Shrek schreef: ↑19 okt 2019, 19:54
Eimai schreef: ↑19 okt 2019, 16:58
Er gaat nog erg veel level 1 uitgerold worden omdat voor level 2 te kunnen implementeren de infrastructuur ook vaak helemaal vernieuwd moet worden, en Infrabel daar geen geld voor heeft. Op lange termijn zal die level 1 ook wel naar level 2 omgebouwd worden maar dat is onmogelijk tegen 2025 als heel het net onder ETCS moet zitten.
Dat de seininrichting volledig vernieuwd moet worden geldt voornamelijk voor de lijnen waar ETCS1 LS komt, de ETCS1 FS die nog gepland is heeft voornamelijk met de snelheid van implementatie te maken: Infrabel beheerst de ETCS1-technologie volledig waardoor zelfs de meest complexe stations "vandaag" al uitgerust kunnen worden. In ETCS2 staan we nog maar aan het begin van de leercurve waardoor alles nog veel trager gaat en we de meest complexe punten vermijden.
Maar geen nood, de Denen en de Noren zitten bij hun ETCS-projecten ook al lang niet meer op schema en die laterale seinen zijn ook allemaal aan vervanging toe. Dus daar zijn we zeker niet de slechtste in Europa.
Ik denk dat men eerder eens in Frankrijk en Duitsland mag wakkerschieten, want die gaan het moeilijker en moeilijker krijgen om nog materieel de grens over te sturen als ze niet op tijd met ETCS zijn uitgerust (Luxemburg-Bettembourg is daar een leuk voorbeeld van!)
https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... -decision/
De Fransen waren te laat wakker geschoten om hun TER2N's uit te rusten, dus op 1 januari rijdt de Luxemburgse trein enkel tot Bettembourg. En de Fransen zullen weer tegen-reactie invoeren door de reeds uitgeruste ETCS-stellen van de CFL te weren in Frankrijk.
En nog eens een boodschap aan de Fransen (SNCF Réseau in dit geval): gooi geen geld weg voor ETCS Level 2 op de LGV Sud-Est, maar ga ineens voor Level 3 (zwevende blokken) en dan heb je bloktijden tot wel 2 minuten (bijna 28 treinen per uur per richting ipv nu die schamele 16 tpu in de eindfase).
https://www.railwaygazette.com/infrastr ... 16.article
Alstom zal blij zijn om een eerste werkende implementatie op schaal te kunnen tonen, en de 2de alternatieve LGV naar het zuiden kan dan nog wat jaren de kast in.