Problemen treinen warm weer.

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Problemen treinen warm weer.

Bericht door dentheo »

Ik heb dit draadje geopend omdat men onder infra over treinen begint, terwijl het daar over bovenleiding en infra moet gaan.

Zijn er bepaalde types van treinen die bij dit weer duidelijk in de fout gingen ?
Koelingproblemen van tractie , omvormers of andere electronica op de baan in storing gingen zodat de trein moest blijven staan.
Ik heb hier nog niet over treinstoringen gelezen de Eurostar en Thalys dat waren toch infraproblemen.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door groentje »

De batterijen bij de hle21?+M6 hadden het moeilijk, wellicht door de airco die non-stop draaide. Verschillende 15** kwamen daardoor in de problemen. Ook de MW41 is a uitgebreid besproken. Airco werkte gewoon niet meer.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door CursorX »

Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door LML »

Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef: 29 jul 2019, 10:31 Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).
Is diesel dus niet meer geschikt als brandstof voor motoren als de temperatuur ervan boven de 30 graden komt? Hoe gaat dat dan in streken waar temperaturen van 40°C en meer wel vaker voorkomen? Of kunnen de verbrandingsmotoren in die streken wél draaien op diesel van 30+ °C?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door LML »

Dieselfreak schreef: 29 jul 2019, 10:48
LML schreef: 29 jul 2019, 10:31 Zoals inderdaad al gezegd: oververhitting van de motoren en slecht/niet werkende airco bij de MW41'ers (grootste reden: diesel in hun tank die tot meer dan 30° opwarmde wegens de hitte van de voorbije week).
Is diesel dus niet meer geschikt als brandstof voor motoren als de temperatuur ervan boven de 30 graden komt? Hoe gaat dat dan in streken waar temperaturen van 40°C en meer wel vaker voorkomen? Of kunnen de verbrandingsmotoren in die streken wél draaien op diesel van 30+ °C?
Ik ben geen kenner, maar de NMBS heeft het zekere voor het onzekere genomen. In landen waar temperaturen boven de 40° normaal zijn, zal niet direct de diesel hiervoor geschikt gemaakt zijn, maar wel de motoren/tractievoertuigen op diesel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door Asterix »

CursorX schreef: 29 jul 2019, 06:56 Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.
Dit was voor mij inderdaad het grootste probleem. Gelukkig steevast met beperkte impact.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door Ducktape »

De voettredes van Desiro's gaven idd heel veel fouten van zodra het warmer werd, maar voor de rest hebben ze het goed doorstaan.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door dentheo »

De MW41: kan men dan niet de airco afschakelen om de motortemperatuur te drukken en de trein netjes in het station binnen brengen ?

Zoiets als verwarming opengooien als vroeger een choke bleef hangen.... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 29 jul 2019, 11:52
CursorX schreef: 29 jul 2019, 06:56 Naar horen zeggen hadden ook de voettredes van desiro's het moeilijk. Die zouden random tegenwerken bij het sluiten van de deuren.
Dit was voor mij inderdaad het grootste probleem. Gelukkig steevast met beperkte impact.
Eindcontacten die bleven hangen, te "scherp" afgeregeld ? Dan valt de trein niet uit neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door Steven »

Zolang dat bij die desiro maar een paar deuren zijn niet. Maar als je meer dan 3 deuren op rij moet afzonderen....
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door CursorX »

dentheo schreef: 29 jul 2019, 17:45 De MW41: kan men dan niet de airco afschakelen om de motortemperatuur te drukken en de trein netjes in het station binnen brengen ?

Zoiets als verwarming opengooien als vroeger een choke bleef hangen.... :D :D
Zelfs met de airco aan heb ik temperaturen van 40 graden en meer gezien in die mw41 laatste week, zowel in de stuurpost als bij de reizigers. Compleet onverantwoord dus.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door jan_olieslagers »

Wraakroepend inderdaad.

Wie heeft dat lastenboek opgemaakt? Wordt die persoon ooit op het matje geroepen?

Of voldoet het materiaal niet aan het lastenboek? Wordt dan de fabrikant op het matje geroepen?

Ik vrees dat de antwoorden "nee" en "nee" luiden. In dat geval zou ik toch echt graag de verantwoordelijken op het matje zien geroepen worden - maar ook dat zal wel niet gebeuren, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door profke »

jan,

als het allemaal zo simpel is,

schrijf hieronder eventjes op aan welke voorwaarden (naast de belangrijkste: betaalbaar) een trein moet voldoen,
houd rekening met de klimaat omstandigheden zoals ze zich over 20 jaar zullen voordoen
houd ook rekening met de visie die de politiek en de nmbs zelf hebben over de methode van exploitatie vandaag over 20 jaar.

Besef dat normaal treinen 40 jaar meegaan, dus die 20 jaar stemt enkel overeen met de leeftijd van de MW op dit moment, niet met het gevraagde "net voor ze uit dienst gaan".
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Problemen treinen warm weer.

Bericht door traxie »

Ivm de dieseltemperatuur van de mw41. Er was een koeling van de diesel voorzien op de mw, maar die is er indertijd uit gehaald door de nmbs. De transmissie kan je door de rijstijl veel minder belasten, niet remmen op de motor en de tractie beperken, dat kan zonder extra vertraging te maken. Daarnaast heb ik het idee dat sommige airco's uitschakelen als ze de gevraagde temperatuur niet kunnen halen terwijl je beter een rijtuig hebt aan 27 graden dan een van 45. Ze zouden zichzelf dus moeten regelen om zeker te blijven werken.
Plaats reactie