
ETCS in België
Re: Binnenkomen op rood
Ik dacht dat de snelheid waaraan een wissel mocht worden bereden, afhing van de technische aspecten van die wissel. Dat is dus blijkbaar niet het enige criterium? Waarom is dit zo?Ducktape schreef: ↑20 sep 2019, 22:46 ETCS zorgt vooral voor een vlottere doorstroming onder de baan. Zo laat ETCS vaak hogere snelheden toe dan de laterale seininrichting (bv. richting de luchthaven komende van Leuven mag je lateraal de wissel van L36 naar L36C/1 maar tegen 70 nemen, onder ETCS 90.
Re: Binnenkomen op rood
Met enkel borden en lichtcijfers op seinen kan je niet alle snelheidssprongen nauwkeurig weergeven, daarom wordt er daar vereenvoudigd,en dat is uiteraard altijd naar de tragere kant. In ETCS kunnen we wel exact de snelheid geven die technisch mogelijk is.Asterix schreef:Ik dacht dat de snelheid waaraan een wissel mocht worden bereden, afhing van de technische aspecten van die wissel. Dat is dus blijkbaar niet het enige criterium? Waarom is dit zo?Ducktape schreef: ↑20 sep 2019, 22:46 ETCS zorgt vooral voor een vlottere doorstroming onder de baan. Zo laat ETCS vaak hogere snelheden toe dan de laterale seininrichting (bv. richting de luchthaven komende van Leuven mag je lateraal de wissel van L36 naar L36C/1 maar tegen 70 nemen, onder ETCS 90.
Re: Binnenkomen op rood
Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Re: Binnenkomen op rood
Neen want verderop ligt een wissel van 70. In ETCS kan je beide snelheden doorgeven, in laterale seininrichting enkel de 70.Asterix schreef:Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Re: Binnenkomen op rood
Okay, nu begrijp ik het. Het is een opeenvolging van wissels waarbij de tweede aan 70 km/u moet worden bereden. Op die manier zijn het toch de kenmerken van de wissel die de snelheid bepalen.Shrek schreef: ↑21 sep 2019, 17:03Neen want verderop ligt een wissel van 70. In ETCS kan je beide snelheden doorgeven, in laterale seininrichting enkel de 70.Asterix schreef:Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Bedankt!
Re: ETCS in België.
De wissels aan Y.Luchthaven aan het begin van de tunnel zijn 60, niet 70. Lateraal geeft het eerste sein een 7 en krijg je vervolgens een verlaging met borden naar 60. In ETCS krijg je 90 aan de eerste wissel van Y.Nossegem en een remcurve naar 60 vanaf de tweede wissel aan Y.Luchthaven.
Ik zie twee mogelijkheden waarom het sein aan Y.Nossegem 7 geeft: Als je daar een 9 geeft op het sein is er misschien niet meer voldoende afstand om achter de wissel een verlaging naar 60 te geven vóór de wissels van Y.Luchthaven. Een andere reden zou kunnen zijn dat de afstand tussen de twee opeenvolgende seinen te klein is om af te remmen moest het tweede rood staan als je de eerste wissel aan 90 mag voorbijrijden, en dat bij 70 de afstand wel groot genoeg is, en ze hadden geen zin om er korte secties van te maken met de bijbehorende complicaties. ETCS moet geen rekening houden met de afstanden die lateraal tussen seinen en borden moeten gebruikt worden om snelheden en remurves te berekenen en kan dus gewoon de snelheid die toegelaten is op elk stuk spoor en wissel geven.
Ik zie twee mogelijkheden waarom het sein aan Y.Nossegem 7 geeft: Als je daar een 9 geeft op het sein is er misschien niet meer voldoende afstand om achter de wissel een verlaging naar 60 te geven vóór de wissels van Y.Luchthaven. Een andere reden zou kunnen zijn dat de afstand tussen de twee opeenvolgende seinen te klein is om af te remmen moest het tweede rood staan als je de eerste wissel aan 90 mag voorbijrijden, en dat bij 70 de afstand wel groot genoeg is, en ze hadden geen zin om er korte secties van te maken met de bijbehorende complicaties. ETCS moet geen rekening houden met de afstanden die lateraal tussen seinen en borden moeten gebruikt worden om snelheden en remurves te berekenen en kan dus gewoon de snelheid die toegelaten is op elk stuk spoor en wissel geven.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Bedankt voor deze boeiende uitleg. Enig idee wanneer we die nieuwe versie van ETCS mogen verwachten?
Wat de aansluitingen betreft, denk ik dat je dat geval per geval moet bekijken, rekening houdend met bv. extra P-treinen in de spits die als back-up kunnen dienen. De hele dag te traag rijden omdat er in de spits één of twee slome dubbeldekkers tussen zitten is ook niet ideaal. Met dubbeldekmotorstellen ipv gesleepte stammen zou dat verschil kleiner zijn maar dat is een ander debat.
Wat de aansluitingen betreft, denk ik dat je dat geval per geval moet bekijken, rekening houdend met bv. extra P-treinen in de spits die als back-up kunnen dienen. De hele dag te traag rijden omdat er in de spits één of twee slome dubbeldekkers tussen zitten is ook niet ideaal. Met dubbeldekmotorstellen ipv gesleepte stammen zou dat verschil kleiner zijn maar dat is een ander debat.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Dit gaat over level 1 neem ik aan.stefanic schreef: ↑18 okt 2019, 06:51 Vroeger als je als bestuurder aan een dubbelgeel sein kwam, wist je: op dit moment staat het volgende sein op rood, en ging je wat trager rijden. Zag je dan in de verte dat dat sein alweer op dubbelgeel of zelfs groen sprong, kon je terug versnellen. Dit kan met de huidige versie ETCS niet meer.
Dat kan bij mijn weten wel maar dan heb je wat extra dingen nodig, zoals extra bakens of lussen waarmee de trein de stand van het volgende sein kan uitlezen.
Dat kost een beetje geld maar vertraging produceren kost blijkbaar minder, dus dat is dan niet belangrijk

Groetjes,
Rian
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Met level 2 heb je continu informatie. Dit is actief op lijnen 3, 4 en 73 en zal in de toekomst op vele andere lijnen komen. Lijn 73 is de testlijn om level 2 etcs te activeren op lijnen met laterale seinen.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Ik doe een voorzichtige schatting: als ETCS2 veralgemeend wordt, stijgt de stiptheid met 3à4 %, kan men de rittijden inkorten en wordt het voor iedereen beter.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Dit heb ik al een paar keer willen vragen, met excuus voor mijn onwetendheid: wat zijn laterale seinen?lijnen met laterale seinen
Gaat het hier enkel om de lichten rood/geel/groen al dan niet dubbel, of slaat het ook op de vele soorten en types bordjes, al dan niet verlicht, langsheen het spoor?
Welke andere soorten seinen zijn er nog, behalve laterale? Diagonale, misschien, of hyperbolische?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Volgens deze informatie van Infrabel zal uiteindelijk 3422 km ETCS 1 (Full Supervision of Limited Supervision) krijgen en 2835 km ETCS 2 en 142 km ETCS1+2.
Als het Masterplan volledig is uitgevoerd (2025 ?), zal er dus nog altijd meer ETCS 1 dan ETCS 2 zijn.
Maar zoals Rian al opmerkte kan de Infill functionaliteit ook geimplementeerd worden met ETCS Level 1 met extra bakens of Euroloop of radio.
Ik weet niet of dit al zo is (volgens de uitleg van Stefanic niet) of dat gepland is in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Adler op 19 okt 2019, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Je hebt twee soorten lijnen
Lijnen met laterale seinen of kortweg al huidige klassieke lijnen in België en worden dus beveiligd met lichtseinen.
Lijnen met stopmerkborden (SMB) of alle huidige hogesnelheidslijnen (HSL’s) in België
Lijnen met laterale seinen of kortweg al huidige klassieke lijnen in België en worden dus beveiligd met lichtseinen.
Lijnen met stopmerkborden (SMB) of alle huidige hogesnelheidslijnen (HSL’s) in België
Re: dienstregeling binnenland december 2019
Er gaat nog erg veel level 1 uitgerold worden omdat voor level 2 te kunnen implementeren de infrastructuur ook vaak helemaal vernieuwd moet worden, en Infrabel daar geen geld voor heeft. Op lange termijn zal die level 1 ook wel naar level 2 omgebouwd worden maar dat is onmogelijk tegen 2025 als heel het net onder ETCS moet zitten.