BLS Cargo neemt Crossrail over
BLS Cargo neemt Crossrail over
BLS Cargo neemt Crossrail over
http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/comm ... 190307.php
Crossrail, een private uitbater van vrachttreinen in België, komt in handen van het Zwitserse BLS Cargo. Met de overname krijgen de Zwitsers toegang tot de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Crossrail werd bijna 20 jaar geleden opgericht als Dillen & Le Jeune Cargo, de eerste private vrachttreinuitbater in België. Sindsdien wijzigde de aandeelhoudersstructuur meermaals. Crossrail is nu in handen van de internationale logistieke groep Rhenus en naast België ook actief in Duitsland. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van zo’n 70 miljoen euro en telt 180 werknemers. Over de overnameprijs is niets bekend. BLS Cargo en Crossrail zijn geen onbekenden voor elkaar, want ze werken al een tijdje samen via een spoorlijn door Duitsland. Ongeveer een derde van de omzet van de Zwitsers is afkomstig van goederenstromen van en naar België.
http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/comm ... 190307.php
Crossrail, een private uitbater van vrachttreinen in België, komt in handen van het Zwitserse BLS Cargo. Met de overname krijgen de Zwitsers toegang tot de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Crossrail werd bijna 20 jaar geleden opgericht als Dillen & Le Jeune Cargo, de eerste private vrachttreinuitbater in België. Sindsdien wijzigde de aandeelhoudersstructuur meermaals. Crossrail is nu in handen van de internationale logistieke groep Rhenus en naast België ook actief in Duitsland. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van zo’n 70 miljoen euro en telt 180 werknemers. Over de overnameprijs is niets bekend. BLS Cargo en Crossrail zijn geen onbekenden voor elkaar, want ze werken al een tijdje samen via een spoorlijn door Duitsland. Ongeveer een derde van de omzet van de Zwitsers is afkomstig van goederenstromen van en naar België.
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
En wat de situatie van Captrain wordt ..
BLS Cargo is ongeveer een derde van SNCF meen ik.
BLS Cargo is ongeveer een derde van SNCF meen ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Vectron komt naar België dus.https://www.railwaygazette.com/traction ... 71.article
BLS Cargo selects Vectron for north–south corridor
SWITZERLAND: BLS Cargo has selected Siemens Mobility for a contract to supply 25 multi-system electric freight locomotives, after what it described as an ‘intensive’ tendering process including test running with candidate designs.
The locomotives are to be delivered in 2020-25, replacing older locos and supporting the operator’s plans for ‘targeted growth’.
They will be equipped for operation in Germany, Austria, Switzerland, Italy, the Netherlands and Belgium, enabling cross-border use on the north–south corridor linking the North Sea with Italy.
Announcing the order on October 21, BLS Cargo said it would gain access to the Belgian market for the first time, supported by local operator Crossrail Benelux which it acquired earlier this year.
BLS Cargo’s current fleet includes 15 Vectron locos.
Mogelijk worden hiermee de Class 66 locs vervangen waarmee Crossrail nu rijdt?
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
slim idee om de Class 66 eruit te halen dat zijn vervuilende diesels, de E locs lijken me cleaner te zijn op het spoor en met een soort last mile diesel zoals Bombardier Traxx dat heeft kan je ook op niet geelectrificieerde treinlijnen 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
hahaha, als je je dan niet afvraagt waar al die electriciteit moet vandaan komen.de E locs lijken me cleaner te zijn
Dit riskeert natuurlijk te ontaarden in een off-topic discussie over het globale energiegebruik en de bronnen daarvoor, dus ik zeg verder maar niks - maar ik denk wel het mijne, die Gedanken sind ja frei...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
In België is de elektriciteitsproductie redelijk koolstofarm, voornamelijk door de vele windmolens en kerncentrales. Het staat dus absoluut vast dat elektrische treinen voor veel minder CO2 uitstoot zorgen dan dieseltreinen. Bovendien stoot de elektriciteitsproductie quasi geen NOx, SOx en fijn stof uit, wat dieseltreinen wel doen.jan_olieslagers schreef:hahaha, als je je dan niet afvraagt waar al die electriciteit moet vandaan komen.de E locs lijken me cleaner te zijn
Dit riskeert natuurlijk te ontaarden in een off-topic discussie over het globale energiegebruik en de bronnen daarvoor, dus ik zeg verder maar niks - maar ik denk wel het mijne, die Gedanken sind ja frei...
Dus: elektrische treinen zijn in België veel cleaner dan dieseltreinen.
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Laten we het er anders op houden dat dit een investering is die vrachtwagens van de baan zal halen of houden, wat sowieso groener is.
