Toekomstige renovaties en revisies

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Davy »

Wat staat er de komende jaren nog op de planning?

Bijvoorbeeld de MS96, zijn daar plannen voor om deze te renoveren? Het rijdt ondertussen ook al meer dan 20 jaar rond...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door LML »

Allicht ook de I11-rijtuigen (zelfde periode als de Deense neuzen/rubber neuzen), de MW41 (oudste stellen worden volgend jaar ook 20).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Davy »

De MW41 zijn ze dacht ik mee bezig, er rijden in ieder geval een paar stellen rond die een kleine zichtbare vernieuwing hebben gekregen met o.a. LED-sluitseinen en binnenin een ander kleur van vloerbekleding.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door BlackEagle »

Dat wordt dan eerder een 'kleine' verbouwing/revisie, genre MS86?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Shrek »

Ook de I11 en MS96 krijgen een revisie waarin onder meer de LED-matrixen vervangen worden door gewone schermen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door HVHTB »

Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Shrek »

Sowieso heeft de NMBS de gewoonte materieel pas te gaan renoveren na een jaar of 30, daar zitten ze nog niet aan.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Dieselfreak »

HVHTB schreef: 15 aug 2019, 23:20 Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.
Ik hoop echt dat ze daar niet veel aan zullen veranderen, ik vind ze het best zoals ze nu zijn. Momenteel zijn de AM96 en de I11 bijna het enige materieel wat ik nog gezellig vind, het laatste wat ik zou willen is dat die óók dat grijze ziekenhuisinterieur krijgen dat nu al bijna 20 jaar de standaard is. :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door rvdborgt »

HVHTB schreef: 15 aug 2019, 23:20 Een aantal jaar geleden is men begonnen met het reviseren van AM96 en I11. Bij AM96 zijn de gereviseerde stellen te onderscheiden van de oude door de extra klasse-aanduidingen (op enkele plaatsen een wit cijfer op de zwarte band van de ramen). De gereviseerde I11'en zijn minder goed te onderscheiden van de oude. De veranderingen zijn dus zeer klein, maar ik denk sowieso niet dat ze aan dat materiaal veel willen veranderen.
Blijkbaar niet inderdaad. Het was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen dat I11 en MS96 al werden gereviseerd. De doorgezeten stoelen worden blijkbaar ook niet vervangen?
Dit is overigens materieel van 20 tot 25 jaar oud. Blijkbaar heeft bij de NMBS zich ook niemand afgevraagd of er sindsdien iets aan de eisen gewijzigd is en of er vanuit personeel of reizigers bepaalde wensen zijn. Anders zouden er wel wijzigingen zijn, zoals het vervangen van de 2 ontoegankelijke en zuinige fietsplaatsen door een multifunctionele ruimte. Maar nee, blijkbaar is het de wens van de NMBS dat iedere zomer de balkons de I11's vol staan met fietsen.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door groentje »

Qua sfeer zijn de MS96 en I11 inderdaad zeker nog aanvaardbaar, maar er zijn toch echt wel wat verbeterpunten te vinden. Stopcontacten, om maar iets te noemen. En sommige stoelen hebben meer dan een nieuwe bekleding nodig. En voldoet het gehandicaptentoilet nog aan de normen? Ook een algemene opfrissing kan geen kwaad. Ik ben dus toch wat teleurgesteld in de modernisering. Voor de MW41 moeten ze voor mij niet teveel moeite doen, die houden het volgens mij geen 10 jaar meer uit ..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Steven »

Een revisie is niet het zelfde als een modernisering. Hoe jammer dat voor sommige punten ook mag zijn. Voor mij kunnen de i11 en MR96 er verder wel mee door. Nog steeds de betere stoelen om op te zitten.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door railtravelmanager »

AM75 de Varkensneuzen stonden vroeger een deel in Gentbrugge nu is het daar leeg precies, zijn er stellen naar de sloper ? of andere werkplaats voor modernisering ?

Erwin
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door Steve »

In Schaarbeek staat er alvast een heel aantal.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 21 aug 2019, 15:59 In Schaarbeek staat er alvast een heel aantal.
Mijn indruk is dat er stellen verplaatst zijn van Gentbrugge naar Schaarbeek. Aan de kant van Merelbeke staan/stonden ook stellen maar die kant zie ik zelden dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Groetjes,
Rian
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Toekomstige renovaties en revisies

Bericht door wuitz »

Ondertussen is er een eerste gereviseerd M6 rijtuig aan het rondrijden, het buitendisplay is verwijderd, enkele ramen hebben een klapvenster gekregen en stopcontacten aan elke afdeling. Verder nog wat technische aanpassingen om ze compatibel te maken met de M7.
Plaats reactie