Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 18 sep 2019, 13:53 en etcs geeft idd 15, 25 of 40 aan. Doch de capregel blijft van toepassing. Die maakt tot nu toe geen onderscheid of je nu op etcs dan wel tbl1+ rijdt.
Ik had begrepen dat dat ging aangepast worden, maar dat is blijkbaar dus nog steeds niet gebeurd... :roll:
Het gaat inderdaad niet over veel seinen, maar er zijn er toch enkele waar het wel verschil zou maken (perron 6 en 9 in Berchem, perron 1 in Ans, ...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 18 sep 2019, 21:13 Dus aan het gekruip komt geen einde, tenzij het uitrijsein open staat. Dank je voor de informatie.
Dat betekent tegelijk dat Infrabel nodig verdere stappen moet zetten om meer uitrijseinen open te zetten waar mogelijk.
Uiteraard moet er naar een gesloten sein toe traag gereden worden, dat zijn de gevaarlijke punten waar je geen risico wil nemen. Gelukkig zet Infrabel dan ook stappen om de gesloten seinen zoveel mogelijk te vermijden. Onder andere in Brussel-Noord is er de laatste maanden veel verbetering op dat vlak.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 18 sep 2019, 23:02Gelukkig zet Infrabel dan ook stappen om de gesloten seinen zoveel mogelijk te vermijden.
Dat zal dan toch niet voor goederentreinen zijn. Gisteren met een internationale goederentrein moeten stoppen in Sint-Niklaas om 2 lege reizigersstellen te laten uitwijken naar Sint-Niklaas Oost...
Of de ontelbare keren dat we achter de stoptrein belanden en kilometers lang op 2 gele moeten rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 18 sep 2019, 23:02
rvdborgt schreef: 18 sep 2019, 21:13 Dus aan het gekruip komt geen einde, tenzij het uitrijsein open staat. Dank je voor de informatie.
Dat betekent tegelijk dat Infrabel nodig verdere stappen moet zetten om meer uitrijseinen open te zetten waar mogelijk.
Uiteraard moet er naar een gesloten sein toe traag gereden worden, dat zijn de gevaarlijke punten waar je geen risico wil nemen. Gelukkig zet Infrabel dan ook stappen om de gesloten seinen zoveel mogelijk te vermijden. Onder andere in Brussel-Noord is er de laatste maanden veel verbetering op dat vlak.
Het zal ook tijd worden na 5 jaar...
Wat betreft dat gekruip: wat voor probleem is er dan als je met ETCS "slechts" een normale remcurve afdwingt voor een gesloten sein? Ik bedoel: die remcurve zorgt er toch zelf al voor dat een trein altijd voor dat sein tot stilstand zal komen? Of worden er voor die remcurve geen nadere gegevens van de trein gebruikt, waardoor het seinstelsel altijd van het slechtste geval moet uitgaan (herfst, regen, bladeren, noem maar op)?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Die curve is materieelgebonden. De helling neemt hij ook in rekening.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 18 sep 2019, 23:00
Steven schreef: 18 sep 2019, 13:53 en etcs geeft idd 15, 25 of 40 aan. Doch de capregel blijft van toepassing. Die maakt tot nu toe geen onderscheid of je nu op etcs dan wel tbl1+ rijdt.
Ik had begrepen dat dat ging aangepast worden, maar dat is blijkbaar dus nog steeds niet gebeurd... :roll:
Het gaat inderdaad niet over veel seinen, maar er zijn er toch enkele waar het wel verschil zou maken (perron 6 en 9 in Berchem, perron 1 in Ans, ...)
Op zich maakt die capregel bij etcs weinig uit aangezien het gros van de seinen in etcs een release speed van 25 km/u hebben wat dus minder is als de capregel. Bij een Traxx rijd je dan best 20 want als je dergelijk sein gaat naderen aan 22 km/u dan staat etcs al te janken wat dan niet leuk is voor de oren van de tb
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 19 sep 2019, 10:23
Shrek schreef: 18 sep 2019, 23:00
Steven schreef: 18 sep 2019, 13:53 en etcs geeft idd 15, 25 of 40 aan. Doch de capregel blijft van toepassing. Die maakt tot nu toe geen onderscheid of je nu op etcs dan wel tbl1+ rijdt.
Ik had begrepen dat dat ging aangepast worden, maar dat is blijkbaar dus nog steeds niet gebeurd... :roll:
Het gaat inderdaad niet over veel seinen, maar er zijn er toch enkele waar het wel verschil zou maken (perron 6 en 9 in Berchem, perron 1 in Ans, ...)
Op zich maakt die capregel bij etcs weinig uit aangezien het gros van de seinen in etcs een release speed van 25 km/u hebben wat dus minder is als de capregel. Bij een Traxx rijd je dan best 20 want als je dergelijk sein gaat naderen aan 22 km/u dan staat etcs al te janken wat dan niet leuk is voor de oren van de tb
Zoals iemand anders al heeft gezegd, de CAP regel telt niet bij etcs. Als je een release speed hebt van 40 kan je daar dus perfect aan 40 naartoe rijden. Cap is een regel die enkel telt bij laterale signalisatie.
En ook bij alle andere materiaal begint het verschrikkelijk van zijn oren te maken zolang je niet meer dan 3km/u onder de maximale snelheid zit (bij een beperking). Daardoor rijden vrijwel alle bestuurders nog trager.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Logisch. Wie wil dat irritant biepje langdurig horen? Ik alvast niet en zover ik de collega’s ken niemand anders :mrgreen: of zouden er toch uitzonderingen zijn?
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Davy »

Dit viel me toch op. 8 minuten voor gepland vertrek, maar sein staat al open.Afbeelding Edit: ook het binnenlopen te Brugge gaat erg vlot, ook daar staat het sein al open.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 19 sep 2019, 19:38 Dit viel me toch op. 8 minuten voor gepland vertrek, maar sein staat al open.

Edit: ook het binnenlopen te Brugge gaat erg vlot, ook daar staat het sein al open.
In Gent zijn er inderdaad wel een paar zaken verbeterd. Ik merk dat sinds een paar weken het uitrijsein op spoor 11 richting Brussel ook vaak vroeger open komt (toch voor de 417 die ik meestal neem), waardoor de trein ook vanuit Kortrijk met een redelijke vaart kan binnenkomen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 19 sep 2019, 20:22
Davy schreef: 19 sep 2019, 19:38 Dit viel me toch op. 8 minuten voor gepland vertrek, maar sein staat al open.

Edit: ook het binnenlopen te Brugge gaat erg vlot, ook daar staat het sein al open.
In Gent zijn er inderdaad wel een paar zaken verbeterd. Ik merk dat sinds een paar weken het uitrijsein op spoor 11 richting Brussel ook vaak vroeger open komt (toch voor de 417 die ik meestal neem), waardoor de trein ook vanuit Kortrijk met een redelijke vaart kan binnenkomen.
Dat zijn dus de maatregelen die Infrabel neemt om het verkeer vlotter te laten verlopen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 19 sep 2019, 22:36
rvdborgt schreef: 19 sep 2019, 20:22
Davy schreef: 19 sep 2019, 19:38 Dit viel me toch op. 8 minuten voor gepland vertrek, maar sein staat al open.

Edit: ook het binnenlopen te Brugge gaat erg vlot, ook daar staat het sein al open.
In Gent zijn er inderdaad wel een paar zaken verbeterd. Ik merk dat sinds een paar weken het uitrijsein op spoor 11 richting Brussel ook vaak vroeger open komt (toch voor de 417 die ik meestal neem), waardoor de trein ook vanuit Kortrijk met een redelijke vaart kan binnenkomen.
Dat zijn dus de maatregelen die Infrabel neemt om het verkeer vlotter te laten verlopen.
Geen seconde te vroeg. Enig idee wanneer Leuven aan de beurt is?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 19 sep 2019, 22:46 Geen seconde te vroeg. Enig idee wanneer Leuven aan de beurt is?
In Leuven is er al een aanpassing geweest, op perron 3 kom je bijna nooit nog met stopopdracht binnen.
Maar er wordt constant geëvalueerd wat beter kan, dus misschien komen er nog wel aanpassingen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 19 sep 2019, 22:49
rvdborgt schreef: 19 sep 2019, 22:46 Geen seconde te vroeg. Enig idee wanneer Leuven aan de beurt is?
In Leuven is er al een aanpassing geweest, op perron 3 kom je bijna nooit nog met stopopdracht binnen.
Maar er wordt constant geëvalueerd wat beter kan, dus misschien komen er nog wel aanpassingen.
Spoor 3 is een paar maanden geleden aangepast inderdaad. Ik zat meer aan spoor 2 te denken. Zelfs in het weekend kom je daar bijna altijd op rood binnen, terwijl er dan zelden iets voor de IC naar Oostende zit. Maar ook op werkdagen is er verbering mogelijk.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Ik neem regelmatig de trein in Aarschot.
Daar staat het sein meestal minuten op voorhand open.
Die zaken lees ik hier helaas zelden tot nooit; stel dat er van Lier naar Leuven wordt gereden staan er hooguit in Lier of Leuven wat seinen met dubbel geel open of zijn ze gesloten.
Tim schreef: 18 sep 2019, 23:12 Dat zal dan toch niet voor goederentreinen zijn. Gisteren met een internationale goederentrein moeten stoppen in Sint-Niklaas om 2 lege reizigersstellen te laten uitwijken naar Sint-Niklaas Oost...
Of de ontelbare keren dat we achter de stoptrein belanden en kilometers lang op 2 gele moeten rijden.
Daar wordt véél te weinig aandacht aan besteed.
Het is zeker geoorloofd een stoptrein enkele minuten op te houden als er een zware goederentrein daardoor zijn snelheid en rit kan behouden.
Mooi voorbeeld is 47061 Petrol-Basel: die steek je toch niet achter een stoptrein als het niet nodig is.
Sommigen denken nog altijd dat een reizigerstrein altijd eerst moet en houden de goederentreinen staande.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie