Probleem bovenleiding warm weer

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 27 jul 2019, 10:33
Portbou schreef: Wil je een betrouwbaar openbaar vervoer of niet?
Het antwoord op deze vraag is neen, niet tegen elke kost. Betrouwbaarheid in extreme situaties is mooi, maar (financieel) in tegenspraak met een groot netwerk, hoge frequenties, grote amplitudes, moderne treinen, mooie stations,...
We streven naar van alles zo veel mogelijk maar dus niet naar een netwerk dat in alle extreme situaties 100% betrouwbaar is.
Als groot voorstander van openbaar vervoer over het spoor vind ik het erg jammer dat Infrabel zo weinig ambitie heeft.
Maar Infrabel heeft een monopolie dus waarom zouden ze beter hun best doen ?

Infrabel dient trouwens enkel te zorgen voor het netwerk.
Hoge frequenties, grote amplitudes, moderne treinen... is niet de verantwoordelijkheid van Infrabel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 27 jul 2019, 09:36 Je treinen geschikt maken voor de extreme weersomstandigheden is lastig. Het meeste recente materieel is een desiro en die hebben gereden. Maar zelfs toen die tien jaar terug in productie gingen waren hier nooit temperaturen gemeten boven de 40 graden.
Indien je op het moment van een aanbesteding weet dat de hoogst gemeten temperatuur ooit 40 graden is (en dat er bovendien sprake is van klimaatopwarming) dan moet je treinen bestellen die tot bij temperaturen van 50 graden perfect functioneren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 27 jul 2019, 11:07 En de Belg? Die ploeterde verder.
De meeste Belgen hebben in hun leven een zodanig lange waslijst aan negatieve ervaringen met openbaar vervoer opgelopen dat ze er gewoon niet meer van willen weten, zelfs niet bij de huidige filetoestanden. Politiekers die verkozen willen worden kiezen dan ook andere themas.

En door te staken tijdens Tomorrowland en de Gentse Feesten heeft de NMBS vandaag alvast een eerste dikke middenvinger uitgestoken naar potentiële nieuwe klanten en ambassadeurs uit de volgende generaties.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 jul 2019, 23:53 Als groot voorstander van openbaar vervoer over het spoor vind ik het erg jammer dat Infrabel zo weinig ambitie heeft.
Maar Infrabel heeft een monopolie dus waarom zouden ze beter hun best doen ?

Infrabel dient trouwens enkel te zorgen voor het netwerk.
Hoge frequenties, grote amplitudes, moderne treinen... is niet de verantwoordelijkheid van Infrabel.
Ik had het niet enkel over Infrabel. Ook de NMBS zou alle treinen kunnen laten aanpassen aan een tropisch klimaat tegen een astronomische kost. Maar eigenlijk wilt niemand dat hoor.
Dat Infrabel niet investeert in extreme zaken heeft trouwens niets met een monopolie te maken maar gewoon met goed beheer van de beschikbare fondsen. Infrabel (en ook de NMBS) heeft de ambitie om het maximale uit de beschikbare budgetten te halen en daar slagen ze redelijk goed in.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 28 jul 2019, 00:00 Indien je op het moment van een aanbesteding weet dat de hoogst gemeten temperatuur ooit 40 graden is (en dat er bovendien sprake is van klimaatopwarming) dan moet je treinen bestellen die tot bij temperaturen van 50 graden perfect functioneren.
Je gaat natuurlijk niet voort op het maximum ooit gemeten maar op het gemiddelde van de pakweg 5 warmste dagen per jaar. Die temperatuur is omhoog gegaan de laatste jaren, maar dat wist men 20 jaar geleden allemaal nog niet hoor. Laten het nu vooral de treinen van meer 15 jaar oud zijn die problemen hebben.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door DR-fan »

[quote\]Een wegdek dat omhoog komt is geen auto die in panne valt.[/quote]

Nee, maar wel file, langere reistijden,... - net zoals bij het spoor dus.


Autoconstructeurs daarentegen lijken hogere marges te nemen waardoor auto's niet massaal in panne vallen bij de eerste overschrijding. Dit is natuurlijk allemaal puur toeval en heeft geenszins te maken met de sterkere concurrentie die op de automarkt heerst :lol:
Een internatioanale autoconstructeur wil zijn wagens overal verkopen, van IJsland tot Saoudi-Arabië, en houdt daar dus rekening mee. Treinen worden ontworpen voor specifieke netten of landen - wat ideaal is voor België is dat niet noodzakelijk voor bv Italië. Ook technisch zit een trein toch iets ingewikkelder in elkaar.

Het grappige is je verwijzing naar de concurrentie bij de autoconstructeurs, net in de week dat Volvo 200.000 auto's terugroept wegens technische problemen. Zo onfeilbaar zijn die auto's blijkbaar ook niet :mrgreen:

Portbou schreef: 27 jul 2019, 23:38Autos die stilstaan wegens een ongeval verderop heeft niets te maken met autos die in panne vallen omwille van de warmte.

Geblokkeerde reizigers in de hitte, noodsituatie, waterbedeling door hulpdiensten... Bij de NMBS een groot schandaal in de pers over verschillende pagina's, bij het wegverkeer blijkbaar aanvaardbaar en nauwelijks een zinnetje op blz. 3. En nee, ik keur zeker niet goed wat daar gebeurd is, maar enige zin voor realiteit en wat minder eenzijdige blindheid zou geen kwaad kunnen.

Mag ik er ook fijntjes op wijzen dat de grootste problemen zich voordeden bij Thalys en Eurostar, twee private operatoren? En wie mocht op het terrein de reizigers evacueren en bijstaan? Juist ja: personeel van Infrabel en NMBS - geen van beide private bedrijven vond het nodig om iemand ter plaatse te sturen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door LML »

Portbou schreef: 27 jul 2019, 23:41
LML schreef: 27 jul 2019, 11:42 Als de diesel 30°en warmer wordt in hun tank, geeft dit problemen voor de airco en motoren: airco kan het niet meer trekken (temperaturen in de trein van 50° en meer) en oververhitting van de motoren.
Met temperaturen in de Kempen en Limburg de voorbije 3 dagen (wo 24, do 25 en vr 26/07) tussen de 38 en 41° heeft men het zekere voor het onzekere genomen.
Die MW41 komen toch uit Spanje. Daar zijn dit soort temperaturen toch al jarenlang regel in de zomer. Waarom dan deze problemen ?
Ze komen uit het noorden van Spanje, dit even ter verduidelijking. In het noorden van Spanje zijn temperaturen tegen de 40° uitzondering, in het zuiden eerder regel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door jan_olieslagers »

Lijkt mij dat die ontwerpers eerder het lastenboek raadplegen dan eens uit het raam te kijken, als ze de temperatuurgevoelige delen ontwerpen ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door dekooiker »

Steven schreef: 27 jul 2019, 11:07 Het probleem is dat iedereen de perfectie wenst maar het mag niets kosten. Tja dan krijg je daar de huidige politiek voor in de plaats. Je oogst wat je zaait. Het openbaar vervoer is een weerspiegeling van het doorsnee stemgedrag. De politiek die wij hebben is er niet eentje die vooruit kijkt. Degelijke spoorse verbindingen, degelijke weginfra het krijgt allemaal de verkeerde soort aandacht. En de Belg? Die ploeterde verder. Er zijn amper partijen die zich interesseren om het land vlot te trekken op alle niveaus van transport. Nu ja met x ministers van transport die de hete aardappel doorschuiven als het er op aankomt ben je niets mee.
De nagel op de kop.
Open VLD wil dat er alleen nog maar treinen met klimaatregeling rijden.
Was het niet net die partij, samen met een soort krachtige verandering, die besparingen aan OV oplegde en de bedrijfswagens spaarde?
Of eerst (2012) op talrijke buslijnen ritten schrappen en amplitude verkleinen om dan een zekere Otto Weyts vijf jaar later te laten verkondigen dat ze geld in De Lijn gaan pompen?
Zijn mensen écht zo dom?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door overweg13 »

We hebben inderdaad half uitgekleed materieel zoals de oorspronkelijke M5 en de mr86 te danken aan (Open-)VLD. Dat die M5 op dit moment nog altijd slecht presteren, zal daar wel zijn oorsprong vinden.
En wat de airco betreft: ik heb vele jaren geleden, toen de M4's gemoderniseerd zouden worden, bij de NMBS gepleit om op die rijtuigen (en andere die zouden volgen) in elk geval airco in te bouwen. Ik vind het antwoord niet zo meteen terug, maar er werd wel uitvoerig geargumenteerd - toen deed men dat nog, maar ja, dat waren ingenieurs en geen marketeers die in die tijd antwoordden - om dat niet te doen, o.a. om technische redenen. Dat blijkt nu een foute beslissing geweest te zijn, maar ja, in de hele 20ste eeuw hebben we eigenlijk maar 2 echt ondraaglijke zomers gehad: 1947 en 1976. Sindsdien is er wel een en ander veranderd, maar nu is het uiteraard te laat om daar nog iets aan te doen.
Ik blijf me trouwens verbazen over het feit dat dagjesmensen (tegen beter weten in?) toch naar zee willen trekken op dergelijke bloedhete dagen. Had het KMI bijvoorbeeld niet gevraagd om donderdag gewoon binnen te blijven? Als je dan in de problemen geraakt, is het al te gemakkelijk om dat in de schoenen te schuiven van de NMBS, Infrabel of De Lijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door groentje »

Tja, als je thuis ook oververhit geraakt, is de verleiding om verkoeling te gaan zoeken aan zee natuurlijk groot. Of als je een vakantie geboekt hebt...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »

En laten we hier het hele voorval ook niet dramatiseren. Tienduizenden mensen zijn op de heetste dagen ooit in het land in een comfortabele trein met werkende airco van en naar zee geraakt. De trein was er voor hen als ze het advies van het KMI niet wilden volgen :wink:
Enkele honderden hadden inderdaad een slechte ervaring in de enkele vastgelopen treinen, maar dat was gelukkig een zeer kleine minderheid.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door overweg13 »

Maar daar ben je dan weer zelf verantwoordelijk voor. Ik vind het erg voor wie er door moet, maar in andere gevallen zijn er oplossingen. Wie een vakantie geboekt heeft, kan bijvoorbeeld vroeg vertrekken. Als je de verkoeling opzoekt, weet je toch ook dat je eerst nog een hele tijd op mogelijk veel te warme treinen moet zitten. Laat ons vooral hopen dat die hoge temperaturen nu nog jaren uitblijven, want terugkomen doen ze zeker. Leve de ijstijd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 28 jul 2019, 08:30
Een wegdek dat omhoog komt is geen auto die in panne valt.
Nee, maar wel file, langere reistijden,... - net zoals bij het spoor dus.
Het gaat erom dat autoconstructeurs rekening houden met hogere maximumtemperaturen dan treinconstructeurs. Dat is geen verwijt naar treinconstructeurs maar wel naar de aankopers van treinen, diegenen die de specificaties voor de aanbesteding schrijven.

Tevens verwijt ik de staat dat ze bij het aanbesteden van wegenaanleg op gebied van temperatuur dezelfde fout maken als de aankopers van treinen.


- net zoals bij het spoor dus.
We moeten dringend stoppen met het falen van Infrabel en NMBS goed te praten door te wijzen op problemen bij de "anderen".

Als ik vroeger met een slecht rapport thuiskwam waren mijn ouders ontevreden... en als ik zei dat er andere kinderen waren met even slechte of zelfs nog slechtere rapporten maakte dat mijn zaak niet beter, integendeel...


Autoconstructeurs daarentegen lijken hogere marges te nemen waardoor auto's niet massaal in panne vallen bij de eerste overschrijding. Dit is natuurlijk allemaal puur toeval en heeft geenszins te maken met de sterkere concurrentie die op de automarkt heerst :lol:
Een internatioanale autoconstructeur wil zijn wagens overal verkopen, van IJsland tot Saoudi-Arabië, en houdt daar dus rekening mee. Treinen worden ontworpen voor specifieke netten of landen - wat ideaal is voor België is dat niet noodzakelijk voor bv Italië. Ook technisch zit een trein toch iets ingewikkelder in elkaar.
Treinconstructeurs maken wat hen gevraagd wordt in de aanbesteding. Als de aanbesteder de kosten gedrukt wil zien door een lagere "operating temperature" te vragen gaat de constructeur hierin mee... anders verliest hij sowieso de aanbesteding.


Het grappige is je verwijzing naar de concurrentie bij de autoconstructeurs, net in de week dat Volvo 200.000 auto's terugroept wegens technische problemen. Zo onfeilbaar zijn die auto's blijkbaar ook niet :mrgreen:
Sorry maar wat heeft dat er nu helemaal mee te maken ? Wie sprak er over onfeilbaar ?
Het siert Volvo nu net dat ze - ook nadat de wagen verkocht is en het geld binnen is - bezorgd blijven om de kwaliteit van het geleverde. En uiteraard doen ze dit ook omdat ze vooral niet zouden willen dat je je volgende wagen ergens anders koopt (want er is veel concurrentie). Einde van het (door jou geïntroduceerde) off-topic.



Portbou schreef: 27 jul 2019, 23:38Autos die stilstaan wegens een ongeval verderop heeft niets te maken met autos die in panne vallen omwille van de warmte.
Geblokkeerde reizigers in de hitte, noodsituatie, waterbedeling door hulpdiensten... Bij de NMBS een groot schandaal in de pers over verschillende pagina's, bij het wegverkeer blijkbaar aanvaardbaar en nauwelijks een zinnetje op blz. 3. En nee, ik keur zeker niet goed wat daar gebeurd is, maar enige zin voor realiteit en wat minder eenzijdige blindheid zou geen kwaad kunnen.
Vermits de meeste Belgen - na hun levenslang opgebouwde waslijst slechte ervaringen met openbaar vervoer - geen voet meer op trein en bus willen zetten lezen ze graag persartikels die hen in die keuze bevestigen. En de pers moet nu eenmaal schrijven wat mensen graag lezen anders gaan ze failliet.



Mag ik er ook fijntjes op wijzen dat de grootste problemen zich voordeden bij Thalys en Eurostar, twee private operatoren?
Private operatoren ? Hoe privaat zijn die precies ?
Thalys behoort voor 100% (62% SNCF, 28% NMBS, 10% DBAG) en Eurostar voor 60% (55% SNCF, 5% NMBS) toe aan monopolistische nationale vervoerders.

Zijn die bedrijven niet gewoon opgericht om de winsten van de hogesnelheidstrein netjes apart te houden zodat deze zeker niet zouden kunnen gebruikt worden om bij te passen bij de uitbating van minder rendabele binnenlandse lijntjes ?


En wie mocht op het terrein de reizigers evacueren en bijstaan? Juist ja: personeel van Infrabel en NMBS - geen van beide private bedrijven vond het nodig om iemand ter plaatse te sturen.
En waarom gaan NMBS en Infrabel dan wel het veld in ? Ze kunnen hiertoe toch niet verplicht worden door die zogenaamde private operatoren ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

LML schreef: 28 jul 2019, 10:33 Ze komen uit het noorden van Spanje, dit even ter verduidelijking. In het noorden van Spanje zijn temperaturen tegen de 40° uitzondering, in het zuiden eerder regel.
Als ik wikipedia mag geloven werden de MW41 geproduceerd in de regio Barcelona.
Is 40° uitzonderlijk in Barcelona ?
Lijkt me sterk maar ik ben geen expert in meteo.

Evengoed is het aan de aankoper van de trein om de juiste eisen te stellen bij het aanbesteden.
Plaats reactie