Kortste traject tussen 2 stations ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

Ik wil volgende week van Heide naar Welkenraedt.
De reisplanner geeft me enkel reizen te zien via Antwerpen en Brussel met de volgende melding:
Voor deze verbinding heb je mogelijk twee biljetten nodig.

Bij meer info staat;
Het biljet dat je gekocht hebt om te reizen tussen twee stations is geldig voor het kortste traject

Ik heb dus nog niets gekocht, maar tot daar.

Ik heb daarbij volgende vragen:

Waarom staat daar "mogelijk" ?
Zoals gezegd krijg ik enkel reizen te zien via Antwerpen en Brussel.
Ofwel is dit dus het kortste traject ofwel niet, maar niet soms.
Antwerpen en Brussel veranderen niet van plaats bij mijn weten.

Als dit niet het kortste traject is, hoe kan ik dan weten wat wel het kortste traject is ? Via Leuven, Hasselt,... ?
De reisplanner geeft nergens het aantal kilometers aan van een traject.

Als dit niet het kortste traject is moet ik dan ook 2 seniorenbiljetten kopen ?
Nogal zinloos omdat dit een vaste prijs is ongeacht het aantal kilometers.

Kortom, met de informatie die de reisplanner me geeft kan ik dus onmogelijk weten wat ik nu moet doen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

Er is nog een ander scherm waar je ook de prijs kan berekenen.

http://www.belgianrail.be/nl/biljetten- ... enten.aspx

Die geeft wel een aantal kilometers aan (173 km) maar geen traject !

Als prijs krijg ik dan de normale prijs van 1 biljet.

Maar hoe weet ik nu voor welk traject die 173 km geldt ?
Is dat nu zo moeilijk om de nodige informatie te geven.

Die module werkt ook maar half en half.
Als je 2 keer een prijs vraagt, krijg je de tweede keer al geen antwoord meer.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

Na lang zoeken heb ik het volgende gevonden:

In een document over het seniorenbiljet , staat het volgende;

Je kunt naar je bestemming rijden via de in kilometer kortste reisweg of via een alternatieve reisweg*.

In nog een ander document, heb ik de definitie gevonden van alternatieve reisweg:

Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of
wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.


Volgens die defintie zou je dus ook met een standaardbiljet niet de kortste weg moeten volgen, als aan de vermelde voorwaarden is voldaan, dus als je sneller kan aankomen langs een ander traject.
Want in het document over standaardbiljetten staat ook:
Je kunt naar je bestemming rijden via de in kilometer kortste reisweg of via een alternatieve reisweg*.

Die uitleg op de reisplanner dat je dus altijd het kortste traject moet volgen of anders 2 biljetten moet kopen klopt dus niet.
Daar staat letterlijk:

Als je wil reizen via een station dat niet op het kortste traject in km ligt, moet je twee biljetten kopen: eentje voor elke reis.

Dat is dus niet wat in de bovenstaande tekst staat.
Wat is het nu ?

Je moet bijna jurist zijn om met de trein te kunnen reizen in Belgie.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 28 sep 2019, 08:55 Volgens die defintie zou je dus ook met een standaardbiljet niet de kortste weg moeten volgen, als aan de vermelde voorwaarden is voldaan, dus als je sneller kan aankomen langs een ander traject.
Want in het document over standaardbiljetten staat ook:
Je kunt naar je bestemming rijden via de in kilometer kortste reisweg of via een alternatieve reisweg*.

Die uitleg op de reisplanner dat je dus altijd het kortste traject moet volgen of anders 2 biljetten moet kopen klopt dus niet.
Daar staat letterlijk:

Als je wil reizen via een station dat niet op het kortste traject in km ligt, moet je twee biljetten kopen: eentje voor elke reis.

Dat is dus niet wat in de bovenstaande tekst staat.
Wat is het nu ?

Je moet bijna jurist zijn om met de trein te kunnen reizen in Belgie.
De planner zegt wel vaker vreemde dingen. Ik heb al geleerd om deze opmerking gewoon te negeren.
Je mag gewoon de snelste route nemen. Verder geldt, bij voorwaarden die elkaar tegenspreken, altijd de versie die voor de klant het gunstigste is. Dat volgt uit de algemene consumentenwetgeving.
In de praktijk kan je gewoon reizen volgens wat de planner voorstelt. Uitzonderingen: HST's en wanneer je je bestemming eerst voorbijrijdt en daarna terugkeert.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 28 sep 2019, 10:28
De planner zegt wel vaker vreemde dingen. Ik heb al geleerd om deze opmerking gewoon te negeren.
Je mag gewoon de snelste route nemen. Verder geldt, bij voorwaarden die elkaar tegenspreken, altijd de versie die voor de klant het gunstigste is. Dat volgt uit de algemene consumentenwetgeving.
In de praktijk kan je gewoon reizen volgens wat de planner voorstelt. Uitzonderingen: HST's en wanneer je je bestemming eerst voorbijrijdt en daarna terugkeert.

Groetjes,
Rian
Ik heb het stilaan gehad met die reisplanner.
Het heeft me zeker 2 uur gekost om al die andere documenten (fiches) te vinden en te lezen waar dus compleet het tegengestelde instaat als op die reisplanner.
Ik begrijp dat dus niet dat men dergelijke zaken dan op die reisplanner zet.
Men heeft bij de NMBS een heel legertje goed betaalde juristen rondlopen die dergelijke zaken zouden moeten nazien.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 28 sep 2019, 10:28 wanneer je je bestemming eerst voorbijrijdt en daarna terugkeert.
En ook dat, zou enkel moeten verschijnen in de planner wanneer het relevant is. Als je van Antwerpen komt en je stapt over in Brussel Noord, kom je dan weer voorbij waar je eerst was gezien de tweede trein in dezelfde richting het station verlaat als de eerste? Trein van Brussel naar Munkzwalm via Gent en Kortrijk? Leuven-Zichem via Hasselt in het weekend (je komt 3 minuten eerder aan als je de rechtstreekse hebt gemist)… Jullie kunnen vast nog 101 andere voorbeelden bedenken. Als het gaat over vereenvoudigen van de formules, of verbeteren van de klantvriendelijkheid, zouden ze er goed aan doen om al die uitroeptekens te verzamelen en slechts in te zetten bij werken en HST's.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

kika schreef: 28 sep 2019, 11:22
En ook dat, zou enkel moeten verschijnen in de planner wanneer het relevant is. Als je van Antwerpen komt en je stapt over in Brussel Noord, kom je dan weer voorbij waar je eerst was gezien de tweede trein in dezelfde richting het station verlaat als de eerste? Trein van Brussel naar Munkzwalm via Gent en Kortrijk? Leuven-Zichem via Hasselt in het weekend (je komt 3 minuten eerder aan als je de rechtstreekse hebt gemist)… Jullie kunnen vast nog 101 andere voorbeelden bedenken. Als het gaat over vereenvoudigen van de formules, of verbeteren van de klantvriendelijkheid, zouden ze er goed aan doen om al die uitroeptekens te verzamelen en slechts in te zetten bij werken en HST's.
Voor de situatie die ik heb geschetst gaat het niet alleen om het tonen van niet-relevante waarschuwingen , waar die reisplanner inderdaad van overloopt maar ook over het vermelden van een regel die flagrant onjuist is, namelijk:
Als je wil reizen via een station dat niet op het kortste traject in km ligt, moet je twee biljetten kopen: eentje voor elke reis.

Ik heb nu nog het geduld om dat allemaal te zitten nakijken in die fiches maar 99,999 % van de klanten gaat dat niet doen.
Ik begrijp dat dus allemaal niet dat dit zomaar kan voor een bedrijf als de NMBS.

En ondertussen breekt Sophie Dutordoir zich het hoofd over waar ze de schilderijen moet hangen die Descheemaecker heeft achtergelaten in haar bureau, alsof dat het voornaamste probleem is van de NMBS.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

Ik heb het nu nogmaals gelezen op de website en die regel dat je 2 biljetten zou moeten kopen als je niet de kortste weg volgt slaat blijkbaar enkel op het geval als je de reis zou willen onderbreken in het tussengelegen station.
Men zou dat tenminste wat duidelijker kunnen zeggen in de hoofding.
En waarom maakt men al die regels toch zo ingewikkeld ?
Wat verschil maakt het nu uit of ik in Brussel onmiddellijk overstap op de eerstvolgende trein of eerst iets ga eten in het station ?
In het laatste geval moet ik dus 2 biljetten kopen omdat ik mijn reis heb onderbroken, terwijl ik juist hetzelfde aantal kilometer heb gereden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door trainlovertje »

Als je een biljet koopt tussen 2 stations ga je een overeenkomst aan die je de mogelijkheid geeft te reizen tussen deze beide stations via de kortste route in spoorkilometer. Maar in de realiteit is die kortste route zelden van belang, tenzij je ergens een tussenstop wil maken (dwz afstappen van een trein in een station waar je helemaal niet hoeft over te stappen of het niet nemen van de eerstvolgende aansluitende trein naar je bestemming), want er bestaat de "uitzondering" dat je mag afwijken van de kortste route als er een andere snellere route is. Bijna iedereen neemt namelijk de snelste route, dewelke wordt opgezocht via de reisplanner, waardoor niemand weet of hoeft te weten wat de kortste is.
Waarom mag je dan geen tussenstop maken op het traject van de snelste route? Omdat je dan later op je bestemming zal aankomen en het dan (naar alle waarschijnlijkheid) niet meer de snelste route is. In de praktijk wordt dit nooit gecontroleerd, dus maak je hier niet druk om.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 28 sep 2019, 17:35 In de praktijk wordt dit nooit gecontroleerd, dus maak je hier niet druk om.
Dat vind ik dan nog het ergste.
Soms heb ik de indruk dat men bij de NMBS denkt dat 95% van de reizigers fraudeurs zijn die alle mogelijke trucs uitvinden om toch maar niet te moeten betalen.
Men stelt tientallen regels en regeltjes op die dan maar half worden uitgelegd op de website of in de reisplanner.
Zoals bv "Je moet de heenreis doen voor de terugreis"
Ja hallo, denken ze misschien dat ik een tijdmachine heb om de tijd achteruit te doen gaan ?

Al dat gedoe zou allemaal niet nodig zijn als men hier ook de OV-chipkaart had ingevoerd zoals al jaren bestaat in Nederland.
Als ik naar Nederland reis moet ik nooit 1 ticket kopen.
Met 1 chipkaartje reis je met de trein, de bus, de tram, de metro en de waterbus zonder zich zorgen te maken over tickets.
De computer weet precies welke trajecten je hebt afgelegd ,wanneer en hoeveel het kost omdat je elke keer in- en uitcheckt.

Hier moet je voor alles een apart ticket kopen, elke vervoersmaatschappij heeft zijn eigen systeem, en dan mag dit niet en mag dat weer niet.

Erg.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 28 sep 2019, 18:24
trainlovertje schreef: 28 sep 2019, 17:35 In de praktijk wordt dit nooit gecontroleerd, dus maak je hier niet druk om.
Dat vind ik dan nog het ergste.
Soms heb ik de indruk dat men bij de NMBS denkt dat 95% van de reizigers fraudeurs zijn die alle mogelijke trucs uitvinden om toch maar niet te moeten betalen.
Men stelt tientallen regels en regeltjes op die dan maar half worden uitgelegd op de website of in de reisplanner.
Zoals bv "Je moet de heenreis doen voor de terugreis"
Ja hallo, denken ze misschien dat ik een tijdmachine heb om de tijd achteruit te doen gaan ?

Al dat gedoe zou allemaal niet nodig zijn als men hier ook de OV-chipkaart had ingevoerd zoals al jaren bestaat in Nederland.
Als ik naar Nederland reis moet ik nooit 1 ticket kopen.
Met 1 chipkaartje reis je met de trein, de bus, de tram, de metro en de waterbus zonder zich zorgen te maken over tickets.
De computer weet precies welke trajecten je hebt afgelegd ,wanneer en hoeveel het kost omdat je elke keer in- en uitcheckt.

Hier moet je voor alles een apart ticket kopen, elke vervoersmaatschappij heeft zijn eigen systeem, en dan mag dit niet en mag dat weer niet.

Erg.
Welkom in België! Ze zeggen niet voor niets dat wij plantrekkers zijn. Dat went wel hoor :wink:
En de OV chipkaart heeft ook zijn nadelen, maar dan voor de maatschappij en niet voor de consument: men kan niet nagaan of je de kortste reisweg genomen hebt tussen 2 stations. Je zou bijvoorbeeld een omweg kunnen gemaakt hebben via een andere stad zonder daarvoor te betalen...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 28 sep 2019, 18:47
Welkom in België! Ze zeggen niet voor niets dat wij plantrekkers zijn. Dat went wel hoor :wink:
En de OV chipkaart heeft ook zijn nadelen, maar dan voor de maatschappij en niet voor de consument: men kan niet nagaan of je de kortste reisweg genomen hebt tussen 2 stations. Je zou bijvoorbeeld een omweg kunnen gemaakt hebben via een andere stad zonder daarvoor te betalen...
In bijna alle stations staan poortjes.
Je kan dus het station niet verlaten zonder uit te checken of niet binnenkomen zonder in te checken.
Op die manier kan men dus wel weten dat je onderweg bent uitgestapt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 28 sep 2019, 18:53
trainlovertje schreef: 28 sep 2019, 18:47
Welkom in België! Ze zeggen niet voor niets dat wij plantrekkers zijn. Dat went wel hoor :wink:
En de OV chipkaart heeft ook zijn nadelen, maar dan voor de maatschappij en niet voor de consument: men kan niet nagaan of je de kortste reisweg genomen hebt tussen 2 stations. Je zou bijvoorbeeld een omweg kunnen gemaakt hebben via een andere stad zonder daarvoor te betalen...
In bijna alle stations staan poortjes.
Je kan dus het station niet verlaten zonder uit te checken of niet binnenkomen zonder in te checken.
Op die manier kan men dus wel weten dat je onderweg bent uitgestapt.
Juist, maar als treinfanaat zou ik wel eens durven rondrijden door heel het land zonder het station te verlaten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 28 sep 2019, 18:55
Juist, maar als treinfanaat zou ik wel eens durven rondrijden door heel het land zonder het station te verlaten.
Ik denk dat er ook wel op de tijd wordt gecheckt.
Als je 6 uur onderweg bent van Rotterdam naar Amsterdam, zal het systeem ook wel merken dat er iets niet klopt.
En er is ook nog altijd de controle in de trein zelf.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Kortste traject tussen 2 stations ?

Bericht door joverwimp »

Adler schreef: 28 sep 2019, 14:06 ... Wat verschil maakt het nu uit of ik in Brussel onmiddellijk overstap op de eerstvolgende trein of eerst iets ga eten in het station ?
In het laatste geval moet ik dus 2 biljetten kopen omdat ik mijn reis heb onderbroken, terwijl ik juist hetzelfde aantal kilometer heb gereden.
tegenwoordig mag je je reis onderbreken (zie eender welke biljetfiche) :
MAG IK MIJN REIS ONDERBREKEN?
Ja. Je mag je reis onderbreken* in om het even welk(e) station* of stopplaats* op je in kilometers kortste reisweg, en dit
in de richting van je bestemming.
Plaats reactie