Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

Op de website van NS vind je tal van zeer interessante aanbiedingen zoals Dagje Uit, voordelige abonnementen,enz.
Helaas kan je als Belg daar totaal niets bestellen omdat NS al jaren lang enkel iDeal aanvaardt voor betalingen wat in Belgie niet werkt.
Het gekke is dat je wel kan betalen met Visa als je de website instelt op Engels, maar dan slechts voor een heel beperkt aantal produkten zoals een dagticket.
Waarom laten ze dit niet toe op de Nederlandse website voor alle produkten ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steven »

Dat is niet typisch NS jammer genoeg. Heel wat websites maken deze keuze en ook omgekeerd want een Nederlander heeft er niets aan als er enkel Bancontact aangeboden wordt. Beetje het nadeel dat elk land zijn eigen elektronisch betaalplatform heeft. Maar als spoorwegbedrijf zouden ze het toch minstens mogelijk moeten maken om op hun website alle soorten tickets met een kredietkaart te kopen (visa, MasterCard, ...).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

Het feit dat je wel met Visa kan betalen voor sommige produkten als je de website instelt op Engels bewijst dat ze wel alle mogelijkheden hebben daarvoor. Ik begrijp dus totaal niet waarom ze dit niet toelaten voor Dagje Uit, enz. op de nederlandstalige website.
Gebruikersavatar
wesleymiguel1984
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2019, 07:25
Contacteer:

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door wesleymiguel1984 »

Bij de NMBS exact het zelfde, alleen daar inderdaad Bancontact, en helaas geen Ideal zoals in Nederland heel normaal is. Terwijl de Belgische tickets (vooral in het weekend) vaak veel voordeliger zijn dan via NS Internationaal te boeken.
Dat is nu juist de reden dat ik zelf een virtuele creditcard (VISA) heb, gewoon een digitale kaart, overal te gebruiken waar je gewoon saldo op kan zetten met elk betaalmiddel wat je wil. Werkt prima.
Bekijk al mijn foto's via http://www.spoorspotter.nl
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Paul »

Gewone kaartjes in Nederland betaal ik altijd met Visa, ik hoef de website daarvoor helemaal niet op Engels in te stellen...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

Paul,dat je gewone kaartjes wel met Visa kan betalen is dan nog onbegrijpelijker.
Waarom dan niet voor alle andere meer voordelige produkten zoals Dagje Uit, NS Flex, etc ?
Voor die Dagje Uit kom je wel op een andere site van NS terecht (Spoorwegwinkel).
Volgens mij zijn ze daar vergeten dat er ook nog 6,4 miljoen Vlamingen zijn die ook potentiele klanten zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

wesleymiguel1984 schreef: 03 sep 2019, 13:18 Bij de NMBS exact het zelfde, alleen daar inderdaad Bancontact, en helaas geen Ideal zoals in Nederland heel normaal is. Terwijl de Belgische tickets (vooral in het weekend) vaak veel voordeliger zijn dan via NS Internationaal te boeken.
Dat is nu juist de reden dat ik zelf een virtuele creditcard (VISA) heb, gewoon een digitale kaart, overal te gebruiken waar je gewoon saldo op kan zetten met elk betaalmiddel wat je wil. Werkt prima.
Dit is niet correct. Zowel op de website van NMBS als NMBS Internationaal kan je betalen met Bancontact en alle soorten creditcards.
Bij NS kan je voor bijna alle produkten zelfs niet betalen met een creditcard, enkel met iDEAL, dus als inwoner van Belgie totaal onmogelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steve »

Als je er een beetje op let, zul je merken dat bijna heel Nederland er een handje van heeft om allerlei diensten enkel op eigen inwoners te richten, terwijl uitgerekend Nederland toch een land met een uitgesproken internationaal karakter is en ook geen grote op zichzelf gerichte natie à la Frankrijk of Italië (waar die dingen vaak juist verrassend toegankelijk zijn voor buitenlanders). Buiten het enkel aanbieden van iDeal als betalingsmethode gaat het bijvoorbeeld ook over enkel Nederlandse gsm-nummers of (post)adressen aanvaarden, een BSN (equivalent van ons rijksregisternummer) verplicht moeten opgeven, enkel een Nederlands rekeningnummer aanvaarden voor een domiciliëring (terwijl dat met IBAN helemaal geen probleem meer mag zijn binnen Europa), een bepaalde mobiele app enkel voor gebruikers in Nederland zelf aanbieden enzovoort. En als je je dan klant wilt maken bij een Nederlandse bank om toch minstens online te kunnen betalen, bots je op krak dezelfde beperkingen (nota bene het BSN). Tot een paar jaar geleden was het in de Nederlandse supermarkten zelfs erg moeilijk om met een Belgische betaalkaart te betalen via Maestro (doordat enkel de Nederlandse pinpas aanvaard werd en creditcards tot op heden zelden aanvaard worden), maar sindsdien zijn er overal nieuwe terminals gekomen en die aanvaarden standaard altijd Maestro.

Een specifieke tip om toch iDeal te gebruiken: de online bank bunq is toegankelijk voor niet-Nederlanders, is gratis voor basisgebruik (je krijgt een Nederlands rekeningnummer) en je kunt op die manier via iDeal betalen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

Steve schreef: 03 sep 2019, 17:40
Een specifieke tip om toch iDeal te gebruiken: de online bank bunq is toegankelijk voor niet-Nederlanders, is gratis voor basisgebruik (je krijgt een Nederlands rekeningnummer) en je kunt op die manier via iDeal betalen.
Bedankt voor de tip. Ik ga dit even bekijken want ik ben dat gedoe met die iDEAL beu.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 03 sep 2019, 12:14 Op de website van NS vind je tal van zeer interessante aanbiedingen zoals Dagje Uit, voordelige abonnementen,enz.
Helaas kan je als Belg daar totaal niets bestellen omdat NS al jaren lang enkel iDeal aanvaardt voor betalingen wat in Belgie niet werkt.
Het gekke is dat je wel kan betalen met Visa als je de website instelt op Engels, maar dan slechts voor een heel beperkt aantal produkten zoals een dagticket.
Waarom laten ze dit niet toe op de Nederlandse website voor alle produkten ?
Kun je een voorbeeld geven van iets wat je in het Nederlands niet met een creditcard kunt betalen en in het Engels wel? Ik heb net in het Nederlandse een test met een gewone enkele reis gedaan en ik kon kiezen tussen iDeal en creditcard.
Als ik concrete voorbeelden heb, laat ik hierover vragen stellen aan NS want dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 18:37
Adler schreef: 03 sep 2019, 12:14 Op de website van NS vind je tal van zeer interessante aanbiedingen zoals Dagje Uit, voordelige abonnementen,enz.
Helaas kan je als Belg daar totaal niets bestellen omdat NS al jaren lang enkel iDeal aanvaardt voor betalingen wat in Belgie niet werkt.
Het gekke is dat je wel kan betalen met Visa als je de website instelt op Engels, maar dan slechts voor een heel beperkt aantal produkten zoals een dagticket.
Waarom laten ze dit niet toe op de Nederlandse website voor alle produkten ?
Kun je een voorbeeld geven van iets wat je in het Nederlands niet met een creditcard kunt betalen en in het Engels wel? Ik heb net in het Nederlandse een test met een gewone enkele reis gedaan en ik kon kiezen tussen iDeal en creditcard.
Als ik concrete voorbeelden heb, laat ik hierover vragen stellen aan NS want dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Groetjes,
Rian
Rian, omdat ik hopeloos aan het zoeken was naar een manier om toch te kunnen betalen zonder iDEAL heb ik de website eens op Engels gezet en toen zag ik plots op sommige pagina's de icons van Visa en Paypal. Het kan inderdaad zijn dat je die bepaalde produkten ook op de nederlandstalige site met Visa kan betalen (gewone tickets), dat heb ik niet gecheckt.
Het blijft echter een feit dat je het merendeel van de voordelige produkten enkel met iDEAL kan betalen, zoals NS Flex, alle 'Dagje Uit' ticketten. alles van de SpoordeelWinkel,etc.
De klassieke abonnementen zou je wel kunnen betalen zonder iDEAL maar niet online, enkel via de klantendienst.
Er zou wel een truk zijn om toch NS Flex te kunnen bestellen,namelijk door eerst bv een goedkoop OV-Fiets abonnement te bestellen (telefonisch dan via de klantendienst) en dat dan nadien om te zetten naar NS Flex via Mijn NS.
Maar waarom maakt men dit allemaal zo moeilijk? We leven toch in Europa.
Ik woon op 3 km van de grens, heb een bankrekening bij ING (Nederlandse bank) en ik kan niet eens iets betalen op de website van NS.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 03 sep 2019, 17:40 Als je er een beetje op let, zul je merken dat bijna heel Nederland er een handje van heeft om allerlei diensten enkel op eigen inwoners te richten, terwijl uitgerekend Nederland toch een land met een uitgesproken internationaal karakter is en ook geen grote op zichzelf gerichte natie à la Frankrijk of Italië (waar die dingen vaak juist verrassend toegankelijk zijn voor buitenlanders). Buiten het enkel aanbieden van iDeal als betalingsmethode gaat het bijvoorbeeld ook over enkel Nederlandse gsm-nummers of (post)adressen aanvaarden, een BSN (equivalent van ons rijksregisternummer) verplicht moeten opgeven, enkel een Nederlands rekeningnummer aanvaarden voor een domiciliëring (terwijl dat met IBAN helemaal geen probleem meer mag zijn binnen Europa), een bepaalde mobiele app enkel voor gebruikers in Nederland zelf aanbieden enzovoort.
De meeste van deze problemen heb ik in België en Duitsland ook al gezien (die met apps niet want ik heb geen apps :).
Wel enigszins specifiek voor Nederland is dat creditcards niet zo vaak worden geaccepteerd als je misschien zou wensen. Dat heeft niks te maken met het dwarszitten van buitenlandsers maar veel meer met het feit dat creditcards in Nederland nooit gebruikelijk waren en nu zijn er nog steeds veel Nederlanders die er geen hebben. Dat leidt ertoe dat de meeste klanten van een willekeurige winkel in Nederland niet met een creditcard zullen betalen en de winkelier dus zal afwegen of de kosten voor het accepteren daarvan de moeite zijn. Die afweging zal vaker dan bv. in België tegen het accepteren van creditcards uitvallen.
Vanuit de consumentenorganisaties wordt NS wel al jaren gevraagd om meer betaalmethodes aan te bieden dan iDeal. Dat heeft na lange tijd vorig jaar eindelijk geresulteerd in het accepteren van creditcards op ns.nl voor gewone kaartjes (helaas nog niet voor abonnementen).
Wat betreft het aanvaarden van buitenlandse IBAN's: dat is verplicht volgende de Europese SEPA-verordeningen. Weigeren mag dus niet. Weigeringen om een buitenlandse IBAN te accepteren het beste melden bij de toezichthouder, in Nederland DNB (meldpuntibandiscriminatie@dnb.nl), die actief tegen deze discriminatie optreedt, zie:
https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/ove ... /index.jsp
Steve schreef: 03 sep 2019, 17:40 En als je je dan klant wilt maken bij een Nederlandse bank om toch minstens online te kunnen betalen, bots je op krak dezelfde beperkingen (nota bene het BSN). Tot een paar jaar geleden was het in de Nederlandse supermarkten zelfs erg moeilijk om met een Belgische betaalkaart te betalen via Maestro (doordat enkel de Nederlandse pinpas aanvaard werd en creditcards tot op heden zelden aanvaard worden), maar sindsdien zijn er overal nieuwe terminals gekomen en die aanvaarden standaard altijd Maestro.
In België trof ik vorig jaar ook nog een plek waar ik mijn Nederlandse Maestro-pas niet kon gebruiken; dat was toevallig want mijn Belgische pas was toen even onbruikbaar dus er zijn er misschien nog wel meer... Verder accepteren veel Belgische banken alleen klanten die in België wonen. Dat merk je niet als je Belg bent maar ik merk dat wel want ik mijn legitimatie (Nederlands paspoort) was bij geen enkele bank voldoende, ik moest altijd aantonen dat ik in België woonde. En ja, dat is onhandig.
Steve schreef: 03 sep 2019, 17:40 Een specifieke tip om toch iDeal te gebruiken: de online bank bunq is toegankelijk voor niet-Nederlanders, is gratis voor basisgebruik (je krijgt een Nederlands rekeningnummer) en je kunt op die manier via iDeal betalen.
Dank je voor de tip, dat ga ik eens bekijken. Misschien kan ik mijn huidige Nederlandse rekening dan eindelijk opzeggen want die kost geld...

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 03 sep 2019, 19:22 Rian, omdat ik hopeloos aan het zoeken was naar een manier om toch te kunnen betalen zonder iDEAL heb ik de website eens op Engels gezet en toen zag ik plots op sommige pagina's de icons van Visa en Paypal. Het kan inderdaad zijn dat je die bepaalde produkten ook op de nederlandstalige site met Visa kan betalen (gewone tickets), dat heb ik niet gecheckt.
Zo zou ik dat eigenlijk verwachten. Er zouden geen tickets mogen zijn die je alleen in het Engels met een creditcard kunt betalen. Als die er wel zijn, dan hoor ik dat graag.
Adler schreef: 03 sep 2019, 19:22 Het blijft echter een feit dat je het merendeel van de voordelige produkten enkel met iDEAL kan betalen, zoals NS Flex, alle 'Dagje Uit' ticketten. alles van de SpoordeelWinkel,etc.
De klassieke abonnementen zou je wel kunnen betalen zonder iDEAL maar niet online, enkel via de klantendienst.
Er zou wel een truk zijn om toch NS Flex te kunnen bestellen,namelijk door eerst bv een goedkoop OV-Fiets abonnement te bestellen (telefonisch dan via de klantendienst) en dat dan nadien om te zetten naar NS Flex via Mijn NS.
De Spoordeelwinkel is inderdaad nog steeds alleen iDeal.
Abonnementen moet je bij NS inderdaad telefonisch bestellen als je geen iDeal hebt of als je in het buitenland woont. Je hebt dan wel al een persoonlijke chipkaart nodig voordat je belt. Voor de nieuwe Flex-abonnementen ging dat een tijdje geleden (nog) niet maar dan was er inderdaad een truc met dat gratis (nou ja, 1 cent) abonnement voor de OV-Fiets.
Dat is natuurlijk allemaal erg onhandig en NS is al enkele keren gevraagd wanneer er aan deze discriminatie een einde komt. Het helpt daarbij als je er een klacht over indient. Het liefst via het formulier op de website want dan pas wordt die geregistreerd: https://www.ns.nl/formulieren/klachtenformulier.html
Het antwoord zal waarschijnlijk niet helpen maar pas als er voldoende klachten zijn, krijgt dit meer prioriteit.

Groetjes,
Rian

PS: "producten" kun je kopen daarna zijn ze je eigendom. Vervoerders leveren geen producten maar diensten, met als bewijs voor de reiziger een treinkaartje. Helaas denken sommige vervoerders daar anders over en i.p.v. "kaartsoorten" denken ze dat "producten" duidelijker is ofzo...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 19:38 Abonnementen moet je bij NS inderdaad telefonisch bestellen als je geen iDeal hebt of als je in het buitenland woont. Je hebt dan wel al een persoonlijke chipkaart nodig voordat je belt. Voor de nieuwe Flex-abonnementen ging dat een tijdje geleden (nog) niet maar dan was er inderdaad een truc met dat gratis (nou ja, 1 cent) abonnement voor de OV-Fiets.
NS Flex kan nog steeds niet, ook niet telefonisch, als je geen iDEAL hebt. Ik heb daarvoor gebeld.
De enige mogelijkheid is dus die truc ofwel die bunq bank.
Ik vind die NS Flex heel interessant omdat je elke maand kan beslissen welke formule die maand het interessants is en je ook niet voortdurend moet zorgen dat er voldoende saldo op je OV-chipkaart staat bij het inchecken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 03 sep 2019, 19:53
rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 19:38 Abonnementen moet je bij NS inderdaad telefonisch bestellen als je geen iDeal hebt of als je in het buitenland woont. Je hebt dan wel al een persoonlijke chipkaart nodig voordat je belt. Voor de nieuwe Flex-abonnementen ging dat een tijdje geleden (nog) niet maar dan was er inderdaad een truc met dat gratis (nou ja, 1 cent) abonnement voor de OV-Fiets.
NS Flex kan nog steeds niet, ook niet telefonisch, als je geen iDEAL hebt. Ik heb daarvoor gebeld.
De enige mogelijkheid is dus die truc ofwel die bunq bank.
Ik vind die NS Flex heel interessant omdat je elke maand kan beslissen welke formule die maand het interessants is en je ook niet voortdurend moet zorgen dat er voldoende saldo op je OV-chipkaart staat bij het inchecken.
Kan inderdaad zeer interessant zijn. Dank je voor de update, NS is bezig om de abonnementen te herbekijken en dit is een probleem dat opgelost *moet* worden voordat de Flex-abo's verder worden ontwikkeld.
Het is overigens mogelijk om automatisch opladen van een niet-Nederlandse bankrekening te krijgen. Ik heb daarvoor een beetje moeten zeuren bij OV-chipkaart maar na een klacht bij DNB wilden ze het "als proef" dan toch. Technisch is er uiteraard geen enkel probleem.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie