Zwaar ongeval in Kapellen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Shrek »

Adler schreef:In het voorjaar van 2020 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de heraanleg van de ‘schuine’ spooroverweg op de Kalmthoutsesteenweg (N122) in Kapellen. Er komt een overzichtelijkere aansluiting van de De Pretlaan op de Kalmthoutsesteenweg, een dubbelrichtingsfietspad en nieuwe oversteken voor fietsers, zodat die niet meer over de schuinliggende rails moeten rijden.
763.jpg
Zoveel moeite doen om toch maar geen brug te moeten bouwen, typisch awv.
De weggebruiker zal het gelach wel betalen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door jan_olieslagers »

De weggebruiker zal het gelach wel betalen.
Misschien eerder het "gelag"? Gelach bij dit verhaal ware wel heel erg cynisch. Maar bovenal zie ik alweer de typische reflex om de zwarte piet naar anderen te schuiven. En AWV is een gemakkelijk slachtoffer want ook daar zijn de budgetten krap. Pot <--> Ketel?

Dat gezegd zijnde ben ik graag akkoord dat een brug de enige echte oplossing vormt, en dat al de rest maar voor de etalage dient. Toch mag AWV er fier op gaan dat ze tenminste IETS doen, hoe weinig ook, in plaats van alleen maar de hete patat naar anderen te schuiven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 26 sep 2019, 11:35
dentheo schreef:Volgens facebook waren er mensen van Infrabel aan het werk in de buurt en hebben zij de passagiers uit de wagen geholpen.
Dan verbaast het mij wel, dat zij met hun "interne communicatie middelen" er niet in geslaagd zijn de trein nog tegen te houden...
Dat is een keuze die je moet maken: ga je die mensen uit hun auto halen of begin je rond te bellen?
INDERDAAD, maar ik dacht niet aan rondbellen...
Ik dacht gewoon een intern noodnummer bellen, dichtsbijzijnde seinpost.
Zoiets zal er toch zijn, als er een kabelspoel of andere spullen op het spoor belanden ofzo.
En dat kan één man doen terwijl het groepje naar de auto loopt.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door kika »

Adler schreef: 26 sep 2019, 17:50 In het voorjaar van 2020 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de heraanleg van de ‘schuine’ spooroverweg op de Kalmthoutsesteenweg (N122) in Kapellen. Er komt een overzichtelijkere aansluiting van de De Pretlaan op de Kalmthoutsesteenweg, een dubbelrichtingsfietspad en nieuwe oversteken voor fietsers, zodat die niet meer over de schuinliggende rails moeten rijden.

763.jpg
Bedankt voor die info. Gelukkig dat de perrons van Kapellenbos 15 (?) jaar geleden zijn verwijderd, dan kan het nu snel gaan :wink: Of zaten die aan de kant van wat nu een café is? Wat ik niet snap is de suggestie van een brug als 'enige oplossing.' Er worden 2 dingen aangepakt: de ellende voor de fietsers, naast de dagelijkse zijn er in die streek ook wel wat zondagsfietsers die minder geoefend zijn met rails en zware e-bikes. En het andere van dat kruispunt met de Pretlaan, vaak (bijna-)ongelukken gezien. Dat tweede punt is sowieso een pijnpunt dat al jaren aangepakt mocht worden, de vorige heraanleg blonk uit in spaarzaamheid.

Maar waarom is pakweg een bak voor het spoor geen oplossing? Kost nog veel meer geld dan een fietsovergang lichtjes te verbeteren, uiteraard, maar voor de gewone weggebruiker ideaal. Alleen de treinreiziger krijgt er grauwe betonwand voor in de plaats, hoe zwaar dat argument meeweegt in een discussie over veiligheid weet ik niet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Zwaar ongeval in Kapellen

Bericht door Adler »

kika schreef: 27 sep 2019, 09:33
Bedankt voor die info. Gelukkig dat de perrons van Kapellenbos 15 (?) jaar geleden zijn verwijderd, dan kan het nu snel gaan :wink: Of zaten die aan de kant van wat nu een café is? Wat ik niet snap is de suggestie van een brug als 'enige oplossing.' Er worden 2 dingen aangepakt: de ellende voor de fietsers, naast de dagelijkse zijn er in die streek ook wel wat zondagsfietsers die minder geoefend zijn met rails en zware e-bikes. En het andere van dat kruispunt met de Pretlaan, vaak (bijna-)ongelukken gezien. Dat tweede punt is sowieso een pijnpunt dat al jaren aangepakt mocht worden, de vorige heraanleg blonk uit in spaarzaamheid.

Maar waarom is pakweg een bak voor het spoor geen oplossing? Kost nog veel meer geld dan een fietsovergang lichtjes te verbeteren, uiteraard, maar voor de gewone weggebruiker ideaal. Alleen de treinreiziger krijgt er grauwe betonwand voor in de plaats, hoe zwaar dat argument meeweegt in een discussie over veiligheid weet ik niet.
Volledig akkoord met u.
Ik weet alleen niet of die werken nu wel zullen doorgaan in 2020.
Aanvankelijk was gezegd dat dit reeds in 2018 zou gebeuren.
De nieuwe datum is intussen nu al 2020, maar het valt af te wachten of het weer niet gaat uitgesteld worden.
De werken zouden 4 maanden duren en gedurende die periode zou de Kalmthoutsesteenweg en de De Pretlaan volledig worden afgesloten voor alle verkeer.
Ik denk dat dit 1 van de problemen is waar men tegen opziet want de Kamthoutsesteenweg is een heel drukke verbindingsweg tussen Kapellen en Kalmthout (behalve dan om 2u 's nachts).
De halte Kapellenbos bevond zich inderdaad ter hoogte van die overweg, is in 1994 gesloten en in 2005-2006 afgebroken.
Plaats reactie