En het is vooral mooi om te zien dat buitenlandse bedrijven een toekomst blijven zien in het Belgisch goederenvervoer over het spoor!
Die classes zullen we ook nog niet zo snel zien verdwijnen op het net, want zo oud zijn ze ook weer niet, waarschijnlijk zullen ze last Mile gaan doen voor Crossrail en een reserve zijn bij tekort aan materieel.
Mocht Crossrail ze toch afstoten zal Railtraxx/Captrain er ook als de kippen bij zijn om er hun vloot mee uit te breiden.
En het is vooral mooi om te zien dat buitenlandse bedrijven een toekomst blijven zien in het Belgisch goederenvervoer over het spoor!
Die classes zullen we ook nog niet zo snel zien verdwijnen op het net, want zo oud zijn ze ook weer niet, waarschijnlijk zullen ze last Mile gaan doen voor Crossrail en een reserve zijn bij tekort aan materieel.
Mocht Crossrail ze toch afstoten zal Railtraxx/Captrain er ook als de kippen bij zijn om er hun vloot mee uit te breiden.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Dat ligt er maar aan hoe "clean" ("proper" zou voor mij ook mogen ... ) men kerncentrales vindt. De groene meisjes en jongens in Duitsland wilden de kerncentrales nog eerder buiten dan het echt wel stinkvuile bruinkool, denk daar maar eens over na! En nee, als we alles willen omschakelen op electriciteit dan moeten we VEEL meer electriciteit gaan produceren en daarvoor zijn er geen wondermiddelen, windmolens werken maar als er wind is en zijn erg lelijk in het landschap en de Noordzee staat al krobbedevol, zonnepanelen hebben een bedroevend slecht rendement... Een netjes afgeregelde dieselmotor lijkt mij nog niet zo'n ongelukkige keuze, om (goederen)treinen te trekken.elektrische treinen zijn in België veel cleaner dan dieseltreinen
Daar stem ik dan weer graag mee in, "schaalvergroting" heet dat en daarmee wint men aan efficientie, ergo minder verbranding van koolwaterstoffen, ergo minder uitlaatgassen.Laten we het er anders op houden dat dit een investering is die vrachtwagens van de baan zal halen of houden, wat sowieso groener is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Duitsland investeert niet in kernengerie, omdat ze nog kunnen overschakelen op volledig hernieuwbare energie nog voor de "maximumleeftijd" van een kerncentrale bereikt is, waardoor de investering in een kerncentrale niet echt interessant is, want dat is veel duurder dan meerdere bruinkoolcentrales tezamen. De groenen hebben bij mijn weten net geprotesteerd tegen de nieuwe heropleving van de bruinkoolindustrie, als ik me dat goed herinner. En er is nog plaats in de Noordzee, ze bouwen er nog steeds bijjan_olieslagers schreef: ↑24 okt 2019, 22:08Dat ligt er maar aan hoe "clean" ("proper" zou voor mij ook mogen ... ) men kerncentrales vindt. De groene meisjes en jongens in Duitsland wilden de kerncentrales nog eerder buiten dan het echt wel stinkvuile bruinkool, denk daar maar eens over na! En nee, als we alles willen omschakelen op electriciteit dan moeten we VEEL meer electriciteit gaan produceren en daarvoor zijn er geen wondermiddelen, windmolens werken maar als er wind is en zijn erg lelijk in het landschap en de Noordzee staat al krobbedevol, zonnepanelen hebben een bedroevend slecht rendement... Een netjes afgeregelde dieselmotor lijkt mij nog niet zo'n ongelukkige keuze, om (goederen)treinen te trekken.elektrische treinen zijn in België veel cleaner dan dieseltreinen

Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Voor deze discussie misschien beter naar klimaatfora(voor het probleem) of energiefora (voor de oplossingen) ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Kan, maar anderzijds verdient het ook aandacht op dit forum (ok, misschien niet in dit topic) vind ik, want de thema's energiebeleid en spoorverkeer gaan zeker samen en houden ook verband met elkaar.dentheo schreef: Voor deze discussie misschien beter naar klimaatfora(voor het probleem) of energiefora (voor de oplossingen) ????
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Toch denk ik dat gespecialiseerde fora beter zijn.... misschien zijn boten hier ook wel interessant...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Dan vind ik de taalgerelateerde opmerkingen in dat andere topic toch wel minder relevant en interessant, met alle respect voor de taalliefhebbers.
Re: BLS Cargo neemt Crossrail over
Die taalgerelateerde opmerkingen zijn inmiddels afgesplitst naar een eigen discussie. Misschien is dat ook een idee voor de opmerkingen over de milieubelasting van diverse vormen van transport.