ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ETCS in België.

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 26 nov 2019, 06:52 Maar het klopt dat de Nederlandse regering eindeloos talmt met ETCS.
Volgens het rapport Railmap 4.0 van het ministerie IenW (3 mei 2019) :

Vanaf 2022 kan worden gestart met de fysieke ombouw van de infrastructuur.
Dit zal doorlopen tot en met het einde van het Programma.
Het eerste traject (Kijfhoek-Belgische grens) zal naar verwachting tussen [2026-2028] in dienst kunnen worden genomen.

Mijlpalen Planning
Ketenbeheer gereed voor operatie 2021-2021
Logistieke keten gereed voor operatie 2024-2024
Start ervaringsleren Amsterdam - Utrecht 2022-2023
Start ervaringsleren Hanzelijn 2022-2023
Start commerciële inzet reizigersmaterieel 2022-2023
Start commerciële inzet goederenmaterieel 2022-2023
Start commerciële inzet opgewaardeerd materieel 2022-2023
Proefbaanvak Lelystad-Hanzelijn 2026-2026
Kijfhoek-Roosendaal-Belgische grens 2026-2028
Hoofddorp-Duivendrecht 2028-2029
Roosendaal-Den Bosch 2028-2030
OV SAAL oost 2027-2029
Utrecht-Meteren 2028-2029
Meteren-Eindhoven 2030-2031
Eindhoven-Venlo-Duitse grens 2029-2031
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef: 25 nov 2019, 23:13
Shrek schreef: 21 sep 2019, 08:52
Davy schreef:Gaan ze dan gelijk ETCS tot Roosendaal doen?
Neen, de Nederlanders zijn daar nog lang niet klaar voor.
Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Nu is ATB-VV bijna familie van TBL 1 dus de contacten zijn er, het zou vlot kunnen moest men willen , maar dan creëert men weer een uniek situatie...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Familie vind ik een groot woord. Zowel de grond als boorduitrusting zijn anders gebouwd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Inderdaad maar het zijn toch beide functioneel tellers die aflopen in de loc op basis van startseintje van de grond en op die manier de snelheid "beoordelen".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Met tbl1+ kan je aan 40 door het rood, met ATBvv niet
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Inderdaad maar het zijn toch beide functioneel tellers die aflopen in de loc op basis van startseintje van de grond en op die manier de snelheid "beoordelen".
Dat kan enkel TBL1+NG, het overgrote deel van de TBL1+ treinen telt dus helemaal niets.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Theo
Groeten vanop de Heide
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

De ETCS-computer (EVM) weet hoe hard de trein rijdt. Van de bakens krijgt TBL1+ alleen de opdracht “snelheidscontrole activeren” en “stop forceren indien > 40 kmh”.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dat is helemaal niet hoe TBL1+ werkt (en ATB ook niet trouwens).
Bij TBL1+ zal de trein bij het passeren van een baken dat <40km/h oplegt de CVR functie activeren die gewoon de actuele snelheid vergelijkt met 40km/h. Os de actuele snelheid hoger volgt er een noodremming. Er worden dus helemaal geen seconden geteld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef:De ETCS-computer (EVM) weet hoe hard de trein rijdt. Van de bakens krijgt TBL1+ alleen de opdracht “snelheidscontrole activeren” en “stop forceren indien > 40 kmh”.
De ETCS-computer noemen we EVC, niet EVM.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

EVC uiteraard!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 27 nov 2019, 15:50
dentheo schreef:Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dat is helemaal niet hoe TBL1+ werkt (en ATB ook niet trouwens).
Bij TBL1+ zal de trein bij het passeren van een baken dat <40km/h oplegt de CVR functie activeren die gewoon de actuele snelheid vergelijkt met 40km/h. Os de actuele snelheid hoger volgt er een noodremming. Er worden dus helemaal geen seconden geteld.
Ik heb het wel over ATB-VV.... dus niet over het 75Hz signaal is de rails..
Dan ben ik op het verkeerde been gezet doordat men twee bakens op een onderlinge afstand blijkt te leggen op 300m, waarvoor dan het tweede als men toch verbinding heeft men de snelheidsmeter van de lok ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ATBLvv werkt met 3 bakens en dan nog eens een lus in het spoor. Men heeft daar dus 4 controlepunten ingebouwd die de trein controleren op zijn snelheid bij het naderen van een beheerd sein (niet bij P-seinen). Verder vergt ATB steeds een bepaalde minimumremming (remcriterium genaamd). Het remcriterium is materieelgebonden en bijgevolg moet je op elke trein anders remmen. Je bent verplicht om dat remcriterium uit te voeren. Doe je dit niet gaat er een (vervelende) bel en nadien volgt noodremming. Je hoort ook 3 korte belsignalen als je de rem mag lossen. Doe je dit te vroeg hoor je ook weer de permanente bel gaan en eventueel gevolgd door noodremming. Allemaal zaken die TBL1+ niet doet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Dat klopt, Steven, het grootste deel van uw beschrijving, remcriterium en geluiden is meen ik deel van de originele ATB...... (1970-2000 ?)
De ATB-vv is er achteraf bovenop geplaatst bij de risicovolle seinen en mikt volgens mij puur op snelheid, net zoals onze TBL1+ , ook na 2000.
Ik weet niet of ATB-vv nog bijkomende geluiden maakt of enkel direct een noodremming veroorzaakt.

Maar we drijven ver af van het draadje.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ATBvv heeft geen geluiden, het grijpt onmiddellijk in zonder boe of bah. Er is een onzichtbare remcurve en die heeft tbl1+ niet. De ATBvv komt al korter bij etcs te liggen op die manier.
Plaats reactie