Nachttreinen

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen: route naar Trieste

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 07 okt 2019, 10:05NB ieders haar/zijn smaak maar voor mij persoonlijk is Trieste wel een favoriete bestemming; mijn voorkeuren zijn dan ook ietwat ongebruikelijk. Massa-toerisme zal men in Trieste niet zo gauw tegenkomen, en maar goed ook.
Je kan nu al een directe trein Villach-Trst nemen (REX of … IC Bus) tijdens de weekends. Het zou om een Railjet gaan, geen nachttrein, dit jaar zit het spoor al vol. Er is nu al een Railjet die via Udine gaat en verder naar Venetië (niet alleen Railjets), ik vermoed dat ze die gewoon via Palmanova laten rijden net als die REX. Die REX zou 7 NMBS-uitroeptekens krijgen: tot Travisio Boscoverde als REX, dan als R nummertje zoveel en vanaf Udine als R nummertje zoveel. Kopmaken en via Gorizia lijken me te traag. Via Slovenië is tamelijk lastig, Villa Opicina?? Maar eerst zien dan geloven, de OEBB heeft ook veel cargo via Triëste, hoeveel rijpaden er dan nog overblijven… Sowieso: Amsterdam willen ze dolgraag, Triest gewoon graag.

Misschien moeten vraag en antwoord in een ander draadje. Trst is inderdaad een mooie stad!
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

railtravelmanager schreef: 07 okt 2019, 17:51
rvdborgt schreef: 07 okt 2019, 13:31
FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 11:13 Het treindeel uit Innsbruck rijdt weliswaar mee naar Brussel, maar wordt op het Belgische traject gesloten.
Dit heeft te maken met de aversie van DVIS tegen de UIC-deursluitingen van de rijtuigen.
Rijdt de NMBS dan nergens meer met de UIC-deursluiting? B.v. op Luik - Luxemburg of bij getrokken P-treinen met I6 of I10?
dag Rian, vreemd zou Nightjet met verschillende type rijtuigen rijden met en zonder automatische deursluiting ? Erwin
Niemand had het over rijtuigen zonder automatische deursluiting. Maar er is een verschil tussen de UIC-deursluiting (deuren zijn ontgrendeld onder de 5 km/h) en TB0 (deuren zijjn vergrendeld zolang de trein rijdt).

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 11:13 Het treindeel uit Innsbruck rijdt weliswaar mee naar Brussel, maar wordt op het Belgische traject gesloten.
Dit heeft te maken met de aversie van DVIS tegen de UIC-deursluitingen van de rijtuigen.
Hoe moet ik mij dat sluiten voorstellen ?
Hoe zit dat veiligheidstechnisch bij brand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

dentheo schreef: 06 okt 2019, 22:43
rdv schreef: 06 okt 2019, 21:15 Als de autolaadplaats in Düsseldorf sluit, zou het me niet verbazen mocht de NJ ingekort worden tot Köln.
Köln Deutz Messe had, volgens mij, vroeger ook een autolaad-mogelijkheid.....al langer verdwenen ?
De autotreinterminal van Düsseldorf sluit helemaal niet. De Urlaubs Express vertrekt daar volgend jaar bvb gewoon opnieuw. Wel zou de NightJet in de winter inderdaad zonder autowagens rijden (zowel naar Düsseldorf als naar Hamburg), vanwege de lage rendabiliteit. In de winter worden er effectief amper auto's vervoerd. In de zomer staan die autowagens wél goed vol, en ik dacht dat ze in de zomer ook zouden blijven.
In Köln Messe/Deutz is de oude autoterminal intussen volgebouwd. Destijds was die terminal trouwens al gesloten en vervangen door Troisdorf wat verderop.
Afbeelding
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nachttreinen

Bericht door traxie »


dentheo schreef:
FLV-FGSP schreef: 06 okt 2019, 11:13 Het treindeel uit Innsbruck rijdt weliswaar mee naar Brussel, maar wordt op het Belgische traject gesloten.
Dit heeft te maken met de aversie van DVIS tegen de UIC-deursluitingen van de rijtuigen.
Hoe moet ik mij dat sluiten voorstellen ?
Hoe zit dat veiligheidstechnisch bij brand ?
Je hebt nog steeds de noodopening. De treinbegeleider sluit de deuren, ze gaan dicht, in BE blijven ze dicht bij uci instelling kunnen de reizigers ze onder de 5 km/u zelf openen zonder openingsbevel van de treinbegeleider wat normaal in BE wel nodig is.
rvdborgt schreef:
railtravelmanager schreef: 07 okt 2019, 17:51
rvdborgt schreef: 07 okt 2019, 13:31 Rijdt de NMBS dan nergens meer met de UIC-deursluiting? B.v. op Luik - Luxemburg of bij getrokken P-treinen met I6 of I10?
dag Rian, vreemd zou Nightjet met verschillende type rijtuigen rijden met en zonder automatische deursluiting ? Erwin
Niemand had het over rijtuigen zonder automatische deursluiting. Maar er is een verschil tussen de UIC-deursluiting (deuren zijn ontgrendeld onder de 5 km/h) en TB0 (deuren zijjn vergrendeld zolang de trein rijdt).

Groetjes,
Rian
De i6 en i10 hebben schakelaars waar je het type sluiting kan kiezen. Thalys en eurostar rijden wel zo dacht ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Zelfs op een i11 kan je kiezen tussen uic en B modus
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

The Belgians don't accept the UIC door
locking scheme, so the doors have to be locked physically and riders will
not be able to use them while in Belgium.
Deze engelse tekst gaat er dus wel ver "over" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Hij is correct maar een beetje onvolledig. De reizigers kunnen de deuren inderdaad enkel maar bedienen na vrijgave, bij stilstand uiteraard. Daar waar in UIC modus de deuren altijd vrijgegeven worden onder de 5 km/u in een station of niet in een station maakt dan weinig uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
The Belgians don't accept the UIC door
locking scheme, so the doors have to be locked physically and riders will
not be able to use them while in Belgium.
Deze engelse tekst gaat er dus wel ver "over" ?
Dat klopt. Maar ik ben eerder verbaasd dat andere landen dit systeem wèl accepteren. Het is niet voor niets dat DVIS dit verbiedt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Nou ja, "nog accepteren" lijkt me accurater.

De Beneluxtrein reed tot enkele jaren geleden in UIC-modus, ik neem aan dat dat voor de Eurocity naar Basel niet anders was. De EC Vauban en Iris rijden niet meer, en de Benelux is aangepast in afwachting van het HSL-bedrijf. Daarmee rijden er geen treinen meer in UIC-modus door België, en ik denk dat DVIS dat zo wil houden.

Maar hoe zit dat dan? Rijdt het deel van Brussel naar Wenen dan niet in UIC-modus? Of wel, maar staat er op elk balkon een mannetje die reizigers moet verhinderen de deuren te openen wanneer er een stilstand is buiten een station? :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

In UIC modus moet de treinbegeleider gewoon een permanent sluitingsbevel geven met zijn sleutel om tijdens een onvoorziene stop alle deuren vergrendeld te houden. Hij kan dit bevel met zijn sleutel stopzetten zodra de snelheid terug hoger is dan 5 km/u.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

De kwestie is misschien al elders aan bod gekomen, maar wat is überhaupt de reden dat die deuren automatisch vrijgegeven worden onder 5 km/h in UIC-modus? Dat is toch om problemen vragen gezien het grote aantal situaties waarin een trein kan stilstaan buiten een station? Voor noodsituaties zijn er noodopeningen, verder kan ik me echt geen goede reden indenken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 08 okt 2019, 15:29
dentheo schreef:
The Belgians don't accept the UIC door
locking scheme, so the doors have to be locked physically and riders will
not be able to use them while in Belgium.
Deze engelse tekst gaat er dus wel ver "over" ?
Dat klopt. Maar ik ben eerder verbaasd dat andere landen dit systeem wèl accepteren. Het is niet voor niets dat DVIS dit verbiedt.

Maar hoe geraak je eruit als de trein in brand vliegt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: 08 okt 2019, 15:29
dentheo schreef: Deze engelse tekst gaat er dus wel ver "over" ?
Dat klopt. Maar ik ben eerder verbaasd dat andere landen dit systeem wèl accepteren. Het is niet voor niets dat DVIS dit verbiedt.

Maar hoe geraak je eruit als de trein in brand vliegt ?
De rode hendel "noodopening"
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Inderdaad bij brand altijd de noodopening gebruiken.
Plaats reactie