Meer sporen voor NZ-verbinding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Eimai »

Overigens geen nieuw lijnnummer. 161A was al in gebruik voor het derde en vierde spoor tussen Brussel-Luxemburg en Etterbeek. De Schumann-Josaphattunnel is gewoon het verlengde van die sporen geworden.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door wva »

Deze namiddag nog eens de trein genomen in Brussel Centraal, toen die vertrok op spoor 1 vertrok die heel traag en in de tunnel richting noord waren er blauwe "zwaailichten" die opgesteld staan tegen de muur in werking.... Iemand een idee waarvoor die zwaailichten dienen
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door joverwimp »

Luc Lallemand, de topman van Infrabel, heeft woensdag in de Kamercommissie gehamerd op een oplossing voor de oververzadigde noord-zuidverbinding in Brussel. Hijzelf stelt een tweede tunnel voor, die van Vorst-Zuid naar Schaarbeek zou lopen. Minimale kostenplaatje: 3 miljard euro.
Volgens Lallemand is het hoog tijd om knopen door te hakken. "We hebben nu al een capaciteitsprobleem in de noord-zuidverbinding", zei hij. "Laten we geen tijd meer verliezen met allerlei studies. Je kan een project ook kapotbestuderen, maar de conclusie zal altijd dezelfde zijn: we moeten de capaciteit uitbreiden."

Er zijn nog wel mogelijkheden om hier en daar een beetje capaciteit te winnen, maar dat is volgens Lallemand morrelen in de marge. "Dat is finetuning, je zal er nooit de 30 à 35 procent bijkomende capaciteit mee kunnen halen die we de komende 20 tot 25 jaar nodig hebben in Brussel."
Lallemand schoof zelf opnieuw een tunnelproject naar voren dat eerder al ter sprake kwam. "We hebben in 2018, na een jaar studie, aan de regering voorgesteld om een tweede tunnel te bouwen onder Brussel." Die zou van Vorst-Zuid geboord worden naar een diepte van 30 tot 35 meter, om weer boven te komen in de bundel van Schaarbeek.

De Infrabel-topman noemde een minimaal bedrag van 3 miljard euro voor de basisoptie, maar voegde toe dat dat bedrag eigenlijk al voorbijgestreefd is. Het hangt af van het moment waarop een beslissing wordt genomen, en zal vermoedelijk eerder in de richting van 4 tot 5 miljard gaan.

"Er moeten de komende 12 tot 18 maanden strategische beslissingen worden genomen op heel lange termijn", aldus nog de Infrabel-topman. Hij suggereerde dat het beter is te investeren in grote lijnen met veel reizigers dan in kleine verbindingen. "Ik ben van mening dat de trein niet is gemaakt om vijftien mensen te vervoeren tussen twee dorpen, waarbij je een dubbel geëlektrificeerd spoor onderhoudt. Ik ken geen beter voorbeeld van verspild belastinggeld. (https://www.bruzz.be/mobiliteit/infrabe ... 2019-11-20)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 21 nov 2019, 10:20 Er zijn nog wel mogelijkheden om hier en daar een beetje capaciteit te winnen, maar dat is volgens Lallemand morrelen in de marge. "Dat is finetuning, je zal er nooit de 30 à 35 procent bijkomende capaciteit mee kunnen halen die we de komende 20 tot 25 jaar nodig hebben in Brussel."
Lallemand schoof zelf opnieuw een tunnelproject naar voren dat eerder al ter sprake kwam. "We hebben in 2018, na een jaar studie, aan de regering voorgesteld om een tweede tunnel te bouwen onder Brussel." Die zou van Vorst-Zuid geboord worden naar een diepte van 30 tot 35 meter, om weer boven te komen in de bundel van Schaarbeek.
Heeft Infrabel ook met de spoorvervoerders gesproken om te zien wat voor treindiensten die zouden willen inleggen? Want pas daarna kun je oplossingen bedenken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
joverwimp schreef: 21 nov 2019, 10:20 Er zijn nog wel mogelijkheden om hier en daar een beetje capaciteit te winnen, maar dat is volgens Lallemand morrelen in de marge. "Dat is finetuning, je zal er nooit de 30 à 35 procent bijkomende capaciteit mee kunnen halen die we de komende 20 tot 25 jaar nodig hebben in Brussel."
Lallemand schoof zelf opnieuw een tunnelproject naar voren dat eerder al ter sprake kwam. "We hebben in 2018, na een jaar studie, aan de regering voorgesteld om een tweede tunnel te bouwen onder Brussel." Die zou van Vorst-Zuid geboord worden naar een diepte van 30 tot 35 meter, om weer boven te komen in de bundel van Schaarbeek.
Heeft Infrabel ook met de spoorvervoerders gesproken om te zien wat voor treindiensten die zouden willen inleggen? Want pas daarna kun je oplossingen bedenken.

Groetjes,
Rian
Uiteraard, Infrabel communiceert quasi permanent met de operatoren over hun verwachtingen van infrastructuuraanpassingen of -uitbreidingen. Zeker de overbelaste spoorlijnen krijgen extra aandacht.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 21 nov 2019, 21:34Heeft Infrabel ook met de spoorvervoerders gesproken om te zien wat voor treindiensten die zouden willen inleggen? Want pas daarna kun je oplossingen bedenken.
Ik vraag mij af in hoeverre dit realistisch is in dit land. Een maatschappij als de NMBS is zo afhankelijk van de politiek dat ze onvermijdelijk het kortetermijndenken van die politiek overneemt. Mij maak je niet wijs dat ze daar al weten wat ze binnen pakweg 5 jaar willen aanbieden en of er geld voor zal zijn. Kijk naar de saga over de al dan niet sluiting van bepaalde spoorlijnen in Wallonië. Is dat langetermijndenken?

Dan zwijgen we nog over eventuele nieuwe sporwegoperatoren die er gaan komen. Daar heb je al helemaal geen zicht op.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

wva schreef: 17 sep 2019, 17:11 Deze namiddag nog eens de trein genomen in Brussel Centraal, toen die vertrok op spoor 1 vertrok die heel traag en in de tunnel richting noord waren er blauwe "zwaailichten" die opgesteld staan tegen de muur in werking.... Iemand een idee waarvoor die zwaailichten dienen
Die zwaailichten worden in werking gesteld bij een incident in de tunnel. Dat kan gaan om spoorlopers maar even goed om een evacuatie-alarm bij brand.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 22 nov 2019, 14:52
rvdborgt schreef: 21 nov 2019, 21:34Heeft Infrabel ook met de spoorvervoerders gesproken om te zien wat voor treindiensten die zouden willen inleggen? Want pas daarna kun je oplossingen bedenken.
Ik vraag mij af in hoeverre dit realistisch is in dit land. Een maatschappij als de NMBS is zo afhankelijk van de politiek dat ze onvermijdelijk het kortetermijndenken van die politiek overneemt. Mij maak je niet wijs dat ze daar al weten wat ze binnen pakweg 5 jaar willen aanbieden en of er geld voor zal zijn. Kijk naar de saga over de al dan niet sluiting van bepaalde spoorlijnen in Wallonië. Is dat langetermijndenken?

Dan zwijgen we nog over eventuele nieuwe sporwegoperatoren die er gaan komen. Daar heb je al helemaal geen zicht op.
De NMBS doet bij mijn weten wel degelijk aan langetermijnplanning. Het alternatief, dat geen van de vervoerders iets gevraagd wordt en dat Infrabel dus iets bouwt waarvan ze alleen maar vermoeden dat het eventueel nuttig kan zijn, lijkt me nog minder wenselijk.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 nov 2019, 10:30
rvdborgt schreef:
joverwimp schreef: 21 nov 2019, 10:20 Er zijn nog wel mogelijkheden om hier en daar een beetje capaciteit te winnen, maar dat is volgens Lallemand morrelen in de marge. "Dat is finetuning, je zal er nooit de 30 à 35 procent bijkomende capaciteit mee kunnen halen die we de komende 20 tot 25 jaar nodig hebben in Brussel."
Lallemand schoof zelf opnieuw een tunnelproject naar voren dat eerder al ter sprake kwam. "We hebben in 2018, na een jaar studie, aan de regering voorgesteld om een tweede tunnel te bouwen onder Brussel." Die zou van Vorst-Zuid geboord worden naar een diepte van 30 tot 35 meter, om weer boven te komen in de bundel van Schaarbeek.
Heeft Infrabel ook met de spoorvervoerders gesproken om te zien wat voor treindiensten die zouden willen inleggen? Want pas daarna kun je oplossingen bedenken.
Uiteraard, Infrabel communiceert quasi permanent met de operatoren over hun verwachtingen van infrastructuuraanpassingen of -uitbreidingen. Zeker de overbelaste spoorlijnen krijgen extra aandacht.
Zoiets zou ik inderdaad verwachten. Volgens de netverklaring zijn er overigens geen overbelaste spoorlijnen. Op basis waarvan stelt wie dan eigenlijk vast welke infrastructuur er overbelast is?

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 22 nov 2019, 18:37De NMBS doet bij mijn weten wel degelijk aan langetermijnplanning. Het alternatief, dat geen van de vervoerders iets gevraagd wordt en dat Infrabel dus iets bouwt waarvan ze alleen maar vermoeden dat het eventueel nuttig kan zijn, lijkt me nog minder wenselijk.
Zou je mij een concreet voorbeeld kunnen geven van zo een concreet uitgewerkte en definitief gefinancierde planning op lange termijn?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 22 nov 2019, 18:55
rvdborgt schreef: 22 nov 2019, 18:37De NMBS doet bij mijn weten wel degelijk aan langetermijnplanning. Het alternatief, dat geen van de vervoerders iets gevraagd wordt en dat Infrabel dus iets bouwt waarvan ze alleen maar vermoeden dat het eventueel nuttig kan zijn, lijkt me nog minder wenselijk.
Zou je mij een concreet voorbeeld kunnen geven van zo een concreet uitgewerkte en definitief gefinancierde planning op lange termijn?
Ik heb nergens beweerd dat die definitief gefinancierd zou zijn. Maar dat is nog steeds beter dan geen enkele planning om je op te kunnen baseren.
Het is bovendien zo dat de overheid zelf grotendeels nieuwe infrastructuur betaalt. De overheid neemt daarmee zelf ook een deel van de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk gebruik van zal worden gemaakt.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

Rian, zoals de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken? Die verantwoordelijkheid blijft de facto ook zonder enig gevolg.

Ik merk in je opmerkingen enig Nederlands 'sérieux' over dergelijke bestuurszaken maar dat is ons land totaal onbekend. Hier slaagt men er niet eens in om in een volledige bestuursperiode een update van een beheersovereenkomst af te ronden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Adler »

Er zal nog veel water door de Schelde vloeien voor de regering, voor zover wij nog een regering hebben, die al een put van 11 miljard heeft, nog eens 3 miljard extra gaat geven aan Infrabel voor een tunnel.
Hoeveel jaar heeft het niet geduurd voor men het eens was dat de Oosterweelverbinding er moest komen en die kost ook 3,25 miljard euro.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 23 nov 2019, 12:07 Er zal nog veel water door de Schelde vloeien voor de regering, voor zover wij nog een regering hebben, die al een put van 11 miljard heeft, nog eens 3 miljard extra gaat geven aan Infrabel voor een tunnel.
Hoeveel jaar heeft het niet geduurd voor men het eens was dat de Oosterweelverbinding er moest komen en die kost ook 3,25 miljard euro.
Maar Oosterweel wordt buiten de begroting gehouden. Dat kan dan ook wel voor een nieuwe NZV.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door jan_olieslagers »

Die drie miljard hoeven er ook niet in een keer te liggen, zo'n project duurt jaren, tientallen jaren, en de kost (die traditioneel nog sterk oploopt) wordt verspreid over al die jaren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie