Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Steven »

Maar als je bovenstaande berichten leest dan merk je dat door werkzaamheden deze trein nu tijdelijk uit een desiro bestaat. Omdat de trein beperkt is te Luik en men niet wil rondrijden met locomtieven in dat station. Dus geen gesleepte trein naar Luxemburg gedurende de werken.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door railtravelmanager »

Steven schreef: 31 jul 2019, 17:06 Maar als je bovenstaande berichten leest dan merk je dat door werkzaamheden deze trein nu tijdelijk uit een desiro bestaat. Omdat de trein beperkt is te Luik en men niet wil rondrijden met locomtieven in dat station. Dus geen gesleepte trein naar Luxemburg gedurende de werken.
tx Steven, tja dat zie je niet op de website van Beluxtrains uiteraard :)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Terminus »

Ik was recent in Luxemburg en alle IC's Luxemburg-Gouvy werden gewoon met (1)HLE3000 en 5 I10-rijtuigen gereden.
In 1 van de stammen zat overigens een I10 die aangepast was voor het vervoer van fietsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:Ik was recent in Luxemburg en alle IC's Luxemburg-Gouvy werden gewoon met (1)HLE3000 en 5 I10-rijtuigen gereden.
In 1 van de stammen zat overigens een I10 die aangepast was voor het vervoer van fietsen.
En als je in Luik was geweest had je gezien dat ze met Desiros werden gereden ;)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Terminus »

Ik heb ook niet beweerd dat dat niet zo is. Ik heb enkel geantwoord op de vraag van Trainlovertje of Luxemburg-Gouvy met CFL-materieel rijdt ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Steve »

Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Shrek »

Louter technisch zijn er niet zoveel opties hoor. MS96 heeft nog geen ETCS dus die komt Luxemburg niet binnen. De 13 mag ook niet meer rijden op de noordlijn. Dus M6 of I11 stuurstand met 18 is het enige wat nog overschiet (puur gesleept wil de NMBS niet meer doen).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 30 aug 2019, 13:17 (puur gesleept wil de NMBS niet meer doen).
Waarom zo plots niet meer? En mag Desiro Luxemburg nu al binnen dan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 30 aug 2019, 13:17 Louter technisch zijn er niet zoveel opties hoor. MS96 heeft nog geen ETCS dus die komt Luxemburg niet binnen. De 13 mag ook niet meer rijden op de noordlijn. Dus M6 of I11 stuurstand met 18 is het enige wat nog overschiet (puur gesleept wil de NMBS niet meer doen).
Dat lijken me toch allemaal dingen die zonder enorme moeite en kosten aan te passen zijn, toch zeker niet fundamenteel ingewikkelder dan een homologatieprocedure voor nieuw materieel zoals de Desiro. MS96 krijgt uiteindelijk ETCS en de voor de 13 weet ik niet wat het probleem is, maar onoverkomelijk zal het wel niet zijn als de nagenoeg identieke 3000 er wel elke dag rijdt. Hoe dan ook geen issue meer als de 18 er eindelijk mag rijden. Ook M7 zal binnenkort een optie zijn als er waargemaakt wordt wat in het lastenboek stond - 25kV kan, ETCS is standaard aan boord en qua gabarit zou er geen probleem mogen zijn als de M6 sowieso al kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Shrek »

Ja je kan de MS96 sneller uitrusten met ETCS, maar de hele productielijn van de NMBS is nu éénmaal geoptimaliseerd door eerst MS80 en MW41 te doen, dan MS75 en 86 en pas als laatste de 96. Die volgorde omgooien kost handenvol geld en vertraagt de inbouw in de andere stellen.

De 13 zit met homologatieproblemen (tis te zeggen, technische problemen die bij de homologatie naar boven komen) waardoor zijn ETCS nog niet aanvaard is.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Davy »

Hoever staat men trouwens met zowel de toelating van de Desiro als de HLE18 in Luxemburg?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Terminus »

Steve schreef: 30 aug 2019, 12:53 Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
De knip in Gouvy lijkt me het meest plausibel.
Toch nog een poging tot alternatief... CFL die het helemaal overneemt met HLE3000 + Dosto?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:
Steve schreef: 30 aug 2019, 12:53 Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
De knip in Gouvy lijkt me het meest plausibel.
Toch nog een poging tot alternatief... CFL die het helemaal overneemt met HLE3000 + Dosto?
Technisch kan het, maar ook dat is een veel duurdere samenstelling dan 2 Desiros.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door joverwimp »

Mooie reportage over de lijn 42 in dwm door Lode Vanoost, met heel wat technische gegevens - zoals de stroomwissel van de bovenleiding: gebeurt niet aan de landsgrens maar reeds 60 kilometer voor de grens net voor het station van Aywaille, bovendien deels gefinancierd door CFL en de EU.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-sluiten

Wel trek ik zijn tip in twijfel om geen treinticket Luik-Luxemburg te kopen, maar een tot de Belgische grens en vervolgens een Luxemburgs biljet.
Ook wacht de trein doorgaans wél op die uit Brussel.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy

Bericht door Davy »

Hoe geloofwaardig is dit nieuws om L42 te sluiten?
Lijkt me toch dat de Luxemburgers dit niet zomaar zullen laten gebeuren?

Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...
Plaats reactie