Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 19:24De meeste van deze problemen heb ik in België en Duitsland ook al gezien (die met apps niet want ik heb geen apps :).
Noem eens een plek waar zulke problemen *niet* zijn. Betalen voor je bus- of parkeerticket met SMS? Dan móet je een lokale simkaart hebben, of dat nu een Zweedse parkeerautomaat of een West-Vlaamse bus is. Een Belgische maestrobankkaart die niet in een Duitse winkel werkt, of een Duitse kaart die niet aan een Frans tankstation werkt? Alle paar maanden maak ik dat soort gedoe wel mee. Als je geluk hebt, heb je met mensen te maken. Mijn MOBIB-kaart werd braaf naar het buitenland opgestuurd, handgeschreven enveloppe, want hun elektronische systeem snapte er niets van. Het ergste van dat alles? Ondanks alle frustratie heb ik een soort van begrip dat de goedkoopste oplossing wordt genomen, of dat er op simplistische manieren wordt geprobeerd fraude tegen te gaan. Als je development uren gaat steken in het checken van Belgische postcodes, loop je het risico dat Nederlanders met een typfout meer tijd van de klantendienst vragen. :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

kika schreef: 03 sep 2019, 21:40
rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 19:24De meeste van deze problemen heb ik in België en Duitsland ook al gezien (die met apps niet want ik heb geen apps :).
Noem eens een plek waar zulke problemen *niet* zijn. Betalen voor je bus- of parkeerticket met SMS? Dan móet je een lokale simkaart hebben, of dat nu een Zweedse parkeerautomaat of een West-Vlaamse bus is. Een Belgische maestrobankkaart die niet in een Duitse winkel werkt, of een Duitse kaart die niet aan een Frans tankstation werkt? Alle paar maanden maak ik dat soort gedoe wel mee. Als je geluk hebt, heb je met mensen te maken. Mijn MOBIB-kaart werd braaf naar het buitenland opgestuurd, handgeschreven enveloppe, want hun elektronische systeem snapte er niets van. Het ergste van dat alles? Ondanks alle frustratie heb ik een soort van begrip dat de goedkoopste oplossing wordt genomen, of dat er op simplistische manieren wordt geprobeerd fraude tegen te gaan. Als je development uren gaat steken in het checken van Belgische postcodes, loop je het risico dat Nederlanders met een typfout meer tijd van de klantendienst vragen. :roll:
Kan je me 1 Belgische website laten zien van een bedrijf met de belangrijkheid zoals de NS waar je enkel maar met Bancontact kan betalen ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door groentje »

De terminals op Brosella Festival (je kon de inkom en drankjetons ook betalen met bankkaart) was ingesteld op enkel Bancontact. Dat zou volgend jaar wellicht veranderen, maar dit jaar heb ik toch verschillende Nederlandse en Franse bezoekers moeten teleurstellen. Colruyt neemt bij mijn weten tot op vandaag geen kredietkaarten aan, en ben evenmin zeker dat ze buitenlandse bankkaarten aannemen. Bij Collect&Go is er in elk geval enkel sprake van elektronisch en mobiel betalen, en mobiel is dan met de KBC- en Bancontact-app.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

groentje schreef: 04 sep 2019, 00:25 De terminals op Brosella Festival (je kon de inkom en drankjetons ook betalen met bankkaart) was ingesteld op enkel Bancontact. Dat zou volgend jaar wellicht veranderen, maar dit jaar heb ik toch verschillende Nederlandse en Franse bezoekers moeten teleurstellen. Colruyt neemt bij mijn weten tot op vandaag geen kredietkaarten aan, en ben evenmin zeker dat ze buitenlandse bankkaarten aannemen. Bij Collect&Go is er in elk geval enkel sprake van elektronisch en mobiel betalen, en mobiel is dan met de KBC- en Bancontact-app.
Brosella festival is geen website en Colruyt en Collect&Go leveren bij mijn weten ook geen waren buiten Belgie waar iedereen Bancontact heeft.
Ik vind het nog steeds totaal onbegrijpelijk dat je wel gelijk welke prul kan bestellen op een website aan de andere kant van de wereld zoals in China, maar op de website van de nationale spoorwegmaatschappij van een buurland op 3 km van waar ik woon en waar men dezelfde taal spreekt als ik, meer dan de helft van de aanbiedingen niet kan betalen als je geen Nederlander bent.
Het enige wat je met een kredietkaart kan betalen op die website zijn gewone treinkaartjes, die ik even goed op de site van NMBS Int. kan kopen, of een heel dure dagkaart voor Amsterdam,waar ik niet naar toe wil, of een nog duurdere dagkaart voor heel Nederland, die ik niet nodig heb.
Al de andere heel voordelige en interessante aanbiedingen, zoals alle daguitstappen, of NS Flex kan ik als Belg om onverklaarbare redenen niet kopen op dezelfde website.
Als ik naar de vakantiebeurs van Antwerpen of Brussel ga, dan zie ik daar elk jaar tientallen stands van de Nederlandse dienst voor toerisme die reklame maken voor uitstappen maar Nederland.
Maar als ik dan op de website van NS een voordelige daguitstap wil kopen of een voordelig abonnement dan is dit totaal onmogelijk als niet-Nederlander.
Wil de NS misschien liever dat alle Belgen met de auto naar daar komen ?
Op heel wat Nederlandse websites kan je zelfs al betalen met Bancontact en dat zijn dan bedrijven of bedrijfjes met heel wat minder middelen dan NS.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steve »

groentje schreef: 04 sep 2019, 00:25 Colruyt neemt bij mijn weten tot op vandaag geen kredietkaarten aan, en ben evenmin zeker dat ze buitenlandse bankkaarten aannemen.
Kredietkaarten inderdaad niet (al zijn ze daarmee wel de enige supermarktketen van betekenis, al de rest aanvaardt ze wel), maar Maestro werkt gewoon. Geen onoverkomelijk probleem dus voor de gemiddelde niet-Belg. Ook voor Belgische klanten hebben ze er trouwens alle belang bij, want contactloze betalingen via bijvoorbeeld Google Pay gaan via Maestro.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door groentje »

Mee eens, hoor, Adler, dat NS hier een flinke inhaalslag moet doen. Ik gaf maar wat voorbeelden. En in Colruyt komen toch ook wel Nederlanders, al was het maar op reis in de Ardennen. Het probleem is hier misschien minder, maar niet onbestaande.
Ik zag Google Pay niet in het lijstje voor mobiele betalingen staan van Collect&Go, Steve, enkel de Bancontact- en KBC-app, ik ben dus niet zeker dat dit wordt aanvaard bij Colruyt. Ik vermoed wel dat het slechts een kwestie van tijd is. Maestro wordt mogelijk wel aanvaard voor kaartbetalingen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

De discriminerende praktijken die worden toegepast op de website van de NS zijn trouwens in overtreding met alle geldende EU regels terzake, die onder meer bepalen dat in de hele EU geen verschil mag gemaakt worden tussen klanten op basis van nationaliteit en alle klanten die in de EU wonen toegang moeten hebben tot dezelfde diensten.
Diensten of produkten te koop aanbieden die enkel kunnen gekocht worden door personen van Nederlandse nationaliteit is een duidelijk voorbeeld van geo-blocking wat verboden is in de EU.
Ik ga dan ook een klacht indienen bij het Europees Centrum voor de Consument.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steve »

groentje schreef: 04 sep 2019, 07:31 Ik zag Google Pay niet in het lijstje voor mobiele betalingen staan van Collect&Go, Steve, enkel de Bancontact- en KBC-app, ik ben dus niet zeker dat dit wordt aanvaard bij Colruyt. Ik vermoed wel dat het slechts een kwestie van tijd is. Maestro wordt mogelijk wel aanvaard voor kaartbetalingen.
Ik had het over fysieke betalingen in de winkel (contactloos via NFC), je toestel bootst dan als het ware een Maestro-kaart na en die wordt gewoon aanvaard (ook al wordt het inderdaad niet expliciet vermeld op hun website). Online is een ander verhaal, maar ik meen dat je bij Collecto&Go ook gewoon ter plaatse betaalt bij de afhaling en dus niet online.

Meer in het algemeen - en zo sluiten we weer dichter aan bij het oorspronkelijke onderwerp - is het op Belgische webshops zeer zeldzaam dat enkel Bancontact aanvaard wordt, bijna altijd worden ook creditcards en PayPal aanvaard. In Nederland is het daarentegen nog steeds gemeengoed om enkel iDeal te aanvaarden, al begin ik er wel een evolutie te zien.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door profke »


Meer in het algemeen - en zo sluiten we weer dichter aan bij het oorspronkelijke onderwerp - is het op Belgische webshops zeer zeldzaam dat enkel Bancontact aanvaard wordt, bijna altijd worden ook creditcards en PayPal aanvaard. In Nederland is het daarentegen nog steeds gemeengoed om enkel iDeal te aanvaarden, al begin ik er wel een evolutie te zien.
"de wet van de remmende vooruitgang".

e-shopping was in Nederland al lang ingeburgerd toen het in Belgie startte. In Belgïe heeft men daardoor de "beginnersfouten" van NL overgeslagen.
Gebruikersavatar
wesleymiguel1984
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2019, 07:25
Contacteer:

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door wesleymiguel1984 »

Adler schreef: 03 sep 2019, 14:02
wesleymiguel1984 schreef: 03 sep 2019, 13:18 Bij de NMBS exact het zelfde, alleen daar inderdaad Bancontact, en helaas geen Ideal zoals in Nederland heel normaal is. Terwijl de Belgische tickets (vooral in het weekend) vaak veel voordeliger zijn dan via NS Internationaal te boeken.
Dat is nu juist de reden dat ik zelf een virtuele creditcard (VISA) heb, gewoon een digitale kaart, overal te gebruiken waar je gewoon saldo op kan zetten met elk betaalmiddel wat je wil. Werkt prima.
Dit is niet correct. Zowel op de website van NMBS als NMBS Internationaal kan je betalen met Bancontact en alle soorten creditcards.
Bij NS kan je voor bijna alle produkten zelfs niet betalen met een creditcard, enkel met iDEAL, dus als inwoner van Belgie totaal onmogelijk.
Ik dacht dat dit wel kon. Dan is het inderdaad lastig. Eigenlijk zou je bij de NS gewoon met alle soorten moeten kunnen betalen met creditcard en Bancontact en bij de NMBS ook met ideal. Maar ik denk dat ze hier bewust voor gekozen hebben omdat vaak de NMBS goedkoper is met kaartjes dan via de NS.
Bekijk al mijn foto's via http://www.spoorspotter.nl
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door kika »

Adler schreef: 04 sep 2019, 07:47 De discriminerende praktijken die worden toegepast op de website van de NS zijn trouwens in overtreding met alle geldende EU regels terzake, die onder meer bepalen dat in de hele EU geen verschil mag gemaakt worden tussen klanten op basis van nationaliteit en alle klanten die in de EU wonen toegang moeten hebben tot dezelfde diensten.
Diensten of produkten te koop aanbieden die enkel kunnen gekocht worden door personen van Nederlandse nationaliteit is een duidelijk voorbeeld van geo-blocking wat verboden is in de EU.
Ik ga dan ook een klacht indienen bij het Europees Centrum voor de Consument.
Ik zou het ook op prijs stellen dat ze wat dat betreft een stuk verbeteren, en wens je daarom succes toe. Betwijfel sterk dat je er veel mee opschiet, ik woon in nog een ander buitenland, ben geen Nederlander en heb wel een Nederlandse bankrekening, dus qua formulering zal je beter moeten opletten. Ook staat iDeal open voor buitenlandse banken, als een KBC of Sparkasse morgen mee wilt doen, kan dat.

Ik wilde de proef op de som nemen maar... 'Because of technical problems it is not possible to pay at the moment. Please try again later.' Ik heb al een hele verzameling NS-producten gehad, nooit met iDEAL betaald. De 'belangrijkheid' van NS is moeilijk te evenaren of overtreffen vind ik, al komen bustickets toch dicht in de buurt: de digitale kan je zoals ik zei enkel met Belgische SIM kopen. Maar sowieso: mijn punt was meer dat dat de alledaagse (helaas) realiteit is dat alles is toegespitst op de lokale bevolking. Mijn DB-bahncard kopen voordat ik in Duitsland woonde was ook een drama.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

kika schreef: 04 sep 2019, 12:10 Maar sowieso: mijn punt was meer dat dat de alledaagse (helaas) realiteit is dat alles is toegespitst op de lokale bevolking. Mijn DB-bahncard kopen voordat ik in Duitsland woonde was ook een drama.
De EU reglementering is heel duidelijk op dit gebied.
Het enige wat een verkoper op een website kan weigeren is om het produkt te versturen naar een ander EU-land
Maar in dat geval moet de koper nog altijd de mogelijkheid hebben om het produkt zelf af te halen.
Maar de verkoper kan nooit weigeren om het te verkopen aan een inwoner van een ander EU-land.
In het geval van de NS- site kan afhalen natuurlijk niet omdat het zelfs niet fysisch moet verzonden worden.
En als Belg kan ik ze niet bestellen omdat je voor iDEAL een Nederlandse bankrekening moet hebben.
Die EU-wetgeving op geo-blocking is trouwens vrij recent (3 december 2018)
Het is zelfs zo dat als je vanuit Belgie iets wil kopen op een .nl site bijvoorbeeld, je niet automatisch mag doorgelinkt worden naar een .be site zoals ook vaak gebeurt.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 04 sep 2019, 12:38
kika schreef: 04 sep 2019, 12:10 Maar sowieso: mijn punt was meer dat dat de alledaagse (helaas) realiteit is dat alles is toegespitst op de lokale bevolking. Mijn DB-bahncard kopen voordat ik in Duitsland woonde was ook een drama.
De EU reglementering is heel duidelijk op dit gebied.
Het enige wat een verkoper op een website kan weigeren is om het produkt te versturen naar een ander EU-land
Maar in dat geval moet de koper nog altijd de mogelijkheid hebben om het produkt zelf af te halen.
Maar de verkoper kan nooit weigeren om het te verkopen aan een inwoner van een ander EU-land.
In het geval van de NS- site kan afhalen natuurlijk niet omdat het zelfs niet fysisch moet verzonden worden.
En als Belg kan ik ze niet bestellen omdat je voor iDEAL een Nederlandse bankrekening moet hebben.
Die EU-wetgeving op geo-blocking is trouwens vrij recent (3 december 2018)
Het is zelfs zo dat als je vanuit Belgie iets wil kopen op een .nl site bijvoorbeeld, je niet automatisch mag doorgelinkt worden naar een .be site zoals ook vaak gebeurt.
Dank je, die nieuwe EU-wetgeving is interessant. Weet je toevallig de precieze EU-richtlijn of -verordening?
Ik ben benieuwd wat er met je klacht gebeurt. Klaag zeker ook bij NS. Hoe meer klacht, hoe eerder NS dit als probleem zal zijn.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 04 sep 2019, 12:10 Maar sowieso: mijn punt was meer dat dat de alledaagse (helaas) realiteit is dat alles is toegespitst op de lokale bevolking. Mijn DB-bahncard kopen voordat ik in Duitsland woonde was ook een drama.
Wat voor drama was dat dan? Je kon bij mijn weten, als je in het buitenland woonde, altijd al je BC aan het loket kopen en later, toen het een doorlopend abonement werd nog voordat de Europese incasso bestond, kon je (met een adres in het buitenland) gewoon ieder jaar een rekening krijgen en betalen met een overschrijving. Ik heb sinds ca. 2006 een BahnCard en dat is nooit een probleem geweest. Tegenwoordig koop je de eerste BC online en daarna krijg je automatisch ieder jaar een rekening. Ik heb dat al voor verschillende mensen geregeld en die wonen geen van alle in Duitsland.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

profke schreef: 04 sep 2019, 11:55

Meer in het algemeen - en zo sluiten we weer dichter aan bij het oorspronkelijke onderwerp - is het op Belgische webshops zeer zeldzaam dat enkel Bancontact aanvaard wordt, bijna altijd worden ook creditcards en PayPal aanvaard. In Nederland is het daarentegen nog steeds gemeengoed om enkel iDeal te aanvaarden, al begin ik er wel een evolutie te zien.
"de wet van de remmende vooruitgang".

e-shopping was in Nederland al lang ingeburgerd toen het in Belgie startte. In Belgïe heeft men daardoor de "beginnersfouten" van NL overgeslagen.
Wet van de remmende voorsprong :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_d ... voorsprong
Daarbij komt dat de creditcard in Nederland lang een ongebruikelijk betaalmiddel was en nog steeds relatief veel Nederlanders er geen hebben. Een bedrijf als NS zou die echter wel overal moeten accepteren maar dat kost veel moeite. Dien daarom klachten in! https://www.ns.nl/formulieren/klachtenformulier.html
Vooral voor de abonnementen, in het bijzonder de nieuwe Flex-abo's, en bij de spoordeelwinkel is het erg vervelend dat je alleen met iDeal kunt betalen. Voor de "oude" (niet-Flex) abonnementen kun je wel bellen maar ook dat is veel gedoe.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie