Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 28 dec 2018, 16:06 Als ik zou moeten gokken waarom het wel kon, de voorbije dagen was het iets rustiger en dan is het makkelijker om daar aandacht voor te hebben...
Ik gok erop dat er die dagen iemand zat die consequent de seinen open zette en dat die persoon/personen nu thuis zijn.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

CursorX schreef: 28 dec 2018, 14:22
brouckie schreef: 28 dec 2018, 11:36
CursorX schreef: 27 dec 2018, 19:26 Even verdergaan op het goeie, is er een update gebeurd? Zijn er nieuwe instructies?
Op de pijnpunten waar ik vaak rij, zijnde Luik, Leuven en Brugge, was het tot voor kort elke keer op 2 geel binnenkomen, tot frustratie van alles en iedereen. Sinds een dag of 2 a 3 is het op al die plaatsen consequent groen om binnen te rijden. Komt de stiptheid, comfort en humeur van de machinist ten goede! Hopelijk is dit geen kerstcadeau van een week en blijft het zo!
Nog niets van gemerkt. Op 26 december zowel in Leuven als in Luik binnengekomen met 2 geel... :roll:
Al moet ik er wel bij vermelden dat in Luik richting Ans er eerst nog een andere trein buiten moest rijden. In de drie andere gevallen niets, noppes, nada, niente...
Ik zeg al niets meer, vandaag overal rood gehad waar maar een sein stond, en dan opeens groen zonder kruisingen, met vertraging tot gevolg. Zucht.
Haha, zo ken ik Infrabel weer :twisted: . Tegenwoordig zelfs zo erg dat je in Verviers met 2 geel aan het perron komt richting Luik...
stabilo
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2016, 19:40

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door stabilo »

Asterix schreef:
groentje schreef: 28 dec 2018, 16:06 Als ik zou moeten gokken waarom het wel kon, de voorbije dagen was het iets rustiger en dan is het makkelijker om daar aandacht voor te hebben...
Ik gok erop dat er die dagen iemand zat die consequent de seinen open zette en dat die persoon/personen nu thuis zijn.

Ik ook
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Vanuit depot Ant-C hebben we de voorbije 2 weken een extra blad gekregen dat we moesten invullen voor elke trein van de 26xx reeks (Ant-C - Hasselt via Brussels-Airport-Zaventem en Leuven) om de impact van ARS te bekijken op de uitritseinen van Mechelen, de luchthaven en Aarschot, met al dan niet een reden waarom het sein gesloten was. Het wordt dus opgevolgd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Ducktape schreef: 14 sep 2019, 18:45 Vanuit depot Ant-C hebben we de voorbije 2 weken een extra blad gekregen dat we moesten invullen voor elke trein van de 26xx reeks (Ant-C - Hasselt via Brussels-Airport-Zaventem en Leuven) om de impact van ARS te bekijken op de uitritseinen van Mechelen, de luchthaven en Aarschot, met al dan niet een reden waarom het sein gesloten was. Het wordt dus opgevolgd.
Na zo'n 5 (?) jaar vertraging veroorzaken is dat geen overbodige luxe...

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Ducktape schreef: 14 sep 2019, 18:45 Vanuit depot Ant-C hebben we de voorbije 2 weken een extra blad gekregen dat we moesten invullen voor elke trein van de 26xx reeks (Ant-C - Hasselt via Brussels-Airport-Zaventem en Leuven) om de impact van ARS te bekijken op de uitritseinen van Mechelen, de luchthaven en Aarschot, met al dan niet een reden waarom het sein gesloten was. Het wordt dus opgevolgd.
Als ik met niet vergis is Aarschot nog All-Relais, dus geen ARS van toepassing daar.

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat het laatste jaar een flinke verbetering heeft gebracht, zélfs in grote stations zoals Brugge en Gent-Sint-Pieters. Ik merk op dat het echt een mentaliteit is van blokpost tot blokpost, en werknemer tot werknemer. Blok 2 Denderleeuw is dan weer een ramp met vaak nodeloos 2G in Zottegem en Oudenaarde, in Oudenaarde is er een kruising overdag met de trein die van Ronse komt, maar als die binnen is kan het sein open en toch werken ze daar zelfs vaak met AI sturing waardoor het sein gesloten blijft tot de AVG is bedient, en die sturing zit er ook in voor de latere 23** treinen wanneer er zelfs helemaal geen kruising meer is komende van Ronse, of bij vertraging. Het kan nochtans anders want in Gent Dampoort is er met de 7** ook steeds een kruising met de trein van Eeklo, en vanaf het moment dat de trein van Eeklo de reisweg heeft vrijgemaakt komt het sein open, het vraagt meer aandacht van de verkeersleider maar het heeft zeker een positieve impact op de regelmaat want bij vertraging kom je toch met groen aan perron. Nog een rampgeval is Moeskroen, of je nu op tijd bent of al 10 minuten vertrokken moest zijn zoals woensdag, sowieso 2G bij inrit en dat is echt wel een gemiste kans. Er zit op die actiezone maar 1 verkeersleider die het initiatief neemt om toch open te zetten, en helaas zit die niet vaak meer op die post.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Kunnen verkeersleiders kiezen hoe ARS een sein stuurt of is dat vast geprogrammeerd? In Eeklo bv. kwam het sein een periode open ongeveer een minuut voor vertrektijd, nu komt het pas open wanneer de AVG bediend wordt.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door traxie »


HLE 2302 schreef:
Ducktape schreef: 14 sep 2019, 18:45 Vanuit depot Ant-C hebben we de voorbije 2 weken een extra blad gekregen dat we moesten invullen voor elke trein van de 26xx reeks (Ant-C - Hasselt via Brussels-Airport-Zaventem en Leuven) om de impact van ARS te bekijken op de uitritseinen van Mechelen, de luchthaven en Aarschot, met al dan niet een reden waarom het sein gesloten was. Het wordt dus opgevolgd.
Als ik met niet vergis is Aarschot nog All-Relais, dus geen ARS van toepassing daar.

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat het laatste jaar een flinke verbetering heeft gebracht, zélfs in grote stations zoals Brugge en Gent-Sint-Pieters. Ik merk op dat het echt een mentaliteit is van blokpost tot blokpost, en werknemer tot werknemer. Blok 2 Denderleeuw is dan weer een ramp met vaak nodeloos 2G in Zottegem en Oudenaarde, in Oudenaarde is er een kruising overdag met de trein die van Ronse komt, maar als die binnen is kan het sein open en toch werken ze daar zelfs vaak met AI sturing waardoor het sein gesloten blijft tot de AVG is bedient, en die sturing zit er ook in voor de latere 23** treinen wanneer er zelfs helemaal geen kruising meer is komende van Ronse, of bij vertraging. Het kan nochtans anders want in Gent Dampoort is er met de 7** ook steeds een kruising met de trein van Eeklo, en vanaf het moment dat de trein van Eeklo de reisweg heeft vrijgemaakt komt het sein open, het vraagt meer aandacht van de verkeersleider maar het heeft zeker een positieve impact op de regelmaat want bij vertraging kom je toch met groen aan perron. Nog een rampgeval is Moeskroen, of je nu op tijd bent of al 10 minuten vertrokken moest zijn zoals woensdag, sowieso 2G bij inrit en dat is echt wel een gemiste kans. Er zit op die actiezone maar 1 verkeersleider die het initiatief neemt om toch open te zetten, en helaas zit die niet vaak meer op die post.
Ivm moeskroen komende van Doornik kon het inritsein sein tot pakweg een jaar gelden (toen ik er nog regelmatig passeerde) geen groen geven voor het sein aan het perron. Ik weet niet of dat nu al anders is. Komende van Kortrijk richting Doornik kon dat wel, maar ook dat was vaak met 2G.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

Of het beter is tegenwoordig betwijfel ik echt.

Onlangs kwam ik in Leuven aan met een vertraging van ongeveer 8 minuten. Er was een stilstand voorzien van 13 minuten dus we konden perfect op tijd vertrekken. Na draaien van AVG gebeurde er niets.
Ik belde naar seingever, en volgens hem lag het volledig aan het nieuwe systeem, daarin zou een voorziene stilstand, die 13 minuten, moeten gerespecteerd worden, zelfs met vertraging, en kwam het sein niet open.

Wat ervan aan is weet ik niet, maar ben in elk geval vertrokken met 5 minuten compleet overbodige vertraging.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

CursorX schreef: 15 sep 2019, 16:29 Of het beter is tegenwoordig betwijfel ik echt.

Onlangs kwam ik in Leuven aan met een vertraging van ongeveer 8 minuten. Er was een stilstand voorzien van 13 minuten dus we konden perfect op tijd vertrekken. Na draaien van AVG gebeurde er niets.
Ik belde naar seingever, en volgens hem lag het volledig aan het nieuwe systeem, daarin zou een voorziene stilstand, die 13 minuten, moeten gerespecteerd worden, zelfs met vertraging, en kwam het sein niet open.

Wat ervan aan is weet ik niet, maar ben in elk geval vertrokken met 5 minuten compleet overbodige vertraging.
In Leuven staat het sein naar lijn 2 weer heel vaak open. Richting lijn 36N niet en hangt het denk ik van het personeel af. Maar dat vertraging behouden zou moeten blijven, is volgens mij onzin. Ze kunnen volgens mij altijd zelf het sein open zetten.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Afhankelijk van hoe het geprogrammeerd is (met wachttijd dan wel buffertijd) kan de wachttijd soms inderdaad blijven staan, ondanks de vertraging. Idealiter staat het geprogrammeerd met buffertijd, maar da's niet altijd even nauwgezet gebeurd. En dan hangt het af van de bediende die niet altijd even oplettend is...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Tim schreef: 15 sep 2019, 10:18 Kunnen verkeersleiders kiezen hoe ARS een sein stuurt of is dat vast geprogrammeerd? In Eeklo bv. kwam het sein een periode open ongeveer een minuut voor vertrektijd, nu komt het pas open wanneer de AVG bediend wordt.
Het openkomen van seinen kan als basis met AVG gekoppeld worden zoals dat in Alken (OW die anders langer dan nodig toe zijn).
Je kan het als bedienaar er ook zelf in zetten.
Het groot voordeel van dat te doen is dat het sein niet nodeloos lang openstaat maar pas openkomt nadat de trein kan vertrekken.
Bij problemen is de impact voor ander verkeer dan beperkt.
Het is dus kiezen tussen minder vlot binnenrijden en latere mogelijke problemen vermijden.
Het eerst is geen probleem op de seinpost, het tweede echter...
En wie zou er niet eerst voor de eigen zaak kiezen?
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

dekooiker schreef: 15 sep 2019, 20:08 Het openkomen van seinen kan als basis met AVG gekoppeld worden zoals dat in Alken (OW die anders langer dan nodig toe zijn).
Je kan het als bedienaar er ook zelf in zetten.
Het groot voordeel van dat te doen is dat het sein niet nodeloos lang openstaat maar pas openkomt nadat de trein kan vertrekken.
Bij problemen is de impact voor ander verkeer dan beperkt.
Het is dus kiezen tussen minder vlot binnenrijden en latere mogelijke problemen vermijden.
Het eerst is geen probleem op de seinpost, het tweede echter...
En wie zou er niet eerst voor de eigen zaak kiezen?
Als Het Systeem je tot zulke keuzes dwingt, dan maakt me dat duidelijk dat het niet geschikt is voor de dagelijkse dienst.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 15 sep 2019, 20:08 Het is dus kiezen tussen minder vlot binnenrijden en latere mogelijke problemen vermijden.
Het eerst is geen probleem op de seinpost, het tweede echter...
En wie zou er niet eerst voor de eigen zaak kiezen?
Er zijn er genoeg die het tweede kiezen, hangt meestal af van de plaats en de situatie. Heel soms, helaas, ook van de persoon.
In sommige gevallen is de meerderheid van de reizigers gewoon beter af met één trein die wat trager binnenrijdt, in andere situaties is het omgekeerd. Je kan hier helaas geen vaste regel opplakken, anders was het allemaal simpel te programmeren.
Over een algemene regel discussiëren heeft dus geen zin, maar tips over specifieke omstandigheden zijn altijd nuttig, wie weet lezen de juiste personen wel mee :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 15 sep 2019, 22:10 Als Het Systeem je tot zulke keuzes dwingt, dan maakt me dat duidelijk dat het niet geschikt is voor de dagelijkse dienst.
Die keuzes moesten operatoren altijd al maken, dus het systeem dat decennia lang gebruikt werd was niet geschikt?
Plaats reactie