Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Als rijpaden meer gerespecteerd worden dan hoeft niemand iemand anders te hinderen. Daarvoor heeft men in NL routelint ontworpen. Hopelijk komt er snel iets gelijkaardig voor België. Dan blijft iedereen in zijn eigen rijpad en moet er nergens onnodig vertraging gemaakt worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 20 sep 2019, 17:49 Als rijpaden meer gerespecteerd worden dan hoeft niemand iemand anders te hinderen. Daarvoor heeft men in NL routelint ontworpen. Hopelijk komt er snel iets gelijkaardig voor België. Dan blijft iedereen in zijn eigen rijpad en moet er nergens onnodig vertraging gemaakt worden.
Het probleem is ruimer. Ook als iedereen zijn rijpad aanhoudt, zit je op sommige lijnen met ontblokkingen of seinbeelden als GGV. Er worden (in het Brusselse dan) ogenschijnlijk meer rijpaden verkocht dan dat de infrastructuur aankan om vlotte ritten te garanderen.

Wat ik in deze discussie opmerkelijk vind, is dat ETCS qua doorstroming een stap achteruit lijkt te betekenen, althans bij een gesloten sein (cfr. CAP-regel). Als ETCS zogezegd met verschillende parameters - zoals treinsamenstelling - rekening houdt, waarom wordt er dan in de praktijk bijna enkel gebruik gemaakt van een release speed van 25 km/u? Wat is dan nog de meerwaarde van die parameters? En waarom is het dan nog 30 km/u bij de CAP-regel, wetende dat een mens onmogelijk dezelfde berekeningen kan maken als ETCS en dus beperkter inschattingen maakt?

Het lijkt erop dat we in deze veiligheidscultuur bezig zijn met een race to the bottom: in onze hypergecontroleerde samenleving lijken risico en daaraan verbonden gevaar niet meer te mogen bestaan. Niet dat ik voor beide zaken pleit (verre van) maar we gaan ons toch eens moeten gaan afvragen wat we ervoor willen opgeven.
Laatst gewijzigd door Asterix op 21 sep 2019, 03:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 20 sep 2019, 20:12
Steven schreef: 20 sep 2019, 17:49 Als rijpaden meer gerespecteerd worden dan hoeft niemand iemand anders te hinderen. Daarvoor heeft men in NL routelint ontworpen. Hopelijk komt er snel iets gelijkaardig voor België. Dan blijft iedereen in zijn eigen rijpad en moet er nergens onnodig vertraging gemaakt worden.
Het probleem is ruimer. Ook als iedereen zijn rijpad aanhoudt, zit je op sommige lijnen met ontblokkingen of seinbeelden als GGV. Er worden (in het Brusselse dan) ogenschijnlijk meer rijpaden verkocht dan dat de infrastructuur aankan om vlotte ritten te garanderen.

Wat ik in deze discussie opmerkelijk vind, is dat ETCS qua doorstroming een stap achteruit lijkt te betekenen, althans bij een gesloten sein (cfr. CAP-regel). Als ETCS zogezegd met verschillende parameters rekening houdt - zoals treinsamenstelling - waarom wordt er dan in de praktijk bijna enkel gebruik gemaakt van een release speed van 25 km/u? Wat is dan nog de meerwaarde van die parameters? En waarom is het dan nog 30 km/u bij de CAP-regel, wetende dat een mens onmogelijk dezelfde berekeningen kan maken als ETCS en dus beperkter inschattingen maakt?

Het lijkt erop dat we in een deze veiligheidscultuur bezig zijn met een race to the bottom: in onze hypergecontroleerde samenleving lijken risico en daaraan verbonden gevaar niet meer te mogen bestaan. Niet dat ik voor beide zaken pleit (verre van) maar we gaan ons toch eens moeten gaan afvragen wat we ervoor in de plaats willen opgeven.
Ter bevestiging nog eens dat de CAP-regel niet moet toegepast worden onder ETCS. Op 300m mag je dus nog 50 km/h naar een gesloten sein naargelang het materieel. ETCS zorgt vooral voor een vlottere doorstroming onder de baan. Zo laat ETCS vaak hogere snelheden toe dan de laterale seininrichting (bv. richting de luchthaven komende van Leuven mag je lateraal de wissel van L36 naar L36C/1 maar tegen 70 nemen, onder ETCS 90. Inrit luchthaven komende van Mechelen/Schaarbeek is 60 als de wissel rechtdoor ligt ipv 40 onder lateraal. L15 komende van Antwerpen krijg je voor Lier een vertraging van 120 naar 80, onder ETCS rij je nog steeds 120 als de laterale seininrichting al 80 zegt.)
Dit om maar enkele voorbeelden te geven. Ik ben wel van mening dat het met ETCS Niveau 2 een pak vlotter vooruit kan allemaal, want als je in Niveau 1 achter een trein zit mag je terug snel rijden na het 2 gele sein te passeren, maar in werkelijkheid ben je beter af als je gewoon zoals altijd 40 km/h blijft rijden omdat er toch enkel bakens liggen met nieuwe informatie op 250 en 0m van het sein...

Een release speed van 40 komen we trouwens ook heel vaak tegen hoor (permissieve seinen of beheerde waar het 1ste gevaarlijke punt ver achter het sein ligt), dus het is niet dat we altijd tegen 25 verder kruipen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 20 sep 2019, 17:49 Als rijpaden meer gerespecteerd worden dan hoeft niemand iemand anders te hinderen. Daarvoor heeft men in NL routelint ontworpen. Hopelijk komt er snel iets gelijkaardig voor België. Dan blijft iedereen in zijn eigen rijpad en moet er nergens onnodig vertraging gemaakt worden.

Woordje uitleg... ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef: 20 sep 2019, 20:12 in onze hypergecontroleerde samenleving lijken risico en daaraan verbonden gevaar niet meer te mogen bestaan. Niet dat ik voor beide zaken pleit (verre van) maar we gaan ons toch eens moeten gaan afvragen wat we ervoor willen opgeven.
Het afschuiven van verantwoordelijkheden, niet meer opnemen van verantwoordelijkheden of initiatieven (stel dat...dan moet ik me verantwoorden) zijn typerend voor deze tijd.
Het bestaan van een leger camera's houdt niet tegen dat ik iemand kan doodslaan; men denkt alleen maar aan het feit een dader te kunnen identificeren.
Het middel is erger dan de kwaal, ook bij de spoorwegen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 21 sep 2019, 11:04
Steven schreef: 20 sep 2019, 17:49 Als rijpaden meer gerespecteerd worden dan hoeft niemand iemand anders te hinderen. Daarvoor heeft men in NL routelint ontworpen. Hopelijk komt er snel iets gelijkaardig voor België. Dan blijft iedereen in zijn eigen rijpad en moet er nergens onnodig vertraging gemaakt worden.

Woordje uitleg... ?
Routelint is een app van ProRail en NS die de bestuurder laat zien wat er voor hem gebeurd. Hij weet dus waar hij een trein kan verwachten. Wat dan ideaal is om zijn snelheid aan te passen om dan op groen te blijven rijden ... rijden op groene golf zoals men dat noemt. Alle functionaliteiten in 1 app hierbij een video

https://youtu.be/_DuN6V0edIM
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Hartelijk dank, filmpje is bijna een verkoopverhaal.

Maar je kan dus op een app zien wat er voor jou op de baan gebeurt.
Je ziet dus conflicten groeien en de situatie "evolueren" naar een oplossing.
Een gestyleerde versie van een stukje ebp scherm voor jou trein ?
hoe ziet het er uit.https://www.youtube.com/watch?v=xmhI6Jyh0_U
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Dat filmpje is ondertussen achterhaald natuurlijk, dat was in 2008 toen iedereen daar met de ruilpocket rondliep. Tegenwoordig lopen ze er met de smartphone rond en is alles overgezet, ik vermoed dat de app op zichzelf al meerdere updates gehad heeft in die 11 jaar dat ze bestaat.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door JHS2013 »

Hier een afbeelding van een NS-ipad: https://www.mupload.nl/img/8qdepfizu.jpeg

Van het Nederlandse forum somda: https://www.somda.nl/forum/16636/5/

Routelint heeft nu wat extra features (zoals bakborden)
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Davy »

Brugge zonet spoor 9. Om 10u49 stond het sein al open!Afbeelding
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door CursorX »

Davy schreef: 01 nov 2019, 11:04 Brugge zonet spoor 9. Om 10u49 stond het sein al open!Afbeelding
Blok van Brugge doet het altijd heel goed, zeker met die trein naar Eupen hebben we niet te klagen, sein staat open vanaf dat het kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Dat en de efficiënte layout van de sporen in Brugge natuurlijk. Minder snijdingen geeft sowieso vlotter verkeer.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Davy »

Welke stations gaan tegenwoordig nog vlot?

Naar mijn gevoel is Gent-Sint-Pieters wel verbeterd, Leuven bij momenten.
En nog naar mijn gevoel: 1 van de beste stations om binnen te lopen is Sint-Niklaas, daar heb je zelden getreuzel en kom je vlot binnen.

Luik blijft sukkelen, en ook Ottignies kruip je zeer vaak het station binnen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 nov 2019, 23:51 Dat en de efficiënte layout van de sporen in Brugge natuurlijk. Minder snijdingen geeft sowieso vlotter verkeer.
Het op tijd open zetten van de seinen zou echter niet mogen afhangen van oplettend personeel. Zoiets hoort automatisch te gaan. "Op tijd" is dan: zonder dat de binnenrijdende trein onnodig vroeg moet afremmen, dus normaliter enkele minuten voor binnenkomst.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Gisteren via L50 naar Brussel Noord zonder commerciële stilstanden tussenin. In Jette komt het inritsein open vlak voor ik er ben, later dan normaal, uitritsein van Jette staat dicht, en komt open om 20 na het uur, het uur van doorrit. Er waren geen kruisingen of iets anders, maar intussen stond ik wel stil aan een perron die ik niet moest bedienen. En in plaats van een doorrit aan 120 km/h terug van 0 km/h vertrekken met 9 M6'n is in zo'n weer niet zo'n vanzelfsprekendheid, om dan vervolgens 2 minuten later volgens dienstregeling al in Brussel Noord te moeten zijn. 2 minuten van Jette naar Brussel Noord ?!

Essentie van mijn verhaal, ik snap in géén geval dat ze klokjes plaatsen aan de in of uitrit van een station waar een trein niet eens een stilstand heeft ! Dit was zonder meer het meest idiote die ik ooit heb gezien.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie