Voor iedereen misschien maar niet voor mij, ik begrijp dit niet. Waarom moet dat stel van Brussel naar Nice ?
tgv 9828
Re: tgv 9828
Re: tgv 9828
Een TGV kan dat ook veel sneller, maar hier kiest men ervoor om in het station te wachten ipv ergens midden op de lijn een half uur stil te staan om te wachten op een kruising.
Re: tgv 9828
Ok. En die trein Nice-Lille-Brussel is wel een “echte” trein en geen technische koppeling ?
Re: tgv 9828
Waar is er enkelspoor tussen Brussel en Nice ?
Re: tgv 9828
Zowel wikipedia (ligne de Marseille à Vintimille frontière) als de kaart van SNCF Réseau geven nochtans dubbel spoor aan met zelfs een stukje op drie sporen nabij Aubagne.
Re: tgv 9828
Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen?Portbou schreef:Zowel wikipedia (ligne de Marseille à Vintimille frontière) als de kaart van SNCF Réseau geven nochtans dubbel spoor aan met zelfs een stukje op drie sporen nabij Aubagne.
Re: tgv 9828
Dat was overigens ook de reden waarom die trein dit jaar niet reed. Op dergelijke afstanden is een beetje buffertijd best welkom, zeker als een beetje vertraging anders al snel veel vertraging wordt. En wellicht wordt er ook gekoppeld in Lille.Schrek schreef: Op Marseille-Nice zijn er grote moderniseringswerken, te vergelijken met onze as 3 (Brussel-Luxemburg). Meerdere jaren lang is er minder capaciteit waardoor mooi aansluitende treinen in Marseille niet mogelijk zijn.
Voor de Fransen is Brussel sowieso een interessant aanhangsel, maar nog steeds een aanhangsel van hun binnenlandse verbinding. Ja, Zwitsers kunnen snel keren, maar de meeste reizigers hebben er slechts een brieventassen of handbagage mee, op de TGV zijn er veel meer toeristen met zware bagage, gekoppeld met die smalle deuren...
Na de modernisering zal het sneller kunnen, maar nu zijn de mogelijkheden beperkt. En TGV of niet, dit blijft een serieus lange afstand. Het gaat om 1250 km, zelfs non-stop aan 300 km/u is dat meer dan 4 u. En 300 is niet overal mogelijk, rond Parijs en ten zuiden van Valence(?) gaat het trager, na Marseille is het grotendeels klassiek spoor...
Re: tgv 9828
Ten noorden van Marseille is er zelfs een kort stukje van 320km/u (wat een Thalys-zomer bijvoorbeeld niet haalt). Niet dat het wat uitmaakt want het is erg kort. Het werd aangelegd als testcase.
Re: tgv 9828
Ah zo... Alvast mijn excuses.Schrek schreef: Op Marseille-Nice zijn er grote moderniseringswerken, te vergelijken met onze as 3 (Brussel-Luxemburg). Meerdere jaren lang is er minder capaciteit waardoor mooi aansluitende treinen in Marseille niet mogelijk zijn.
Ik wist niet dat "moderniseringswerken" en "enkelspoor" tegenwoordig synoniemen zijn.
Re: tgv 9828
Deze vraag bleef onbeantwoord ; ik moet er misschien wat meer uitleg bij geven.
Er wordt een trein Nice-Brussel ingelegd met een al bij al normale dienstregeling.
In de andere richting (Brussel-Nice) wordt deze trein niet ingelegd... want men zegt me dat ik die TGV9828 niet als trein mag zien maar slechts als een "technische koppeling".
Ik vind het compleet onlogisch dat een spoorwegmaatschappij een verbinding slechts in één richting aanbiedt.
Of moet ik die Nice-Brussel ook als een technische koppeling zien waarvan de haltes toevallig minder absurd lang zijn ?
Re: tgv 9828
De Nice-Brussel is inderdaad een trein die gewoon kan blijven rijden ondanks de werken. En het lijkt misschien onlogisch, maar er zijn weinig alternatieven.Portbou schreef:Deze vraag bleef onbeantwoord ; ik moet er misschien wat meer uitleg bij geven.
Er wordt een trein Nice-Brussel ingelegd met een al bij al normale dienstregeling.
In de andere richting (Brussel-Nice) wordt deze trein niet ingelegd... want men zegt me dat ik die TGV9828 niet als trein mag zien maar slechts als een "technische koppeling".
Ik vind het compleet onlogisch dat een spoorwegmaatschappij een verbinding slechts in één richting aanbiedt.
Of moet ik die Nice-Brussel ook als een technische koppeling zien waarvan de haltes toevallig minder absurd lang zijn ?
Re: tgv 9828
En al die andere TGV's Brussel-Frankrijk (met veel kortere keertijd in Lille Europe) worden niet gekoppeld en daarop zitten geen toeristen maar enkel Zwitsers met handbagage ? En die lopen op één of andere magische wijze minder kans op vertraging en hebben dus geen buffertijd nodig ?
En ook op de meerdere TGV Parijs-Toulon/Nice per dag - die veel korter keren in Marseille - zitten geen toeristen met bagage, het is immers algemeen geweten dat er geen enkele Parijzenaar op vakantie gaat aan de Azurenkust...
Kunnen we aub ophouden met het proberen goedpraten van zaken die niet goed te praten zijn ?
Keertijden van respectievelijk 26' en 49' zijn gewoon absurd lang voor TGV (en bij mijn weten ook ongezien).
De moderniseringswerken zijn tussen Marseille en Toulon.groentje schreef: ↑12 sep 2019, 12:49 Na de modernisering zal het sneller kunnen, maar nu zijn de mogelijkheden beperkt. En TGV of niet, dit blijft een serieus lange afstand. Het gaat om 1250 km, zelfs non-stop aan 300 km/u is dat meer dan 4 u. En 300 is niet overal mogelijk, rond Parijs en ten zuiden van Valence(?) gaat het trager, na Marseille is het grotendeels klassiek spoor...
Ik zie op geen enkele manier het verband met de keertijd van 26' in Lille Europe.
Ook als ik het door werken geteisterde stuk na Marseille buiten beschouwing laat en enkel naar Brussel-Marseille kijk is een gemiddelde snelheid van 160 per uur op een lijn die zowat van begin tot einde 300 per uur toelaat eigenlijk een erg magere prestatie. Zonde van al het belastinggeld.
Brussels Airlines en Easyjet hoeven voorlopig niet te vrezen voor hun vliegtuigen tussen Brussel en Nice.