Geldigheid Weekendbiljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

Als ik op de website een weekendbiljet koop van Heide naar Roosendaal, staat er op de site:
"Dit biljet is geldig vanaf vrijdag 19 uur tot de laatste trein op zondag."
Ook op de pagina die je te zien krijgt als je op Meer info... klikt, staat dit.
Dit zou dus betekenen dat je bijvoorbeeld op zaterdag de heenreis kan doen en op zondag de terugreis.

Als je echter het biljet afprint, staat er op Reisdatum: ....

Er wordt 1 reisdatum vermeld, namelijk de dag die je hebt aangeduid bij de eerste stap van de bestelprocedure.

Wie heeft er nu gelijk, de website of wat er op het ticket staat ?
Of heeft reisdatum enkel betrekking op de heenreis ?

Het grappige is nog dat als je bij de bestelling als datum van vertrek een zaterdag invult en datum van trugreis een zondag, je maar 1 biljet te zien krijgt, namelijk een biljet voor een huisdier.
Een fantastische website is dat.
weekend.jpg
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

Ik begrijp er eerlijk gezegd niets meer van.

Op een ander NMBS document over het Weekendbiljet vond ik het volgende :

Weekendbiljetten die op de website nmbs.be of in de NMBS-app worden gekocht, worden uitgegeven als 2 enkele
biljetten* indien de heen- en de terugreis op een andere dag worden afgelegd. Een eerste biljet is voorzien voor de
heenreis, een tweede voor de terugreis.


Zoals ik al zei ,als je voor Heide-Roosendaal als datum van de heenreis een zaterdag invult en als datum voor de terugreis de daaropvolgende zondag, krijg je maar 1 soort biljet te zien, namelijk voor een huisdier.

Vul je voor heen- en terugreis dezelfde dag in , dan krijg je alle soorten te zien, dus ook het weekendbiljet, maar er wordt maar 1 biljet afgedrukt met 1 reisdatum.

Wat is dat toch allemaal ?

Ik heb de vraag gesteld aan 10-14 B-MS 14. Eens zien wat ze gaan antwoorden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 22 sep 2019, 17:07 Op een ander NMBS document over het Weekendbiljet vond ik het volgende :

Weekendbiljetten die op de website nmbs.be of in de NMBS-app worden gekocht, worden uitgegeven als 2 enkele
biljetten* indien de heen- en de terugreis op een andere dag worden afgelegd. Een eerste biljet is voorzien voor de
heenreis, een tweede voor de terugreis.


Zoals ik al zei ,als je voor Heide-Roosendaal als datum van de heenreis een zaterdag invult en als datum voor de terugreis de daaropvolgende zondag, krijg je maar 1 soort biljet te zien, namelijk voor een huisdier.

Vul je voor heen- en terugreis dezelfde dag in , dan krijg je alle soorten te zien, dus ook het weekendbiljet, maar er wordt maar 1 biljet afgedrukt met 1 reisdatum.

Wat is dat toch allemaal ?

Ik heb de vraag gesteld aan 10-14 B-MS 14. Eens zien wat ze gaan antwoorden.
Lijkt me een bug. Weekendretours naar Roosendaal/Maastricht/Aken zijn overigens voor dezelfde prijs ook via b-europe.com te koop. Ook als de terugreis niet op dezelfde dag is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 22 sep 2019, 18:37
Lijkt me een bug. Weekendretours naar Roosendaal/Maastricht/Aken zijn overigens voor dezelfde prijs ook via b-europe.com te koop. Ook als de terugreis niet op dezelfde dag is.

Groetjes,
Rian
Nog maar eens de zoveelste bug dan.
Ik heb het nagekeken op de site van b-europe.
Inderdaad, daar kan je het ook kopen voor dezelfde prijs.
Die website is trouwens veel beter en logischer opgebouwd.
Men kiest eerst de leeftijds categorie en op het volgende scherm krijgt men enkel de prijs te zien die van toepassing is, en geen 10 nutteloze varianten zoals op de binnenlandse website.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door JHS2013 »

Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de NS geen weekendretours meer aanbiedt?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

JHS2013 schreef: 22 sep 2019, 19:31 Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de NS geen weekendretours meer aanbiedt?
Dan zou je het op de website van b-europe toch ook niet meer kunnen kopen ?
Daar kan het wel.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 22 sep 2019, 19:31 Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de NS geen weekendretours meer aanbiedt?
Nee, dat staat er helemaal los van.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door dentheo »

Anderzijds hebben enkele stations op lijn 12 toch nog speciaal tarief naar Roosendaal ? Retour voor prijs van enkeltje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

dentheo schreef: 22 sep 2019, 22:08 Anderzijds hebben enkele stations op lijn 12 toch nog speciaal tarief naar Roosendaal ? Retour voor prijs van enkeltje ?
Een weekendbiljet is nog altijd goedkoper dan een standaardbiljet h/t.
Maar door een bug kan je dus geen weekendbiljet kopen op de nmbs site als datum heen niet gelijk is aan datum terug.
Dezelfde fout treedt overigens ook op bij een standaardbiljet.
Je kan ook geen standaardbiljet kopen h/t naar Roosendaal als datum heen niet geiljk is aan datum terug, enkel voor een hond.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door dekooiker »

Adler schreef: 22 sep 2019, 17:07 Zoals ik al zei ,als je voor Heide-Roosendaal als datum van de heenreis een zaterdag invult en als datum voor de terugreis de daaropvolgende zondag, krijg je maar 1 soort biljet te zien, namelijk voor een huisdier.
Prachtig.
Reizigers gelijkstellen met beesten gebeurde zowel bij de spoorwegen als De Lijn al in de praktijk maar nu heb je er zelfs een vervoerbewijs voor.

Alweer verlang ik naar de tijd waar de lokettist u vlot het juiste biljet kon geven.
Die mensen konden, toen nog want de mogelijkheid bestaat niet meer, ook een terugreis uit een ander station aanbieden.
Daar was je als reiziger iets mee.
Jammer dat in tijden van internetverkoop onze vervoersmaatschappijen er niet in slagen om hun producten correct aan te bieden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: 23 sep 2019, 09:04 Prachtig.
Reizigers gelijkstellen met beesten gebeurde zowel bij de spoorwegen als De Lijn al in de praktijk maar nu heb je er zelfs een vervoerbewijs voor.

Alweer verlang ik naar de tijd waar de lokettist u vlot het juiste biljet kon geven.
Die mensen konden, toen nog want de mogelijkheid bestaat niet meer, ook een terugreis uit een ander station aanbieden.
Daar was je als reiziger iets mee.
Jammer dat in tijden van internetverkoop onze vervoersmaatschappijen er niet in slagen om hun producten correct aan te bieden.
Op 22 maart 2019 gaf de reisplanner van de NMBS enkel nog bussen aan.
Nu mogen alleen nog honden en katten mee met de trein naar Roosendaal.
Wat gaat het volgende zijn ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 22 sep 2019, 19:50
JHS2013 schreef: 22 sep 2019, 19:31 Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de NS geen weekendretours meer aanbiedt?
Nee, dat staat er helemaal los van.

Groetjes,
Rian
Rian, onrechtstreeks kan het er wel mee te maken hebben. Ik verklaar me nader.
Het weekendbiljet Roosendaa/Maastricht/Aachen is aan een reeks voorwaarden verbonden zoals uitgelegd in het pdf document dat je kan downloaden op de website van NMBS.
Een van die voorwaarden is:
Je dient de heenreis af te leggen vóór de terugreis.
Op het eerste zicht is dit een bizarre voorwaarde, maar deze voorwaarde is ongetwijfeld ingevoerd om te vermijden dat iemand die in Nederland of Duitsland woont, zo een weekendbiljet zou aankopen op de website om een weekend in Belgie door te brengen.
Wat ik nu vermoed is dat de maker van de website deze voorwaarde heeft willen programmeren maar daarbij een fout heeft gemaakt of gewoon te lui is geweest om het correct te programmeren waardoor het nu ook onmogelijk is om in de richting Belgie->Roosendaal/Maastricht/Aachen dit biljet te kopen als de 2 datums verschillend zijn.
Ik heb wel gemerkt dat op de website van b-europe het wel mogelijk is een h/t biljet te kopen van Roosendaal/Maastricht/Aachen naar een Belgisch station aan de prijs van een weekendbiljet, ook als de datum van de heenreis (naar Belgie dus) vroeger is dan de datum van de terugreis, zolang beide data in hetzelfde weekend vallen.
Op die manier kan iemand die in Nederland of Duitsland woont dus toch nog die regel omzeilen.
Ik weet niet of NS of DB daar zo gelukkig mee zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 24 sep 2019, 07:11
rvdborgt schreef: 22 sep 2019, 19:50
JHS2013 schreef: 22 sep 2019, 19:31 Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat de NS geen weekendretours meer aanbiedt?
Nee, dat staat er helemaal los van.
Rian, onrechtstreeks kan het er wel mee te maken hebben. Ik verklaar me nader.
Het weekendbiljet Roosendaa/Maastricht/Aachen is aan een reeks voorwaarden verbonden zoals uitgelegd in het pdf document dat je kan downloaden op de website van NMBS.
Een van die voorwaarden is:
Je dient de heenreis af te leggen vóór de terugreis.
Op het eerste zicht is dit een bizarre voorwaarde, maar deze voorwaarde is ongetwijfeld ingevoerd om te vermijden dat iemand die in Nederland of Duitsland woont, zo een weekendbiljet zou aankopen op de website om een weekend in Belgie door te brengen.
Wat ik nu vermoed is dat de maker van de website deze voorwaarde heeft willen programmeren maar daarbij een fout heeft gemaakt of gewoon te lui is geweest om het correct te programmeren waardoor het nu ook onmogelijk is om in de richting Belgie->Roosendaal/Maastricht/Aachen dit biljet te kopen als de 2 datums verschillend zijn.
Ik heb wel gemerkt dat op de website van b-europe het wel mogelijk is een h/t biljet te kopen van Roosendaal/Maastricht/Aachen naar een Belgisch station aan de prijs van een weekendbiljet, ook als de datum van de heenreis (naar Belgie dus) vroeger is dan de datum van de terugreis, zolang beide data in hetzelfde weekend vallen.
Op die manier kan iemand die in Nederland of Duitsland woont dus toch nog die regel omzeilen.
Ik weet niet of NS of DB daar zo gelukkig mee zijn.
De tarieven en voorwaarden zijn afgestemd met NS en AVV/DB. Het was en is mogelijk om vanuit Roosendaal, Aken en Maastricht tickets van dit gamma naar België te kopen, ook als de terugreis op een latere dag is, en er zijn veel reizigers die dat ook doen, via de website (momenteel alleen via b-europe), de automaten in die stations en bij de conducteur.
De voorwaarde dat je de heenreis voor de terugreis moet afgleggen staat overigens ook in de voorwaarden voor het binnenlandse weekendretour.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 24 sep 2019, 09:48
De tarieven en voorwaarden zijn afgestemd met NS en AVV/DB. Het was en is mogelijk om vanuit Roosendaal, Aken en Maastricht tickets van dit gamma naar België te kopen, ook als de terugreis op een latere dag is, en er zijn veel reizigers die dat ook doen, via de website (momenteel alleen via b-europe), de automaten in die stations en bij de conducteur.
De voorwaarde dat je de heenreis voor de terugreis moet afgleggen staat overigens ook in de voorwaarden voor het binnenlandse weekendretour.

Groetjes,
Rian
Dan begrijp ik niet de betekenis van die voorwaarde.
Als ik een weekend biljet koop van A naar B , dan veronderstel ik dat ik dicht bij A woon en op reis wil naar B.
Waarom zou ik dan eerst van B naar A reizen en de dag nadien van A naar B ?

De enige reden van die voorwaarde die ik me kan indenken is de reden die ik heb gegeven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geldigheid Weekendbiljet

Bericht door overweg13 »

Vermoedelijk staat dit in de reglementering om te vermijden dat iemand het weekendbiljet, gezien de geldigheidsperiode, meer dan 1 keer gebruikt, m.a.w. van A naar B, van B naar A op zaterdag en opnieuw van A naar B en van B naar A op zondag. Als je biljet dan niet tijdens de heenreis op zaterdag, maar wel tijdens de terugreis op zaterdag, dan verhindert deze regel dat je op zondag nog eens van A naar B reist met het reeds gebruikte biljet. Het is maar een veronderstelling, hoor.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie