Nachttreinen

traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nachttreinen

Bericht door traxie »

FLV-FGSP schreef: 10 okt 2019, 21:37 De Innbruck/Wenen - Düsseldorf rijdt momenteel gekoppeld met de Innsbruck/Wenen - Hamburg, de uitwisseling vindt in Nürnberg plaats.

Vanaf december 2020 blijft dat zo, maar het eindpunt wordt dan Amsterdam in plaats van Düsseldorf. Verder krijgt de trein uit Wenen dan nog enkele rijtuigen naar Brussel.
Inderdaad je hebt gelijk.

Eigenlijk zijn er best nog wel wat mogelijkheden om extra bestemmingen aan te bieden.
In Frankfurt kruist bijvoorbeeld de trein Zurich-Hamburg/Berlijn met de Düsseldorf-Wenen/Innsbruck.
Het zou dus eigenlijk mogelijk zijn om rijtuigen aan te bieden die van de lage landen naar zurich/berlijn/hamburg gaan.
Waarschijnlijk moet je een keuze maken tussen Berlijn en Hamburg of heb je wat extra rangeerwerk, de tijd is ook waarschijnlijk vrij krap.
Als je vanuit Brussel, of later Amsterdam bijvoorbeeld met een doorgaand rijtuig naar Hamburg zou kunnen zou dat de reis naar Stockholm veel aangenamer maken, met uitbreiding volledig Scandinavië natuurlijk. Berlijn is zeer goed bereikbaar met dagtreinen, daar is de nachttrein minder noodzakelijk voor Brussel of Amsterdam. Door het wegvallen van de Iris en de Vauban is de reis naar Zwitserland wel omslachtiger geworden, het nadeel van de Berlijn/Hamburg-Zurich is dat hij vrij laat in Zurich is (9u42). Maar ik zou het toch als een voordeel zien in vergelijking met de rondrit langs Parijs, de rer trein en de ic naar Zurich. Maar hierover kan gediscuteerd worden.

Ik besluit dat vertrekkend vanuit Brussel/Amsterdam doorgaande rijtuigen met bestemming Hamburg een meerwaarde zouden bieden voornamelijk voor de bestemming Hamburg en Stockholm en met uitbreiding ook andere steden van Scandinavië en Denemarken.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Hier wat meer details over de nieuwe nachttrein Wenen/Innsbruck - Brussel:
https://www.nightjet.com/reiseziele/belgien.html
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Waarom wordt er op nightjet.com ook de nadruk gelegd op Innsbruck wetende dat deze bestemming voor België niet zou worden aangeboden?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Blijkbaar is er een oplossing gevonden voor de deursluitingen. Vanaf 19 januari zouden dus overstapvrije verplaatsingen Brussel - München en Innsbruck mogelijk zijn. Die verdwijnen dan in december 2020 weer, maar waarschijnlijk wil ÖBB al eens testen of er een vraag voor die verplaatsingen is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Wel niet slecht om nu te testen, voor het wintersportverkeer is Innsbruck veel belangrijker dan Wenen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

https://www.youtube.com/watch?v=f6SMBpZ8hY8
Deze infovideo toont wel een stop in Bonn, maar ik ga ervan uit dat dat niet juist is.
Ook de verbinding naar/van Innsbruck is niet aangegeven.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Nachttreinen

Bericht door railtravelmanager »

dentheo schreef: 09 okt 2019, 16:36 Ik las ergens dat het deel van Innsbruck naar Brussel komt... deel Wenen NIET ?
Misschien rijden de meeste "EU-mensen" graag naar het westen van Oostenrijk alvorens in te stappen ?
dat denk ik niet de trein bestaat nu al uit 12 rijtuigen (6 komende van Innsbruck en 6 vanuit Wien) zou die dan op volledige lengte tot in België komen, trouwens deze trein voert ook nog 2 autotransportwagens mee die in Brussel niets te zoeken hebben :D

Erwin
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

railtravelmanager schreef:
dentheo schreef: 09 okt 2019, 16:36 Ik las ergens dat het deel van Innsbruck naar Brussel komt... deel Wenen NIET ?
Misschien rijden de meeste "EU-mensen" graag naar het westen van Oostenrijk alvorens in te stappen ?
dat denk ik niet de trein bestaat nu al uit 12 rijtuigen (6 komende van Innsbruck en 6 vanuit Wien) zou die dan op volledige lengte tot in België komen, trouwens deze trein voert ook nog 2 autotransportwagens mee die in Brussel niets te zoeken hebben :D

Erwin
De autowagens gaan eruit. Voor de rest is een trein van 12 rijtuigen geen enkel probleem in de voorziene stations, dus ik zie niet in waarom hij niet in zijn geheel naar Brussel zou rijden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=f6SMBpZ8hY8
Deze infovideo toont wel een stop in Bonn, maar ik ga ervan uit dat dat niet juist is.
Ook de verbinding naar/van Innsbruck is niet aangegeven.
Bonn heeft redelijk wat potentieel aangezien er veel internationale organisaties zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 23 okt 2019, 18:20
trainlovertje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=f6SMBpZ8hY8
Deze infovideo toont wel een stop in Bonn, maar ik ga ervan uit dat dat niet juist is.
Ook de verbinding naar/van Innsbruck is niet aangegeven.
Bonn heeft redelijk wat potentieel aangezien er veel internationale organisaties zijn.
Klopt, en ook veel openbare diensten van indertijd toen het nog de hoofdstad was van de republiek, maar als hij in Bonn Hbf zal stoppen, zal hij ofwel Köln Hbf links moeten laten liggen, ofwel kop maken in Köln Hbf. En ik denk niet dat ze voor één van die opties zouden kiezen. Een halte in Bonn-Beuel is misschien een goed alternatief.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Op maandag en donderdag zal de nieuwe NightJet om 8:37 in Aken aankomen. Na de lokwissel zal de trein om 8:59 verderrijden via Luik 9:43/9:46 en Brussel-Noord 10:45/10:47 naar FBMZ aankomst 10:55. Volgens de ÖBB is het treinnummer 40490, volgens Infrabel 324.
De terugrit op maandag en donderdag is om 18:04 van Brussel-Zuid via Brussel-Noord (18:12/18:16) en Luik (19:05/19:08) naar Aken en verder rijden (Aken 19:49/20:05). Infrabel noemt deze rit 325, ÖBB 50425.
Tijden voor Keulen en evtl. Bonn-Beuel vermeldt de ÖBB-routeplanner momenteel nog niet.
Een groot deel van juli en augustus zou de trein niet naar Brussel rijden - te bevestigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 23 okt 2019, 19:57 Klopt, en ook veel openbare diensten van indertijd toen het nog de hoofdstad was van de republiek, maar als hij in Bonn Hbf zal stoppen, zal hij ofwel Köln Hbf links moeten laten liggen, ofwel kop maken in Köln Hbf. En ik denk niet dat ze voor één van die opties zouden kiezen. Een halte in Bonn-Beuel is misschien een goed alternatief.
Beuel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, al zijn ze daar ivm de werken voor de S13 ook gelimiteerd (al zijn die voornamelijk in het weekend)? Kan men daar ook splitsen voor Amsterdam, klinkt handig.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 30 okt 2019, 12:45
trainlovertje schreef: 23 okt 2019, 19:57 Klopt, en ook veel openbare diensten van indertijd toen het nog de hoofdstad was van de republiek, maar als hij in Bonn Hbf zal stoppen, zal hij ofwel Köln Hbf links moeten laten liggen, ofwel kop maken in Köln Hbf. En ik denk niet dat ze voor één van die opties zouden kiezen. Een halte in Bonn-Beuel is misschien een goed alternatief.
Beuel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, al zijn ze daar ivm de werken voor de S13 ook gelimiteerd (al zijn die voornamelijk in het weekend)? Kan men daar ook splitsen voor Amsterdam, klinkt handig.
Dat is technisch mogelijk allemaal, maar als Beuel bediend zou worden vanaf januari, is dat sowieso maar tot december als de trein een deel naar Amsterdam erbij krijgt, want kopmaken in Köln Hbf kan dan zeker samengaan met het splitsen of samenvoegen van beide treindelen.
En de werken voor de S13 gaan inderdaad grotendeels in het weekend door, althans de werken waarvoor de spoorlijn niet toegankelijk is. Overigens werd één van mijn treinen de voorbije zomer ook rechtstrheinisch omgeleid met geplande extra stilstand in Bonn-Beuel, ik denk omdat ze aan het werken waren aan de perrons in Bonn Hbf.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Nachttreinen

Bericht door jotie »

Hoe zijn jullie bij Beuel als mogelijke stop gekomen? Ik neem aan dat het desgevallend Siegburg/Bonn wordt, wat een min of meer reguliere stop op ICE/IC-netwerk is. Voor wie werkelijk in Bonn moet zijn, is dat een relatief eenvoudige oplossing met een vlotte overstap tussen Fern- en Nahverkehr. (Maar buitengewoon hatelijk om daar 's avonds laat een uur te moeten wachten op een vertraagde aansluiting, want er zijn gewoon géén reizigersfaciliteiten - of je moet uit armoe bij de plaatselijke KFC-vestiging aan een tafeltje gaan zitten.)
Of zie ik iets over het hoofd?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jotie schreef: 30 okt 2019, 22:09 Hoe zijn jullie bij Beuel als mogelijke stop gekomen? Ik neem aan dat het desgevallend Siegburg/Bonn wordt, wat een min of meer reguliere stop op ICE/IC-netwerk is. Voor wie werkelijk in Bonn moet zijn, is dat een relatief eenvoudige oplossing met een vlotte overstap tussen Fern- en Nahverkehr. (Maar buitengewoon hatelijk om daar 's avonds laat een uur te moeten wachten op een vertraagde aansluiting, want er zijn gewoon géén reizigersfaciliteiten - of je moet uit armoe bij de plaatselijke KFC-vestiging aan een tafeltje gaan zitten.)
Of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet iets over het hoofd: een trein die van Koblenz naar Keulen rijdt of omgekeerd, kan nooit het station Siegburg/Bonn aandoen. Dat station ligt enkel aan de SFS Köln - Rhein/Main en de Siegstrecke (Köln - Siegen).

Edit: ik zag net dat de nightjet naar Düsseldorf bijvoorbeeld komende zaterdag ook in Bonn-Beuel halt houdt.
Plaats reactie