Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Freken »

HLE 2302 schreef: 02 nov 2019, 11:08 Gisteren via L50 naar Brussel Noord zonder commerciële stilstanden tussenin. In Jette komt het inritsein open vlak voor ik er ben, later dan normaal, uitritsein van Jette staat dicht, en komt open om 20 na het uur, het uur van doorrit. Er waren geen kruisingen of iets anders, maar intussen stond ik wel stil aan een perron die ik niet moest bedienen. En in plaats van een doorrit aan 120 km/h terug van 0 km/h vertrekken met 9 M6'n is in zo'n weer niet zo'n vanzelfsprekendheid, om dan vervolgens 2 minuten later volgens dienstregeling al in Brussel Noord te moeten zijn. 2 minuten van Jette naar Brussel Noord ?!

Essentie van mijn verhaal, ik snap in géén geval dat ze klokjes plaatsen aan de in of uitrit van een station waar een trein niet eens een stilstand heeft ! Dit was zonder meer het meest idiote die ik ooit heb gezien.
Ik heb geen idee wat ze daar veranderd hebben maar komende van de L60 heb ik daar de laatste 3-4 weken toch enkele keren zonder reden voor het inritsein staan kruipen, als je wat geluk hebt daarentegen staat alles open en kan er zeer vlot binnengereden worden.

Begrijpe wie begrijpen kan :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steve »

M'n haren gaan echt rechtstaan van zulke toestanden, die op drukke baanvakken ettelijke minuten nutteloze vertraging kunnen veroorzaken bij wijze van sneeuwbaleffect. Er wordt zoveel gepalaverd over de gebrekkige stiptheid, er zijn allerlei actieplannen, er zijn intussen bij wijze van spreken meer stiptheidsmanagers dan schoonmaaksters in de beide spoorbedrijven, en toch blijft zo'n voor de hand liggende quick win maar aanslepen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Steve schreef: 02 nov 2019, 13:10 M'n haren gaan echt rechtstaan van zulke toestanden, die op drukke baanvakken ettelijke minuten nutteloze vertraging kunnen veroorzaken bij wijze van sneeuwbaleffect. Er wordt zoveel gepalaverd over de gebrekkige stiptheid, er zijn allerlei actieplannen, er zijn intussen bij wijze van spreken meer stiptheidsmanagers dan schoonmaaksters in de beide spoorbedrijven, en toch blijft zo'n voor de hand liggende quick win maar aanslepen.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, er is als treinbestuurder niets, maar dan ook niets frustrerender dan moeten stoppen voor een gesloten sein, die dicht staat zonder gegronde reden. En al zeker met een gesleepte trein in slechte adhesie omstandigheden. In plaats van een doorrit aan 120 km/h -> vertraging naar 90 km/h vlak voor Bockstael -> 60 km/h na Bockstael iets voor de koninklijke halte ben ik over die afstand juist aan 60 km/h geraakt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef: 02 nov 2019, 11:08 Gisteren via L50 naar Brussel Noord zonder commerciële stilstanden tussenin. In Jette komt het inritsein open vlak voor ik er ben, later dan normaal, uitritsein van Jette staat dicht, en komt open om 20 na het uur, het uur van doorrit. Er waren geen kruisingen of iets anders, maar intussen stond ik wel stil aan een perron die ik niet moest bedienen. En in plaats van een doorrit aan 120 km/h terug van 0 km/h vertrekken met 9 M6'n is in zo'n weer niet zo'n vanzelfsprekendheid, om dan vervolgens 2 minuten later volgens dienstregeling al in Brussel Noord te moeten zijn. 2 minuten van Jette naar Brussel Noord ?!

Essentie van mijn verhaal, ik snap in géén geval dat ze klokjes plaatsen aan de in of uitrit van een station waar een trein niet eens een stilstand heeft ! Dit was zonder meer het meest idiote die ik ooit heb gezien.

Er zijn daar bij mijn weten geen timers actief voor doorrijdende treinen. Om welke trein ging het?

Freken schreef: 02 nov 2019, 11:30
Ik heb geen idee wat ze daar veranderd hebben maar komende van de L60 heb ik daar de laatste 3-4 weken toch enkele keren zonder reden voor het inritsein staan kruipen, als je wat geluk hebt daarentegen staat alles open en kan er zeer vlot binnengereden worden.

Begrijpe wie begrijpen kan :roll:

Op het spoor B van de lijn 60 werd een storing aan de seininrichting ontdekt: het sein B66 - net opwaarts van het inritsein F-S.8 van Jette - gaf in open stand enkel seinbeeld 2G omdat de connectie met het sein F-S.8 was verbroken. Dit sein leek dus open te staan (het stond ook daadwerkelijk open wanneer het kon) maar wél met een onnodige beperking. Vandaar dat dit euvel niet onmiddellijk werd opgemerkt. Normaal gezien zou dit defect sinds enkele dagen moeten zijn verholpen. Het bewijst ook dat het als bestuurder zeker geen kwaad kan om dergelijke anomalieën te blijven melden, ook al zakt de moed u soms in de schoenen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door trainlovertje »

Davy schreef: 02 nov 2019, 00:52 Luik blijft sukkelen, en ook Ottignies kruip je zeer vaak het station binnen.
Ottignies heeft sowieso een maximale inritsnelheid als je van Brussel komt, ook al staan de seinen open. Dat zal ooit anders zijn, als L161 op 4 sporen is gebracht... Idem in Hasselt kant Aarschot. Afschuwelijk hoeveel tijd daar verloren gaat.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door trein92 »

trainlovertje schreef: 03 nov 2019, 15:32
Davy schreef: 02 nov 2019, 00:52 Luik blijft sukkelen, en ook Ottignies kruip je zeer vaak het station binnen.
Ottignies heeft sowieso een maximale inritsnelheid als je van Brussel komt, ook al staan de seinen open. Dat zal ooit anders zijn, als L161 op 4 sporen is gebracht... Idem in Hasselt kant Aarschot. Afschuwelijk hoeveel tijd daar verloren gaat.
Inderdaad, dagelijks pendelaar vanuit Hasselt, wat een gesukkel daar altijd. Afremmen vanaf 4km voor het station, dan met een slakkengang binnenrijden.
Idem voor vertrek: het is pas na het passeren van de werkplaatsen 2km verder dat er wordt opgetrokken. Is dit vanwege personeel dat daar kan rondlopen?

Alleszins, als reiziger vraag je je soms af wat men daar in dag moderne seinhuis (niet) doet. De situatie in Hasselt kwam trouwens ook boven in de Pano reportage van februari 2018, waarna de reactie was dat dit ging verbeteren... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Zo'n slakkengangetje was het ook in Leuven in de tijd voor de grote verbouwingswerken. Net als in Leuven zal het in Hasselt wachten zijn tot na de werken vooraleer het allemaal vlotter gaat.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

trein92 schreef: 08 nov 2019, 14:13 Inderdaad, dagelijks pendelaar vanuit Hasselt, wat een gesukkel daar altijd. Afremmen vanaf 4km voor het station, dan met een slakkengang binnenrijden.
Idem voor vertrek: het is pas na het passeren van de werkplaatsen 2km verder dat er wordt opgetrokken. Is dit vanwege personeel dat daar kan rondlopen?

Alleszins, als reiziger vraag je je soms af wat men daar in dag moderne seinhuis (niet) doet. De situatie in Hasselt kwam trouwens ook boven in de Pano reportage van februari 2018, waarna de reactie was dat dit ging verbeteren... :roll:
Je haalt een aantal zaken door elkaar.
De snelheid van een konvooi hangt af van het konvooi zelf (massa, remgewicht,...), de op bepaalde plaatsen toegelaten snelheden, de eventuele kruisende en ervoor rijdende treinen, het al dan niet openstaan van seinen,...

In Hasselt is de commentaar op de reportage wat ongepast om dat net het treinpersoneel niet altijd is waar het zijn moet en daardoor seinen onnodig openstaan en andere dus gesloten. Maar meestal is het kant Aarschot een trein die moet kruisen of spoor vrijmaken én je moet eerst naar 70 km/u afremmen en tot slot 40 km/u. Daar komt bij dat NMBS eigen snelheidsregels - lagere uiteraard - hanteert waardoor de vlotte gang gefnuikt wordt.
Het hangt meestal dus niet van één factor af. Dan was er immers al làng iets aan gedaan. Maar het gaat niet om personeel dat er kan rondlopen hoor.
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

In Hasselt kant Aarschot heeft het toch ook te maken met de rare sporenconstellatie daar. En die ligt er al vele, vele jaren zo bij. In een ver verleden - ik spreek over de jaren '60-'70 van vorige eeuw - liepen de twee sporen van lijn 35 kaarsrecht door, via de perronsporen III en IV in het station, naar lijn 34 richting Tongeren. Maar nu lopen die sporen in rare bochten door het rooster. Zie het sporenplan op http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... lt_88.html
Je ziet de oorspronkelijke sporen van lijn 35 daar nog liggen, doodlopend aan beide zijden... Alsof het de bedoeling was de 'kaarsrechte' situatie ooit opnieuw te realiseren... Maar daar is sinds tientallen jaren niets meer aan veranderd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door ronny »

Paul schreef: 08 nov 2019, 15:40 In Hasselt kant Aarschot heeft het toch ook te maken met de rare sporenconstellatie daar. En die ligt er al vele, vele jaren zo bij. In een ver verleden - ik spreek over de jaren '60-'70 van vorige eeuw - liepen de twee sporen van lijn 35 kaarsrecht door, via de perronsporen III en IV in het station, naar lijn 34 richting Tongeren. Maar nu lopen die sporen in rare bochten door het rooster. Zie het sporenplan op http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... lt_88.html
Je ziet de oorspronkelijke sporen van lijn 35 daar nog liggen, doodlopend aan beide zijden... Alsof het de bedoeling was de 'kaarsrechte' situatie ooit opnieuw te realiseren... Maar daar is sinds tientallen jaren niets meer aan veranderd.
De bovenleiding hangt nog altijd waar de sporen ooit gelegen hebben. Helaas heeft men in die tijd in Brussel beslist om, ondanks negatief advies van de mensen uit Hasselt, deze sporen te verwijderen om te rationaliseren.
dekooiker schreef: 08 nov 2019, 15:03 Maar meestal is het kant Aarschot een trein die moet kruisen of spoor vrijmaken én je moet eerst naar 70 km/u afremmen en tot slot 40 km/u.
Bij de elektrificatie van de lijn was het eerst de bedoeling om heel dat stuk aan 40 te doen ipv 70, het had dus nog erger kunnen zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

ronny schreef: 08 nov 2019, 20:34
Paul schreef: 08 nov 2019, 15:40 In Hasselt kant Aarschot heeft het toch ook te maken met de rare sporenconstellatie daar. En die ligt er al vele, vele jaren zo bij. In een ver verleden - ik spreek over de jaren '60-'70 van vorige eeuw - liepen de twee sporen van lijn 35 kaarsrecht door, via de perronsporen III en IV in het station, naar lijn 34 richting Tongeren. Maar nu lopen die sporen in rare bochten door het rooster. Zie het sporenplan op http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... lt_88.html
Je ziet de oorspronkelijke sporen van lijn 35 daar nog liggen, doodlopend aan beide zijden... Alsof het de bedoeling was de 'kaarsrechte' situatie ooit opnieuw te realiseren... Maar daar is sinds tientallen jaren niets meer aan veranderd.
De bovenleiding hangt nog altijd waar de sporen ooit gelegen hebben. Helaas heeft men in die tijd in Brussel beslist om, ondanks negatief advies van de mensen uit Hasselt, deze sporen te verwijderen om te rationaliseren.
Ik meen dat daar in de jaren 80 een flyover gebouwd zou worden (ik weet niet meer waarvoor). De snelle sporen zijn toen opgeruimd om plaats te maken en de treinen moesten tijdelijk over de rangeersporen worden omgeleid. Toen kwam er een bezuinigingsronde en zijn de werkzaamheden stilgelegd. En dat is in grote lijnen de situatie waarin we nog steeds zitten.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 08 nov 2019, 14:55 Zo'n slakkengangetje was het ook in Leuven in de tijd voor de grote verbouwingswerken. Net als in Leuven zal het in Hasselt wachten zijn tot na de werken vooraleer het allemaal vlotter gaat.
Welke werken bedoel je dan? Die "opfrissing" van de stationsinfrastructuur?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

trainlovertje schreef: 08 nov 2019, 22:53
Shrek schreef: 08 nov 2019, 14:55 Zo'n slakkengangetje was het ook in Leuven in de tijd voor de grote verbouwingswerken. Net als in Leuven zal het in Hasselt wachten zijn tot na de werken vooraleer het allemaal vlotter gaat.
Welke werken bedoel je dan? Die "opfrissing" van de stationsinfrastructuur?
Ik begrijp ook niet goed wat Shrek bedoelt, want vóór de werken in Leuven kon er evengoed snel binnen- en buitengereden worden over de sporen II en IV, toch?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Paul schreef:
trainlovertje schreef: 08 nov 2019, 22:53
Shrek schreef: 08 nov 2019, 14:55 Zo'n slakkengangetje was het ook in Leuven in de tijd voor de grote verbouwingswerken. Net als in Leuven zal het in Hasselt wachten zijn tot na de werken vooraleer het allemaal vlotter gaat.
Welke werken bedoel je dan? Die "opfrissing" van de stationsinfrastructuur?
Ik begrijp ook niet goed wat Shrek bedoelt, want vóór de werken in Leuven kon er evengoed snel binnen- en buitengereden worden over de sporen II en IV, toch?
Uit Hasselt/Aarschot komende was het een ramp in Leuven, daar reden alle treinen door de bundel, na de herconfiguratie van de wisselroosters niet meer.
Ook in Hasselt worden de wissels vervangen waarna de snelheid omhoog kan.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

Sowieso is er kant Tongeren geen snelheidswinst. Kant Aarschot zal dit wel gebeuren maar er wordt eerst vooral uitgebroken.. minder mogelijkheden.
Plaats reactie