Nachttreinen

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Ah, ik wist niet dat de autotransportinstallatie in Düsseldorf dicht gaat. Wat is daar de filosofie achter? Geen vraag naar? Het is niet omdat DB die markt heeft verlaten, dat er geen andere belangstellenden kunnen zijn...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 06 okt 2019, 18:59 Ah, ik wist niet dat de autotransportinstallatie in Düsseldorf dicht gaat. Wat is daar de filosofie achter? Geen vraag naar? Het is niet omdat DB die markt heeft verlaten, dat er geen andere belangstellenden kunnen zijn...
Het zou voor groot onderhoud zijn. Ze mogen die niet definitief sluiten zonder instemming van de huidige gebruikers en volgens mij moeten bestaande installaties in bruikbare toestand worden gehouden. De Duitse spoorwegwetgeving is behoorlijk strikt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 17:05 Laten we het er op houden dat de huidige NJ sporadisch in Bonn Hbf stopt :-)
Oh, hoe bedoel je? Vanwege de werken? Van de autotrein wist ik ook niet.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Bonn is een planmatige stop richting Wenen/Innsbruck, maar niet richting Düsseldorf. De trein rijdt echter (regelmatig) wel via Bonn noordwaarts, ik heb hem al meermaals zien rijden in Bonn of Köln West.
De lijn tussen Koblenz en Köln (linksrheinisch) is in groot onderhoud, incl. herinrichting van Bonn Hbf, mss dat er geen stop voorzien wordt om rechtsrheinisch te kunnen rijden indien nodig door werken.
Rechtsrheinisch is ook redelijk onlogisch richting Düsseldorf, dan moet er ofwel kop gemaakt worden in Köln Hbf (of Köln Messe/Deutz), ofwel rondgereden worden (wat mogelijkerwijs wel voorzien is in de drgl: 38 minuten tussen Köln - hoewel m.i. te kort om rond te rijden - en Düsseldorf versus 24 minuten in zuidelijke richting).

Bij een toekomstige splitsing in Köln in een deel richting Brussel en een deel richting A'dam lijkt linksrheinisch rijden logisch: bij aankomst in Köln lok tegen het einde (kant Aachen), splitsen, en beide delen kunnen vertrekken (A'dam richting Rijn/Düsseldorf met oorspronkelijke loc, Brussel richting Aken met nieuwe lok). Voor samenkoppelen is dat wel iets lastiger.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Dat nieuw samenstellen gebeurt in de rustige avonduren, het splitsen in de ochtendpiek. Ik kan me voorstellen dat DB-Netze dat liever op een andere plaats ziet gebeuren. Maar goed, we lopen vooruit ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Jullie spreken hier over splitsen/samenvoegen met het gedeelte naar Düsseldorf, maar zal de slaaptrein überhaupt nog wel naar Düsseldorf rijden? Vervangt Brussel Düsseldorf niet als eindbestemming?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 06 okt 2019, 20:46 Jullie spreken hier over splitsen/samenvoegen met het gedeelte naar Düsseldorf, maar zal de slaaptrein überhaupt nog wel naar Düsseldorf rijden? Vervangt Brussel Düsseldorf niet als eindbestemming?
Brussel vervangt Düsseldorf idd als eindbestemming op maandagochtend en donderdagochtend.
Vanaf 2021 zou Brussel dagelijks worden, en de trein gesplitst worden in een deel richting Brussel, en een deel richting Düsseldorf (en verder naar A'dam). Hier komt splitsen/samenvoegen ter sprake.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Als de autolaadplaats in Düsseldorf sluit, zou het me niet verbazen mocht de NJ ingekort worden tot Köln. De stam "overdagt" in de bundel in Köln, door het schrappen van Düsseldorf kan er bespaard worden op kilometers en personeel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 20:41 Dat nieuw samenstellen gebeurt in de rustige avonduren, het splitsen in de ochtendpiek. Ik kan me voorstellen dat DB-Netze dat liever op een andere plaats ziet gebeuren. Maar goed, we lopen vooruit ...
Maar splitsen is ook eenvoudiger dan samenkoppelen. :wink:
Splitsen is enkel een loc achteraan aanhangen na aankomst, voor het samenvoegen heb je 2 verschillende (perron)sporen nodig, want beide delen kunnen onmogelijk op hetzelfde spoor aankomen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

rdv schreef: 06 okt 2019, 21:15 Als de autolaadplaats in Düsseldorf sluit, zou het me niet verbazen mocht de NJ ingekort worden tot Köln.
Köln Deutz Messe had, volgens mij, vroeger ook een autolaad-mogelijkheid.....al langer verdwenen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

Vanaf januari 2020 zal een nachttrein tussen Brussel en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen rijden. Dat meldt de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.
Over de frequentie, de duur van het traject of de prijs van de nachttrein is voorlopig nog niets bekend. Maar de nachttrein zal dus wel vanaf januari 2020 al uitrijden, vertelt de CEO van de Oostenrijkse spoorwegen in een interview met de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.
Even later postte de de ÖBB (De Oostenrijkse spoorwegen) ook een foto van het Atomium op hun Facebookpagina met het bijschrift “Welkom Brussel!”.

Brussel-Wenen is de eerste van drie nieuwe trajecten vanuit de Oostenrijkse hoofdstad. Na Brussel moeten Amsterdam en het Italiaanse Triëste snel volgen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

dentheo schreef: 06 okt 2019, 22:43 Köln Deutz Messe had, volgens mij, vroeger ook een autolaad-mogelijkheid.....al langer verdwenen ?
Jaren '90 naar Griekenland en Istanbul? Al langer verdwenen dacht ik: https://de.wikipedia.org/wiki/DB_AutoZu ... -Terminals . Iedereen: bedankt voor de aanvullingen, 'k vind het toch altijd interessant en spannend.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen: route naar Trieste

Bericht door jan_olieslagers »

[[ beetje off-topic]]
Langs welke route zou men een trein naar Trieste sturen? Over de Brenner lijkt de meeste solide route, maar houdt een behoorlijke omweg in, langs Verona. Alternatief zou zijn langs Villach, maar het lijkt me dat, als men eenmaal tot Villach getreind heeft, men niet meer verder zal gaan naar Trieste; wat kan men daar gaan doen behalve doorreizen naar Kroatië of Slovenië? En dat kan net zo goed vanuit Villach zelf.

NB ieders haar/zijn smaak maar voor mij persoonlijk is Trieste wel een favoriete bestemming; mijn voorkeuren zijn dan ook ietwat ongebruikelijk. Massa-toerisme zal men in Trieste niet zo gauw tegenkomen, en maar goed ook.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 okt 2019, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 11:13 Het treindeel uit Innsbruck rijdt weliswaar mee naar Brussel, maar wordt op het Belgische traject gesloten.
Dit heeft te maken met de aversie van DVIS tegen de UIC-deursluitingen van de rijtuigen.
Rijdt de NMBS dan nergens meer met de UIC-deursluiting? B.v. op Luik - Luxemburg of bij getrokken P-treinen met I6 of I10?

Groetjes,
Rian
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Nachttreinen

Bericht door railtravelmanager »

rvdborgt schreef: 07 okt 2019, 13:31
FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 11:13 Het treindeel uit Innsbruck rijdt weliswaar mee naar Brussel, maar wordt op het Belgische traject gesloten.
Dit heeft te maken met de aversie van DVIS tegen de UIC-deursluitingen van de rijtuigen.
Rijdt de NMBS dan nergens meer met de UIC-deursluiting? B.v. op Luik - Luxemburg of bij getrokken P-treinen met I6 of I10?

Groetjes,
Rian
dag Rian, vreemd zou Nightjet met verschillende type rijtuigen rijden met en zonder automatische deursluiting ? Erwin
Plaats reactie