Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 04 sep 2019, 13:41 Wat voor drama was dat dan? Je kon bij mijn weten, als je in het buitenland woonde, altijd al je BC aan het loket kopen
Waar heeft DB loketten in het buitenland? Je moest een papieren formulier invullen en opsturen. Eerst aan dat formulier geraken uiteraard. Gelukkig is een papier waar een postcode 5 cijfers *moet* zijn, minder problematisch dan een webformulier waar je er niet omheen kan. Het is me toen gelukt dankzij de voorlopige bahnkaart via de Treinreiswinkel, maar het ging niet van een leien dakje. Alweer 10 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door kika op 04 sep 2019, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 04 sep 2019, 13:36Dank je, die nieuwe EU-wetgeving is interessant. Weet je toevallig de precieze EU-richtlijn of -verordening?
Ik ben benieuwd wat er met je klacht gebeurt. Klaag zeker ook bij NS. Hoe meer klacht, hoe eerder NS dit als probleem zal zijn.
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... gle-market bevat link naar de wetteksten: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 8:060I:TOC
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door kika »

Adler schreef: 04 sep 2019, 12:38 En als Belg kan ik ze niet bestellen omdat je voor iDEAL een Nederlandse bankrekening moet hebben.
Als leek geef ik je gelijk, de facto sluiten ze zo heel wat mensen uit. Maar 'handelaren zijn in beginsel vrij om te beslissen welke betaalmiddelen zij willen aanvaarden.' Ze zijn ook niet verplicht iets aan te bieden dat bij buitenlandse banken werkt (Sofort, Maestro, Bancontact, …). Lees vooral ook eens de veelgestelde vragen en antwoorden daarover, het is bij mij alweer een halfjaar of meer geleden. Succes!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 04 sep 2019, 17:39
rvdborgt schreef: 04 sep 2019, 13:41 Wat voor drama was dat dan? Je kon bij mijn weten, als je in het buitenland woonde, altijd al je BC aan het loket kopen
Waar heeft DB loketten in het buitenland? Je moest een papieren formulier invullen en opsturen. Eerst aan dat formulier geraken uiteraard. Gelukkig is een papier waar een postcode 5 cijfers *moet* zijn, minder problematisch dan een webformulier waar je er niet omheen kan. Het is me toen gelukt dankzij de voorlopige bahnkaart via de Treinreiswinkel, maar het ging niet van een leien dakje. Alweer 10 jaar geleden.
Ah juist. Ik heb mijn eerste BahnCard toen via e-mail bij een reisbureau gekocht. Invulformulier was niet nodig, ze hebben gewoon met mijn gegevens direct ingevoerd en tegelijkm met mijn ticket een voorlopige versie opgestuurd (de Weltmeister-BahnCard, een van de eerste tijdelijke BC-aanbiedingen volgens mij). Daarna heb ik online (november 2006), dus met een webformulier, een normale BC besteld. Maar nog wat langer geleden moest je inderdaad naar het loket of aan een formulier zien te komen.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 04 sep 2019, 17:42
rvdborgt schreef: 04 sep 2019, 13:36Dank je, die nieuwe EU-wetgeving is interessant. Weet je toevallig de precieze EU-richtlijn of -verordening?
Ik ben benieuwd wat er met je klacht gebeurt. Klaag zeker ook bij NS. Hoe meer klacht, hoe eerder NS dit als probleem zal zijn.
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... gle-market bevat link naar de wetteksten: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 8:060I:TOC
Waarvoor dank. Helaas zijn vervoersdiensten van deze verordening uitgesloten...

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef: 03 sep 2019, 19:24
Steve schreef: 03 sep 2019, 17:40 Een specifieke tip om toch iDeal te gebruiken: de online bank bunq is toegankelijk voor niet-Nederlanders, is gratis voor basisgebruik (je krijgt een Nederlands rekeningnummer) en je kunt op die manier via iDeal betalen.
Dank je voor de tip, dat ga ik eens bekijken. Misschien kan ik mijn huidige Nederlandse rekening dan eindelijk opzeggen want die kost geld...
De gratis optie van Bunq is "Travelcard", oftewel een creditcard van Mastercard. Krijg je daar dan inderdaad een Nederlandse IBAN bij die met iDeal te gebruiken is?
Verder moet je verplicht een slimme foon hebben en die heb ik nog niet dus testen kan ik nu niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steve »

Een (of zelfs meerdere) Nederlandse IBAN's krijg je sowieso en je kunt ze gebruiken voor online betalingen. Voor een betaalkaart (virtueel via smartphone of fysiek) moet je wel betalen, maar is dus niet nodig als je enkel online wilt betalen. Een smartphone is volgens mij wel nodig, alles gaat via de app.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Een klein lichtpuntje: gisteren heeft het Europese Hof van Justitie uitspraak gedaan in een zaak van een Oostenrijkse consumentenorganisatie tegen de Deutsche Bahn. De DB eist namelijk dat je een Duits adres hebt als je wilt betalen met een automatische incasso (Lastschriftverfahren). Het hof heeft de klager in het gelijk gesteld: voor betaling via automatische incasso mag niet geëist worden dat de consument in hetzelfde land als de ontvanger van de betaling woont. Dat zou immers bijna altijd betekenen dat de consument een rekening moet hebben in het land van de ontvanger van de betaling, maar volgens de SEPA-verordening mag de ontvanger nu juist niet bepalen dat je een rekening in een bepaald land moet hebben.
De complete uitspraak is hier te vinden:
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... d=12168950

Er was ook al een berichtje over:
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... erden.html

DB heeft zijn website nog niet aangepast maar dat zal binnenkort wel gebeuren. Op ov-chipkaart.nl zullen er ook aanpassingen moeten komen: automatisch opladen (dat gaat via automatische incasso) mag niet meer geweigerd worden als je in het buitenland woont.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 06 sep 2019, 21:59 Een (of zelfs meerdere) Nederlandse IBAN's krijg je sowieso en je kunt ze gebruiken voor online betalingen. Voor een betaalkaart (virtueel via smartphone of fysiek) moet je wel betalen, maar is dus niet nodig als je enkel online wilt betalen. Een smartphone is volgens mij wel nodig, alles gaat via de app.
Ik heb met inmiddels aangemeld bij Bunq maar "Bunq Free" blijkt niet meer te bestaan :(
Een gewone bankrekening kost echt te veel (vanaf 8 fop per maand) en de IBAN die je krijgt bij een travelcard kun je niet gebruiken om betalingen (via iDeal bv.) te doen :(

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Steve »

Ik zie het inderdaad, ik bof dat ik nog een gratis rekening heb waar ze vooralsnog blijkbaar niet aan raken. N26 biedt nog een gratis rekening aan, maar als het hetzelfde is als in België, dan krijg je een Duitse IBAN en sta je geen stap verder (ik lees ook dat iDeal niet mogelijk is, dus dat wijst op hetzelfde). Ik denk dat je geen andere keuze zult hebben dan een betalende rekening - bij andere banken ongetwijfeld goedkoper dan die packs van Bunq - al is een BSN dan bijna onontbeerlijk (kun je ook als "niet-ingezetene" verkrijgen). Het niet hebben van een Nederlands adres kan de aanvraag ook bemoeilijken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 11 nov 2019, 22:21 Ik zie het inderdaad, ik bof dat ik nog een gratis rekening heb waar ze vooralsnog blijkbaar niet aan raken. N26 biedt nog een gratis rekening aan, maar als het hetzelfde is als in België, dan krijg je een Duitse IBAN en sta je geen stap verder (ik lees ook dat iDeal niet mogelijk is, dus dat wijst op hetzelfde). Ik denk dat je geen andere keuze zult hebben dan een betalende rekening - bij andere banken ongetwijfeld goedkoper dan die packs van Bunq - al is een BSN dan bijna onontbeerlijk en een Nederlands adres vaak ook nodig.
Ik heb al een rekening van ING (die geld kost) maar ik dacht die te kunnen opzeggen als ik een gratis rekening van Bunq zou hebben... de iDeal-mogelijkheid is eigenlijk de enige reden dat ik die nog heb. Die houd ik dan voorlopig nog maar aan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door Adler »

Ik heb uiteindelijk toch een Weekend Vrij abonnement kunnen kopen zonder iDeal.
Eerst gebeld naar de klantenservice van NS maar daar slaagde de medewerkster er niet in mijn adres in te voeren in het systeem.
Daarna geprobeerd via de chat en dan was het vrijwel onmiddellijk opgelost.
Na 10 dagen kon ik het abonnement opladen op mijn OV-chip kaart.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Website NS afgeschermd voor Vlaanderen

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 14 nov 2019, 09:45 Ik heb uiteindelijk toch een Weekend Vrij abonnement kunnen kopen zonder iDeal.
Eerst gebeld naar de klantenservice van NS maar daar slaagde de medewerkster er niet in mijn adres in te voeren in het systeem.
Daarna geprobeerd via de chat en dan was het vrijwel onmiddellijk opgelost.
Na 10 dagen kon ik het abonnement opladen op mijn OV-chip kaart.
De aanbevolen weg om zonder iDeal een NS-abonnement te nemen is telefonisch maar ik heb al vaker gehoord dat niet alle medewerkers weten hoe dat werkt. Sommigen weten niet eens dat zij dat kunnen en soms moeten doen. Maar inderdaad, via de chat kun je ook dingen geregeld krijgen. Ik heb via de Facebook-chat eens de automatische incasso naar mijn Belgische rekening laten overzetten.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie