ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rdv »

Dag allen

Vier vragen aan de specialisten op dit forum
- Op 4 september waren ICE17 (of ICE215) afgeschaft. Collega's op deze trein werden naar de IC tot Verviers verwezen, waar er een vervangbus naar Aken klaarstond. Blijkbaar vrij goed geregeld.
Vraag 1: waarom waren deze (en volgende ICE's) afgeschaft? Volgens het B-Europe personeel op het perron zouden er de hele dag en de daaropvolgende ochtend geen ICE's meer rijden, dus het zou gaan om een grote storing.

- Op 7 september waren er heel wat werken op de verbinding Keulen - Brussel. Door mijn eigen stommiteit (rugzak laten staan op restaurant) miste ik mijn voorziene ICE14 in Keulen, deze nog proberen in te halen door met de RE+vervangbus tot Aken te rijden. Net niet gelukt, en dus een duur last-minute ticket voor de THA moeten komen (79 EUR) (en een nieuw ticket Bonn - Aken). Volgens medepassagiers op de bus zou de ICE14 echter afgeschaft zijn tussen Keulen en Aken. De NMBS reizigersinformatie gaf aan dat deze wel gereden had, maar de DB realtime informatie toonde een verlaat vertrek in Aken (uitgesteld vertrek was om 16:33 ipv voorzien vertrek om 16:23. Ik was om 16:28 op het perron, en geen ICE (meer) te zien).
Vraag 2: kan iemand nog nagaan of de ICE14 al dan niet gereden heeft tussen Keulen en Aken op 7 september?
(Indien wel, dan heeft DB tickets verkocht met een foute uurregeling en zijn de passagiers die reeds een ticket hadden gekocht niet op de hoogte gebracht van de gewijzigde dienstregeling).

Er stonden tientallen reizigers op het perron met een ticket voor de (al dan niet geannuleerde) ICE, die probeerden met de THA mee te gaan. Het THA personeel weigerde deze reizigers mee op te nemen,enkel als ze - zoals mij - een nieuw ticket kochten. Reden die de THA bediende opgaf: ICE neemt onze reizigers ook niet mee (wat niet klopt: ik heb al gezien dat men reizigers voor een uitgevallen THA wel toelaat op de ICE, zonder nieuw ticket te moeten kopen).
Vraag 3: Telt bij annulatie van de ICE de CIV of HOTNAT niet? M.a.w. hebben ICE reizigers niet het recht om bij uitval/vertraging mee te rijden met een THA?

Vraag 4: Heeft er iemand vertragings- en uitvalstatistieken voor THA vs. ICE (op Brussel - Keulen in het bijzonder, of voor THA en de ICE-lijn Brussel-Franfürt)?
Reden voor deze vraag is de bewering van de THA bediende dat de ICE altijd problemen heeft, en de THA altijd op tijd rijdt. En dat het mijn eigen schuld was dat ik een duur THA ticket moest kopen: "Je hebt gekozen voor een goedkoper ICE ticket, maar ICE heeft altijd problemen. Nu moet je niet klagen dat je een duur THA ticket moet kopen" dixit de (onvriendelijke) THA bediende.
Mijn eigen ervaring is echter anders: van mijn laatste 5 THA ritten waaren er 5 met meer dan een uur vertraging, van mijn laatste 5 ICE ritten één met een half uur vertraging.
Die dag met THA vanuit Keulen reizen was trouwens geen optie, door de werken tussen Düren en Aachen kwam de THA zelfs niet in Keulen.

Soit, deze ervaring heeft mijn keuze om THA ten allen tijde te vermijden tussen Brussel en Keulen bevestigd.
Laatst gewijzigd door rdv op 15 sep 2019, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rdv »

Nog een bijkomende vraag: is het normaal dat ik een ticket "regularisatie op de trein" moet betalen, als ik voor het opstappen een ticket koop?
De app was om technische redenen niet beschikbaar, ik kon dus niet anders dan op de trein een ticket kopen (aan het loket stond te veel volk).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 15 sep 2019, 15:08 Er stonden tientallen reizigers op het perron met een ticket voor de (al dan niet geannuleerde) ICE, die probeerden met de THA mee te gaan. Het THA personeel weigerde deze reizigers mee op te nemen,enkel als ze - zoals mij - een nieuw ticket kochten. Reden die de THA bediende opgaf: ICE neemt onze reizigers ook niet mee (wat niet klopt: ik heb al gezien dat men reizigers voor een uitgevallen THA wel toelaat op de ICE, zonder nieuw ticket te moeten kopen).
Vraag 3: Telt bij annulatie van de ICE de CIV of HOTNAT niet? M.a.w. hebben ICE reizigers niet het recht om bij uitval/vertraging mee te rijden met een THA?
HOTNAT geldt alleen bij gemiste aansluiting door vertraging, niet bij uitval.
Verder moet je voor HOTNAT je ticket expliciet laten toelaten op het, station (HOTNAT-sticket/stempel). Het boordpersoneel zal je zonder die toelating weigeren.
rdv schreef: 15 sep 2019, 15:08 Vraag 4: Heeft er iemand vertragings- en uitvalstatistieken voor THA vs. ICE (op Brussel - Keulen in het bijzonder, of voor THA en de ICE-lijn Brussel-Franfürt)?
Reden voor deze vraag is de bewering van de THA bediende dat de ICE altijd problemen heeft, en de THA altijd op tijd rijdt. En dat het mijn eigen schuld was dat ik een duur THA ticket moest kopen: "Je hebt gekozen voor een goedkoper ICE ticket, maar ICE heeft altijd problemen. Nu moet je niet klagen dat je een duur THA ticket moet kopen" dixit de (onvriendelijke) THA bediende.
Mijn eigen ervaring is echter anders: van mijn laatste 5 THA ritten waaren er 5 met meer dan een uur vertraging, van mijn laatste 5 ICE ritten één met een half uur vertraging.
Die dag met THA vanuit Keulen reizen was trouwens geen optie, door de werken tussen Düren en Aachen kwam de THA zelfs niet in Keulen.
Er was een tijd dat de ICE duidelijk meer problemen had maar die is volgens mij al een paar jaar voorbij. Maar echte cijfers heb ik niet.
Richting Duitsland vermijd ik Thalys ook zoveel mogelijk, aangezien dat qua prijs vaak niet interessant is, aanegzien ik vaak verder dan Keulen moet.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 15 sep 2019, 15:23 Nog een bijkomende vraag: is het normaal dat ik een ticket "regularisatie op de trein" moet betalen, als ik voor het opstappen een ticket koop?
De app was om technische redenen niet beschikbaar, ik kon dus niet anders dan op de trein een ticket kopen (aan het loket stond te veel volk).
Het boordpersoneel weet denk ik niets van eventuele problemen met de app. Ik zou dat verschil bij de klantenservice terugvragen. Het beste met een screenshot van de problemen erbij.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door groentje »

ICE valt inderdaad vaak uit. Ze hebben als ik het goed heb maar 4 stellen die België binnen mogen, en minstens 3 om de dienst uit te voeren, maar dan zitten ze echt zonder reserve, en er zijn vaak problemen mee. Het helpt ook niet dat Keulen een flessenhals is van jewelste. Eerder deze week 2 stellen defect in Duitsland, en 4 ICE's afgeschaft, wellicht was het derde stel in onderhoud, of zo. DB gaat zich echt moeten herpakken, vrees ik.
De reactie van die Thalysbediende is ech wel ondermaats, maar hoe sterk je in je schoenen staat, daar is vooral @rvdborgt goed in om te antwoorden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rdv »

Dank voor de reacties.

Er stond op 3 Sep in de ochtend een ICE stel in de bundel in Luik, wellicht defect.
Er zou op 4 Sep (namiddag) ook een algemene seinstoring geweest zijn in Köln, maar online heb ik daar niets van teruggevonden.

Köln hbf is idd een flessenhals, maar ik vermoed dat dat zowel voor THA als voor ICE een probleem is. De plaag van kabeldiefstallen langs L2 vorig jaar had een impact op beide maatschappijen.
THA heeft als bijkomende risico dat de rit naar Keulen (en verder) steeds een vervolg is op een rit uit Parijs. Als er daar iets mis mee is, dan impacteert dat de verdere rit. ICE keert in Brussel, en heeft zo wat buffer (50 minuten, of zelfs meer door in Brussel-Noord of Luik te keren). Anderzijds heeft THA reservematerieel in Brussel, een afgeschafte avondrit van de ICE naar Brussel resulteert in een afgeschafte tegenrit de volgende dag.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 15 sep 2019, 16:32 ICE valt inderdaad vaak uit. Ze hebben als ik het goed heb maar 4 stellen die België binnen mogen, en minstens 3 om de dienst uit te voeren, maar dan zitten ze echt zonder reserve, en er zijn vaak problemen mee. Het helpt ook niet dat Keulen een flessenhals is van jewelste. Eerder deze week 2 stellen defect in Duitsland, en 4 ICE's afgeschaft, wellicht was het derde stel in onderhoud, of zo. DB gaat zich echt moeten herpakken, vrees ik.
Ik dacht dat inmiddels alle ICE3's voor Nederland en België dezelfde uitrusting hadden. Het NS-stel verschijnt bv. ook regelmatig in Brussel. Het echte probleem is de krappe materieelpositie van DB. Dat is overigens ook binnen Duitsland een probleem en wordt denk ik pas beter als ICE4 helemaal is afgeleverd.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door groentje »

Mogelijk, maar zoals je zegt, dan nog zitten ze krap qua materieel. En op de NBS Köln-Frankfurt mogen dacht ik ook nog altijd alleen maar ICE3-stellen, omdat de andere niet snel genoeg kunnen (optrekken), wat de krapte ook al niet helpt. Ik hoop dat DB z'n spullen snel op orde heeft, het begint behoorlijk pijnlijk te worden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door trainlovertje »

Wat vraag nummer 2 betreft: DB stuurt wel altijd mails naar haar klanten als de dienstregeling van de geboekte trein gewijzigd werd. Op het ticket dat je eerder aankocht blijft wel steeds het foute uur staan. Als deze dan effectief gereden heeft, weet ik niet. Maar een ICE enkel afschaffen tussen Aken en Keulen heb ik in ieder geval nooit geweten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 15 sep 2019, 22:53 Wat vraag nummer 2 betreft: DB stuurt wel altijd mails naar haar klanten als de dienstregeling van de geboekte trein gewijzigd werd. Op het ticket dat je eerder aankocht blijft wel steeds het foute uur staan. Als deze dan effectief gereden heeft, weet ik niet. Maar een ICE enkel afschaffen tussen Aken en Keulen heb ik in ieder geval nooit geweten.
Volgens Zugfinder heeft ICE 14 gewoon gereden en wel op tijd:
https://www.zugfinder.de/zuginfo.php?zugnr=ICE_14
Verder is het helaas een dag te laat om de trein op te zoeken m.b.v. vertragingsattest van de NMBS. Die kent namelijk ook (meestal) de vertragingen in het buitenland, zoals die door DB worden doorgegeven.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rdv »

D
rvdborgt schreef: 15 sep 2019, 23:02 Verder is het helaas een dag te laat om de trein op te zoeken m.b.v. vertragingsattest van de NMBS. Die kent namelijk ook (meestal) de vertragingen in het buitenland, zoals die door DB worden doorgegeven.
Ik heb het NMBS vertragingsattest gedownload, daar staat op dat de trein op tijd uit Aken vertrokken is.
Blijkbaar was de realtime info van DB aardig in de war: aankomst op spoor 9 op tijd, vertrek van spoor 6 met +10.

In Köln zou ICE14 tijdig vertrokken zijn. Blijft een misterie waarom meerdere mensen me vertelden dat de trein in Köln afgeschaft zou zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE 4 & 7 september 2019 - uitval en weigering THA om reizigers mee te nemen

Bericht door rdv »

rdv schreef: 15 sep 2019, 15:08 Vraag 4: Heeft er iemand vertragings- en uitvalstatistieken voor THA vs. ICE (op Brussel - Keulen in het bijzonder, of voor THA en de ICE-lijn Brussel-Franfürt)?
Dankzij het antwoord van Rian heb ik Zugfinder.de ontdekt.
Ik ben daar de statistieken per trein verzameld, en blijkt dat THA tussen Brussel en Köln geen betere stiptheid heeft dan de ICE (76% van de THA treinen komt aan binnen de 6 minuten na voorziene aankomsttijd - bij ICE is dat 79%; gemiddelde vertraging bij THA is 4,5 minuten, voor ICE 4,1 minuten). Vooral richting Duitsland is ICE veel betrouwbaarder (gemiddelde vertraging een halve minuut, stiptheid 97% - versus gem. vertraging van THA 7,4 minuten en een stiptheid van 70%). De ruime keertijd in Brussel zit daar wellicht voor iets tussen. De THA is betrouwbaarder richting Brussel (82% rijdt stipt, versus 67% van de ICEs). THA heeft een ruimere keertijd in Duitsland dan ICE. Vooral ICEs 10 en 12 (de twee laatste van de dag) hebben heel slechte cijfers.

Ik heb wel de indruk dat er geen rekening gehouden wordt met uitval.
Mijn cijfers houden ook geen rekening met de zondagse ICEs (1118/1119).
Plaats reactie