Probleem bovenleiding warm weer

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 28 jul 2019, 17:21 @Portbou, als de hele klas plots 25% lager scoort, vind ik het wel degelijk onbillijk als daar geen rekening mee gehouden wordt. In heel Europa kreunt de infrastructuur, tot in Zwitserland toe. Als je leerkracht indertijd een examen van 2 jaar hoger had gegeven en bijna iedereen had een onvoldoende, dan is dat normaal. Hier werd het 'examen' gegeven door moeder natuur en kan je moeilijk gaan klagen over de vragen...
Ja ok, ik begrijp wat je zegt en kan er gedeeltelijk in meegaan. Maar het is geen examen van 2 jaar hoger, de klimaatopwarming is al jaren “te kennen stof”.
Er zal inderdaad meer aandacht moeten gaan in de toekomst naar aanpassingen aan meer extreem weer, omdat extreem niet meer uitzonderlijk betekent, maar hindsight is makkelijk.
Dan zijn we het eens. Ook ik vraag dat men de nodige aanpassingen doet om dit soort problemen bij toekomstige hittegolven te vermijden.

Alle voorgaande sprekers beweren echter dat alles goed is zoals het is, dat er niets moet veranderen want dat het allemaal veel te duur is...

Als je geen aanpassingen doet geef je de mensen nog maar eens een extra reden om het openbaar vervoer als onbetrouwbaar te percipiëren in vergelijking met een auto.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 28 jul 2019, 22:23 Bij de spoorwegen weet iedereen heus wel wat er scheelt en hoe het kan opgelost worden maar kan men er de budgetten niet voor voorzien.
Mooi, we maken vooruitgang, jullie weten dus wel degelijk dat er iets scheelt. In andere posts zei je nog dat alles in orde is want “we hebben ons voor het lastenboek gebaseerd op vijf gemiddelden” etc.
Wat jij allemaal voorstelt is immers verre van gratis.
Het bewustzijn dat er iets moet veranderen aan onze levensstijl om het klimaat te redden is vandaag sterker aanwezig dan ooit. Alle politici zijn er (al dan niet oprecht) bezorgd over.

Het ideale moment dus om je dossier goed voor te bereiden en je zaak te gaan bepleiten bij de (nieuwe) regering om meer geld te krijgen.

En dus zeker niet het moment om vertwijfeld je handen in de lucht te gooien en te zeggen dat je wel weet wat er mis is maar er niets aan kan doen want geen geld.




Er gaan steeds meer van deze hittegolven komen.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen op dat soort dagen verplicht worden om klimaatonvriendelijk vervoer zoals een auto te gebruiken omdat het klimaatvriendelijk vervoer niet tegen de warmte kan ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, we moeten leren om thuis te blijven als het geen weer is om buiten te komen. Bij extreme winter vinden we dat normaal, bij extreme zomer moeten we het nog leren. Eigenlijk verschilt het niet zoveel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

dekooiker schreef: 29 jul 2019, 20:33 Natuurlijk gaat die redenering niet op voor wie moet gaan werken.
Wat dat betreft is het tijd dat we leren leven met het gegeven dat extreme temperaturen extreme maatregelen vergen: thuisblijven.
Wat ga je dan doen ?

Een wet maken die werkgevers verplicht hun werknemers verlof te geven als het meer dan 40 graden is ?

Wat dan met politieagenten, verplegers,... ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

vnze schreef: 29 jul 2019, 12:03 Als er in Europa één industrie is met een de facto monopolie is het wel bij de leveranciers van de spoorwegen. Je kan vaak kiezen tussen één á drie alternatieven die allemaal onder één hoedje spelen (zie UNIFE etc).

Als we dat even negeren zitten we nog altijd met het feit dat constructeurs regelmatig hun contracten/lastenboeken niet nakomen. NMBS kan misschien eisen stellen maar als de constructeur er zich niet aan wil houden, wat dan? Boeteclausules? Daar lachen ze eens goed mee, dat zit allemaal ingecalculeerd aan de prijs.
En maar blijven argumenten zoeken om toch vooral geen fout in de eigen organisatie te moeten toegeven...

Ik bedoel : het kan allemaal wel waar zijn maar is er nu echt niets dat Infrabel en NMBS alvast beter zouden kunnen doen en waarvoor ze niet van derden afhangen ?
Laatst gewijzigd door Portbou op 29 jul 2019, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 29 jul 2019, 22:05
Shrek schreef: 28 jul 2019, 22:23 Bij de spoorwegen weet iedereen heus wel wat er scheelt en hoe het kan opgelost worden maar kan men er de budgetten niet voor voorzien.
Mooi, we maken vooruitgang, jullie weten dus wel degelijk dat er iets scheelt. In andere posts zei je nog dat alles in orde is want “we hebben ons voor het lastenboek gebaseerd op vijf gemiddelden” etc.
Ik heb nooit gezegd dat er niets mis was, maar gewoon geduid waarom de dingen gaan zoals ze gaan.

Maar hoop vooral niet op vooruitgang. Want zelfs als er geld zou bijkomen: zou jij dat dan niet liever uitgeven aan frequentieverhogingen op alle dagen van het jaar dan aan maatregelen die maar zelden iets opbrengen?
Of Infra-gewijze: liever bovenleidingen aanpassen voor dagen met +35° of secundaire lijnen dubbelsporig houden (ipv ze op enkelspoor te brengen zoals er mogelijk zit aan te komen)?

Ik wil ook nog even benadrukken dat er vorige week dinsdag, bij 35°, geen vuiltje aan de lucht was en alles functioneerde zoals het moest, het is pas bij 40° dat het echt mis liep en dat is, zelfs in het huidige klimaat, hoogst uitzonderlijk.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Tijgernoot »

Steven schreef: 26 jul 2019, 10:10 In Nederland deed men hetzelfde als in de winter, preventief al treinen schrappen. Dit is geen Belgisch probleem maar pure fysica. Hoe de landen er mee omgaan is een andere zaak.
Toch even een correctie: NS heeft drie dagen een aantal treindiensten moeten schrappen omdat er teveel treinen met defecten (vooral oververhitte tractiemotoren en/of airco's) waren door de extreme temperaturen. De infrastructuur heeft zich gedurende de warmste dagen vrij redelijk gehouden, de meeste storingen kwamen door gestrande treinen.

Bedenk ook: een airco die niet is ontworpen op 40 graden maar het toch probeert bij te benen heeft soms de neiging om te bevriezen. Het ijs wat zich vervolgens in het apparaat heeft opgehoopt kan vervolgens de elektrische installatie van een geheel rijtuig lamleggen. Treinen die eigenlijk wat te zwak gemotoriseerd zijn of waar de tractiemotoren vooral van luchtkoeling is voorzien kunnen dan weer problemen krijgen met oververhitting.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door dekooiker »

Portbou schreef: 29 jul 2019, 22:12
dekooiker schreef: 29 jul 2019, 20:33 Natuurlijk gaat die redenering niet op voor wie moet gaan werken.
Wat dat betreft is het tijd dat we leren leven met het gegeven dat extreme temperaturen extreme maatregelen vergen: thuisblijven.
Wat ga je dan doen ?

Een wet maken die werkgevers verplicht hun werknemers verlof te geven als het meer dan 40 graden is ?

Wat dan met politieagenten, verplegers,... ?
Natuurlijk is dat niet zo zwart-wit.
Het ontbreekt heden eerder aan redelijkheid in zulke omstandigheden.
'Men' vindt dat het normale maar gewoon moet doordraaien.
Ik vind dat niet, en met mij nog anderen.
Wie ziek is en niet normaal kan functioneren blijft ook thuis.
En als het te warm is om het gewone leven te laten doordraaien dan passen we ons aan.
Meer niet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

dekooiker schreef: 31 jul 2019, 20:39 En als het te warm is om het gewone leven te laten doordraaien dan passen we ons aan.
Maar dan wel voor iedereen gelijk.

Dus ofwel verbieden we autoconstructeurs om autos te maken die boven de 40 graden nog rijden ofwel zorgen we voor treinen die probleemloos blijven rijden bij temperaturen boven de 40.

Anders worden treinreizigers eens te meer benadeeld omwille van hun (al dan niet vrijwillige) keuze voor een klimaatvriendelijkere mobiliteit.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door kika »

Er bestaan vorstdiensten, waarbij rijtuigen warm gehouden worden wanneer het wat frisser is. Bestaat er ook zoiets voor de zomer: openen van treinen wanneer ze 's nachts in park staan zodat ze ietsje meer kunnen afkoelen? Of is dat compleet irrelevant omdat ze in no-time warm worden met een paar straaltjes zon?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door kika »

Portbou schreef: 31 jul 2019, 22:14 Maar dan wel voor iedereen gelijk.

Dus ofwel verbieden we autoconstructeurs om autos te maken die boven de 40 graden nog rijden ofwel zorgen we voor treinen die probleemloos blijven rijden bij temperaturen boven de 40.

Anders worden treinreizigers eens te meer benadeeld omwille van hun (al dan niet vrijwillige) keuze voor een klimaatvriendelijkere mobiliteit.
Dus ook identieke uitgaven aan weg- en spoorinfra? En het afstraffen van mensen die op het platteland wonen…? Het begon hier met vragen over de temperatuursinvloed op de infrastructuur, de vervolgvraag van hoe het dan in andere landen is, hoe het met het rollend materieel zit, waarom dit of dat niet gedaan wordt snap ik best, maar vind je nu zelf ook niet dat dit wel erg ver afdwaalt?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Ducktape »

kika schreef: 01 aug 2019, 03:04 Er bestaan vorstdiensten, waarbij rijtuigen warm gehouden worden wanneer het wat frisser is. Bestaat er ook zoiets voor de zomer: openen van treinen wanneer ze 's nachts in park staan zodat ze ietsje meer kunnen afkoelen? Of is dat compleet irrelevant omdat ze in no-time warm worden met een paar straaltjes zon?
Dat zou idd niets uitmaken en het zou een hoognacht voor vandalen zijn. Treinen worden altijd afgesloten als ze in een bundel of station achtergelaten worden.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Jan-Mark »

Hm, ik heb al tientallen keren treinen niet afgesloten zien staan in een bundel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Dus ook identieke uitgaven aan weg- en spoorinfra? En het afstraffen van mensen die op het platteland wonen…?
Dat haal jij er allemaal bij. Ik heb dat toch niet gezegd ?



Ik zal nog één keer proberen om mijn punt te maken. Mag ik vragen om enkel te lezen wat er staat ? Dank bij voorbaat.



De treingebruiker is vandaag al sterk benadeeld tegenover de automobilist want :
- er gaat minder geld naar spoorinfra dan naar weginfra
- de overheid beloont firmawagens
- treinen rijden niet 24/7
- treingebruikers zijn al te vaak slachtoffer van stakingen
- ...

Het enige wat ik vraag is dat er niet nog een extra nadeel bijkomt.

Welk nadeel bedoel ik dan ?
Het nadeel dat treinen bij hoge temperaturen zouden stoppen met rijden, onder het motto “als het warm is moeten de mensen thuisblijven”, “we kunnen ons geld beter in andere zaken investeren”,...

Ik noem dat een nadeel omdat autos bij hoge temperaturen wel zullen blijven rijden.


Vorige week is gebleken dat treinen slecht tegen hoge temperaturen kunnen.

Ik zou willen dat er uit die gebeurtenissen lessen getrokken worden zodat we binnen enkele hittegolven (want er zullen er nog veel volgen) kunnen rekenen op een betere dienstverlening.

Maar als ik me mag baseren op wat hier gerepliceerd wordt en wat er op Twitter allemaal te lezen staat is de houding van Infrabel en NMBS dat ze uit de gebeurtenissen helemaal geen lessen willen trekken en dat we maar moeten aanvaarden dat treinen vanaf een bepaalde temperatuur niet meer rijden.

Als treinliefhebber wil ik niet dat de trein nog eens een extra nadeel krijgt tegenover de auto. Ik had nooit gedacht dat die mening op een forum van treinliefhebbers op zoveel weerstand zou stuiten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door kika »

Portbou schreef: 01 aug 2019, 17:58
Dus ook identieke uitgaven aan weg- en spoorinfra? En het afstraffen van mensen die op het platteland wonen…?
Dat haal jij er allemaal bij. Ik heb dat toch niet gezegd ?
Je stelt dat autogebruikers dan maar dezelfde ellende moeten ondergaan als/wanneer NMBS/Infrabel er niet in slagen om treinen altijd te laten rijden bij hogere temperaturen. Ik vind dat geen productieve instelling. Ik zou ook graag zien dat alle treinen bij ieder weer blijven rijden, dat bij herzieningen er fatsoenlijke a/c is of komt [mijn wensenlijst is nog veel langer]. Bij een politieke benadering, of dat nu vanuit een TTB komt of uit persoonlijke gesprekken met politici of nog op een andere manier, kan je inderdaad die vele punten noemen die je aanhaalt:
[…]
De treingebruiker is vandaag al sterk benadeeld tegenover de automobilist want :
- er gaat minder geld naar spoorinfra dan naar weginfra
- de overheid beloont firmawagens
- treinen rijden niet 24/7
- treingebruikers zijn al te vaak slachtoffer van stakingen
- ...

Het enige wat ik vraag is dat er niet nog een extra nadeel bijkomt.
Is het klimaat- en temperatuurverhaal relevant als extra argument op momenten dat er verbetering wordt gevraagd of geëist? Zeker. Moet dat een absolute prioriteit zijn, voor mij, als reiziger? Nee. Wil ik ook dat er lessen uit getrokken worden voor de toekomst? Ja, graag. Welke maatregelen dan realistisch zijn voor welke prijs en op welke termijn, daarover gaat het grotendeels. Ik heb niet gevolgd hoe Thalys/Eurostar omgingen met de problematiek. Bij DB verviel treinbinding, er was en is aardig wat chaos, afgelopen zondag werden er bvb. extra treinen ingelegd zonder reservatie waarvan mensen gebruik konden maken die hun reis hadden uitgesteld etc. Ik zie zoiets als een kleine geste, eigenlijk het absoluut minimale: mensen stimuleren hun reizen op andere momenten te laten maken is niet verkeerd. Wat ik als wel realistisch zie is de eis dat er serieuze plannen worden opgemaakt hoe er mee om te gaan op korte termijn. Hoe dat er uit kan zien? Een paar paletten flesjes water, lagere maximumsnelheden, minder treinen op het heetst van de dag (en dus meer naar de avond- en ochtend)… ik weet het niet, maar zoals ieder rechtgeaard stuurman aan wal zijn wij het wel eens dat het veel beter kan.
Als treinliefhebber wil ik niet dat de trein nog eens een extra nadeel krijgt tegenover de auto. Ik had nooit gedacht dat die mening op een forum van treinliefhebbers op zoveel weerstand zou stuiten.
Dat extra nadeel bestaat al langer dan vandaag. Ik lees trouwens niet zozeer weerstand, eerder nuance. Er wordt kritiek geformuleerd op verkeerde besparingen in het verleden, op een absolute fixatie op altijd maar doorgaan en 110% te geven wanneer de omstandigheden er niet naar zijn, dat er toch ook veel auto- en wegproblemen zijn die misschien onderbelicht worden etc. Ik zie niemand het oneens met je zijn dat zulke omstandigheden een mooi moment kunnen zijn om extra gelden te vragen. Wel weer anderen die vanuit hun eigen werk- en reiservaring getuigen dat het (gelukkig) niet de meest urgente problemen zijn in het alledaagse treinleven maar het verder net als jij werkende, betrouwbare treinen willen die niet oververhit zijn. Ik zie ook een paar 'mercikes' onder je posts, mocht het je nog niet zijn opgevallen, je staat zeker niet alleen in de woestijn te roepen. :mrgreen:
Plaats reactie