Overname EBP Brussel-zuid

Alles over reizigerstreinen in België.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door dekooiker »

En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door rvdborgt »

dekooiker schreef: 08 sep 2019, 11:21 En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
Zo simpel is dat niet. Als je alle treinen in Brussel-Noord of Brussel-Zuid wilt laten eindigen, kun je maar half zoveel treinen rijden: kerende treinen nemen immers veel meer capaciteit in beslag. Hoe dacht je dat te organiseren voor een periode van enkele weken op werkdagen? Moeten we dan ook maar accepteren dat er maar half zoveel mensen naar Brussel kunnen komen voor hun werk?

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door jan_olieslagers »

Gaat de overheid ook niet minder "tussenkomen" als er minder treinen rijden? Als de treinen er toch staan, en de lonen en andere kosten lopen sowieso ook, dan kan ik wel begrijpen dat men probeert zoveel mogelijk inkomen te verwerven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door am62 »

dekooiker schreef: 08 sep 2019, 11:21 En net dat moet men dringend afleren.
Altijd maar blijven rijden en daardoor problemen en risico's zoeken.
Aanvaard eens dat het soms niet anders kan dat een lijn dicht gaat en ook als dat de NZV is.
Zelfs al valt er een bom op Brussel dan gaat het leven elders gewoon door.

Beperk de treinen tot Noord of Zuid en daarmee klaar.
Metro, bus, tram: zo geraak je er uiteindelijk ook en dan is het maar een paar dagen met (nog) langere reistijden.
Ook geen geklaag over contracten met de spoorwegondernemingen (NMBS dus): onderhoud en zeker implementatie van nieuwe technologie heeft een zekere prioriteit.
En uiteraard geen aandacht besteden aan de mensen die Brussel als overstapstation hebben.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Afschaffing P-treinen brussel-zuid

Bericht door profke »

Shrek schreef: 06 sep 2019, 11:39
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 06 sep 2019, 10:38 Op werkdagen wordt er niet veel gewerkt, enkel 's nachts een beetje. Het probleem op de werkdagen is dat bepaalde sporen en wissels buiten dienst zijn (gedesactiveeerd het ene lange weekend en pas actief bij het volgende). Het niet beschikbaar zijn van deze elementen maakt dat er minder capaciteit is.
Dat was echter een antwoord op een vraag die ik niet had gesteld. Mijn vraag was, hoe het komt dat de werkzaamheden die op werkdagen worden uitgevoerd zoveel later aan de NMBS zijn gecommuniceerd dan de werkzaamheden die tijdens de 2 lange weekends worden gedaan.

Groetjes,
Rian
Dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn omdat men nog lang heeft zitten zoeken naar mogelijkheden om toch nog zoveel mogelijk stukken spoor in dienst te houden waardoor er meer treinen dan initieel voorzien kunnen blijven rijden.
mijn vermoeden is dat het het stuk in het vet was dat onder-bestudeerd was.
er wordt GEWERKT in het weekend, maar de hele WEEK heb je er last van.
dit zou verklaren waarom de weekends WEL , maar de weekdagen NIET zo snel zichtbaar werden. "einde werken op zondagavond 2400" is wel begrepen, maar de "dus maandag tem vrijdag is wissel x niet bruikbaar" niet.
Bart3049
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2014, 01:41

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Bart3049 »

De TGV-bestuurders van Brussel-Zuid die op Rijsel en Charles-de-Gaulle rijden, doen momenteel lijnstudie voor de omleiding tijdens de werken.
Reisweg: eraf in Soignies om via Edingen en Halle op de lijn 26 te rijden om zo via Brussel-Noord het eindpunt in Brussel-Zuid te bereiken.
De ICE is dan weer beperkt tot het Noord! Wat er gebeurd met het ICE-stel dat s'nachts overnacht in Vorst is mij nog niet bekend.

