Noorwegen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

jan_olieslagers schreef: 12 aug 2019, 16:54 Wat hebben ze te controleren aan de grens D/DK? Dat is toch puur binnen Europa en binnen Schengen? Schengen eventjes opzij geschoven uit schrik voor illegale immigratie, misschien?
Ja dat dacht ik ook maar er wordt dus toch gecontroleerd ik weet wel niet of elke trein gecontroleerd wordt. Ook tussen Denemarken en Zweden zijn er blijkbaar soms controles.

In de terugrit kwam er Duitse politie in de trein en 2 passagiers moesten hun bagage open maken en uitleggen wat ze in Duitsland kwamen zoeken. Ik weet niet of dat random controle was of maar ze hadden alle 2 wel toevallig een andere huidskleur :?: . Amerikaanse toerist die onderweg was naar Berlijn vroeg zich af of dit de "mordern day version of the Gestapo" was :lol:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Het viel mij ook al op dat de 'random' checks toch vaak behoorlijk 'gekleurd' zijn... Dit is inderdaad een Schengenbinnengrens, maar strikt genomen zijn occasionele checks niet verboden. En met de hele vluchtelingenheisa zijn de controles op veel plaatsen terug ingevoerd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door trainlovertje »

Heb je op heel veel plaatsen opnieuw, die grenscontroles bij het spoor:
In Salzburg, Passau en Menton heb ik ze deze zomer nog gehad. Daarnaast heb je ook nog de controles in de HST-stations in België natuurlijk.
Trouwens, douane controleert enkel goederen die je over de grens brengt, geen personen. Daar heb je de politie voor :wink: Douane op de trein heb ik voor intra-Schengen-reizen nog niet gezien de laatste jaren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Noorwegen

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 12 aug 2019, 16:54 Wat hebben ze te controleren aan de grens D/DK? Dat is toch puur binnen Europa en binnen Schengen? Schengen eventjes opzij geschoven uit schrik voor illegale immigratie, misschien?
Toen de CNL nog reed omvatte de steekproef van de Deense grenspolitie elke dag minstens de binnenkomende nachttrein.
Ik meen dat de Denen momenteel nog een "tijdelijke" uitzondering hebben (op het Schengenverdrag) die al duurt sinds de vluchtelingencrisis van 2015, waarvoor ze periodiek de toestemming van de Europese Commissie nodig hebben. Naar mijn mening kan die uitzondering niet lang meer blijven bestaan maar de verlening daarvan is nogal politiek gekleurd.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ja vraag mij wel af of allemaal veel zin heeft, je kan als vluchteling evengoed tot Flensburg rijden en 10km te voet de grens oversteken en daar weer de trein nemen hé. Als je iets wil smokkelen kan je evengoed de auto nemen via een veld wegel.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Noorwegen

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 13 aug 2019, 10:09 Ja vraag mij wel af of allemaal veel zin heeft, je kan als vluchteling evengoed tot Flensburg rijden en 10km te voet de grens oversteken en daar weer de trein nemen hé. Als je iets wil smokkelen kan je evengoed de auto nemen via een veld wegel.
Als je niet alle vervoerswijzen (grotendeels) controleert, dan zijn die controles inderdaad zinloos. Helaas zijn er veel politici die lijden aan "ietsisme": ze denken dat ze "iets" moeten doen en doen dan ook iets, de negatieve gevolgen daarvan negerend.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Noorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk wel dat er ook op die voet- en veldwegen wordt gecontroleerd, af en toe...

Overigens akkoord met de eerdere opmerking dat - in principe - de douane goederenverkeer controleert, terwijl er grenspolitie is om personen in de gaten te houden. Maar er zijn nogal wat plaatsen waar die verantwoordelijkheden vlotjes worden gedeeld/gedelegeerd/doorgegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ja of het politie was of douane kan ik niet meer met zekerheid zeggen ze droegen in ieder geval een uniform en controleerden iedereen zijn paspoort/ID kaart terwijl militairen buiten de wacht hielden. Als je niet beter wist zou je denken dat het oorlog was.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Noorwegen

Bericht door kika »

Zowel Denemarken, Zweden als Oostenrijk/Beieren heb ik in de laatste maanden controles gehad. Soms is het doorwuiven, soms worden paspoorten bekeken/gecontroleerd en soms, als je wat te vroeg voor je trein bent, krijg je de complete controle, liefst van een onervaren nitwit in uniform. Helaas, gaat het nogal hard achteruit die vrijheid van personen de laatste jaren. Toch in mijn subjectieve ervaring. Zweden, Denemarken en Beieren trouwens enkel controles bij het in- niet bij het uitreizen gehad.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Noorwegen

Bericht door Ducktape »

2 jaar terug heb ik ook de trein genomen van Hamburg naar Kopenhagen via de ferry, toen was er ook al controle van de Deense politie. Iedereen moest iets van identiteitskaart/paspoort tonen.
Plaats reactie