeling door hulpdiensten... Bij de NMBS een groot schandaal in de pers over verschillende pagina's, bij het wegverkeer blijkbaar aanvaardbaar en nauwelijks een zinnetje op blz. 3. En nee, ik keur zeker niet goed wat daar gebeurd is, maar enige zin voor realiteit en wat minder eenzijdige blindheid zou geen kwaad kunnen.
Vermits de meeste Belgen - na hun levenslang opgebouwde waslijst slechte ervaringen met openbaar vervoer - geen voet meer op trein en bus willen zetten lezen ze graag persartikels die hen in die keuze bevestigen. En de pers moet nu eenmaal schrijven wat mensen graag lezen anders gaan ze failliet.
Mag ik er ook fijntjes op wijzen dat de grootste problemen zich voordeden bij Thalys en Eurostar, twee private operatoren?
Private operatoren ? Hoe privaat zijn die precies ?
Thalys behoort voor 100% (62% SNCF, 28% NMBS, 10% DBAG) en Eurostar voor 60% (55% SNCF, 5% NMBS) toe aan monopolistische nationale vervoerders.
Zijn die bedrijven niet gewoon opgericht om de winsten van de hogesnelheidstrein netjes apart te houden zodat deze zeker niet zouden kunnen gebruikt worden om bij te passen bij de uitbating van minder rendabele binnenlandse lijntjes ?
En wie mocht op het terrein de reizigers evacueren en bijstaan? Juist ja: personeel van Infrabel en NMBS - geen van beide private bedrijven vond het nodig om iemand ter plaatse te sturen.
En waarom gaan NMBS en Infrabel dan wel het veld in ? Ze kunnen hiertoe toch niet verplicht worden door die zogenaamde private operatoren ?