TGV-stellen (en waarschijnlijk ook Thalys) op de lijn 26, de fotografen langs het traject zullen waarschijnlijk talrijk zijn.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Jan-Mark »

Je bedoelt Silly in plaats van Soignies?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door Steven »

Ik heb de grote werf van Brussel zuid een eigen plaats gegeven. Gelieve hier verder berichten te plaatsen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door Asterix »

Mogelijke alternatieve dienst, nog niet definitief:

Thalys >>> 93xx-94xx >>> Bruxelles - Amsterdam / Bruxelles - Köln - Ruhr ==> 1 rijpad per uur via de lijn 26-161 naar en van Brussel-Zuid

ICE >>> 10 - 19 >>> Bruxelles - Köln - Frankfurt ==> Rijdt normaal

E* / TGV >>> 91xx - 98xx >>> London / France - Bruxelles-Midi ==> navette tussen Lille en Brussel via lijn 26-161

Benelux >>> 9200 >>> Brussel-Zuid - Amsterdam ==> Rijdt normaal

IC 01 >>> 500 >>> Oostende - Eupen ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 03 >>> 1500 >>> Blankenberge - Genk ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 06 >>> 1900 >>> Tournai - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 06 >>> 3700 >>> Mons - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 11 >>> 3400 >>> Binche - Schaarbeek ==> Via lijn 26 - lijn 161 tot Schaarbeek
IC 16 >>> 2100 >>> Bruxelles-Midi – Luxembourg ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
IC 17 >>> 2500 >>> Bruxelles-Midi - Dinant ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
IC 20 >>> 2200 >>> Gent - Aalst - Brussel - Dendermonde - Lokeren ==> Omleiden via lijn 50A en 28 en frontkering in Brussel-Zuid en -Noord (relatie wordt geknipt) met stop in Brussel-West op L 28
IC 22 >>> 3300 >>> Brussel-Zuid - Antwerpen ==> Rijdt normaal en verzekert pendel Brussel-Zuid - Leuven met stop in Schaarbeek
IC 23 >>> 2300 >>> Oostende - Brussels-Airport-Zaventem ==> Via Denderleeuw op L.50 + pendel naar FBN met aanpassing van treinnummer tussen FBNL-FBMZ
IC 23 A >>> 2800 >>> Knokke - Gent - Brussels-Airport-Zaventem ==> Afgeschaft en wordt pendel Knokke- Brugge
IC 29 >>> 3600 >>> De Panne - Gent - Aalst - Landen ==> Via Denderleeuw op L.50 en frontkering te FBN, FBNL en FLD
IC 31 >>> 3100 >>> Charleroi - Brussel - Antwerpen ==> Omleiden via L 28 met stop in Schaarbeek
S1 >>> 1750 >>> Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid ==> Gekoppeld met S1 (195x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
S1 >>> 1950 >>> Brussel - Nijvel ==> Gekoppeld met S1 (175x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
S2 >>> 3750 >>> Braine-Le-Comte – Leuven ==> Opsplitsen : Leuven - Brussel-Zuid en Braine-le-Comte - Halle en verlengen tot FBNL via L26/L161 en verder tot NZV + eventueel nog stops in Zaventem + Diegem. Deel Leuven - Brussel-Zuid rijdt via L 26
S6 >>> 1550 >>> Denderleeuw - Geraardsbergen - Enghien - Schaarbeek ==> vanaf Halle via L 26/L161 tot FBNL???
S8 >>> 6550 >>> Ottignies-Bruxelles Midi ==> Rijdt normaal (of beperkt tot Brussel-Noord indien niet mogelijk)
S10 >>> 2050 >>> Aalst – Brussel-Zuid ==> Via Denderleeuw op L 50 en beperkt tot Brussel-Noord
S10 >>> 3850 >>> Brussel-Zuid - Dendermonde via L28 en beperkt tot Dendermonde - Brussel-West ==> uitwijken in Klein Eiland
BUS 3850 >>> Halle - Brussel-Zuid ==> Bediening stopplaatsen tussen Halle en Brussel-Zuid
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door Asterix »

desperado schreef: 08 jul 2019, 11:48 B-West has 2 trains per hour in each direction;
- IC22?? from Gent to B-Nord calling at stations between Gent and Liedekerke - will this use line 28/2?
De lijn 28/2 is al jaren dicht voor vernieuwingswerken in het project L50 A/C. Ik denk niet dat de lijn tegen dan al terug open zal zijn.
desperado schreef: 08 jul 2019, 11:48 - Hourly S1 diverted between Vorst-Oost and Schaerbeek via Brussel-West, Simonis, Thurn En Taxis - will this be the first time passenger trains use the bridge from line 124 to line 28?
Ik denk het.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door rvdborgt »

Bedankt voor de opsomming.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 Mogelijke alternatieve dienst, nog niet definitief:

ICE >>> 10 - 19 >>> Bruxelles - Köln - Frankfurt ==> Rijdt normaal
De ICE keert in Brussel-Noord.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 IC 20 >>> 2200 >>> Gent - Aalst - Brussel - Dendermonde - Lokeren ==> Omleiden via lijn 50A en 28 en frontkering in Brussel-Zuid en -Noord (relatie wordt geknipt) met stop in Brussel-West op L 28
Interessant. Klein Eiland naar Brussel-West wordt normaliter niet door reizigerstreinen bereden.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 IC 23 >>> 2300 >>> Oostende - Brussels-Airport-Zaventem ==> Via Denderleeuw op L.50 + pendel naar FBN met aanpassing van treinnummer tussen FBNL-FBMZ
IC 29 >>> 3600 >>> De Panne - Gent - Aalst - Landen ==> Via Denderleeuw op L.50 en frontkering te FBN, FBNL en FLD
De doorkoppelingen in Brussel-Noord zitten niet in de planners. Brussel-Noord - Landen staat trouwens maar 3 minuten op de luchthaven. Dat zal dan toch wel zonder kopmaken zijn?
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 IC 31 >>> 3100 >>> Charleroi - Brussel - Antwerpen ==> Omleiden via L 28 met stop in Schaarbeek
Volgens de planners rijdt de 3100 Antwerpen-Centraal - Brussel-Noord met stop in Schaarbeek.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 S1 >>> 1750 >>> Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid ==> Gekoppeld met S1 (195x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
S1 >>> 1950 >>> Brussel - Nijvel ==> Gekoppeld met S1 (175x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
Volgens de planners rijdt de S1 Antwerpen - Nijvel - Charleroi.
Via lijn 28 betekent tussen Brussel-West en Vorst-Oost over het viaduct dat normaliter niet door reizigerstreinen wordt gebruikt.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 S2 >>> 3750 >>> Braine-Le-Comte – Leuven ==> Opsplitsen : Leuven - Brussel-Zuid en Braine-le-Comte - Halle en verlengen tot FBNL via L26/L161 en verder tot NZV + eventueel nog stops in Zaventem + Diegem. Deel Leuven - Brussel-Zuid rijdt via L 26
In de planners zie ik S2 Leuven - Brussel-Noord en Braine-le-Comte - Brussel-Zuid via lijn 26, 161 en de luchthaven.
Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:39 S6 >>> 1550 >>> Denderleeuw - Geraardsbergen - Enghien - Schaarbeek ==> vanaf Halle via L 26/L161 tot FBNL???
De planner zegt: rijdt via lijn 26 en 161 naar Schaarbeek.
Verder viel me op dat IC 27 (4000) Leuven - Eigenbrakel wordt verlengd naar Charleroi.

Groetjes,
Rian
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door desperado »

Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:54
desperado schreef: 08 jul 2019, 11:48 B-West has 2 trains per hour in each direction;
- IC22?? from Gent to B-Nord calling at stations between Gent and Liedekerke - will this use line 28/2?
De lijn 28/2 is al jaren dicht voor vernieuwingswerken in het project L50 A/C. Ik denk niet dat de lijn tegen dan al terug open zal zijn.
Sorry for English.
If I look in the journey planner, Brux.-Ouest/Brus.-West, Timetable: 02/11/2019, Departure 11:07

IC2232
11:16
Brux.-Ouest/Brus.-West
11:31
Liedekerke 4

Is there any alternative to line 28/2 to get from Brus.-West to Liedekerke in 15 minutes?
When I pass line 28/2 in the evening on IC417, one track looks shiny and one rusty so it looks like one track is in use.
What am I missing?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Steven »

Ik vermoed dat men op klein eiland de noodzakelijke wisselstraat voor lijn 28/2 tegen dan onder bovenleiding heeft want dat pakt men daar nu momenteel eerst aan. De andere stukken van die werf kregen nog geen bovenleiding.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid

Bericht door DR-fan »

Asterix schreef: 22 sep 2019, 18:54 De lijn 28/2 is al jaren dicht voor vernieuwingswerken in het project L50 A/C. Ik denk niet dat de lijn tegen dan al terug open zal zijn.
Dat is niet juist, één van beide sporen is alweer enige tijd open en wordt dagelijks door verschillende goederentreinen van en naar Halle (en Ruisbroek) gebruikt. Voordien werd tijdens de werken gewoon door de bundel Klein-eiland gereden. De verbinding richting Brussel-West is dus nooit echt onderbroken geweest, enkel de doorsteek naar Vorst-Rijtuigen is nog steeds buiten dienst.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Overname EBP Brussel-zuid

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de correctie. Ik was duidelijk niet meer up-to-date.
In het Boek van Treindienst (BVT) staat de lijn 28/2 echter nog altijd 'buiten dienst voor Infrabel'.
Plaats reactie