Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Maar als je bovenstaande berichten leest dan merk je dat door werkzaamheden deze trein nu tijdelijk uit een desiro bestaat. Omdat de trein beperkt is te Luik en men niet wil rondrijden met locomtieven in dat station. Dus geen gesleepte trein naar Luxemburg gedurende de werken.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
tx Steven, tja dat zie je niet op de website van Beluxtrains uiteraardSteven schreef: ↑31 jul 2019, 17:06 Maar als je bovenstaande berichten leest dan merk je dat door werkzaamheden deze trein nu tijdelijk uit een desiro bestaat. Omdat de trein beperkt is te Luik en men niet wil rondrijden met locomtieven in dat station. Dus geen gesleepte trein naar Luxemburg gedurende de werken.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Ik was recent in Luxemburg en alle IC's Luxemburg-Gouvy werden gewoon met (1)HLE3000 en 5 I10-rijtuigen gereden.
In 1 van de stammen zat overigens een I10 die aangepast was voor het vervoer van fietsen.
In 1 van de stammen zat overigens een I10 die aangepast was voor het vervoer van fietsen.
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
En als je in Luik was geweest had je gezien dat ze met Desiros werden geredenTerminus schreef:Ik was recent in Luxemburg en alle IC's Luxemburg-Gouvy werden gewoon met (1)HLE3000 en 5 I10-rijtuigen gereden.
In 1 van de stammen zat overigens een I10 die aangepast was voor het vervoer van fietsen.

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Ik heb ook niet beweerd dat dat niet zo is. Ik heb enkel geantwoord op de vraag van Trainlovertje of Luxemburg-Gouvy met CFL-materieel rijdt 

Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Louter technisch zijn er niet zoveel opties hoor. MS96 heeft nog geen ETCS dus die komt Luxemburg niet binnen. De 13 mag ook niet meer rijden op de noordlijn. Dus M6 of I11 stuurstand met 18 is het enige wat nog overschiet (puur gesleept wil de NMBS niet meer doen).
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Waarom zo plots niet meer? En mag Desiro Luxemburg nu al binnen dan?
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Dat lijken me toch allemaal dingen die zonder enorme moeite en kosten aan te passen zijn, toch zeker niet fundamenteel ingewikkelder dan een homologatieprocedure voor nieuw materieel zoals de Desiro. MS96 krijgt uiteindelijk ETCS en de voor de 13 weet ik niet wat het probleem is, maar onoverkomelijk zal het wel niet zijn als de nagenoeg identieke 3000 er wel elke dag rijdt. Hoe dan ook geen issue meer als de 18 er eindelijk mag rijden. Ook M7 zal binnenkort een optie zijn als er waargemaakt wordt wat in het lastenboek stond - 25kV kan, ETCS is standaard aan boord en qua gabarit zou er geen probleem mogen zijn als de M6 sowieso al kan.Shrek schreef: ↑30 aug 2019, 13:17 Louter technisch zijn er niet zoveel opties hoor. MS96 heeft nog geen ETCS dus die komt Luxemburg niet binnen. De 13 mag ook niet meer rijden op de noordlijn. Dus M6 of I11 stuurstand met 18 is het enige wat nog overschiet (puur gesleept wil de NMBS niet meer doen).
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Ja je kan de MS96 sneller uitrusten met ETCS, maar de hele productielijn van de NMBS is nu éénmaal geoptimaliseerd door eerst MS80 en MW41 te doen, dan MS75 en 86 en pas als laatste de 96. Die volgorde omgooien kost handenvol geld en vertraagt de inbouw in de andere stellen.
De 13 zit met homologatieproblemen (tis te zeggen, technische problemen die bij de homologatie naar boven komen) waardoor zijn ETCS nog niet aanvaard is.
De 13 zit met homologatieproblemen (tis te zeggen, technische problemen die bij de homologatie naar boven komen) waardoor zijn ETCS nog niet aanvaard is.
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Hoever staat men trouwens met zowel de toelating van de Desiro als de HLE18 in Luxemburg?
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
De knip in Gouvy lijkt me het meest plausibel.Steve schreef: ↑30 aug 2019, 12:53 Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
Toch nog een poging tot alternatief... CFL die het helemaal overneemt met HLE3000 + Dosto?
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Technisch kan het, maar ook dat is een veel duurdere samenstelling dan 2 Desiros.Terminus schreef:De knip in Gouvy lijkt me het meest plausibel.Steve schreef: ↑30 aug 2019, 12:53 Wat is de laatste stand van zaken voor de verbinding Luik - Luxemburg (de werkzaamheden in Luik nu even buiten beschouwing gelaten)? In Facebook-groepen wordt gezegd dat de CFL niet akkoord zou gaan met de inzet van Desiro's op dat (volledige) traject, klopt dat en wordt er aan een alternatief gedacht? Louter technisch gezien zijn er genoeg andere opties (I11, M6, HLE 13/18/3000, MS96...), maar het zou wel eens kunnen uitdraaien op het definitief maken van de knip in Gouvy...
Toch nog een poging tot alternatief... CFL die het helemaal overneemt met HLE3000 + Dosto?
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Mooie reportage over de lijn 42 in dwm door Lode Vanoost, met heel wat technische gegevens - zoals de stroomwissel van de bovenleiding: gebeurt niet aan de landsgrens maar reeds 60 kilometer voor de grens net voor het station van Aywaille, bovendien deels gefinancierd door CFL en de EU.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-sluiten
Wel trek ik zijn tip in twijfel om geen treinticket Luik-Luxemburg te kopen, maar een tot de Belgische grens en vervolgens een Luxemburgs biljet.
Ook wacht de trein doorgaans wél op die uit Brussel.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... te-sluiten
Wel trek ik zijn tip in twijfel om geen treinticket Luik-Luxemburg te kopen, maar een tot de Belgische grens en vervolgens een Luxemburgs biljet.
Ook wacht de trein doorgaans wél op die uit Brussel.
Re: Overstap in Luik-Guillemins op de trein naar Gouvy
Hoe geloofwaardig is dit nieuws om L42 te sluiten?
Lijkt me toch dat de Luxemburgers dit niet zomaar zullen laten gebeuren?
Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...
Lijkt me toch dat de Luxemburgers dit niet zomaar zullen laten gebeuren?
Nuja, men zal vanzelf wel reizigers die trein uitjagen als ze die krengen van Desiro's zullen inzetten...